abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16955611
als dit hier niet hoort verplaats het aub dan naar het goede fora

woensdag 02 april 2003

Op 5 juni 1991 vroeg de recherche mijn medewerking bij het onderzoek naar de moord op mevr. M.T. in het laatste weekeinde van mei 1991, later bekend als balpenmoord. Hier mijn bevindingen.

Vanaf medio januari 1996 zond RTL-Nieuws geregeld de natuurkundige proeven uit van Prof. Dr. R.H. Terwiel, op grond waarvan deze van mening was dat zijn echtgenote het slachtoffer was geworden van een ongelukkige val in een balpen. Als Drs. natuurkunde vond ik deze proeven niet overtuigend. Als het kruisboogverhaal niet zou kloppen, dan zou dat toch niet automatisch hoeven te betekenen, dat de doodsoorzaak een ongelukkige val zou zijn geweest. Het verwonderde mij bovendien, dat dhr. Terwiel bij zijn in 1991 ingediende klacht bij de Nationale Ombudsman had gesteld, dat hij moord uitsloot omdat hij uit een 'goede' familie kwam. Alsof Gandhi, de Kennedy's, Olaf Palme etc. niet uit een goede familie zouden komen! Dit argument om moord uit te sluiten deugt derhalve niet. Tenslotte bleek bij de uitspraak in Hoger Beroep in de zaak Jim T. in april 1996, dat de President van het Gerechtshof te Den Haag niet was overtuigd
door de proeven die de valtheorie moesten bewijzen.

En in juni 2001 berichtte het Leidsch Dagblad over het litteratuuronderzoek van de neurochirurg Dr. M. van Duinen naar intracraniale letsels veroorzaakt door penetratie, gepubliceerd in het orgaan van het Ministerie van Justitie. Dhr. van Duinen was tot de conclusie gekomen, dat mevr. M.T. niet door een ongelukkige val in een balpen om het leven kon zijn gekomen.

Aan de andere kant moet echter worden vastgesteld, dat Jim T. in april 1996 is vrijgesproken, omdat het Gerechtshof de interpretatie door de therapeute van Jim van diens schuldgevoelens m.i. terecht geen wettig en overtuigend bewijs vond en dat Jim later een schadevergoeding van Justitie heeft ontvangen voor de 8 maanden, dat hij ten onrechte gedetineerd is geweest. Hiermee is de balpenmoord dus nog niet opgelost. En dan komt nu mijn aandeel in de zaak.

Naar aanleiding van de vraag van rechercheur Kersten van 5 juni 1991 heb ik op 18 juni 1991 op de Doezastraat een zekere G.C. die ik kende als partner van het slachtoffer tijdens een groepsvakantiereis door de Sinai, 9-24 april
1990, ondervraagd.

Verder heb ik in de zomer van 1991 nog gesprekken gevoerd met de rechercheurs Hassefras ( onderzoeksleider ), Kersten en v.d. Weyden. Ik heb uit deze gesprekken de conclusie getrokken, dat G.C. zich als adviseur aan de politie had weten op te dringen, terwijl de politie had verzuimd hem goed te verhoren (bijv. op het totaal ontbreken van een alibi).

In april 1997 berichtte het Leidsch Dagblad over de vernietiging van een dossier uit de zaak Jim T. door de toenmalige Korpsrecherchechef in opdracht van de betrokken Officier van Justitie. De politiefunctionaris zei in een interview met het Leidsch Dagblad, dat het dossier was vernietigd om de anonimiteit van een adviseur van politie te
garanderen.

Burgemeester Goekoop heeft in juni 1997 dhr. Terwiel op de hoogte gebracht van de inhoud van het vernietigde dossier, dat hij kennelijk kende. Aldus heeft het Leidsch Dagblad bericht. Het publiek is nooit ingelicht wat precies in dat dossier stond en dat vind ik een tekortkoming.

Het is mijn vermoeden, dat het dossier is vernietigd om de fouten die de politie had gemaakt bij het verhoor van de dubieuze adviseur G.C. aan het zicht te onttrekken!

Ik heb mijn conclusies en veronderstellingen voorgelegd aan de vroegere Minister van Justitie, mr. B. Korthals, de vroegere Officier van Justitie, belast met deze zaak, mr. M.T. Renckens, de recherche van Politie Hollands
Midden, dhr. Goekoop, dhr. Terwiel, zijn advocate Mr. B.Ficq en aan de adviseur van dhr. Terwiel, Prof. Dr. W.A. Wagenaar. Geen van allen heeft de juistheid van mijn conclusies en veronderstellingen betwist! Het heeft daarom de schijn ervan, dat de dader van de balpenmoord zich als adviseur van politie had weten op te dringen.

Hoe het precies zullen we moeilijk te weten kunnen komen. G.C. was de buurman van een bekend oud-PvdA-raadslid. Deze berichtte mij desgevraagd in de zomer van 2001, dat G.C. reeds 7 a 8 jaar tevoren was overleden.

Ik acht het in het belang van de kinderen van het slachtoffer en van de rechtsorde, dat de onderste steen in deze zaak boven komt. Cees Goekoop komt binnenkort voor de Leidse Hoed naar het stadhuis van Leiden. Het zou een goede zaak zijn, als hij ons dan ook van de hoed en de rand vertelt van de inhoud van het vernietigde dossier uit de zaak Jim T.

http://www.leiden.pvda.nl/nieuwsbericht/1330

en hier nog een stukje van peter R de vries

In het Nederlandse strafrecht kun je niet twee keer voor hetzelfde feit worden berecht. En in feite is dit een wereldwijd rechtsbeginsel. Het betekent dat als iemand ooit onherroepelijk is vrijgesproken voor een moord en jaren later komt aan het licht dat hij toch schuldig is, hij niet opnieuw terecht kan staan. Zelfs niet als hij de moord bekent. Juridisch heet dit 'Ne bis in idem' - niet twee keer voor hetzelfde. De regel vindt zijn oorsprong in de overtuiging dat er een keer definitief een punt achter een zaak gezet moet worden en een verdachte niet met de onzekerheid hoeft te leven dat hem steeds opnieuw vervolging boven het hoofd hangt, terwijl hij eerder is vrijgesproken. De laatste tijd rijst er verzet tegen dit principe, vooral ook door de opkomst van DNA-technieken die in oude, vastgelopen misdrijven alsnog voor verrassingen kunnen zorgen.

De discussie hierover viel toevallig samen met de bekendmaking van nieuwe feiten in wat de 'Leidse balpenmoord' is gaan heten, al moet je eigenlijk spreken van balpenzaak, want moord is uiteindelijk niet bewezen geacht. Het ging om de mysterieuze dood van een 53-jarige vrouw in Leiden, die in mei 1991 in haar woning werd gevonden. Bij sectie trof de patholoog-anatoom tot zijn verrassing een zwarte Bic-pen van ruim 14 centimeter in haar rechteroogkas aan, die van buitenaf niet zichtbaar was. De pen had haar hersenen verwoest. Deskundigen meenden dat het om een 'valtrauma' ging: de vrouw was waarschijnlijk gestruikeld terwijl ze de pen in haar hand had en ze was zo ongelukkig terechtgekomen dat deze haar oogkas had doorboord. Justitie twijfelde echter en hield rekening met een misdrijf. En in 1995, vier jaar later, werd de toen 25-jarige zoon van de vrouw aangehouden. Hij zou met een kruisboog de pen in het oog van zijn moeder hebben geschoten. De jongen had daar toen hij in behandeling was bij een psychotherapeute ook toespelingen op gemaakt. In oktober 1995 werd de zoon door de rechtbank in Den Haag inderdaad veroordeeld wegens moord tot twaalf jaar cel. Volgens de rechters had hij met voorbedachten rade zijn moeder de pen door het oog geschoten in een poging de perfecte moord te plegen. Hoe het hem gelukt zou zijn die pen vrijwel onzichtbaar precies door haar oogpupil te schieten bleef onvermeld. In hoger beroep kreeg de zaak echter een wending. Er waren toen uitgebreide (schiet)proeven gedaan die het onaannemelijk maakten dat de vrouw met een kruisboog en een Bic-pen-als-pijl van het leven was beroofd. Andere tests toonden aan dat een valtrauma zeer wel tot de mogelijkheden behoorde. Het resultaat was vrijspraak en de 'Leidse balpenmoord' werd gesloten.

Tot voorkort tenminste, want de gepensioneerde neurochirurg dr. M. van Duinen werd zo door de kwestie geļntrigeerd dat hij er nader onderzoek naar deed. Tot zijn verbazing was er destijds geen neurochirurg bijgehaald en bestond er in de medische wereld nauwelijks expertise over 'penetrerend hersenletsel'. En dus schreef hij er zelf maar een standaardwerk over met opzienbarende conclusies. De belangrijkste is dat een 'ongeluk' totaal niet waarschijnlijk is. Het einde van de 14 centimeter lange pen bevond zich namelijk halverwege de oogbol van het slachtoffer. 'En dat sluit een valtrauma uit', aldus de neurochirurg. Want bij een val zal altijd nog een stukje uit de oogkas steken, 'omdat de val wordt gestopt door de voor de oogkas liggende benige uitstekels, zoals de neus en het voorhoofd'. De chirurg kraakt ook de schietproeven die destijds zijn gehouden als ondeugdelijk. Bestudering van het dossier leerde hem bovendien dat de gewraakte Bic-pen hoogstwaarschijnlijkleeg was. En waarom loopt een vrouw met een lege pen in haar hand? En waarover zou ze in haar eigen woning zo fataal gestruikeld moeten zijn? Er was niets gevonden wat dit verklaart. En zo waren er nog wel meer 'feiten' en veronderstellingen die in Van Duinen's studie geen stand hielden. Is de Leidse balpenzaak dan toch een balpenmoord? De in het vakblad Modus gepubliceerde bevindingen van dr. Van Duinen zijn door niemand weersproken, zo bevestigde hij mij afgelopen week. Maar er is verder ook niets mee gedaan. Waarom niet? Ach, wellicht had men geen zin in 'twee keer hetzelfde'.

http://www.peterrdevries.nl/column/textcolumnpeter046.htm

Hebben jullie ook nog ooit van rare moorden gehoord en zo plaats ze hier. Ik vond dit wel erg interesant.

[Dit bericht is gewijzigd door Riann op 06-02-2004 21:10]

pi_16955648
De paskamermoord ....

Ik moet alleen even heel erg terugdenken hoe dat ook al weer zat

And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_16955655
Wie is die ik-figuur?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_16955688
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 21:07 schreef shmoopy het volgende:
Wie is die ik-figuur?
De schrijven van dit stuk moet ik er de bron bij vermelden?
pi_16955724
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 21:08 schreef Riann het volgende:

[..]

De schrijven van dit stuk moet ik er de bron bij vermelden?

Yup, altijd.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_16955734
Prof. Terwiel was dus een hoogleraar waar ik les van heb gehad. Een briljante docent die de kunst van het lesgeven verstond. Ik heb me laten vertellen dat na deze gebeurtenis de man nooit meer de oude is geworden.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_16955772
balpen moord
was dat niet bij de cock?
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_16955775
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 21:09 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Yup, altijd.

ik heb de saits er even bij gezet
  Admin vrijdag 6 februari 2004 @ 21:13:16 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16955842
Hier smullen we van in C&H Riann, ik neem je even mee
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_16956069
Was in Leiden gebeurt toch
  vrijdag 6 februari 2004 @ 21:22:18 #11
60297 Bartje71
Wat denk je zelf?
pi_16956137
Terwiel is hoogleraar Natuurkunde in Leiden... gaf Quantum mechanica, quantum fysica en relativiteitstheorie...etc
Boeiende verteller
pi_16956240
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 21:20 schreef StephanL het volgende:
Was in Leiden gebeurt toch
Jazekers de leidense balpenmoord
pi_16956284
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 21:22 schreef Bartje71 het volgende:
Terwiel is hoogleraar Natuurkunde in Leiden... gaf Quantum mechanica, quantum fysica en relativiteitstheorie...etc
Boeiende verteller
Jij kent hem ook?
  vrijdag 6 februari 2004 @ 21:28:39 #14
60297 Bartje71
Wat denk je zelf?
pi_16956323
Ja, college van gehad....
Misschien ken ik jou ook wel
  vrijdag 6 februari 2004 @ 21:28:39 #15
83376 liethorp
www.fotojessica.tk
pi_16956325
dat weet ik nog wel ja. dat was in Leiden. is nog veel over gesproken, maar de zaak is een beetje doodgebloed...
pi_16956402
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 21:28 schreef liethorp het volgende:
dat weet ik nog wel ja. dat was in Leiden. is nog veel over gesproken, maar de zaak is een beetje doodgebloed...
Wij hebben les van een kei gave vent
We hebben het over hele moeilijke dingen en zo weet ik wat voor syndromen en hersenen enzv en het vorige blok had hij erover dat het mogelijk was. En vandaag kwam het weer ter sprake en toen zei hij zo je moet eens bij google zoeken op balpenmoord. Nou dat heb ik gedaan. En ik dacht laat ik het eens op fok zetten. Misschien zijn er nog meer bekende rare moorden
pi_16956512
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 21:25 schreef Riann het volgende:

[..]

Jazekers de leidense balpenmoord

Toch goed, veel van gehoord namelijk, ben een Leidenaar
  vrijdag 6 februari 2004 @ 21:37:08 #18
83376 liethorp
www.fotojessica.tk
pi_16956569
ik ben een leiderdorper, een liethorper!!!
maar ken de zaak ook
pi_16956595
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 21:28 schreef Bartje71 het volgende:
Ja, college van gehad....
Misschien ken ik jou ook wel
Jouw naam komt mij niet bekend voor. Ik was student bij Terwiel in de jaren 80.
  vrijdag 6 februari 2004 @ 21:40:37 #20
60297 Bartje71
Wat denk je zelf?
pi_16956649
Ik ben een jonkie... had les van hem in de jaren 90 (toen dit hele verhaal actueel was dus)
pi_16956691
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 21:40 schreef Bartje71 het volgende:
Ik ben een jonkie... had les van hem in de jaren 90 (toen dit hele verhaal actueel was dus)
Aha. Das ver na mijn tijd dus.
  vrijdag 6 februari 2004 @ 21:50:34 #22
83756 Uriel
Tovia Singer
pi_16956929
rare moorden... dat zijn er wel een paar denk ik
de moord op raspoetin. dat is pas gek

http://www.innoxia.com/raspoetin.htm

De eerste Wereldoorlog bracht in Rusland een politieke revolutie die gepaard ging, met een militaire ramp het uitbreken van de oorlog hield overigens verband met een, vreemde gebeurtenis op precies hetzelfde moment dat de Oostenrijkse aartshertog, Franz Ferdinand in Serajewo (Joegoslaviė) werd vermoord werd Raspoetin, neergestoken door een waanzinnige vrouw.
Raspoetin haatte de oorlog en misschien had hij door zijn invloed kunnen voorkomen, dat de tsaar zich in de strijd mengde. Maar Raspoetin lag in bed om van de steekwond te herstellen, Toen de dramatische beslissing viel. tegen het eind van 1916 werd een moordaanslag op Raspoetin beraamd door een, aantal jonge officieren. Hij werd door prins Felix Joesoepow die hij volkomen vertrouwde meegetroond naar, een plaats waar hem vergiftigd voedsel en drank werd voorgezet. toen dat niet hielp werd Raspoetin van achteren neergeschoten. Zelfs de kogels konden hem niet uitschakelen

Toen sloegen ze op hem in met een ijzeren staaf en bonden zijn handen en voeten, maar Raspoetin had zon geweldige levenskracht dat hij nog steeds niet dood was, toen zijn aanvallers hem in een gat in het ijs van de rivier de Newa gooiden. Op nieuwjaarsdag 1917 was de temperatuur in Sint-Petersburg tot ver onder het nulpunt, gedaald. Toch stonden enige mensen te kijken naar een groep politiemannen die om een gat in het ijs geschaard stonden. Daaruit haalde een duiker het lichaam van een man van ongeveer veertig jaar oud, Zijn gebaard gezicht was gehavend en gezwollen.
Hij was helemaal met touwen ingesnoerd en hij droeg nog maar een laars, Een politieman hield de andere laars in zijn handen:een jongen had die gevonden, en daarom was de politie op die plaats gaan dreggen. De inspecteur zei tegen een van zijn mannen: zeg tegen Makarow dat we Raspoetin, hebben gevonden. De moord op de mystieke wonderdoener was toen drie dagen oud. Tussen zijn nagelaten papieren werd een soort van geestelijk testament gevonden, geadresseerd aan de tsaar daarin stond te lezen dat hij er een voorgevoel van had, Dat hij een gewelddadige dood zou sterven voor 1 januari 1917. Tevens werd voorspeld dat als hij door boeren werd gedood de tsaar nog vele jaren, zou regeren maar indien hij werd gedood door edelen zoals het geval was. Dan zou geen van de kinderen van de tsaar of andere familieleden nog langer dan, twee jaar leven. Raspoetin kreeg gelijk in juli 1918 werd de hele tsaren familie uitgeroeid.

Dit feit is echter slechts een van de vele verbazingwekkende voorbeelden van de gave, van helderziendheid van Raspoetin

vrijdag 6 februari 2004 @ 21:54:04 #23
83756 Uriel
Tovia Singer
pi_16957025
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 21:30 schreef Riann het volgende:

[..]

Wij hebben les van een kei gave vent
We hebben het over hele moeilijke dingen en zo weet ik wat voor syndromen en hersenen enzv en het vorige blok had hij erover dat het mogelijk was. En vandaag kwam het weer ter sprake en toen zei hij zo je moet eens bij google zoeken op balpenmoord. Nou dat heb ik gedaan. En ik dacht laat ik het eens op fok zetten. Misschien zijn er nog meer bekende rare moorden

dan is de topic titel misschien niet helemaal ok
rare moorden ofzo is beter denk ik. misschien er nog een slimmerd die het kan veranderen
  vrijdag 6 februari 2004 @ 22:13:29 #24
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_16957561
Identiteit
K.E. was al sinds 1984 verdachte maar er was niet genoeg bewijs om hem op te pakken.
De 21-jarige Sandra van Raalten werd in 1984 op klaarlichte dag in de boetiek waar zij werkzaam was op gruwelijke wijze vermoord. Een klant vond het stoffelijk overschot van de vrouw vastgebonden en met doorgesneden keel in een van de paskamers van het winkeltje aan de Westzijde.
De politie slaagde er vervolgens twee jaar lang niet in de dader op het spoor te komen.

DNA-technieken
In 1986 viel de verdenking op een bekende van Sandra, rijwielhandelaar R. v. Z. Hij werd in 1987 voor de moord veroordeeld, maar in hoger beroep vrijgesproken.

Het cold-casesteam, dat oude zaken opnieuw bekijkt met de nieuwste DNA-technieken, heropende de zaak begin vorig jaar. Via die techniek zou de K. E. als vermoedelijke dader naar voren zijn gekomen.

De moord zou op 30 november van dit jaar verjaren. De verjaringstermijn voor moord en doodslag in Nederland is achttien jaar.

©RTLNieuws.nl

And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_16974410
De balpen moord. Ooit wel eens van de uitdrukking "De pen is machtiger als het zwaard" gehoord. Het is in iedergeval van toepassing op deze moord
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_16985829
als ik t goed heb is dat gebeurd in het huis (of de straat) waar ik vroeger heb gewoond
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')