abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16933343
Monolithic Baby!
De reden van deze topic is het nieuwe album van de band Monster Magnet: Monolithic baby!

Ik heb een promo van dit nieuwe album gedownload bemachtigd. Dus nu mijn eerste blik en gedachten over dit album

Monster Magnet
Monster Magnet is een band met een behoorlijk wisselende bezetting. De spil bestaat uit Dave Wyndorf en Ed Mundell, de rest is eigelijk in constante roulatie

links naar rechts:Phil Caivano, Dave Wyndorf, Jim Baglino, Mike Wildwood, Ed Mundell

Inmiddels is de drummer Mike Wildwood vervangen door Bob Pantella (van onder andere Raging Slab).

2004 lijkt een druk jaar te worden voor de band, want het jaar is behoorlijk volgeboekt. Als eerste komt het nieuwe album in twee versies uit, een normale versie en een speciale limited edition digipack met een bonus DVD. Deze zullen 16 februari eerst in Europa uitgebracht worden, waarna ze later in de VS worden uitgebracht. De dag hierop zullen ze meteen met een Europese toer beginnen. Later zullen ze ook nog in de VS gaan toeren.

Op dit moment zijn ze druk bezig met het opnemen van 4-5 vergeten demotracks. Deze zullen dienen als bonus materiaal voor de re-issues van de albums "Spine of God" en "25...Tab". Een van de tracks is ingezongen door oudgediende "Tim Cronin".

Voor we doorgaan ff een overzicht van de oude albums:

1990 - Monster Magnet (Glitterhouse LP)
1991 - Spine of God
1991 - 25...Tab
1993 - Superjudge
1995 - Dopes to Infinity
1998 - Powertrip
2000 - God says No
2004 - Monolithic Baby!

Review

Het album is geproduceerd door Scott Humphrey (Rob Zombie, Spineshank, Andrew W.K.) en is het eerste album met bassist Jim Baglino (Lord Sterling) en drummer Mike Wildwood (Chrome Locust).

Scott Humphrey leek me niet de ideale keuze gezien zijn "erelijst". Op deze pronken ook juweeltjes als *NSYNC. Mijn vrees voor een superglad opgenomen album worden gelukkig weggenomen na het eerste nummer. Het album is wat minder glad geproduceerd dan de voorloper "God says No" en heeft wat minder foute productiekeuzes.

Eerst maar door naar de covers voor de twee verschillende versies:

standaard cover Monolithic Baby

limited edition digipack

Tracklist:
01. Slut Machine (3:28)
02. Supercruel (3:40)
03. On The Verge (5:54)
04. Unbroken (Hotel Baby) (3:42)
05. Radiation Day (4:48)
06. Monolithic (4.43)
07. The Right Stuff (4:32)
08. There's No Way Out Of Here (4:10)
09. Master Of Light (4:44)
10. Too Bad (3:33)
11. Ultimate Everything (7:25)
12. CNN War Theme (3:37).

01. Slut Machine (3:28):
Zoals eerder vermeld is hier op te horen dat de productie minder glad is als op het voorgaande album. Het is een up-tempo nummer die op een gegeven moment overloopt in drie lagen gitaar. Het feit dat Monster Magnet drie mensen op de gitaar heeft is eindelijk weer eens te horen. Cool nummer met een coole naam

02. Supercruel (3:40)
Nummer die ongeveer op dezelfde manier doorgaat als Slut Machine. Dit is alleen iets meer recht-toe-recht-aan en doet denken aan de nummers op het album Powertrip.

03. On The Verge (5:54)
Een traag beginnend nummer dat me even herinnerde aan de opening van een anders Monster Magnet nummer -- Cage around the sun. Vanaf daar verandert het nummer in een totaal ander nummer en maakt steeds meer tempo en stoomt zo door naar het einde. Catchy nummer met een minder punt, Wyndorf laat zien dat hij terug kan tellen vanaf de 10... (twee keer zelfs)

04. Unbroken (Hotel Baby) (3:42)
Dit is de single die inmiddels uitgebracht hoort te zijn. De reden is duidelijk, het refrein is namelijk behoorlijk catchy en gemakkelijk in het gehoor liggend. Aardig nummer maar niet echt een uitschieter.

05. Radiation Day (4:48)
Deze track stond eigelijk geplanned om titeltrack van het album te wezen. De reden hiervoor zijn een fijne riff en goed gitaarwerk later in het nummer. Heel lekker nummer.

06. Monolithic (4.43)
Dit nummer klinkt als een nummer van het album Powertrip. Ligt goed in het gehoor, maar geen gedenkwaardig nummer.

07. The Right Stuff (4:32)
Aangekomen bij de eerste cover van het album. De cover is van Robert Calvert, bekend van de band Hawkwind. Monster Magnet steekt zijn bewondering voor de band niet onder stoelen en hebben al eerder een cover gemaakt. (Brainstorm). Dit nummer is behoorlijk trippy, inclusief stemvervormingen en gitaareffecten. Uitstekende cover en heerlijk nummer.

08. There's No Way Out Of Here (4:10)
Meteen na deze cover krijgen we nog een cover. Ditmaal van David Gilmour. (Pink Floyd) De invulling aan het nummer zijn nogal anders. Het origineel is namelijk een vrij rustig nummer en Gilmoures stem past hier goed bij. De cover is een stap steviger en klinkt daardoor een stuk anders. Geen slecht nummer (integendeel), maar het origineel is gewoon een stap beter.

09. Master Of Light (4:44)
Direct na het begin van het nummer kreeg ik een grote schok. De drumcomputer gebruikt in "Queen of You" (God says No) is weer gebruikt. Gelukkig gaat dit niet het hele nummer door en is het refrein goed. Nummer met dubbele gevoelens, de drummachine mag wat mij betreft na dit album voorgoed de kast in.

10. Too Bad (3:33)
Een wat langzamer nummer. Dit is niet echt een heel opvallend nummer en valt een beetje weg tussen de rest.

11. Ultimate Everything (7:25)
Het langste nummer van het album. Weer een trippy nummer inclusief stemvervormingen en lange gitaarsolo's. Heerlijk nummer.

12. CNN War Theme (3:37)
Wyndorfs vocals zijn vrij minimaal dit nummer. Het is meer een soort trippy outro nummer geworden. Dreunende drums en oosterse samples geven dit een aparte tint.

Ik heb alle nummers een aantal keer doorgeluisterd, en sommige nummer moeten misschien nog even op me inwerken. Dit is in ieder geval mijn eerste impressie van het album.

Conclusie

Is het album beter dan het vorige album (God says No)?
Het antwoord is ja. Betere productie, minder mislukte experimenten en minder opvullers.

Is het album beter dan Powertrip?
Ook hier op is het antwoord ja. Het mengt de recht-in-je-gezicht riffs van Powertrip samen met invloeden van albums als Dopes to Infinity samen op een album.

Mijn mening is dat dit album de beste is sinds het album "Dopes to Infinity". Is het dan ook een episch album als "Dopes to Infinity" of "Spine of God"? Helaas komt het hier nog een flink stuk te kort, maar ik denk ook niet dat iemand dit verwachte.

Solide album met een stel uitschieters die aan oudere albums doen denken, maar ook een aantal nummers die niet echt heel interessant zijn. Overall genomen een goed album en als ik het moest beoordelen met een cijfer: 7,5

Ik heb in ieder geval zin in de concerten die ze in Nederland gaan geven, en waarschijnlijk kom ik er wel wat FOK!ers tegen Tot dan!

In the old days getting stoned meant getting pelted to death with rocks...
  vrijdag 6 februari 2004 @ 02:39:32 #2
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_16933427
Prachtige openingspost. Ik zal nu even je review lezen, ik ben erg benieuwd naar deze nieuwe plaat.
  vrijdag 6 februari 2004 @ 02:43:20 #3
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_16933490
7.5, hmmm... ik hoop dat mijn ervaring met deze plaat wat positiever is.
  Trouwste user 2022 vrijdag 6 februari 2004 @ 10:08:31 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_16936418
Als iedereen zo begint met posten op Fok! komt het wel goed.

Ik was al nieuwsgierig kan nu helemaal niet meer wachten.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_16936431
Kut, die moet ik.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_16936579
Ik heb Dave eens een brandende gitaar zien rondslingeren op Lowlands, waarna de security een blik van "WTF?!" in hun ogen kreeg. Dat was duidelijk niet afgestemd vantevoren. Erg gaaf concert(je) was dat.

Wat is het verschil tussen de digipack en de normale, behalve de vormgeving?

"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 februari 2004 @ 10:20:39 #7
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_16936648
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 10:17 schreef Jarno het volgende:
Wat is het verschil tussen de digipack en de normale, behalve de vormgeving?
een bonus dvd, met daarop 2 videoclips, een interview en 2 live nummers.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_16936676
Heerlijk. Ik was ze eigenlijk een beetje uit het oog verloren maar ik heb gelijk zin in Superjudge. .
  Trouwste user 2022 vrijdag 6 februari 2004 @ 10:33:51 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_16936912
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 10:22 schreef Jarno het volgende:
Heerlijk. Ik was ze eigenlijk een beetje uit het oog verloren maar ik heb gelijk zin in Superjudge. .
Weet je wat ? Ik zet 'm op.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_16937077
Even lopen naar de kast. Gelijk in in Monster Magnet
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 februari 2004 @ 14:49:29 #11
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_16943812
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 10:20 schreef Tokus het volgende:

[..]

een bonus dvd, met daarop 2 videoclips, een interview en 2 live nummers.

Om precies te zijn:

The Bonus DVD which comes with the Ltd. Ed. will contain the following :

01. Music Video "Unbroken (Hotel Baby)" - Uncensored / 02. DVD Exclusive Music Video "The Right Stuff" - Full lenght version (6:36) / 03. Interview / 04. 2 Live Tracks from the December 7th 2003 show at the London Astoria, Track 1 - "Radiation Day", Track 2 - "Monolithic".

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_16943844
Die komen op Waldrock, en daar ga ik heen!
You laugh at me because I'm different. I laugh at you because you're all the same.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 februari 2004 @ 14:51:38 #13
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_16943891
Leuke review. Lijkt op een engelstalige review die ik ergens gelezen had .
quote:
OK, here it is, track by track:

1. Slut Machine love the title, pretty typical MM stuff but with a little rougher production than God Says No which is probably the best news. The song is up tempo (well, its not Slayer) with a driving beat. The new drummer fits in well.
2. Supercruel continues in the same vein with a chorus that is a little catchier. Pretty cool lead guitar
3. On The Verge starts slow, gets heavier but is overall more of an epic number (almost six minutes) with multilayered guitars. Speeds up towards the end. And Wyndorf can count backwards. From 10 to 1. Twice.
4. Unbroken (Hotel Baby) the single for obvious reason. Its pretty catchy. In a good way.
5. Radiation Day now we are talking. Up tempo, with a good riff and some great leads at the end
6. Monolithic another typical latter day MM-number, not bad, but not great either
7. The Right Stuff just when you thought things start to get a little sameish along comes a great cover. Dont know the original from Robert Calverts Cpt Lockheed & the Starfighter but this version certainly kicks ass. First time things get trippy with distorted vocals and some excellent guitar leads left and right. High point of the album.
8. Theres Is No Way Out of Here another cover, this time from David Gilmours first solo album. Always liked the song but this version does nothing to me and gets awfully close to being a powerballad.
9. Master of Light shit, there is some drum machine and/or programming here. I am not in general against machinery but it doesnt fit MM. This song ist the only one that sounds the most like God Says No (not a bad record but some bad production choices).
10. Too Bad nice slower song, nothing spectacular
11. Ultimate Everything long song (7:25) with pounding drums and some extended solos. Good one.
12. CNN War Theme quasi-instrumental (Dave just sings during the intro) with some oriental melodies and percussion. Not bad but more of an outro than a real song (says he who doesnt plays an instrument let alone wrote something like a song)

General impression: Better than God Says No especially production wise and so to speak a return to form. A good solid Monster Magnet album but no classic. But nobody really expected that, right?

review op www.stonerrock.com

Deze reviewer en jij zijn het behoorlijk eens

Ik heb zin in het album en in het concert!

Misschien aardig om wat met de Fokkers die 1 maart naar De Melkweg gaan wat af te spreken

[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 06-02-2004 15:01]

vrijdag 6 februari 2004 @ 14:52:25 #14
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_16943921
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 02:34 schreef B1tchwax het volgende:
Monolithic Baby!
De reden van deze topic is het nieuwe album van de band Monster Magnet: Monolithic baby!

*bla bla*

Lekker grondig ben je
Ik heb het album ook binnen, nog niet de moeite genomen te luisteren, ga ik nu zekers doen!

[Dit bericht is gewijzigd door Aventura op 06-02-2004 14:53]

pi_16944034
Goede, uitnodigende openingspost heb je gemaakt TS!!
Zijn er al concertdata bekend? Vorige keer in de 013.. was me een feesie! Ik ben d'rbij dit jaar!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 februari 2004 @ 15:02:46 #16
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_16944268
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 14:55 schreef Icicle het volgende:
Goede, uitnodigende openingspost heb je gemaakt TS!!
Zijn er al concertdata bekend? Vorige keer in de 013.. was me een feesie! Ik ben d'rbij dit jaar!
1 maart in De melkweg.

Later ook op Paaspop en ik heb gehoord ook op Waldrock, maar persoonlijk heb ik een duidelijke voorkeur voor MM in een zaal .

vrijdag 6 februari 2004 @ 15:33:07 #17
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_16945325
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 15:02 schreef Doc het volgende:

[..]

1 maart in De melkweg.

Later ook op Paaspop en ik heb gehoord ook op Waldrock, maar persoonlijk heb ik een duidelijke voorkeur voor MM in een zaal .

Niet mee eens Ik heb ze gezien in Nijmegen vorig jaar, Fields of Rock. Heerlijke muziek voor een hete lome zomerdag
  vrijdag 6 februari 2004 @ 16:58:19 #18
17105 B1tchwax
Brakke gast!
pi_16948279
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 14:51 schreef Doc het volgende:
Leuke review. Lijkt op een engelstalige review die ik ergens gelezen had .
[..]

Deze reviewer en jij zijn het behoorlijk eens

Ik heb zin in het album en in het concert!

Misschien aardig om wat met de Fokkers die 1 maart naar De Melkweg gaan wat af te spreken

Ik ben er in ieder geval. Geloof dat TimoBasso ook kwam opgedaagd. (Ken ik nog van Roadburn 8)

Dus goede kans dat ik jullie tegenkom.

In the old days getting stoned meant getting pelted to death with rocks...
pi_16950514
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 15:33 schreef Aventura het volgende:

[..]

Niet mee eens Ik heb ze gezien in Nijmegen vorig jaar, Fields of Rock. Heerlijke muziek voor een hete lome zomerdag

Ik ook! Was eigenlijk behoorlijk goed optreden ja, jammer dat de respons zo lauw was van de gemiddeld 17-jarige bezoekers

1 maart ga ik naar Jerry Lee Lewis te paradiso doc, dus als jij nu (weer!) naar MM gaat komen we elkaar na afloop wel ergens tegen!

Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_16950645
Oja, MONSTER MAGNET!!!!!!!
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  vrijdag 6 februari 2004 @ 18:18:20 #21
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_16950683
Ah dat klinkt goed. Toffe review!
Ik ben zeker van plan 'm te kopen en uiteraard zal ik er in de melkweg bij zijn.
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
  vrijdag 6 februari 2004 @ 19:06:45 #22
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_16952064
Prachtig werk.. Erwin

Het album is best puik

ik ga ze dit jaar 3x zien.. Melkweg,Paaspop,Waldrock

wow wat een stoner jaar.. Atomic bitchwax,Orange Goblin (hoogstwaarschijnlijk in de Effenaar ).. Heerlijk

[Dit bericht is gewijzigd door TimoBasso op 06-02-2004 19:09]

SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 8 februari 2004 @ 11:35:53 #23
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_16994018
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 16:58 schreef B1tchwax het volgende:

(Ken ik nog van Roadburn 8)

Van het MoR concert dat ze organiseerde in de 013 een jaar geleden, of van de site zelf? Of iets anders?

Lijkt me wel geinig om de fanatiekere stonerrock fans van Fok eens te ontmoeten . Iets afspreken?

FOK!-Schrikkelbaas zondag 8 februari 2004 @ 11:38:12 #24
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_16994050
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 15:33 schreef Aventura het volgende:

[..]

Ik had ze de dag er voor in Hardenberg gezien. Klein zaaltje voor de helft gevuld. En daarna in de kroeg met de mannen van MM. Was lachen .

Heb ze ooit op Dynamo gezien, maar de concerten in de zaal zijn echt wel leuker. Mede ook om dat het publiek er dan meer voor gaat.

zondag 8 februari 2004 @ 11:38:32 #25
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_16994056
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 18:12 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ik ook! Was eigenlijk behoorlijk goed optreden ja, jammer dat de respons zo lauw was van de gemiddeld 17-jarige bezoekers

1 maart ga ik naar Jerry Lee Lewis te paradiso doc, dus als jij nu (weer!) naar MM gaat komen we elkaar na afloop wel ergens tegen!

Ja, ze stonden geloof ik tegenover een andere nu populaire band (kan er niet meer opkomen welke) geprogrammeerd. Het was toen idd vrij rustig bij MM.
Ik ga zekers naar de melkweg 1 maart
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')