abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 februari 2004 @ 02:32:05 #1
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_16963332
Jaja, volgens de sebje-regels is er naast een algemeen artiestentopic voor elk los album een topic mogelijk.

En in dit geval wil ik graag een topic openen voor het album Picknick. Het is wat obscuurder dan de eerste albums, maar veel toegankelijker dan Nacht en ontij. Er staan een paar mooie ballades op, een jazzy nummer (canzone 4711), een paar echt aparte nummers (picknick, mensen om me heen, megaton), en een bijzonder mooi duet (prikkebeen).

Ik heb het pas een paar weken geleden ontdekt, maar ik vind het nu al het beste wat de Groot geproduceerd heeft. Het meest bijzonder vind ik wel dat allerlei tracks absoluut niet achterhaald klinken, maar juist alsof ze nu gemaakt zouden kunnen zijn.

Meer mensen die het met me eens zijn? (naast QyRoZ dan)

Oja, tracklist:

01 Picknick

02 Ballade Van De Vriendinnen Van Eén Nacht

03 Cinderella

04 Ballade Van Wat Beter Is

05 Tegenland

06 Mensen Om Me Heen

07 Canzone 4711

08 Eva

09 De Tuin Der Lusten

10 Megaton

11 Glazen Stilte

12 Prikkebeen

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  Moderator zaterdag 7 februari 2004 @ 03:16:12 #2
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_16963708
Een van de mindere Boudewijn de Groot platen, eigenlijk.

Picknick is een verzameling van zwakke, over de top nummers. Erg bombastisch. Persoonlijk vind ik dit na het debuutalbum, wat vol staat met mindere covers, en Maalstroom, het slechtste album van Bo de Groot.

Geef mij maar Hoe sterk is de eenzame fietser, of Voor de overlevenden, alhoewel de andere platen ook niet te versmaden zijn.

Het enige hoogtepunt van dit album is het drie- of vierluik, ben ik nog steeds niet helemaal uit:

- Eva (schepping)
- Tuin der lusten (aardse)
- Megaton (de apocalyps)
- De glazen stilte

Oorspronkelijk had de plaat ook twee kanten: kant 1 van Picknick tot Mensen om heen (wat eigenlijk gewoon erg hippie is) heette Picknick, van Canzone 4711 tot Prikkebeen heette De tuin der lusten. Op de herpersingen is dit onderscheid weggelaten.

En ik vind overigens dat van de vele platen die Bo gemaakt heeft, dit toch echt een van de meest gedateerde uit de collectie is.

Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_16965865
Gedateerd, dat zeker. Maar daarom vind ik deze plaat juist ook weer zo leuk, het straalt allemaal echt een beetje dat naieve hippie / flowerpower-sfeertje uit, met teksten over groeingetooide bloemenweides en zo, en dat mag ik wel.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_16968150
Het is zo'n heerlijk product van zijn tijd. Je voelt de bloemen uit je speakers knallen als je dit album luistert. Het is gewoon zo'n gevarieerd album, er staat echt geen enkel slecht nummer op. Ik kan hem uren achter elkaar luisteren zonder dat hij gaat vervelen. Absoluut zijn beste werk.
For great justice!
pi_16970615
Van een coverband waar ik in speel is "De Tuin der Lusten" trouwens een van onze grootste succesnummers. Mensen komen altijd vragen van wie dat nummer eigenlijk is.
pi_16995629
samen met nacht en ontij is picknick het beste wat boudewijn de groot gemaakt heeft. picknick heeft een beetje de neiging in het kielzog van sgt pepper te willen hangen maar dat stoort me niet. er zitten zoveel lagen in die plaat. elk nummer is een kunstwerkje opzich. nacht en ontij is picknick in het kwadraad; een fantastische tocht door typisch nederlandse sferen. andere platen van de groot zijn toch wat eendimensionaler omdat het meestal gaat om tekst begeleid door muziek. nacht en ontij en picknick zijn wat dat betreft meer in balans.
pi_16997016
For great justice!
pi_16997278
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 02:32 schreef I.R.Baboon het volgende:
Jaja, volgens de sebje-regels is er naast een algemeen artiestentopic voor elk los album een topic mogelijk.
En in dit geval wil ik graag een topic openen voor het album Picknick.
Volgens mij was hier al een topic over Dag Boudewijn, picknick onder wilgen, onder linden. Maar even serieus, ik ben wel erg benieuwd naar deze plaat en zal hem eens even gaan luisteren binnenkort. Gewoon voor de nieuwsgierigheid. Bloemen uit mijn speakers klinkt perfect!
pi_16997367
quote:
Op zondag 8 februari 2004 13:43 schreef Man_in_a_Shed het volgende:

[..]

Volgens mij was hier al een topic over Dag Boudewijn, picknick onder wilgen, onder linden. Maar even serieus, ik ben wel erg benieuwd naar deze plaat en zal hem eens even gaan luisteren binnenkort. Gewoon voor de nieuwsgierigheid. Bloemen uit mijn speakers klinkt perfect!

Jouw muzieksmaak kennende denk ik dat je het album wel kan waarderen.
For great justice!
pi_16997625
Tja, eigenlijk hou ik verder ook helemaal niet zo van Nederlandstalig (vind het niet zo'n geweldige taal voor zang), maar voor het werk van Boudewijn en een select aantal andere artiesten maak ik ook een uitzondering.
  zondag 8 februari 2004 @ 14:04:25 #11
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_16998033
quote:
Op zondag 8 februari 2004 13:53 schreef Zander het volgende:
Tja, eigenlijk hou ik verder ook helemaal niet zo van Nederlandstalig (vind het niet zo'n geweldige taal voor zang), maar voor het werk van Boudewijn en een select aantal andere artiesten maak ik ook een uitzondering.
"Nederlands is een uiterst moeilijke, maar zeer literaire taal.
Je kunt er heel mooie dingen mee doen." - Lennaert Nijgh (1945-2002)

For great justice!
  zondag 8 februari 2004 @ 23:30:46 #12
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_17015997
Maar even een linkje naar de teksten dan ..

Ik heb deze mooie plaat overigens nog niet, maar wel de 4cd box Wonderkind aan het Strand met een aantal nummers van Picknick. Smaakt naar meer !

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 9 februari 2004 @ 00:28:46 #13
28390 FritsFlits
Ik heet geen Frits
pi_17017741
Ik zou zeggen, "maak muziek en pluk een bloem".
"The greatest distance in the universe is that between two minds"
pi_17019546
Een leuk stukje over hoe "Picknick" tot stand is gekomen:
quote:
Ieder jaar een plaat, dat was ons devies. De flower power was ingeluid, overgewaaid uit San Francisco en voor eens en voor altijd op muziek gezet door The Beatles met 'Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band'. Min of meer uitgedaagd door het popblad Hitweek, riep ik tegen Lennaert dat we zo'n soort plaat moesten maken, want dat konden wij ook. De eerste Nederlandstalige psychedelische plaat; een fluitje van een cent. We moesten het wel bewijzen, want volgens het popblad was onze muziek geen popmuziek en die van Armand wel. Dat konden we dus niet over onze kant laten gaan. Of eigenlijk moet ik voor mezelf spreken, want Lennaert doet zelden of nooit mee aan trends en had helemaal niets met hippies en flower power.
Maar hij zette zich trouw aan de schrijfmachine en verdween in nevelen en sluiers van regenboogdeuren naar plaatsen waar nog nooit een Nederlandse tekstdichter was gegaan. Toen hij terugkwam, overhandigde hij mij twaalf teksten, die hem duidelijk door de tijdgeest waren ingegeven en die met gemak de basis konden vormen voor een 'zeer verre plaat', ja zelfs het 'eerste echte Nederpopalbum', om Hitweek te citeren. Het concept was geënt op 'Sgt. Pepper' en in plaats van het openluchtconcert van een orkest, hadden wij een picknick georganiseerd.
'Ballade van de vriendinnen voor één nacht' was onze 'When I'm sixty-four' en het slotakkoord van 'Prikkebeen' is dan wel niet zo lang als dat van 'A day in the life', maar het is wel degelijk een uitklinkende piano. De vrolijkheid van 'Mensen om me heen' was ons antwoord op het uitbundige gezwier in 'Henry the Horse'. Kortom, als ik het in 'Picknick' heb over 'de blikken blazersband', dan bedoel ik dus de Lonely Hearts Club Band.
Er waren geen grenzen en we konden gaan waar we wilden. Alle ideeën werden uitgeprobeerd. We gingen in een opwelling naar een ijzerwinkel om een bijl te kopen, omdat we dat geluid nodig hadden in 'Megaton'. Eigenlijk moest het een aambeeld zijn, maar daar was niet aan te komen in Hilversum. We vroegen Han de Vries met wat blazers te komen spelen en hij bracht het halve Nederlands Blazersensemble mee. We citeerden klassiek (de aria van Papageno uit Mozarts 'Zauberflöte' is te horen in 'Mensen om me heen') en pop (de gitaarlick uit 'Foxy lady' van Jimi Hendrix gebruikte ik voor 'Tegenland'). Jeroen Bosch werd weer uit het museum gehaald voor Lennaerts versie van 'De Tuin der Lusten'. We gingen muzikaal van India, wat een absolute must was voor iedere rechtgeaarde hippie, naar de jaren '30 en vervolgens door naar de jazz uit de jaren '60, zoals in 'Canzone 4711'. Wij wilden alles en Bert Paige kon alles.
Als klap op de vuurpijl wist Lennaert het voor elkaar te krijgen dat het illustere duo Simon & Marijke de hoes maakte. Zij hadden al eerder het nodige gedaan voor The Beatles en The Hollies en beschilderden auto's en gebouwen van beroemde popsterren. Na enig aandringen waren ze ook bereid de hoes van 'Picknick' te ontwerpen. Voor de foto op de achterkant had ik bij een verhuurbedrijf van toneelkleding laarzen en een middeleeuwse wambuis gehuurd, vrouw en kinderen werden met bloemen behangen en Lennaert nam van de weeromstuit een Boeddhahouding aan. Ronald Sweering, de fotograaf van dat moment en zelf ook behoorlijk hip, maakte de foto.
In een studio met veel gekleurd licht en wierookdampen werd de plaat opgenomen en gemixt op vier sporen. Er was nog geen computerbesturing, dus Albert Kos moest vaak tien vingers gebruiken om de faders te schuiven. En soms waren er vier, vijf en zes handen nodig om alle instrumenten en effecten op tijd (vooral op tijd!) in de juiste balans te krijgen en dan zaten we met z'n drieën schouder aan schouder achter de mengtafel.
Het zou nog even duren voor er acht sporen waren.
pi_17020265
leuk stuk maar toch heeft picknick genoeg eigens waardoor het nooit een letterlijke imitatie van sgt pepper werd. psychedelica is een bijzonder delicate kwestie en in die tijd erg nieuw, niet vreemd dus dat anderen putten uit het veldwerk dat reeds door the beatles was verricht, iets wat overigens nog steeds gebeurt, en dan niet alleen de beatles. er waren trouwens wel meer mensen onder de indruk van sgt pepper, denk aan brian wilson die er mede door uitflipte in het kader van smile. picknick is een hevige vloeiende lavalamp die een jeroen bosch schilderij verlicht. en door het feit dat het nederlandstalig is staat het dichterbij me dan sgt pepper. en gedateerd vind ik niks klinken zelfs picknick niet. sterker nog, picknick is voor mij tijdloos, muziek met een boodschap, blijkbaar zit het boudewijn de groot niet helemaal lekker, maar daar kan ik niks aan doen. ik draai picknick zeer regelmatig in de auto. een topper die het andere materiaal van de groot met gemak overstijgt.
pi_17023735
Cinderella & Meester Prikkebeen
Zijn dingen die zijn, echt nog wat ze zijn, als zijn ogen de zijne niet meer zijn?
  donderdag 3 juni 2004 @ 20:55:11 #17
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_19624402
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 03:16 schreef belsen het volgende:

Het enige hoogtepunt van dit album is het drie- of vierluik, ben ik nog steeds niet helemaal uit:

- Eva (schepping)
- Tuin der lusten (aardse)
- Megaton (de apocalyps)
- De glazen stilte
Nounounou
Volgens Boudewijn (op de DVD Tour) is het een drieluik, Eva, Tuin der lusten, Megaton. Wat mij betreft hoort de glazen stilte er trouwens ook nog gewoon bij. Die sluit zo enorm mooi aan op de vernietigende bombastiek van Megaton. De Glazen stilte is trouwens één van mijn favoriete BdG nummers of all time. Subliem mooi.
For great justice!
  donderdag 3 juni 2004 @ 22:01:41 #18
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_19626110
quote:
Op zondag 8 februari 2004 13:43 schreef Man_in_a_Shed het volgende:

[..]

Volgens mij was hier al een topic over http://forum.fok.nl/showtopic.php/451029. Maar even serieus, ik ben wel erg benieuwd naar deze plaat en zal hem eens even gaan luisteren binnenkort. Gewoon voor de nieuwsgierigheid. Bloemen uit mijn speakers klinkt perfect!
En?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_19642973
quote:
vervolgens door naar de jazz uit de jaren '60, zoals in 'Canzone 4711
Ik vindt picknick een zalige plaat...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')