abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17032991
Je hoeft helemaal geen materiaal om die lp's te doen, je overbrenging is zo groot bij een dunne as, lange arm en grote wielen dat de kracht van de muizenval over een lange afstand wordt verdeeld. Je zou een frame kunnen bouwen met een paar dunne plankjes hout:

Bovenaanzicht:

maandag 9 februari 2004 @ 18:05:10 #27
80214 Valar
the harvey's
pi_17034015
quote:
Op maandag 9 februari 2004 17:26 schreef Fidai het volgende:
Je hoeft helemaal geen materiaal om die lp's te doen, je overbrenging is zo groot bij een dunne as, lange arm en grote wielen dat de kracht van de muizenval over een lange afstand wordt verdeeld. Je zou een frame kunnen bouwen met een paar dunne plankjes hout:

Bovenaanzicht:

[afbeelding]

oke erg bedankt , ik ga vanavond wat proberen,..
iemand anders nog goede ideeën?
  dinsdag 10 februari 2004 @ 14:03:56 #28
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_17058218
en krijgen we nog te horen hoe het gegaan is???
evt nog foto?
<Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje>
pi_17060838
quote:
Op maandag 9 februari 2004 17:20 schreef japiejo het volgende:
lp's lijken mij eigenlijk te zwaar. Ik zou voor cd's gaan.
met cds heb je geen grip... ik zou echt voor iets anders gaan...
lege WC rol met rubber eromgeen ofzo (geen condoom dat glijd)

ik weet de omtrek is niet zo groot dat is een klein nadeel maar je hebt lekker veel grip en de auto kan dan door het brede "wiel" haast niet kantelen...

elk voordeel zn nadeel

When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  dinsdag 10 februari 2004 @ 15:43:14 #30
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_17061101
Het muizenvalletje moet origineel blijven maar dat wil nog niet zeggen dat je m niet mag tweaken, zorg dat de veer zo stak mogelijk komt te staan.Wind een los touwtje om de aandrijfas en bevestig dit aan de val, de val gaat dicht(omhoog) het touwtje wordt aangetrokken, de as gaat draaien , het touwtje komt los van de as en het autotje rijd.

Een betere methode is om een heel klein en licht autotje te laten wegschieten door de val. Plaats een brug over de val zodat de arm op het hoogste punt tegen het autotje aanslaat, het autoje schiet weg, zorg dat het autotje ook ondersteboven kan rijden door hoge wielen te gebruiken.

[Dit bericht is gewijzigd door Pinobot op 10-02-2004 15:50]

Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_17068012
Staan al een hoop goede ideeën hier die wel gaan werken.

Ga ook even op zoek naar lagers voor de wielassen. 3 wielen is voldoende!
En maak je definitieve ontwerp van zo dun mogelijke houten of aluminiumstrips.

En bedenk een systeem dat het touwtje van de as af schiet zodra de muizenval helemaal dichtgeklapt is. Touwtje vast werkt nogal hard tegen als hij weer opgewonden is.

De arm mag je trouwens net zo ver verlengen totdat het autootje nog maar net in beweging komt. Hoe langer, hoe effectiever.

If you're not wiping out, you're not pushing your limits
pi_17089588
Whahaha 9 mete rmaar?. Het record bij ons op school was 26 meter, gemiddeld rond de 20 meter.

Grammofoonplaat als voorwiel (Werkt als een soort vliegwiel) en 2 CD's achter. Zorgen dat je bijna geen wrijving hebt.

Dan een lange stok aan die muizenval binden (zodat de stok evenwijdig loopt met het stukkie dat naar ahcteren klapt va de muizenval).

Mijn blonde honing
  woensdag 11 februari 2004 @ 16:10:41 #33
80214 Valar
the harvey's
pi_17090846
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 15:29 schreef Keys het volgende:
Whahaha 9 mete rmaar?. Het record bij ons op school was 26 meter, gemiddeld rond de 20 meter.

Grammofoonplaat als voorwiel (Werkt als een soort vliegwiel) en 2 CD's achter. Zorgen dat je bijna geen wrijving hebt.

Dan een lange stok aan die muizenval binden (zodat de stok evenwijdig loopt met het stukkie dat naar ahcteren klapt va de muizenval).

ja ik was mis, ik had dacht ik gehoord dat het 9m. moest zijn maar het gaat om het gemiddelde van de klas... hoe bedoel je dat ''Grammofoonplaat als voorwiel (Werkt als een soort vliegwiel) en 2 CD's achter. Zorgen dat je bijna geen wrijving hebt.''?
pi_17093207
Kijk eens op de website
http://www.ukrobotics.com

Voornamelijk opgedragen aan RW, maar in deze pagina's staat het recept voor een geslaagde muizenvalwagen.

Love, nothing more than sugarcoated hate
  woensdag 11 februari 2004 @ 18:42:55 #35
80214 Valar
the harvey's
pi_17094952
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 17:35 schreef Blackheart het volgende:
Kijk eens op de website
http://www.ukrobotics.com

Voornamelijk opgedragen aan RW, maar in deze pagina's staat het recept voor een geslaagde muizenvalwagen.

waar dan?
pi_17096220
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 18:42 schreef Valar het volgende:

[..]

waar dan?

http://www.ukrobotics.com/html/other%20projects/mousetrapcar.htm
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_17109744
Ik zou (aangezien hij 9 meter moet rijden) ook met tandwieltjes gaan werken; minder kracht, meer beweging. De muizenval zal dus veel langzamer gaan sluiten; het wordt een continue kracht. Daardoor heb je ook meer kans dat-ie recht zal rijden. Als hij ineens gelanceerd wordt, kan hij alle kanten uit gaan, tenzij je het stabiliseert of hem een HEEL brede wielbasis geeft.
pi_17123195
quote:
Op maandag 9 februari 2004 17:20 schreef japiejo het volgende:
lp's lijken mij eigenlijk te zwaar. Ik zou voor cd's gaan.
De grotere diameter is wel belangrijk om meer afstand te halen. Mischien kun je diverse gaten in de LP boren om gewicht te besparen. Wel lastig want het is nogal hard materiaal en breekt snel.

Een ander belangrijk punt zijn de lagers van de assen; hoe minder wrijving hoe meer de auto doorrijdt, hoe meer afstand. Een puntlager is simpel en heeft een zeer lage wrijving:
- schroef de CD's/LP's aan een (hourten) as (ringen aan de buitenkant) met een grote kruiskopschroef (even voorboren).
- boor de kruiskopschroeven met een grote boor (10 of zo) open zodat er een konus in de kop ontstaat.
- monteer de wielen+as in een vierkanten houten frame met schroeven vanaf de buitenkant. Ruime lengte, dan heb je meteen een afstelmogelijkheid. Mischien moet je de punt van de bevestigings-schroef bijvijlen (niet te puntig, maar wel ruim scherper dan de konische holte)

NB: dit is een theoretisch verhaal, ik heb nooit zo'n ding gebouwd. Lagers worden echter wel vaak onderschat. Puntlagers werken alleen bij een laag gewicht. Slip van de wielen lijkt mij ook een probleem kunnen geven, zeker op een gladde vloer. Rubberen mat meenemen?

zaterdag 14 februari 2004 @ 21:26:30 #39
80214 Valar
the harvey's
pi_17181317
na veel geknutsel rijd 'ie nu zo'n 16 meter mede dankzij een aantal ideeën van jullie

foto's komen nog..

iemand nog meer ideeën, ik heb 2 cd's als voorwielen en 2 lp's als aandrijfwielen gebruikt. deze wordt aangedreven door een lange arm van zo'n 50 cm.

pi_17186302
Ik zoe toch voor een driewieler gaan, 1LP voor (of achter) en 2cd's achter (of voor). Kom je misschien wel 26.3 meter ;-)
Mijn blonde honing
  zondag 15 februari 2004 @ 10:35:56 #41
80214 Valar
the harvey's
pi_17190505
quote:
Op zondag 15 februari 2004 00:07 schreef Keys het volgende:
Ik zoe toch voor een driewieler gaan, 1LP voor (of achter) en 2cd's achter (of voor). Kom je misschien wel 26.3 meter ;-)
ik had eerst een driewieler, maar omdat de auto te lang was, was het onstabiel en viel dus steeds om
  zondag 15 februari 2004 @ 11:08:46 #42
79312 Knoxville1985
U-235 ---> U-236
pi_17190846
Oja, dat heb ik ook een keer gezien op mijn school, volgens mij moet je te touw oprollen en om de wielen doen. Als de muizenval 'open' gaat dan moet het touw meesleuren zodat je wielen draaien, de groep die op mijn school dit gedaan had kwam wel 20 meter ver. Dus moet het wel lukken
- - - Speedcars - - -
  woensdag 18 februari 2004 @ 17:25:25 #43
80214 Valar
the harvey's
pi_17289444
vanmiddag had ik de wedstrijd...
met 18.3 meter de 2e plaats behaald

oja originaliteit 9 van de 10 punten
die ideeën waren dus zeer goed

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: