quote:Ja, en daarom denk ik dat het C moet zijn
Op zaterdag 7 februari 2004 13:33 schreef Fliepke het volgende:[..]
C: chronologische volgorde.
plaat - cassettebandje - cd.
quote:D) geluidskwaliteit is niet omstreden, dat is technisch meetbaar (bits per seconde). Dat mensen het minder mooi VINDEN klinken is inderdaad rete-subjectief.
Op zaterdag 7 februari 2004 13:30 schreef Mondo_Generator het volgende:
Vraag 34:omdat er verder geen info gegeven wordt:
A - alledrie iets met geluid?
B - compleet verschillende dingen
C - eigenlijk geen idee
D - geluidskwaliteit is nogal omstreden, dus deze lijkt me zoiezo niks
edit: ohja, grootte zou kunnen natuurlijkZoiets?
C)
LP = analoge schijfvormige geluidsdrager die je opbergt in een kartonnen hoesje
CD = digitale schijfvormige geluidsdrager die je opbergt in een rechthoekig doosje
cassette = analoge rechthoekige geluidsdrager die je opbergt in een rechthoekig doosje
het middelste rondje is de cassette (analoog), die LP heeft er deels mee te maken (want hij is ook analoog) en de CD heeft er ook deels mee te maken, want deze wordt ook in een rechthoekig doosje opgeborgen.
Of ga ik nu te ver?
quote:Dat zou impliceren dat platen en CD's nooit op enig punt tegelijkertijd gebruikt zouden worden. Dat klopt dus niet
Op zaterdag 7 februari 2004 13:33 schreef Fliepke het volgende:
C: chronologische volgorde.
plaat - cassettebandje - cd.
Of ze zijn allemaal goed
quote:true, maar het zou de enige redenering kunnen zijn die ik bij c kan verzinnen
Op zaterdag 7 februari 2004 13:35 schreef Leshy het volgende:[..]
Dat zou impliceren dat platen en CD's nooit op enig punt tegelijkertijd gebruikt zouden worden. Dat klopt dus niet
quote:Ooit gehoord van analoog <-> digitaal?
Op zaterdag 7 februari 2004 13:35 schreef JeOma het volgende:
D) geluidskwaliteit is niet omstreden, dat is technisch meetbaar (bits per seconde). Dat mensen het minder mooi VINDEN klinken is inderdaad rete-subjectief.
LP en CD overlap: Beide radiale media
CD en Cassettebandje: Kunnen ook data bevatten(C= 64
)
Cassettebandje en LP: Beide bevatten audio in analoge vorm
Optie D valt af omdat de media, ook al hebben ze een gemeenschappelijke overeenkomst qua gebruik, ze toch compleet anders zijn.
M.A.W. de middelste cirkel van D zou aangeven dat het de eigenschappen van beide andere zou hebben plus unieke.
quote:Bij D denk ik meer aan de grootte, maar casettebandje is niet rond.
Op zaterdag 7 februari 2004 13:23 schreef Cyberjunkie het volgende:[..]
we zijn in ieder geval even dom of even slim. Ik dacht hetzelfde. Van 35 B weet ik het zeker.
Bij 34 kan ik voor A en voor D een redenering verzinnenEdit: mijn redeneringen voor 34 A
- het zijn alle 3 geluidsdragers.
- de ene maakt geen deel uit van een hogere groep die wordt genoemd (zoals eik wel onderdeel is van de verzameling bomen in vraag 35)
- er zijn overeenkomsten tussen LP en cassette: allebei analoog
- er zijn overeenkomsten tussen CD en cassette: kunnen allebei digitaal zijn
- nou, ik kan nog even doorgaan...voor 34 D is mijn redenering: de speelduur van de ene is net wat groter dan de andere
quote:Verbeterd
Op zaterdag 7 februari 2004 13:34 schreef erikh het volgende:[..]
Logisch
quote:Ik twijfel nog tussen A en B
Op zaterdag 7 februari 2004 13:26 schreef Leshy het volgende:
Allebei B.Een cassettebandje, CD en LP zijn drie totaal verschillende dingen, het enige wat hen verbindt is dat ze voor hetzelfde doel gebruikt worden. Maar dat betekent nog niet dat een cassettebandje tot de definitie CD behoort, of dat een LP tot de definitie van een cassettebandje behoort. Als er enige overlap tussen de drie media was geweest, dan had er minstens een overkoepelende term als 'audio-opslag' of iets dergelijks op moeten staan.
quote:nee, vertel 's?
Op zaterdag 7 februari 2004 13:37 schreef Mondo_Generator het volgende:[..]
Ooit gehoord van analoog <-> digitaal?
quote:Oh ok.. wist ik niet, ik ben dan ook geen Rob Verlinden.
Op zaterdag 7 februari 2004 13:33 schreef SpleeffY het volgende:
Een eik is altijd een loofboom... Maar een loofboom niet altijd een eik. Dus moet het wel B zijn.
quote:Met CD kun je ook wel casette of LP opnemen etc.etc.
Op zaterdag 7 februari 2004 13:38 schreef scanman01 het volgende:
34CMet cassette kun je zowel CD als LP opnemen
quote:deels ontopic, letterlijk reagerend op wat je schrijft: hoe ongetwijfeld is ongetwijfeld als je ook voor een ander antwoord iets kunt verzinnen?
Op zaterdag 7 februari 2004 13:28 schreef JeOma het volgende:
Het is ongetwijfeld 34A. Maar ook voor D kun je wel wat verzinnen. Als je als uitgangspunt "geluidskwaliteit" neemt bijvoorbeeld.
100% ontopic: mijn eerste gedachte bij 34 ging in de richting van opnamemogelijkheden. een LP kun je niet zelf opnemen, cassette en cd wel. maar als je weer kijkt naar de opnamemogelijkheden toen de media op de markt kwamen, toen kon je zelf nog geen cd's branden.
ook zat ik te denken in soorten en niveau's, zoals bij 35 duidelijk van toepassing is: de termen lp en cd zijn/worden ook gebruikt in de betekenis 'album'. je kunt zelfs zeggen: ik heb de cd van U2 op cassette.
al met al kwam ik in eerste instantie voor mezelf tot de conclusie dat 34 een erg slechte vraag is voor een iq-test. ik wilde zonder naar de mogelijke antwoorden te kijken eerst zelf een beeld scheppen van hoe ik naar deze dingen keek, en daarna kijken welk plaatje daarbij aansluit.
dat lukte niet.
maar als je nou naar de 4 antwoorden kijkt, dan komt er toch wel heel duidelijk uit dat A het antwoord moet zijn. eliminatie: B en C vallen af, omdat de 3 termen alle 3 iets gezamenlijks hebben. D valt af omdat de 3 termen ook alle 3 iets eigens hebben wat ze niet met de andere 2 delen.
A blijft over, maar dan altijd voor de zekerheid ook checken of A ook werkelijk klopt: er is iets dat ze alle 3 delen (klopt), er is voor alle 3 iets wat ze niet met de andere 2 delen (klopt), en alle 3 delen ze met beide andere iets unieks, dus wat ze wel delen met de ene andere en niet met de andere andere (klopt).
A dus.
[Dit bericht is gewijzigd door Feestkabouter op 07-02-2004 13:48]
quote:Dan zou de volgorde anders moeten zijn. (LP - Casette - CD).
Op zaterdag 7 februari 2004 13:35 schreef _Administr8or_ het volgende:[..]
Ja, en daarom denk ik dat het C moet zijn
quote:Nee, dat is een CD-R
Op zaterdag 7 februari 2004 13:38 schreef Mondo_Generator het volgende:[..]
Met CD kun je ook wel casette of LP opnemen etc.etc.
quote:Oh. Met een LP kun je ook een casette opnemen
Op zaterdag 7 februari 2004 13:41 schreef scanman01 het volgende:[..]
Nee, dat is een CD-R
quote:Sinds wanneer?
Op zaterdag 7 februari 2004 13:42 schreef Mondo_Generator het volgende:[..]
Oh. Met een LP kun je ook een casette opnemen
Bij 35 kiezen we voor de concentrische cirkels, met als voorstelling dat de buitenste cirkel de term boom is, de middelste loofboom, en de binnenste eik. De redenatie is dat wel alle loofbomen een boom zijn, maar niet alle bomen loofbomen; en dat wel alle eiken loofbomen (en dus bomen) zijn, maar niet alle loofbomen een eik zijn.
En daar zien we meteen de crux van vraag 34 - er is geen sprake van het feit dat alle CD's wel een LP zijn, maar niet alle LP's een CD. Het zijn simpelweg twee verschillende objecten. Als er ergens enige overlap is, betekent dat dus dat sommige CD's/LP's/cassettebandjes ook een CD/LP/cassettebandje zijn. En dat is dus absoluut niet het geval; het zijn drie compleet verschillende media, die onderling inwisselbaar zijn, maar nooit gelijk.
Een vliegtuig en een kruiwagen zouden volgens die redenatie al overlappen omdat ze allebei wielen hebben, en een pak voorverpakte macaroni en een ruimtepak omdat ze allebei luchtdicht gesloten zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |