Hier dus graag alle belasting vragen, op- en aanmerkingen, etc plaatsen.
Situatie: Alleenstaand, thuiswonend, student, twee bijbaantjes.
1) Reisaftrek
Aan de eerste twee voorwaarden voor reisaftrek voldoe ik sowieso, maar ik twijfel bij de derde:
"U moet met een openbaarvervoerverklaring kunnen bewijzen dat u daadwerkelijk gebruikgemaakt heeft van het openbaar vervoer. Als u geen openbaarvervoerverklaring kunt krijgen omdat u met losse vervoerbewijzen reisde, kan uw werkgever een reisverklaring afgeven. U moet dan wel de vervoerbewijzen bewaren."
Bij de openbaarvervoerverklaring staat het volgende:
"Een openbaarvervoerverklaring is het bewijs dat u met het openbaar vervoer heeft gereisd. De openbaarvervoerbedrijven verstrekken deze verklaring. Voor studenten wordt deze verklaring verstrekt door de Informatie Beheer Groep."
Heb ik recht op deze aftrek ondanks dat ik een OV heb?
quote:Ja, als je zoals gezegd aan de andere 2 voorwaardes voldoet, is het enige wat rest die openbaarvervoerverklaring. Deze kun je opvragen bij de IB-groep. Als je een vergoeding van je werkgever krijgt voor de reiskosten moet je deze wel in mindering brengen op het bedrag.
Op zondag 8 februari 2004 11:08 schreef Northpole het volgende:
Ik ben bezig geweest met het invullen van m'n belastingaangifte en zit nog met een vraagje.Situatie: Alleenstaand, thuiswonend, student, twee bijbaantjes.
1) Reisaftrek
Aan de eerste twee voorwaarden voor reisaftrek voldoe ik sowieso, maar ik twijfel bij de derde:
"U moet met een openbaarvervoerverklaring kunnen bewijzen dat u daadwerkelijk gebruikgemaakt heeft van het openbaar vervoer. Als u geen openbaarvervoerverklaring kunt krijgen omdat u met losse vervoerbewijzen reisde, kan uw werkgever een reisverklaring afgeven. U moet dan wel de vervoerbewijzen bewaren."
Bij de openbaarvervoerverklaring staat het volgende:
"Een openbaarvervoerverklaring is het bewijs dat u met het openbaar vervoer heeft gereisd. De openbaarvervoerbedrijven verstrekken deze verklaring. Voor studenten wordt deze verklaring verstrekt door de Informatie Beheer Groep."Heb ik recht op deze aftrek ondanks dat ik een OV heb?
quote:Je kunt die dividendbelasting alleen terugvragen als die ook daadwerkelijk ingehouden is. Op dat moment kun je deze ook terugvragen. Het zit namelijk zo:
Op zondag 8 februari 2004 11:10 schreef RNR het volgende:
Eehm hier dan maar even een vraagje: Via TJ biljet kan ik belasting van mijn vakantiewerk terugvragen,..dat is allemaal duidelijk (doe ik ook niet voor het eerst etc. etc.) Nu hoorde ik pas van iemand dat je ook je dividendbelasting kan terugvorderen (zolang je maar onder inkomensgrens zit) .... misschien wel logisch, het is immers ook een inkomstenbelasting...weet iemand of dat echt zo is, en hoe dat dan exact in zijn werk gaat? Alvast bedankt!
Over aandelen (eigenlijk al je bezittingen) betaal je vermogensrendementsheffing. De belastingdienst neemt de waarde van je bezittingen (minus de drempel) en gaat ervan uit dat je 4% rendement haalt. Hier moet je 30% belasting over betalen (effectief dus 1,2 % van de waarde van je bezittingen).
Hier zitten echter ook je aandelen in. Als je nu ook nog dividendbelasting betaalt, betaal je dubbelop. Daarom kun je de dividendbelasting in mindering brengen op je te betalen belasting
quote:Da's altijd nog beter dan newbies die topics vervuilen met nietszeggende, beledigende en onjuiste opmerkingen !
Op zondag 8 februari 2004 11:46 schreef NewYorkYankee het volgende:
Fijn, krijg je hier 30 verschillende belastingvragen die door elkaar lopen.
Over de reisaftrek: op de site van de IB Groep vond ik:
quote:
Krijg ik een jaaropgave van de IB-Groep over 2003?
Nee, vanaf 2001 is de rente op studieschulden niet meer fiscaal aftrekbaar. Daarom verstuurt de IB-Groep geen jaaropgaaf. De hoogte van je lening kun je lezen op je laatste Bericht óf in Mijn IB-Groep.
Heb je een openbaarvervoerverklaring nodig? Om dat te doen hebben we de volgende gegevens van je nodig:Correspondentienummer:
Voorletters:
Achternaam:
Geboortedatum:
Adres:
Postcode:
Wil je deze gegevens naar ons mailen?Nadat we je gegevens hebben ontvangen, zullen we je zo snel mogelijk een openbaarvervoerverklaring toesturen.
quote:Als je iets terugkrijgt staat er duidelijk voor "TERUG TE ONTVANGEN"
Op woensdag 11 februari 2004 22:53 schreef rickyB het volgende:
Ik zit aangifte te doen met de aangifte diskette en ben bijna klaar.
Nou staat er in het laatste 'venstertje' een opsomming van inkomen en aftrekposten woning
Onderaan staat dan inkomstenbelasting en volksverzekeringen.
Daar komt een bedrag te staan met een minnetje ervoor.
Ik mag hopen dat dit een bedrag is wat ik terug krijg, of zit ik nu fout?
Dit houdt ik dat ik bij de overige werkgevers dus veel belasting betaal. Dit kan ik terugvragen.
Nu vul ik mooi dat TJ programma in maar ik krijg alleen geld terug van mijn werkgever waar ik loonheffing op toepas.
Dit is de situatie:
Werkgever 1:
Salaris: 5500
Loonheffing: 0
Arbeidskorting: 73
Werkgever 2:
Salaris: 2020
Loonheffing: 677
Arbeidskorting: 0
Werkgever 3:
Salaris: 690
Loonheffing: 230
Arbeidskorting: 0
Nu dacht ik dus die 677 en 230 euro terug te krijgen maar het TJ programma geeft die 73 euro aan.
Iemand enig id hoe dit kan??
ps. heb wel meerdere jaren aangifte gedaan, las namelijk dat aangifte niet ieder jaar telt.
quote:Heb je bij het invullen niet de velden 'Loonheffing' en 'Arbeidskorting' verwisseld?
Op donderdag 12 februari 2004 14:22 schreef RedCellNL het volgende:
Onlangs heb ik al mijn jaaropgaves van 2003 ontvangen.
Vorige jaar had ik 3 werkgeverd. Bij 1 is loonheffing toegpast.
Ik ben student.Dit houdt ik dat ik bij de overige werkgevers dus veel belasting betaal. Dit kan ik terugvragen.
Nu vul ik mooi dat TJ programma in maar ik krijg alleen geld terug van mijn werkgever waar ik loonheffing op toepas.
Dit is de situatie:
Werkgever 1:
Salaris: 5500
Loonheffing: 0
Arbeidskorting: 73Werkgever 2:
Salaris: 2020
Loonheffing: 677
Arbeidskorting: 0Werkgever 3:
Salaris: 690
Loonheffing: 230
Arbeidskorting: 0Nu dacht ik dus die 677 en 230 euro terug te krijgen maar het TJ programma geeft die 73 euro aan.
Iemand enig id hoe dit kan??
ps. heb wel meerdere jaren aangifte gedaan, las namelijk dat aangifte niet ieder jaar telt.
quote:Hoe bedoel je dit?
Op donderdag 12 februari 2004 14:22 schreef RedCellNL het volgende:ps. heb wel meerdere jaren aangifte gedaan, las namelijk dat aangifte niet ieder jaar telt.
quote:Als het een minbedrag is mag je dokken.
Op woensdag 11 februari 2004 22:53 schreef rickyB het volgende:
Ik zit aangifte te doen met de aangifte diskette en ben bijna klaar.
Nou staat er in het laatste 'venstertje' een opsomming van inkomen en aftrekposten woning
Onderaan staat dan inkomstenbelasting en volksverzekeringen.
Daar komt een bedrag te staan met een minnetje ervoor.
Ik mag hopen dat dit een bedrag is wat ik terug krijg, of zit ik nu fout?
Kan ik daarmee nog iets doen met de belasting?
Vroeger kon je geloof ik dat bedrag (gedeeltelijk) aftrekken van de belasting.
quote:Nopes, rente voor cc is niet meer aftrekbaar. Ik geloof dat je hooguit deze schuld van je bezittingen mag aftrekken.
Op zaterdag 14 februari 2004 14:38 schreef Najra het volgende:
Ik heb net het overzicht van de totaal betaalde rente over 2003 van de afbetaling van mijn auto ontvangen.Kan ik daarmee nog iets doen met de belasting?
Vroeger kon je geloof ik dat bedrag (gedeeltelijk) aftrekken van de belasting.
quote:Helaas
Op zaterdag 14 februari 2004 16:31 schreef ElisaB het volgende:[..]
Nopes, rente voor cc is niet meer aftrekbaar. Ik geloof dat je hooguit deze schuld van je bezittingen mag aftrekken.
zijn ze daar nou helemaal vd pot gerukt of.....
Mijn advies aan lotgenoten maak bezwaar tegen deze kolder...
"belasingdienst makkerlijker kunnen we 't niet maken"
quote:Niemand is verplicht een Tj-biljet in te vullen, deze zijn alleen bedoeld als je baas loonheffing op je loon heeft ingehouden, als jongeren kun je dit meestal terug krijgen omdat je weinig verdient. En je nog geen belasting hoeft te betalen.
Op zaterdag 14 februari 2004 22:17 schreef Northpole het volgende:
Een algemene vraag over belastingen: Vanaf welke leeftijd bestaat belastingplicht? Als jongere ben je toch niet verplicht een TJ-biljet in te vullen bijvoorbeeld?
quote:Volgens mij is dat niet leeftijdgebonden. De meeste mensen gaan pas vanaf een bepaalde leeftijd geld verdienen, dus gaan pas dan belasting betalen.
Op zaterdag 14 februari 2004 22:17 schreef Northpole het volgende:
Een algemene vraag over belastingen: Vanaf welke leeftijd bestaat belastingplicht? Als jongere ben je toch niet verplicht een TJ-biljet in te vullen bijvoorbeeld?
Maar als je als kleuter 7 miljoen erf van je grootouders, dan moet ook dáár gewoon belasting over betaald worden. Zij het via de aangifte van de ouders.
quote:Nu in de aangifte maakt het niet zoveel uit. Maar als ze je aangifte uit de grote berg vissen ter controle, dan moet je dat wel kunnen verantwoorden, dus kun je dan een specificatie maken en die moet je kunnen onderbouwen met bonnetjes en studie overeenkomsten ed. Tis alleen wel handiger nu al een specificatie voor jezelf te maken, want later weet je niet meer precies wat je gedaan hebt.
Op zondag 15 februari 2004 14:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik heb dit jaar studiekosten opgevoerd voor het eerst. Ik heb best wel wat kosten gemaakt en heb 1000 euro opgevoerd. Ik heb echter niet gespecificeerd, zou dit een probleem kunnen zijn?
Thanks!
quote:Dus als je belasting betaalt ben je verplicht om aangifte te doen om te kijken of je geld bij moet leggen of juist terug krijgt?
Op zondag 15 februari 2004 12:30 schreef ElisaB het volgende:[..]
Volgens mij is dat niet leeftijdgebonden. De meeste mensen gaan pas vanaf een bepaalde leeftijd geld verdienen, dus gaan pas dan belasting betalen.
Maar als je als kleuter 7 miljoen erf van je grootouders, dan moet ook dáár gewoon belasting over betaald worden. Zij het via de aangifte van de ouders.
Iemand anders die dit toe kan lichten? Ik ben wel nieuwsgierig.
quote:Alleen als je aangiftebiljet krijgt, moet je aangifte doen, daar heb je geen keus in. Hou er wel rekening mee als je nu geen aangifte biljet krijgt de belastingdienst er later altijd nog een kan toesturen. Als ze geld moeten krijgen komen ze daar toch wel achter.
Op zondag 15 februari 2004 19:01 schreef Northpole het volgende:[..]
Dus als je belasting betaalt ben je verplicht om aangifte te doen om te kijken of je geld bij moet leggen of juist terug krijgt?
Iemand anders die dit toe kan lichten? Ik ben wel nieuwsgierig.
Maar als jij geld moet krijgen zou ik er altijd een aanvragen zodat je aangifte kan doen. Het is toch zonde dat je je geld niet terugvraagt.
quote:Nee, maar je studieschuld telt op zich wel als schuld.
Op zondag 15 februari 2004 18:15 schreef dennixis het volgende:
Ik ben ook fijn mijn belasting zooi aan 't invullenBen inmiddels bij vraag 21 (O-biljet) en die gaat over schulden. Kom er alleen niet helemaal uit.
Weet iemand hoe 't zit met de aftrek van studieschuld? Het gaat hier om een lening van de IBG. Kan ik de aflossingen die ik heb gedaan aftrekken?Thanks!
quote:
Op zondag 15 februari 2004 22:24 schreef _-rally-_ het volgende:[..]
Nee, maar je studieschuld telt op zich wel als schuld.
Dus wat is het antwoord. Kan je een studieschuld opgeven als aftrekpost ja of nee?
quote:Nee dus, maar je mag - tenminste, dat begrijp ik - je schulden aftrekken van je bezittingen.
Op zondag 15 februari 2004 22:59 schreef Najra het volgende:Dus wat is het antwoord. Kan je een studieschuld opgeven als aftrekpost ja of nee?
quote:sinds 2001 is hij niet meer aftrekbaar
Op zondag 15 februari 2004 23:33 schreef ElisaB het volgende:[..]
Nee dus, maar je mag - tenminste, dat begrijp ik - je schulden aftrekken van je bezittingen.
quote:
Schulden in box 3 op een peildatumVermeld de schulden op iedere peildatum (1 januari 2003 en 31 december 2003). Het kan bijvoorbeeld gaan om de volgende schulden:
- schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto, of een vakantie;
- schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die behoren tot een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen;
- schulden voor de financiering van de tweede woning of andere onroerende zaken;
- schulden volgens de Wet studiefinanciering.De schulden geeft u aan naar de waarde in het economische verkeer. Vermeld alleen de schulden die niet in box 1 of box 2 vallen.
[Dit bericht is gewijzigd door dop op 16-02-2004 14:33]
quote:Een aflossing op een schuld is nog nooit aftrekbaar geweest.
Op maandag 16 februari 2004 14:26 schreef dop het volgende:[..]
sinds 2001 is hij niet meer aftrekbaar
[..]
quote:dat is al eerder in het topic gezegt
Op maandag 16 februari 2004 14:46 schreef _-rally-_ het volgende:[..]
Een aflossing op een schuld is nog nooit aftrekbaar geweest.
ik quote ElisaB die het antwoord geeft op een vervolgvraag
en dat antwoord quote ik om het te verduidelijken met extra info
Ziektekosten aftrekbaar
U heeft een inkomen lager dan ¤ 29.543? Dan kunt u uw ziektekosten aftrekken van de belasting. Denk hierbij aan uw premie voor de zorgverzekering en uw eigen risico. Of aan gemaakte ziektekosten die niet door uw verzekering gedekt worden. Heeft u in 2002 gebruikgemaakt van deze regeling? Dan mag u de gemaakte kosten van dit jaar nog eens verhogen met 25%. Heeft u in 2001 én 2002 ziektekosten opgegeven aan de belasting, dan kunt u het bedrag voor 2003 zelfs met de helft verhogen.
Nu zit ik onder die grens, en wat ik eruit begrepen heb is dat ik dus het bedrag wat op mijn jaaropgaaf staat voor ziektekosten-verzekering mag invullen in (ik geloof) box 3?
Ook is me totaal niet duidelijk wat ik nu wel of niet mag invullen.
Heb zelf gewerkt op de Helpdesk Aangiftediskette van de belastingdienst, (jaren geleden! geen vragen aub! ) maar toen wa shet toch nog een stuk simpeler...
quote:En die drempel van ¤ 3366,- dan? Geld die dan niet meer?
Op maandag 16 februari 2004 15:16 schreef PhaE het volgende:
Ik lees het volgende op www.rabobank.nl:
( http://www.rabobank.nl/info/execute/node?node_id=264191&tab=5 )Ziektekosten aftrekbaar
U heeft een inkomen lager dan ¤ 29.543? Dan kunt u uw ziektekosten aftrekken van de belasting. Denk hierbij aan uw premie voor de zorgverzekering en uw eigen risico. Of aan gemaakte ziektekosten die niet door uw verzekering gedekt worden. Heeft u in 2002 gebruikgemaakt van deze regeling? Dan mag u de gemaakte kosten van dit jaar nog eens verhogen met 25%. Heeft u in 2001 én 2002 ziektekosten opgegeven aan de belasting, dan kunt u het bedrag voor 2003 zelfs met de helft verhogen.
Nu zit ik onder die grens, en wat ik eruit begrepen heb is dat ik dus het bedrag wat op mijn jaaropgaaf staat voor ziektekosten-verzekering mag invullen in (ik geloof) box 3?
Kweet alleen dat ik het wel kon invullen in het programma, en dan is er wel een drempel waar je boven moet zitten, bedoel je die soms?
zit nu op het werk, zal thuis es ff kijken als ik eraan denk..
/offtopic /wave Hiya PhaE!!
quote:je bedoelt de aanslaggrens?
Op maandag 16 februari 2004 17:36 schreef togt het volgende:
Mhm, er schijnt wel een drempel te zijn dat als jij of je partner onder de 211 EUR uitkomt, dit niet verrekend wordt: kwijt gescholden!!!/offtopic /wave Hiya PhaE!!
quote:In het programma staat een drempel, dus als je daar onder zit kan je volgens mij nix aftrekken.
Op maandag 16 februari 2004 16:40 schreef PhaE het volgende:
Drempel?
Geen idee...Kweet alleen dat ik het wel kon invullen in het programma, en dan is er wel een drempel waar je boven moet zitten, bedoel je die soms?
zit nu op het werk, zal thuis es ff kijken als ik eraan denk..
Je kunt dus je betaalde ziektekosten-verzekering (of hoe dat ook heet op je jaaropgaaf) invullen in het programma, Box 3.
Maar dan zit je dus met een grens van iets meer dan 4000 euro.
Als je daaronder zit, wordt er niets afgetrokken van je belastbaar inkomen.
Ik zit er dus onder
Ik ga deze week trouwens bij een vriend van me kijken die de Elsevier-cdrom heeft. Volgens hem werkt die prettiger, omdat die al veel voor je voorrekend, inculsief alle mogelijkheden. Eens even kijken of dit inderdaad verschilt!
[offtopic] /wave Hiya Togt [/offtopic]
quote:Dat is inderdaad de aanslag grens ja.
Op maandag 16 februari 2004 17:37 schreef Adelante het volgende:[..]
je bedoelt de aanslaggrens?
Als je dus minder dan 211 euro moet betalen, wegen de kosten die de Belastingdienst moet maken om jou een aanslag te sturen, etc.etc.etc.. niet op tegen die 211 euro.
Dus hoef je het niet te betalen.
quote:Houd wel even in de gaten dat die grens niet bestaat als je al een voorlopige aanslag cq voorlopige teruggaaf hebt gehad.
Op dinsdag 17 februari 2004 10:22 schreef PhaE het volgende:[..]
Dat is inderdaad de aanslag grens ja.
Als je dus minder dan 211 euro moet betalen, wegen de kosten die de Belastingdienst moet maken om jou een aanslag te sturen, etc.etc.etc.. niet op tegen die 211 euro.
Dus hoef je het niet te betalen.
ik heb afgelopen 2 jaar ingeschreven gestaan bij een uitzendbureau, kreeg vandaag mn jaaropgaves over 2002, 2003(die van vorig jaar hadden ze vergeten op te sturen vorig jaar en was er zelf niet achteraangegaan). Nu kom ik in aanmerking voor een TJ-Biljet. Voor 2003 is invullen geen probleem, maar ik weet niet of ik ook over 2001 en voorgaande jaren dingen kan terugvragen. iemand daar een antwoord op?
en dan nog een vraagje, ik ben particulier verzekerd, hoe krijg ik mn ziektekosten terug?
bedankt alvast en sorry voor de vast domme vragen, maar dit is allemaal beetje nieuw voor me.
Januari, Februari, Maart: Baas 1+2 en stufi + school
April, Mei, Juni, Juli, Augustus: Baas 2 + 3 en geen stufi en geen school
September, Oktober, November: Baas 2 + 3 en stufi + school
December: Baas 2 + 3 en geen stufi + school
In totaal heb ik zo'n 12.000 eurie bruto verdient dus voor volledige teruggave van de loonheffing kom ik niet in aanmerking.
Ik heb een E-biljet gekregen van de belastingdienst maar ik dacht niet dat ik daar voor in aanmerking kwam dus heb ik de belastingfoon gebeld.
Het enige wat hij mij kon vertellen is dat ik voor December mogelijk studiekosten kon terugvragen en dat ik niet mijn hele loonheffing kon terugkrijgen.
Maar welke biljet ik moest invullen kon hij mij ook niet vertellen.
Iemand een idee hoe ik dit moet oplossen?
quote:Je kunt tot sowieso de afgelopen drie jaar terugvragen met een T-biljet en als de teruggave meer is dan ¤ 454 dan is die termijn vijf jaar
Op dinsdag 17 februari 2004 17:47 schreef -THaVinNY- het volgende:
Ok, hier een aantal vraagje:ik heb afgelopen 2 jaar ingeschreven gestaan bij een uitzendbureau, kreeg vandaag mn jaaropgaves over 2002, 2003(die van vorig jaar hadden ze vergeten op te sturen vorig jaar en was er zelf niet achteraangegaan). Nu kom ik in aanmerking voor een TJ-Biljet. Voor 2003 is invullen geen probleem, maar ik weet niet of ik ook over 2001 en voorgaande jaren dingen kan terugvragen. iemand daar een antwoord op?
en dan nog een vraagje, ik ben particulier verzekerd, hoe krijg ik mn ziektekosten terug?
bedankt alvast en sorry voor de vast domme vragen, maar dit is allemaal beetje nieuw voor me.
Voor je verzekering moet je bij je ziekenfonds/ziektekostenverzekering zijn.
quote:Studiefinanciering is geen inkomen zoals een uitkering of inkomen van arbeid. Dus die hoef je ook niet op je T(j) billet te vermelden. Als je dan nog ver boven het bedrag uitkomt wat maximaal is voor T(j) weet ik het ook niet meer, maar als je dat dus niet doet, kan je gewoon een Tj invullen (mits je jonger bent als 29).
Op woensdag 18 februari 2004 11:03 schreef Icefire het volgende:
Vorig jaar heb ik 3 bazen gehad en een gedeelte van het jaar geen studiefinanciering.Januari, Februari, Maart: Baas 1+2 en stufi + school
April, Mei, Juni, Juli, Augustus: Baas 2 + 3 en geen stufi en geen school
September, Oktober, November: Baas 2 + 3 en stufi + school
December: Baas 2 + 3 en geen stufi + schoolIn totaal heb ik zo'n 12.000 eurie bruto verdient dus voor volledige teruggave van de loonheffing kom ik niet in aanmerking.
Ik heb een E-biljet gekregen van de belastingdienst maar ik dacht niet dat ik daar voor in aanmerking kwam dus heb ik de belastingfoon gebeld.
Het enige wat hij mij kon vertellen is dat ik voor December mogelijk studiekosten kon terugvragen en dat ik niet mijn hele loonheffing kon terugkrijgen.
Maar welke biljet ik moest invullen kon hij mij ook niet vertellen.Iemand een idee hoe ik dit moet oplossen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |