quote:Er kon natuurlijk geen
De eighties dip
Eind jaren tachtig van de vorige eeuw waren er nog maar een handjevol bands die het genre heavy metal (+subvormen) moesten dragen. Metallica, de belangrijkste band van dat decennium, een handjevol Deathmetalbands en Crossover (voorloper Alternative-metal)-bands als Faith no more, Jane's Addiction en Living Colour waren de weinige bands die de grenzen van het genre verlegde en commercieel succesvol waren. Het verleggen van grenzen en dat tegelijkertijd tot een groter publiek (niet perse poppubliek) brengen is voor mij een kwalificatie voor bands die er echt toe doen. Nu en of twintig jaar. Underground muziek is prachtig maar als niemand het kan horen omdat het of te obscuur is of de wil om te groeien (=progressie t.o.v. vorige plaat) niet aanwezig is dan kan ik zulke bands niet rekenen tot de ware helden of redders van een genre of subgenre. Ik weet natuurlijk ook dat platenmaatschappij vaak weinig talent hebben in het opmerken van talent. En dat is een doodzonde.Een nieuwe impuls
De jaren negentig zorgde voor een ommekeer. De oorzaak hiervan, een combinatie van de invloed van Grunge op de scene, het succes van Metallica's The Black Album en de opkomst en ondergang van traditionele Deathmetal, zorgde voor een nieuwe impuls en schroomde bands ook niet om te experimenteren (ook mede te danken aan de vroege crossovers van genre's en subgenre's).In de jaren negentig ontstonden dus bands die succesvol werden doordat ze ook daadwerkelijk zich inzette om de grenzen te verleggen. Wie had in 1989, toen glamrock nog populair was, kunnen denken dat 4 jaar later Fear Factory ging experimenteren met house en techno? Of dat de jaren tachtig gothicscene een nieuw leven ingeblazen werd door Paradise Lost en Type O Negative. Andere bands zoals Sepultura, Machine Head en Pantera gaven 90's metal een eigen plaats. Choas A.D.,Burn My Eyes en Vulgar Display of Power mogen dan ook niet ontbreken in een platencollectie.
Kruisbestuivingen en retro-muziek
De hele jaren negentig door zijn er platen verschenen die telkens weer een stapje verder gingen. Ultracommerciele blackmetal (Enthrone Darkness Triumphant), Pink Floydiaanse invloeden (Wildhoney, A Deep Kind of Slumber, Judgement,Ænima), opera (Ayreon, Nightwish,Rhapsody), Black Sabbath-verering (Blues For the Red Sun, Dopes to Infinity). raps (RATM) enz.Een eindtijd
Rond 1999 lijkt het mis te gaan. Een nieuwe generatie metalfans ontdekt Gothic, Blackmetal en het te populaire Nu-metal. Hier is natuurlijk niks mis mee. Maar de markt wordt overspoeld met matige releases in rip-off vorm die vaak nog beter lijken op hun helden dan dat ze ooit hadden durven dromen.
Naast dit gegeven zakt de cd-markt ook in elkaar. Bands die minder scoren worden bij platenmaatschappijen de laan uitgestuurd of heffen zich op. Platenmaatschappijen richten zich nog meer dan voorheen op het hippe geluid van dat moment.Vanaf dat moment lijkt het dat er steeds minder bands de zowel origineel klinken als commercieel succesvol kunnen zijn. System of a Down is een van de weinige uitzonderingen.
Oude helden re-visited
Het nieuwe millennium lijkt voor veel oude bands een mooi moment om weer te gaan scoren. Een eindeloze golf reunie's was het gevolg. Niet ten onrechte blijven veel van deze bands populair (Iron Maiden, Judas Priest) want deze bands komen uit een tijd dat zij de absolute toppers waren. Elk nummer is een meezinger en tijdens optredens brengt het hordes fans terug in vervlogen tijden.Waar zijn de nieuwe helden?
Wie kijkt naar het Graspop affiche van dit jaar denkt waarschijnlijk dat ie in een verkeerd decennium leeft. Kijkt u even mee:Anthax, Death Angel, Saxon Exodus, Queensryche en Testament zijn bestaan allemaal 20 jaar of langer. Alice Cooper, Judas Priest en Motorhead zijn al meer dan 30 jaar op de been. Life of Agony en Therion zijn twee van die typische 90's bands en bestaan allebei meer dan 15 jaar. Dying Fetus en Marvolent Creation zijn geen grote namen maar lopen ook al een hele tijd mee. Dit zelfde grapje kan ik uithalen met Waldrock. Andere namen, zelfde trieste constatering.
Het kan zijn dat de jonge garde metalbands nog voor de festivals gecontracteerd moeten worden. Maar welke nieuwe bands, die potentie hebben om minstens zo groot te worden als eerder genoemden, zijn er eigenlijk? Ik ben van mening dat de koek een beetje op is. Wat moet je als metalband nog doen om fans te muzikaal te shockeren? Alles lijkt al gedaan te zijn.
Waar is de volgende Metallica?
quote:Hehe
Op zaterdag 7 februari 2004 01:16 schreef Seborik het volgende:
Het is wel erg duidelijk dat je Metallica-fan bent/was.
quote:In welk opzicht belangrijker? Dat kan juist heel goed een kwestie van smaak zijn. Wanneer is een band belangrijker dan een andere band?
Op zaterdag 7 februari 2004 01:21 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Hehe
Ik denk dat als je objectief kijkt ook moet concluderen dat Metallica net iets belangrijker is geweest dan Iron Maiden. Het is geen kwestie van smaak hier.
Ik denk toch dat er heus nog wel goede bands tussen de grote crap in zitten.
Ook iets jongere bands zoals Spineshank of 40 Below Summer vind ik persoonlijk erg goed.
En misschien kun je Cradle of Filth of Dimmu Borgir nog wel noemen, maar dat is nu niet de "gewone" metal waar jij op doelt denk ik.
quote:heb je wel gelijk in.
Op zaterdag 7 februari 2004 01:21 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Hehe
Ik denk dat als je objectief kijkt ook moet concluderen dat Metallica net iets belangrijker is geweest dan Iron Maiden. Het is geen kwestie van smaak hier.
Alleen met je "oude helden revisited" stuk zit je er erg naast. Wat betreft Iron Maiden, zij zijn nooit echt minder populair geweest, zijn niet uit elkaar geweest, en hebben dus nooit een comeback hoeven maken. Ok, dat Dickinson terug is en ze daarna twee albums maakten waarmee ze bewezen dat ze nog altijd bij de top van de metal behoren.
Judas Priest moet zich nog gaan bewijzen. Na Painkiller en het vertrek van Rob Halford is hun populariteit wel een stuk gedaald, en hebben ze ook nog maar 2 studioalbums afgeleverd. Of zij de grote publiekstrekker worden als wat men nu verwacht moet nog maar blijken.
Bovendien, noem nog eens een paar bands die je onder dat kopje zou duwen?
Oh ja, en ik zat me af te vragen waarom je bij je kruisbestuivingsdeel bij sommige genres albumtitels noemt, en bij andere bandnamen.
De reden waarom er geen enkele band meer zo groot wordt als Metallica is simpel, je zegt het zelf al: alles is al gedaan. Ook al wordt een band mateloos populair in het metal genre, ik denk even aan onder andere Korn en Slipknot, dan nog zullen ze nooit de impact hebben die de bands die al 20 jaar lang bovenaan staan kunnen evenaren. Simpelweg omdat die bands de komende 20 jaar nog bovenaan staan.
bArt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |