abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2004 @ 18:07:53 #51
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_17034068
quote:
Op maandag 9 februari 2004 15:10 schreef Rex_Everything het volgende:
Wicked! Een topic over mijn grote passie. Even reageren dan maar. Eerst en vooral eens reclame maken voor een hele goeie site, waar ik sinds kort ook zelf voor schrijf: www.stonedgods.com.

Ik vind persoonlijk de term 'desert rock' beter, omdat 'stoner' nogal hard klinkt, wat helemaal niet altijd het geval is. Al hangt het er natuurlijk van af wat je allemaal onder het genre rekent. Ik zelf reken er alvast ook een paar zachtere groepen onder, zoals Orquesta Del Desierto, Ween en Earthlings. En ook een paar minder bekende punk-, grunge- en zelfs bluesmuzikanten kun je, wegens de vele samenwerkingen met de grote stonernamen (met queens of the stone age als de grote spil), tot de desert rock rekenen: failure, screaming trees, mark lanegan, dwarves en zelfs nirvana.

Voor mij is desert rock gewoon alles waar het - inderdaad in de verste verte niet objectief definieerbare - woestijngevoel in zit. In de praktijk komt het er vooral op neer dat ik naar alles luister van queens of the stone age (en kyuss natuurlijk), van mensen die met hen samen hebben gewerkt, van mensen die met die mensen hebben samengewerkt, enzovoort.

Namen: kyuss, monster magnet, fu manchu, mark lanegan, mark lanegan band, screaming trees, nirvana, failure, desert sessions, earthlings, orquesta del desierto, masters of reality, dwarves, mondo generator, millionaire, eagles of death metal, brant bjork, queens of the stone age, beaver, atomic bitchwax, brant bjork, tool, a perfect circle, fatso jetson, burning brides, enemy, unida, ween, ...

Uiteraard allemaal voor commentaar vatbaar.

Stoner staat voor mij voor vette grooves en heerlijk gitaar werk.

Tool en A Perfect Circle en ook die CD van Melissa Auf der Maur vind ik persoonlijk iets te pompeus.

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2004 @ 18:11:16 #52
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_17034141
quote:
Op maandag 9 februari 2004 17:20 schreef Jankuffo het volgende:
Wat vinden jullie eigenlijk van de band Trouble? Deze band stopte ongeveer toen stoner populair werd (tweede helft jaren 90) en wordt naar mijn mening veel te weinig genoemd als invloed voor de huidige stonerrock bands.

Trouble ligt, vooral door de wat zuiverder en opener klinkende productie wat dichter tegen traditionele hardrock aan dan andere stonerrock bands, maar grooven doen ze als geen ander. En de strot van Eric Wagner is om door een ringetje te halen. In 1998 heeft Eric Wagner samen met Danny Cavanagh (Anathema) nog een lekker stonerrock-album gemaakt onder de naam Lid (album: In the Mushroom).

Zeker niet echt slecht, maar naar mijn smaak iets te veel een BlackSabbath kloon. Net zoals Sheavy, maar die vind ik leuker.
  maandag 9 februari 2004 @ 18:13:33 #53
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_17034199
quote:
Op maandag 9 februari 2004 18:03 schreef Doc het volgende:
Een "gewone" platenzaak, waar ze m'n smaak behoorlijk kennen dus als er weer iets die richting uit komt attenderen ze me altijd. Ik bestel daar ook regelmatig wat, waar zij ook weer blij mee zijn (luisteren ze vaak ook even )).
Ah oke, vergelijkbare situatie.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2004 @ 18:15:04 #54
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_17034231
quote:
Op maandag 9 februari 2004 18:06 schreef B1tchwax het volgende:

Denk dat een hoop mensen zijn 2de album zouden hebben overgeslagen als het niet brant bjork, maar van iemand anders zou zijn geweest.

Wat volkomen onterecht zou zijn, want ik vind het echt een heerlijk CDtje .

Relaxed en erg leuke nummers. In het geheel niet "zwaar" maar dat hoeft ook niet. Niet veel anders dan keep Your Cool, wat ook bepaald niet het toppunt van heavieness is.

quote:
Op maandag 9 februari 2004 18:06 schreef B1tchwax het volgende:

[..]

Hoorde net al mensen discussieren over Eagles of Deathmetal wel of geen Stonerrock. Maar zelfs als Josh Homme opera zou gaan schrijven zou het volgens sommigen onder stonerrock vallen. Wat meteen de hypocrietheid van de term aangeeft

Fuck termen en geniet van goede muziek!

Ik koop nooit wat omdat het stonerrock is. Er zijn ook voldoende dingen die in dat genre niet helemaal mijn ding zijn. En er staat meer niet "stonerrock" dan wel stonerrock in mijn platen kast (Slayer, ThinLizzy, maar ook Luscious Jackson, LizPhair, Thelonious Monster, Drivin'N'Cryin, TragicallyHip, maar ook electronica en rap).

Veel van het "stoner-gevoel" vind je ook in oude Funk dingen. Isaac Hayes met z'n lome grooves. Funcadelic (ooit EdMundell helemaal uit z'n dak zien gaan in een club in Amsterdam op MaggotBrain). Cymande. Ook heerlijk .

[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 09-02-2004 18:21]

maandag 9 februari 2004 @ 18:16:16 #55
18413 Summoner
pi_17034273
quote:
Op maandag 9 februari 2004 17:20 schreef Jankuffo het volgende:
Wat vinden jullie eigenlijk van de band Trouble? Deze band stopte ongeveer toen stoner populair werd (tweede helft jaren 90) en wordt naar mijn mening veel te weinig genoemd als invloed voor de huidige stonerrock bands.
Mja, wel een beetje waar, maar ik kom toch nog regelmatig de naam tegen in interviews met jongere stoner en doom bands. Het Trouble logo is geloof ik ook wel een trendzetter geweest:

maandag 9 februari 2004 @ 18:17:04 #56
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_17034288
Wat "stoner" voor mij is?

Phaser effecten..
Bombatische drums..

*ik hou ook meer van bands zoals.. Fu Manchu en Nebula

SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
pi_17034532
quote:
Op maandag 9 februari 2004 18:11 schreef Doc het volgende:

[..]

Zeker niet echt slecht, maar naar mijn smaak iets te veel een BlackSabbath kloon. Net zoals Sheavy, maar die vind ik leuker.

Wat betreft de albums uit de jaren 80 ben ik 't met je eens. Maar op Manic Frustration en Plastic Green Head hebben ze toch echt wel een eigen stijl ontwikkeld, met een stuk meer psychedelische elementen.

Sheavy ken ik niet.

FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2004 @ 18:29:12 #58
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_17034605
Stoner is voor mij ook een soort ultieme rock-jazz. Een van de ultieme stoner momenten was voor mij ook de 26 minuten uitvoering van ik geloof "give the mule what he want" die QOTSA in 2001 in de Melkweg speelde. Pure jazz, imho. Niet dat ik veel van jazz weet, overigens. Daar zou ik ook veel meer van willen leren kenne, want volgens mij zit daar ook veel spul wat voor mij het "stoner" gevoel heeft ...
  maandag 9 februari 2004 @ 18:31:24 #59
81104 Rex_Everything
Caught in a Whirl
pi_17034661
quote:
Op maandag 9 februari 2004 18:06 schreef B1tchwax het volgende:Fuck termen en geniet van goede muziek!
Daar heb je inderdaad een punt. De muzikanten waarover we bezig zijn doen net hun uiterste best om zich niet in hokjes te laten duwen, om altijd nieuwe combinaties van muziekgenres uit te vinden en om dus alle grenzen en termen compleet overbodig te maken.
Dat Homme opera mag schrijven en dat ik het nog stoner zou noemen is een ietwat flauwe opmerking. Het liedje dat hij inzingt op de laatste van UNKLE zou ik bijvoorbeeld van m'n leven nooit stoner noemen.
Dat m'n reclame voor EODM wat lijkt op het spotje achterop de mondo generator cd valt me nu pas op, het was er niet om gedaan. Maar echt, die groep moet je in de gaten houden. Het moet zowat de eerste keer zijn dat ik het woord "sexy" gebruikt heb om over muziek te schrijven.
You don't seem to understand the deal.
I don't give two shits on how you feel.
pi_17034681
quote:
Op maandag 9 februari 2004 18:07 schreef Doc het volgende:

[..]

Stoner staat voor mij voor vette grooves en heerlijk gitaar werk.

Tool en A Perfect Circle en ook die CD van Melissa Auf der Maur vind ik persoonlijk iets te pompeus.

Ben 't helemaal met je 'definitie' eens. Tool en Perfect Circle vind ik fantastisch, maar ze grooven niet, ze klinken juist dwingend of dreigend. Massive Attack is wel stonerrock al is 't maar een paar minuten, aan het einde van het nummer Group Four op Mezzanine
pi_17036859
quote:
Op maandag 9 februari 2004 18:11 schreef Doc het volgende:

[..]

Sheavy is toch die band met die zanger die bijna exact hetzelfde als Ozzy?!?!

Trouble is zeker de moeite waard, luister maar eens naar Memory's garden. Naast Black Sabbath hoor je ook duidelijk Led Zep invloeden, vooral bij de zang.

maandag 9 februari 2004 @ 23:00:14 #62
18413 Summoner
pi_17044256
quote:
Op maandag 9 februari 2004 19:52 schreef Kolkus het volgende:
Nou ja 'exact', er zijn wel merkbare verschillen maar z'n stemgeluid lijkt wel erg op dat van Ozzy ja. Op zich is het een betere zanger dan Ozzy.
pi_17052832
Kennen jullie de band Los Natas? Dat is een Argentijnse stonerrock band die beinvloed is door oa Kyuss. Ik heb vorig jaar een geweldig optreden van ze gezien in de Atak in Enschede.
En wie van jullie gaan er 1 maart ook naar Monster Magnet in de Melkweg?
Zelf luister ik vaak naar Monster Magnet, Kyuss, en ook de Desert Sessions vind ik heel gaaf.
Ik zit zelf ook in een bandje dat geinspireerd is door stonerrock, check www.spacefuck.tk
All those moments will be lost in time, like tears in rain.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 10 februari 2004 @ 12:18:02 #64
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_17055278
quote:
Op maandag 9 februari 2004 19:52 schreef Kolkus het volgende:

[..]

Trouble is zeker de moeite waard, luister maar eens naar Memory's garden. Naast Black Sabbath hoor je ook duidelijk Led Zep invloeden, vooral bij de zang.

Best aardig nummer (staat toch op Manic Frustration?), maar nog steeds niet helemaal mijn smaak. Hoewel ik LedZep best te pruimen vind .
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 10 februari 2004 @ 12:20:13 #65
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_17055330
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 10:56 schreef Toolshed het volgende:
En wie van jullie gaan er 1 maart ook naar Monster Magnet in de Melkweg?
B1tchwax
Ullie
Aventura (al moet-ie nog kaarten halen)
Doc

En Ulx gaat in Zürich
Los Natas ken ik overigens niet...

dinsdag 10 februari 2004 @ 14:54:23 #66
18413 Summoner
pi_17059686
quote:
Ik zit zelf ook in een bandje dat geinspireerd is door stonerrock, check www.spacefuck.tk
Ik luister nu het nummer "Spasm". Gitaren klinken lekker spacy en de drums wat jazzy, maar het is jammer dat de vocalen bijna niet hoorbaar zijn. Hoe is dit eigenlijk opgenomen?
pi_17061194
quote:
Kennen jullie de band Los Natas?
Dat is wel een van de betere stoner-bands van dit moment, goeie band.

Andere tips:

Blind Dog- the last adventures of captain Dog

en vooral:

Mammoth volume - Mammoth volume

pi_17061657
Vandaag twee LPs opgepikt:

Probot - s/t
Firebird - no. 3

Vooral de uitgave van de Probot LP is zeer mooi. Een dualfold 2LP (2x12"), waar er geloof ik maar 5000 van zijn gedrukt.

In the old days getting stoned meant getting pelted to death with rocks...
  dinsdag 10 februari 2004 @ 16:10:31 #69
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_17061997
Wat vinden we trouwens van de band Understone?
"A band just like Qotsa

Blue Swan.. wat een vette plaat is dat toch

*en wat is zo'n beetje het geilste "stoner" optreden dat jullie hebben gezien?

Mij toch wel Nebula/Dozer/Winnebago Deal in de 013 .. Roadburn 2003 in de Effenaar was ook wel okey met Fu Manchu

SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
pi_17062595
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 16:10 schreef TimoBasso het volgende:
*en wat is zo'n beetje het geilste "stoner" optreden dat jullie hebben gezien?
Roadburn 7th edition:

Masters of Reality (met de droom lineup Chris Goss, John Leamy, Josh Homme en Nick Oliveri!) en daarvoor The Atomic Bitchwax!! (mijn nickname geeft stiekem aan dat ik toch wel heel gecharmeerd ben van deze band ). Dat het optreden van Terra Firma door deze bands in het niet viel lag niet per se aan het slechte optreden van deze band, maar meer aan het niveau van de andere twee bands.

Ook de helaas overleden band I$I$ gezien in Amsterdam (Winston). Beetje op goed geluk heen, bleek het hun afscheidsconcert te zijn.. wow, kippevel

pi_17063306
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 14:54 schreef Summoner het volgende:

[..]

Ik luister nu het nummer "Spasm". Gitaren klinken lekker spacy en de drums wat jazzy, maar het is jammer dat de vocalen bijna niet hoorbaar zijn. Hoe is dit eigenlijk opgenomen?

"Spasm" is ons minst stoner-achtige nummertje "Abby" en "Dikke Soep" passen wat meer in dit topic. Maar het is allemaal opgenomen met 1 microfoon in de oefenruimte, helaas hebben we nog geen geld voor goede opnametechnieken.
All those moments will be lost in time, like tears in rain.
pi_17064691
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 16:57 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Kyuss
Je maakt wel een kapitale misser in je openingspost.. Het nummer Gardenia schrijf je niet als Gardenian (Ik zal maar niet gaan zeuren dat Demon Cleaner los van elkaar hoort )

Gardenia is denk ik wel mijn all time favorite, Welcome to Skyvalley is IMO het beste album. Als Gardenia opent dan krijg ik kippenvel

FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 10 februari 2004 @ 18:47:35 #74
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_17066730
Vetste stoner optredens:

1. MonsterMagnet - Melkweg - 1993 - oude zaal: COMPLEET spaced out concert

2. QOTSA - Melkweg 2001 - Met name die 26+ minuten durende jam die het nummer "give the mule what he want" werd: ULTIEM!

pi_17067259
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 15:45 schreef Kolkus het volgende:

Blind Dog- the last adventures of captain Dog

en natuurlijk Captain dog rides again
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo