Trots zijn op je land geeft mij het idee dat iemand met die mening haar of zijn geboorteland superieur vindt boven andere. Ik ben blij dat ik in Nederland woon opzich. Ik mag niet klagen, omdat ik nou eenmaal het geluk heb om hier te wonen. Dat doet niets af aan de andere landen ter wereld. Iemand die in een willekeurig ander land is geboren heeft daar niet voor gekozen, maar heeft verder geen keus daarin.
Nederland is een fijn land om in te leven wel, maar ik ben in geen opzicht trots op het land. Het land kan ook niets bereiken. De mensen in het land bereiken dingen en hebben het recht trots te zijn op hun prestaties (voor zichzelf), maar ik vind niet dat je het kunt doortrekken naar prestaties van een land, want dan hecht je een soort waarde aan een betekenisloos principe.
Maar dat ben ik.
Maar ik kan wel begrijpen dat anderen het wel hebben.
quote:Is dat nou echt iets nationalistisch?
Op zondag 8 februari 2004 01:41 schreef Speedski het volgende:
Op zich ben ik niet echt trots op mn land. Maar aan de andere kant, ik loop wel te juichen als Nederland wint bij sport enzo.
quote:Nee, het is een uiting van groepsgebondenheid, maar niet het per se superieur achten van je land.
Op zondag 8 februari 2004 01:43 schreef Posdnous het volgende:[..]
Is dat nou echt iets nationalistisch?
quote:Ik moet toegeven dat ik ook wel wedstrijden van het Nederlands elftal volg (liefst in de kroeg met vrienden) en dan ook wel blij ben als ze winnen. Maarja, aan de andere kant ook vrij nutteloos natuurlijk.
Op zondag 8 februari 2004 01:43 schreef Posdnous het volgende:[..]
Is dat nou echt iets nationalistisch?
quote:Precies, maar volgens mij bijna alle aspecten die aan nationalisme gerelateerd worden meer een uiting van groepsgebondenheid.
Op zondag 8 februari 2004 01:44 schreef Monidique het volgende:[..]
Nee, het is een uiting van groepsgebondenheid, maar niet het per se superieur achten van je land.
2de wereldoorlog
globalisme
wetenschap (weten hoe onze voorouders zijn omgegaan met bepaalde volkeren: Indianen, Afrikanen, Aboriginals)
nu: trots zijn op je land is okay (zeker bij sport), maar niet te ver doordrijven
quote:Dat hangt er vanaf (#1). Je kan blij zijn te winnen en toch die ander zien als gelijke. Je kan je verbonden voelen met een groep ("Ik voel mij verbonden met het Joodse ras, omdat ik Joods ben", leuk) maar dat betekent niet dat je jezelf superieur acht aan anderen en dat laatste is wat nationalisme, volgens mij, inhoudt.
Op zondag 8 februari 2004 01:45 schreef Posdnous het volgende:[..]
Precies, maar volgens mij bijna alle aspecten die aan nationalisme gerelateerd worden meer een uiting van groepsgebondenheid.
quote:Dat bedoel ik. Maar veel mensen zeggen dat zij nationalistisch zijn terwijl ze meer dat eerste wat je noemt bedoelen.
Op zondag 8 februari 2004 01:48 schreef Monidique het volgende:[..]
Dat hangt er vanaf (#1). Je kan blij zijn te winnen en toch die ander zien als gelijke. Je kan je verbonden voelen met een groep ("Ik voel mij verbonden met het Joodse ras, omdat ik Joods ben", leuk) maar dat betekent niet dat je jezelf superieur acht aan anderen en dat laatste is wat nationalisme, volgens mij, inhoudt.
quote:Maar hoe kan je trots zijn op iets waar je geen ene moet voor hebt gedaan? (er even vanuitgaand dat dat zo is, anders is het wel toepasbaar op anderen of andere dingen)
Op zondag 8 februari 2004 01:55 schreef Steijn het volgende:
Ik ben trots op onze Deltawerken. Toch wel een sterk staaltje van Nederlandse waterbouwkunde.
quote:Dat wilde ik net zeggen ja.
Op zondag 8 februari 2004 01:56 schreef Monidique het volgende:[..]
Maar hoe kan je trots zijn op iets waar je geen ene moet voor hebt gedaan? (er even vanuitgaand dat dat zo is, anders is het wel toepasbaar op anderen of andere dingen)
quote:Precies, ik vind het knap hoor, van die mensen dat ze zoiets geweldigs hebben gerealiseerd. Maar ik heb er weinig mee te maken.
Op zondag 8 februari 2004 01:56 schreef Monidique het volgende:[..]
Maar hoe kan je trots zijn op iets waar je geen ene moet voor hebt gedaan? (er even vanuitgaand dat dat zo is, anders is het wel toepasbaar op anderen of andere dingen)
quote:Hmmmm
Op zondag 8 februari 2004 01:41 schreef Speedski het volgende:
Op zich ben ik niet echt trots op mn land. Maar aan de andere kant, ik loop wel te juichen als Nederland wint bij sport enzo.
Ik kan mezelf niet echt plaatsen bij mensen die iets zeggen als: I'm proud to be an American, maar dan voor nederland. Maar, ik vind het wel super dat Nederland de delta-werken heeft gemaakt en de afsluitduik. Hmn, ben ik dan trots ...... ?
quote:Sinds wanneer moet je zelf aan iets hebben mee gewerkt om er trots op te mogen zijn?
Op zondag 8 februari 2004 01:56 schreef Monidique het volgende:
Ik ben trots op onze Deltawerken omdat maar weer eens bewezen is hoe goed Nederlanders zijn in watermanagement en waterbeheersing. Ik maak zelf uit van de Nederlandse bevolking en voel me daar sterk verbonden mee, en daarom ben ik trots op het feit dat andere Nederlanders zo'n kunststukje hebben afgeleverd.
quote:Dan is het toch nutteloze trots? Dan ben ik ook trots op Shahid Husaf uit Saudi-Arabië, omdat hij toen die ene vrouw had gered en ook, net als ik, een mens is.
Op zondag 8 februari 2004 02:21 schreef Steijn het volgende:[..]
Sinds wanneer moet je zelf aan iets hebben mee gewerkt om er trots op te mogen zijn?
Ik ben trots op onze Deltawerken omdat maar weer eens bewezen is hoe goed Nederlanders zijn in watermanagement en waterbeheersing. Ik maak zelf uit van de Nederlandse bevolking en voel me daar sterk verbonden mee, en daarom ben ik trots op het feit dat andere Nederlanders zo'n kunststukje hebben afgeleverd.
Het idee om liberaal te zijn is allang gezonken in de criminaliteit die dit eens zo trotse land teisterde en je maakt mij niet wijs dat dat allemaal door "die zwarten" komt.
Wie steekt nou verdomme z'n buurman neer omdat zijn hond naar die andere persoon z'n kat blaft?
Als het ooit weer eens zover komt dat Nederland bezet word door een buitenlandse macht, zal ik zo hard: Gegen die Mauer of Surrender or Die, roepen dat iedere patriot het van nationalistische angst in z'n broek zal doen.
quote:Dat is het ook, maar daarom is het gevoel er niet minder om.
Op zondag 8 februari 2004 02:22 schreef Ype het volgende:[..]
Dan is het toch nutteloze trots? Dan ben ik ook trots op Shahid Husaf uit Saudi-Arabië, omdat hij toen die ene vrouw had gered en ook, net als ik, een mens is.
En trots op mensen gaat mij een beetje ver, dan kun je op alles wel trots zijn en dan is er natuurlijk geen trots meer.
quote:Ik denk dat we allemaal ongeveer gelijk zijn qua hufterigheid.
Op zondag 8 februari 2004 02:25 schreef RedDevil085 het volgende:
Persoonlijk ben ik van mening dat Nederlanders de grootste hypocriete klootzakken op de wereld zijn en dat we, vergeleken met onze internationale status een buitengewoon grote bek hebben.
quote:Hetzelfde slag mensen dat een kantoor vermoordt omdat 'ie ontslagen is, of hetzelfde slag mensen dat z'n familie uitmoordt om later in de pan te gooien.
Wie steekt nou verdomme z'n buurman neer omdat zijn hond naar die andere persoon z'n kat blaft?
quote:Ik gok dat het te maken heeft met het vormen van een groep.
Op zondag 8 februari 2004 02:24 schreef Monidique het volgende:
En, hypotetisch dit alles, Vlaanderen is nu geen onderdeel van Nederland, dus we zijn er niet trots op, maar als het toevalligerwijs wel onderdeel van Nederland was geweest, waren we er trots op. Raar.
quote:Maar het gaat toch juist om de mensen. Het zijn toch de mensen die de dingen doen in het land (en voor het land) waar jij dan trots op bent?
Op zondag 8 februari 2004 02:26 schreef Steijn het volgende:[..]
Dat is het ook, maar daarom is het gevoel er niet minder om.
En trots op mensen gaat mij een beetje ver, dan kun je op alles wel trots zijn en dan is er natuurlijk geen trots meer.
quote:Ik trots op Nederlandse mensen, niet op bijvoorbeeld Duitse mensen.
Op zondag 8 februari 2004 02:27 schreef Ype het volgende:[..]
Maar het gaat toch juist om de mensen. Het zijn toch de mensen die de dingen doen in het land (en voor het land) waar jij dan trots op bent?
quote:Je trekt rare conclusies en het, en dat is slechts iets persoonlijks, lijkt je wel erg te emotioneren.
Op zondag 8 februari 2004 02:29 schreef Steijn het volgende:
Wat willen jullie eigenlijk bereiken met dit topic, dat men alleen trots is op datgene dat men zelf gemaakt/bedacht heeft?
quote:Jullie? Ype is enkelvoud.
Op zondag 8 februari 2004 02:29 schreef Steijn het volgende:
Wat willen jullie eigenlijk bereiken met dit topic, dat men alleen trots is op datgene dat men zelf gemaakt/bedacht heeft?
lees dit maar eens. misschien begrijpen jullie dan wat van jezelf en hoe nederlanders eigenlijk overkomen
http://www.ho0sier.com/nl/The_Dutch.html
[Dit bericht is gewijzigd door Caesu op 08-02-2004 02:32]
quote:Ik trek geen rare conclusies, ik schrijf mijn gevoel van trots op. Gevoel zegt het al, compleet irrationeel, maar het gevoel is er wel.
Op zondag 8 februari 2004 02:30 schreef Monidique het volgende:[..]
Je trekt rare conclusies en het, en dat is slechts iets persoonlijks, lijkt je wel erg te emotioneren.
quote:Link doet het niet.
Op zondag 8 februari 2004 02:31 schreef Caesu het volgende:
ben hier maar tijdelijklees dit maar eens. misschien begrijpen jullie dan wat van jezelf en hoe nederlanders eigenlijk overkomen
http://www.ho0sier.com/nl/The_Dutch.html]observaties
quote:Monidique doet anders ook aardig mee.
Op zondag 8 februari 2004 02:31 schreef Ype het volgende:[..]
Jullie? Ype is enkelvoud.
Ik wilde gewoon even een discussie hierover opstarten.
quote:hij is ge edit
Op zondag 8 februari 2004 02:32 schreef Ype het volgende:[..]
Link doet het niet.
quote:Dit het juiste url:
Op zondag 8 februari 2004 02:32 schreef Ype het volgende:[..]
Link doet het niet.
quote:Mijn bedoeling is slechts duidelijkheid.
Op zondag 8 februari 2004 02:33 schreef Steijn het volgende:[..]
Monidique doet anders ook aardig mee.
olé olé
quote:Whahahahahaha, hilarische link
Op zondag 8 februari 2004 02:33 schreef Steijn het volgende:[..]
Dit het juiste url:
http://www.ho0sier.com/nl/The_Dutch.html#observaties
quote:hilarisch ja, ik ben ook nederlander maar als ik dit lees ben ik er even niet trots op want veel dingen herken je
Op zondag 8 februari 2004 02:39 schreef Ype het volgende:[..]
Whahahahahaha, hilarische link
![]()
![]()
quote:
Avoid fans of soccer games at all cost. Soccer in Holland ismerely an excuse used for bashing in the brains of just about
everyone else, including yours, after the game is won. ....Or lost.
...Or if it is a draw.
quote:Ik zie inderdaad wel veel waarheden voor iemand die uit het buitenland hier heeft gewerkt (welk land eigenlijk?). Maar volgens mij heeft hij gewoon veel stereotyperingen van Nederlanders over zichzelf gehoord en genoteerd.
Op zondag 8 februari 2004 02:41 schreef Caesu het volgende:[..]
hilarisch ja, ik ben ook nederlander maar als ik dit lees ben ik er even niet trots op want veel dingen herken je
quote:Trots dat je er zoveel van kunt zuipen zeker?
Op zondag 8 februari 2004 02:48 schreef Steijn het volgende:
Op dat bier ben ik ook wel trots.
Over het weer.
En dat was schokkend, want 'normaal' ben ik vrij politiek-gemotiveerd.
quote:Zelfs in het donkerste hoekje van Afrika lopen ze met Heineken.
Op zondag 8 februari 2004 02:52 schreef Ype het volgende:[..]
Trots dat je er zoveel van kunt zuipen zeker?
quote:Meestal Guinnes.
Op zondag 8 februari 2004 02:57 schreef Steijn het volgende:[..]
Zelfs in het donkerste hoekje van Afrika lopen ze met Heineken.
quote:Dat hebben de Amerikanen dus duidelijk wel hè.
Op zondag 8 februari 2004 01:44 schreef Monidique het volgende:[..]
Nee, het is een uiting van groepsgebondenheid, maar niet het per se superieur achten van je land.
quote:Ook niet alle uiteraard.
Op zondag 8 februari 2004 12:44 schreef yootje het volgende:[..]
Dat hebben de Amerikanen dus duidelijk wel hè.
Ook kijkend naar het verleden welt er een gevoel van trots in mij op. Zo'n klein landje dat een relatief grote rol heeft gespeeld in de geschiedenis. Een land dat meester is in het strijden tegen water. Een land waar velen andere landen een voorbeeld aan namen. En dat alles is mogelijk gemaakt door ons Nederlanders. Ik voel weldegelijk die verbondenheid en ik ben ook van plan om mijn steentje bij te dragen. We maken immers samen dit land tot wat het is en dat doe je niet met een instelling van individualisme.
quote:Echt niet. Heineken.
Op zondag 8 februari 2004 02:59 schreef Ype het volgende:[..]
Meestal Guinnes.
quote:Waar ik woonde was het enkel Guinness.
Op maandag 9 februari 2004 18:30 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Echt niet. Heineken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |