Ik heb net het nieuwe album van Orange Goblin kunnen beluisteren. Denk dat iedereen er hier ook wel in geinteresseerd is dus ff een korte impressie na een keer doorgeluisterd te hebben.
Het nieuwe Orange Goblin album heet Thieving from the House of God en heeft de volgende tracklist:
1) Some You Win, Some You Lose
2) One Room, One Axe, One Outcome
3) Hard Luck
4) Black Egg
5) You're Not the One (Who Can Save Rock N'Roll)
6) If It Ain't Broke, Break It
7) Lazy Mary
8) Round Up the Horses
9) Tosh Lines
10) Just Got Paid
11) Crown of Locusts
Orange Goblin Heeft 4 eerdere albums achter zijn naam staan:
Frequencies from Planet Ten, Timetravelling Blues, The Big Black, Coup de Grace.
Waar de eerste 3 albums een beetje doom/sludgey geluid hebben is Coup de Grace iets directer en heeft meer punk invloeden (OA terug te zien op de Misfits cover We Bite)
Dit album is daar een beetje een mixje van geworden.
Omdat ik het album maar kort heb kunnen beluisteren zijn dit echte eerste impressies
![]()
1) Some You Win, Some You Lose
Het nummer opent meteen stevig, intro had misschien wat subtieler gemogen a la timetravelling blues. Naar mate het nummer verder komt krijg je fuzzed out gitaren. Sterk openingsnummer.
2) One Room, One Axe, One Outcome
Begint rustig en bluesy, maar schakelt al snel naar de hoogste versnelling. Lekker nummer met Southern invloeden .. coole tracknaam
![]()
3) Hard Luck
Nummer komt een beetje Coup de Grace over, alleen dan net iets minder direct
![]()
Tempo ligt tot nu toe redelijk hoog
4) Black Egg
Nummer opent fijn, klinkt heel erg als ouder Orange Goblin werk. Grote MAAR in dit nummer zijn de vrouwelijke achtergrond vocals die niet verder komen dan:" YEAAAHHH" en "WOOOHOOOO". Vrouwelijke achtergrond vocals werkten goed op bijv. Karma to burn's Bobbi, Bobbi - I'm Not God, maar slaan hier de plank iets mis IMO. Ik heb beschrijvingen als funky gehoord, maar het is gewoon poppie en passen niet in het nummer.
5) You're Not the One (Who Can Save Rock N'Roll)
Lekkere southern rock a la OG. Kort nummertje
6) If It Ain't Broke, Break It
Iets meer doom-achtig nummer dat lekker klinkt.
7) Lazy Mary
Deze track was al te downloaden van stonerrock.com en maakte me toch wel benieuwd naar de rest van het album. Lekkere vieze Southern rock zoals Orange Goblin die zo lekker maakt
![]()
8) Round Up the Horses
Weer een doom-achtig nummer dit maal met 2 verschillende vocals. Gezien ik geen credits hier heb weet ik niet of dit guest-vocals zijn en zo ja van wie. Maar zeer lekker klinkend nummer
9) Tosh Lines
Zeer hoog tempo punk-achtig nummer. Is alweer voorbij in 1.21 minuten. Zou best een cover kunnen zijn, ik ken er alleen het orgineel niet van.
10) Just Got Paid
Een cover van een nummer van ZZ Top. Ik ben altijd wel gecharmeerd van dit soort homages. Southern rock!
![]()
11) Crown of Locusts
Met 9 en een half minuut kan dit een episch nummer genoemd worden. En meteen ook het absolute hoogtepunt op het album. Begint als een nummer dat redelijk up-tempo is en eindigt in een Doom track die over alles heen walst wat in de buurt komt
![]()
Hard afspelen aangeraden!
Conclussie?
Zeer lekker album met weinig zwakke punten. Alleen de track Black Egg spreekt me minder aan door de vrouwelijke vocals. Voor de rest een heerlijk album met goed veel Southern rock, en als absolute hoogtepunt Crown of Locusts. Deze blijft de komende weken wel in mijn CDspeler draaien -> totdat ie op LP te krijgen is haha
In the old days getting stoned meant getting pelted to death with rocks...