quote:Stoner staat voor mij voor vette grooves en heerlijk gitaar werk.
Op maandag 9 februari 2004 15:10 schreef Rex_Everything het volgende:
Wicked! Een topic over mijn grote passie. Even reageren dan maar. Eerst en vooral eens reclame maken voor een hele goeie site, waar ik sinds kort ook zelf voor schrijf: www.stonedgods.com.Ik vind persoonlijk de term 'desert rock' beter, omdat 'stoner' nogal hard klinkt, wat helemaal niet altijd het geval is. Al hangt het er natuurlijk van af wat je allemaal onder het genre rekent. Ik zelf reken er alvast ook een paar zachtere groepen onder, zoals Orquesta Del Desierto, Ween en Earthlings. En ook een paar minder bekende punk-, grunge- en zelfs bluesmuzikanten kun je, wegens de vele samenwerkingen met de grote stonernamen (met queens of the stone age als de grote spil), tot de desert rock rekenen: failure, screaming trees, mark lanegan, dwarves en zelfs nirvana.
Voor mij is desert rock gewoon alles waar het - inderdaad in de verste verte niet objectief definieerbare - woestijngevoel in zit. In de praktijk komt het er vooral op neer dat ik naar alles luister van queens of the stone age (en kyuss natuurlijk), van mensen die met hen samen hebben gewerkt, van mensen die met die mensen hebben samengewerkt, enzovoort.
Namen: kyuss, monster magnet, fu manchu, mark lanegan, mark lanegan band, screaming trees, nirvana, failure, desert sessions, earthlings, orquesta del desierto, masters of reality, dwarves, mondo generator, millionaire, eagles of death metal, brant bjork, queens of the stone age, beaver, atomic bitchwax, brant bjork, tool, a perfect circle, fatso jetson, burning brides, enemy, unida, ween, ...
Uiteraard allemaal voor commentaar vatbaar.
Tool en A Perfect Circle en ook die CD van Melissa Auf der Maur vind ik persoonlijk iets te pompeus.
quote:Zeker niet echt slecht, maar naar mijn smaak iets te veel een BlackSabbath kloon. Net zoals Sheavy, maar die vind ik leuker.
Op maandag 9 februari 2004 17:20 schreef Jankuffo het volgende:
Wat vinden jullie eigenlijk van de band Trouble? Deze band stopte ongeveer toen stoner populair werd (tweede helft jaren 90) en wordt naar mijn mening veel te weinig genoemd als invloed voor de huidige stonerrock bands.Trouble ligt, vooral door de wat zuiverder en opener klinkende productie wat dichter tegen traditionele hardrock aan dan andere stonerrock bands, maar grooven doen ze als geen ander. En de strot van Eric Wagner is om door een ringetje te halen. In 1998 heeft Eric Wagner samen met Danny Cavanagh (Anathema) nog een lekker stonerrock-album gemaakt onder de naam Lid (album: In the Mushroom).
quote:Ah oke, vergelijkbare situatie.
Op maandag 9 februari 2004 18:03 schreef Doc het volgende:
Een "gewone" platenzaak, waar ze m'n smaak behoorlijk kennen dus als er weer iets die richting uit komt attenderen ze me altijd. Ik bestel daar ook regelmatig wat, waar zij ook weer blij mee zijn (luisteren ze vaak ook even)).
quote:Wat volkomen onterecht zou zijn, want ik vind het echt een heerlijk CDtje
Op maandag 9 februari 2004 18:06 schreef B1tchwax het volgende:Denk dat een hoop mensen zijn 2de album zouden hebben overgeslagen als het niet brant bjork, maar van iemand anders zou zijn geweest.
Relaxed en erg leuke nummers. In het geheel niet "zwaar" maar dat hoeft ook niet. Niet veel anders dan keep Your Cool, wat ook bepaald niet het toppunt van heavieness is.
quote:Ik koop nooit wat omdat het stonerrock is. Er zijn ook voldoende dingen die in dat genre niet helemaal mijn ding zijn. En er staat meer niet "stonerrock" dan wel stonerrock in mijn platen kast (Slayer, ThinLizzy, maar ook Luscious Jackson, LizPhair, Thelonious Monster, Drivin'N'Cryin, TragicallyHip, maar ook electronica en rap).
Op maandag 9 februari 2004 18:06 schreef B1tchwax het volgende:[..]
Hoorde net al mensen discussieren over Eagles of Deathmetal wel of geen Stonerrock. Maar zelfs als Josh Homme opera zou gaan schrijven zou het volgens sommigen onder stonerrock vallen. Wat meteen de hypocrietheid van de term aangeeft
![]()
Fuck termen en geniet van goede muziek!
Veel van het "stoner-gevoel" vind je ook in oude Funk dingen. Isaac Hayes met z'n lome grooves. Funcadelic (ooit EdMundell helemaal uit z'n dak zien gaan in een club in Amsterdam op MaggotBrain). Cymande. Ook heerlijk
.
[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 09-02-2004 18:21]
quote:Mja, wel een beetje waar, maar ik kom toch nog regelmatig de naam tegen in interviews met jongere stoner en doom bands. Het Trouble logo is geloof ik ook wel een trendzetter geweest:
Op maandag 9 februari 2004 17:20 schreef Jankuffo het volgende:
Wat vinden jullie eigenlijk van de band Trouble? Deze band stopte ongeveer toen stoner populair werd (tweede helft jaren 90) en wordt naar mijn mening veel te weinig genoemd als invloed voor de huidige stonerrock bands.
Phaser effecten..
Bombatische drums..
*ik hou ook meer van bands zoals.. Fu Manchu en Nebula
quote:Wat betreft de albums uit de jaren 80 ben ik 't met je eens. Maar op Manic Frustration en Plastic Green Head hebben ze toch echt wel een eigen stijl ontwikkeld, met een stuk meer psychedelische elementen.
Op maandag 9 februari 2004 18:11 schreef Doc het volgende:[..]
Zeker niet echt slecht, maar naar mijn smaak iets te veel een BlackSabbath kloon. Net zoals Sheavy, maar die vind ik leuker.
Sheavy ken ik niet.
quote:Daar heb je inderdaad een punt. De muzikanten waarover we bezig zijn doen net hun uiterste best om zich niet in hokjes te laten duwen, om altijd nieuwe combinaties van muziekgenres uit te vinden en om dus alle grenzen en termen compleet overbodig te maken.
Op maandag 9 februari 2004 18:06 schreef B1tchwax het volgende:Fuck termen en geniet van goede muziek!
quote:Ben 't helemaal met je 'definitie' eens. Tool en Perfect Circle vind ik fantastisch, maar ze grooven niet, ze klinken juist dwingend of dreigend. Massive Attack is wel stonerrock al is 't maar een paar minuten, aan het einde van het nummer Group Four op Mezzanine
Op maandag 9 februari 2004 18:07 schreef Doc het volgende:[..]
Stoner staat voor mij voor vette grooves en heerlijk gitaar werk.
Tool en A Perfect Circle en ook die CD van Melissa Auf der Maur vind ik persoonlijk iets te pompeus.
quote:Sheavy is toch die band met die zanger die bijna exact hetzelfde als Ozzy?!?!
Op maandag 9 februari 2004 18:11 schreef Doc het volgende:[..]
Zeker niet echt slecht, maar naar mijn smaak iets te veel een BlackSabbath kloon. Net zoals Sheavy, maar die vind ik leuker.
Trouble is zeker de moeite waard, luister maar eens naar Memory's garden. Naast Black Sabbath hoor je ook duidelijk Led Zep invloeden, vooral bij de zang.
quote:Nou ja 'exact', er zijn wel merkbare verschillen maar z'n stemgeluid lijkt wel erg op dat van Ozzy ja. Op zich is het een betere zanger dan Ozzy.
Op maandag 9 februari 2004 19:52 schreef Kolkus het volgende:
Sheavy is toch die band met die zanger die bijna exact hetzelfde als Ozzy?!?!
quote:Best aardig nummer (staat toch op Manic Frustration?), maar nog steeds niet helemaal mijn smaak. Hoewel ik LedZep best te pruimen vind
Op maandag 9 februari 2004 19:52 schreef Kolkus het volgende:[..]
Sheavy is toch die band met die zanger die bijna exact hetzelfde als Ozzy?!?!
Trouble is zeker de moeite waard, luister maar eens naar Memory's garden. Naast Black Sabbath hoor je ook duidelijk Led Zep invloeden, vooral bij de zang.
quote:B1tchwax
Op dinsdag 10 februari 2004 10:56 schreef Toolshed het volgende:
En wie van jullie gaan er 1 maart ook naar Monster Magnet in de Melkweg?
En Ulx gaat in Zürich ![]()
Los Natas ken ik overigens niet...
quote:Ik luister nu het nummer "Spasm". Gitaren klinken lekker spacy en de drums wat jazzy, maar het is jammer dat de vocalen bijna niet hoorbaar zijn. Hoe is dit eigenlijk opgenomen?
Ik zit zelf ook in een bandje dat geinspireerd is door stonerrock, check www.spacefuck.tk
quote:Dat is wel een van de betere stoner-bands van dit moment, goeie band.
Kennen jullie de band Los Natas?
Andere tips:
Blind Dog- the last adventures of captain Dog
en vooral:
Mammoth volume - Mammoth volume
Probot - s/t
Firebird - no. 3
Vooral de uitgave van de Probot LP is zeer mooi. Een dualfold 2LP (2x12"), waar er geloof ik maar 5000 van zijn gedrukt.
Blue Swan.. wat een vette plaat is dat toch ![]()
*en wat is zo'n beetje het geilste "stoner" optreden dat jullie hebben gezien?
Mij toch wel Nebula/Dozer/Winnebago Deal in de 013 .. Roadburn 2003 in de Effenaar was ook wel okey met Fu Manchu
quote:Roadburn 7th edition:
Op dinsdag 10 februari 2004 16:10 schreef TimoBasso het volgende:
*en wat is zo'n beetje het geilste "stoner" optreden dat jullie hebben gezien?
Masters of Reality (met de droom lineup Chris Goss, John Leamy, Josh Homme en Nick Oliveri!) en daarvoor The Atomic Bitchwax!! (mijn nickname geeft stiekem aan dat ik toch wel heel gecharmeerd ben van deze band
). Dat het optreden van Terra Firma door deze bands in het niet viel lag niet per se aan het slechte optreden van deze band, maar meer aan het niveau van de andere twee bands.
Ook de helaas overleden band I$I$ gezien in Amsterdam (Winston). Beetje op goed geluk heen, bleek het hun afscheidsconcert te zijn.. wow, kippevel
quote:"Spasm" is ons minst stoner-achtige nummertje
Op dinsdag 10 februari 2004 14:54 schreef Summoner het volgende:[..]
Ik luister nu het nummer "Spasm". Gitaren klinken lekker spacy en de drums wat jazzy, maar het is jammer dat de vocalen bijna niet hoorbaar zijn. Hoe is dit eigenlijk opgenomen?
quote:Je maakt wel een kapitale misser in je openingspost.. Het nummer Gardenia schrijf je niet als Gardenian
Op dinsdag 10 februari 2004 16:57 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Kyuss
Gardenia is denk ik wel mijn all time favorite, Welcome to Skyvalley is IMO het beste album. Als Gardenia opent dan krijg ik kippenvel
1. MonsterMagnet - Melkweg - 1993 - oude zaal: COMPLEET spaced out concert
2. QOTSA - Melkweg 2001 - Met name die 26+ minuten durende jam die het nummer "give the mule what he want" werd: ULTIEM!
quote:en natuurlijk Captain dog rides again
Op dinsdag 10 februari 2004 15:45 schreef Kolkus het volgende:
Blind Dog- the last adventures of captain Dog
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |