_The_General_ | donderdag 5 februari 2004 @ 20:21 |
Wat zijn volgens jullie de mooiste werken van Michelangelo Buonarroti?
Ik vind dit de mooiste werken: De Pieta, 1499: Close up: Motivatie: Het is briljant hoe Michelangelo de recht overeind zittende Maria en haar dwars over haar schoot uitgerekte zoon tot een geheel heeft gevormd, dit doordat het lichaam van Christus in het geheel binnen de omtrek van de Maria figuur heeft opgenomen! Deze compositie heeft een soort intime sfeer over zich, Door de naar beneden gerichte blik kijkt maria niet naar de "aanbidder" van dit beeld, alsof er in haar verdriet geen plaats is voor verering, | |
Jipje | donderdag 5 februari 2004 @ 20:23 |
Ik vind de creation of adam (heet dat zo?) wel heel mooi, staat zelfs op mijn muismat! ![]() | |
_The_General_ | donderdag 5 februari 2004 @ 20:24 |
De Tondo Doni, 1505? Ik vind dit werk prachtig door het kleur en licht gebruik, aan de ronde bijna 3 dimensionale vormen is duidelijk te zien dat Michelangelo eigenlijk een beeldhouwer is! | |
Superhoef | donderdag 5 februari 2004 @ 20:26 |
Het plafond van de sixtijnse kapel vind ik toch nog steeds zijn meesterwerk. Hoewel hij het maken zelf nou niet echt leuk vond is het toch echt prachtig geworden. | |
_The_General_ | donderdag 5 februari 2004 @ 20:27 |
quote:Vooral nadat ze het zuiver gemaakt hebben! dat heeft de kleuren echt goed gedaan | |
EmRuTToY | donderdag 5 februari 2004 @ 20:29 |
Michelangelo was een echte homo universalis, een man die alles kan, en hij had eerlijk gezegd ook echt overal talent in. De sixtijnse kapel is natuurlijk erg mooi, en goed gelukt ( hoewel het volgens mij de eerste keer was dat hij een kwast vasthield). Pieta is ook erg mooi duidelijk renaissance werk, hij was zelf een statement. Michelangelo was met een paar andere Italianen DE renaissancisten.
| |
_The_General_ | donderdag 5 februari 2004 @ 20:31 |
Zijn architecteur was ook mooi, de graftombe van Julius II en de trap die hij ontwierp voor een bibliotheek, weet helaas de naam niet meer! -edit- bijna de medici kapel vergeten! | |
_The_General_ | woensdag 18 februari 2004 @ 19:46 |
![]() De Medici Kapel, In 1519 besluit de familie de Medici , onder leiding van paus Clement VII, de Nieuwe Sacrestie van de Lorenzo kerk in te richten als kapel voor de jongere generatie van de Medici. Er zouden vier graven in deze kapel moeten komen. Twee voor de broers Lorenzo il Magnifico en Gioliano Deze twee broers werden de Magnifici genoemd. Deze graven zijn nooit voltooid. Twee voor de neven Lorenzo de Jonge hertog van Urbino en Giuliano de Jongere hertog van Nemours. Michelangelo kreeg de opdracht voor het ontwerpen en uitvoeren van de kapel. Hij heeft er aan gewerkt tot 1534, toen vertrok hij uit Florence. Van zijn plannen zijn schetsen bewaard gebleven. | |
Dagonet | woensdag 18 februari 2004 @ 21:16 |
![]() Misschien niet zijn beste werk maar voor de meeste Nederlanders wel het meest toegankelijke, binnen een paar uur kan je deze bekijken. Madonna met Kind, in de Notre Dame in Brugge. Op het altaar van de zuidelijke zijbeuk staat het beeld Madonna met Kind van Michelangelo Boanorotti. Het beeld in marmer van Carrara en 128 cm hoog, werd omstreeks 1501-1503 door de 26-jarige Michelangelo gekapt in de bekoorlijke stijl van de Florentijnse renaissance, enkele jaren voor zijn Piëta in de Sint-Pietersbasiliek te Rome. Het werk was bestemd voor een altaar in de Dom van Siëna. De Brugse koopman Jan Mouscron, die in Toscane verbleef, kocht het beeld en schonk het in 1514 aan deze kerk. Ondanks de rustige houding bezit de Madonna een krachtige uitdrukking door het sierlijke lijnenspel en de gesloten compositie, waarbij het kind een eenheid vormt met de moeder. In tegenstelling met het dromerige gezichtje van het kind Jezus, staart het afwezige gezicht van Maria voor zich uit. Zij straalt geen blijdschap uit maar veeleer ernst en bezorgdheid over de lotsbestemming van haar Zoon. Michelangelo verheft de Madonna niet op een troon, maar zet haar op een ruwe rotsblok. Met de ene hand houdt zij de hand van het Kind vast en met de andere omklemt zij een gesloten boek. Hiermee suggereert de kunstenaar de onzekerheid van Maria over de toekomst van haar Zoon, zoals Lucas het uitdrukte: Maria bewaarde dit alles in haar hart en dacht erover na (2, 19). | |
Dagonet | woensdag 18 februari 2004 @ 21:27 |
quote:De Creazione di Adamo Dit onderdeel van de wereldberoemde schilderingen in de Sixtijnse Kapel is ook één van de beroemdste schilderijen aller tijden. ![]() Dit detail, de twee vingers die elkaar aanraken is zó bekend, en zo krachtig dat het verschillende malen gekopieerd is, als beeldmerk voor bedrijven dan wel in een film: Nokia's welbekende beeldmerk is hier ook overduidelijk van afgeleid: | |
Dagonet | woensdag 18 februari 2004 @ 22:32 |
http://graphics.stanford.edu/projects/mich/ Je kan daar een programma downloaden waarmee je rond de David en de onafgemaakte Apostel St Mattheus kan, er zijn van die twee laserscans gemaakt, en er kunnen er meer volgen: laserscan van David | |
Dagonet | woensdag 18 februari 2004 @ 22:41 |
Behalve de plaatjes hierboven moet er ook wel iets verteld worden over het beroemdste beeldhouwwerk van Michelangelo: David. Michelangelo maakte dit beeld in 1501-1503. Het is 4,34m groot en stelt David voor die wacht op zijn vijand Goliath. Met dit beeld voerde Michelangelo een aantal belangrijke vernieuwingen in. Vroegere kunstenaars stelden David altijd voor als een jongen. Michelangelo's David is een jonge man volledig naakt. Hij is voorgesteld in een gespannen toestand, geconcentreerd op de worp die hij met de slinger zal gaan uitvoeren. In de ene hand houdt David de steen vast terwijl hij in de andere hand de slinger draagt. Zijn gelaatsuitdrukking straalt haat en uitdaging uit. | |
Dagonet | maandag 23 februari 2004 @ 07:46 |
![]() De achterwand van de Sixtijnse Kapel: "De Dag Des Oordeels" ![]() Detail Het Laatste Oordeel is een fresco van 13,7 bij 12, 2 meter. Dit fresco is geschilderd op de altaarwand in de Sixtijnse kapel. In 1533 kreeg Michelangelo de opdracht van Clemens VII. In het voorjaar van 1535 werd de steiger opgezet en het jaar daarop begon Michelangelo met de fresco. Dit betekende wel dat hij eerdere schilderingen, waaronder een aantal van hemzelf, op de muur moest vernietigen. In 1541 was de schildering voltooid, maar binnen enkele weken werd het al bekritiseerd. Men vond de fresco aanstootgevend en ketters. De beschuldigingen werden steeds serieuzer en onder paus Pius IV werden de geslachtsdelen van de naakten beschilderd met draperieën. Het Laatste Oordeel is een veel voorkomende voorstelling in de middeleeuwse kerken in West-Europa, omdat het centraal stond in het Christelijke geloof. In het evangelie van Mattheus wordt het Laatste Oordeel beschreven. Hij waarschuwde voor een tijd waarin Christus terug zou keren op aarde om het geode te scheiden van het kwade en de mensen naar de hemel of hel te sturen. Christus staat boven in het midden om zijn rol als rechter aan te tonen. Om hem heen zijn zijn apostelen, de heilige maagd en de andere heiligen, waaronder aartsengel Michael, afgebeeld. Daar onder staan de doden afgebeeld die oprezen uit hun graven. In het onderste deel van de fresco blazen engelen op trompetten om alle mensen op te roepen naar het oordeel. Michelangelo’s levendige benadering van het schilderen (als beeldhouwwerk) wordt in het Laatste Oordeel nog eens heel erg duidelijk. Nog meer dan bij de beschildering van het plafond van de Sixtijnse kapel. Dat hij met deze fresco begon vlak nadat hij aan het grafmonument van de Medici had gewerkt, is misschien een verklaring. Michelangelo deed veel voorbereidend werk voor dit grote project, hij maakte tekeningen, studies en kartons. Ook veranderde hij het oppervlak van de muur zodat deze licht naar binnen helde, waardoor de fresco werd beschermd tegen vallend stof en vuil. | |
RM-rf | maandag 23 februari 2004 @ 09:50 |
quote:de trap van de Laurentijnse bibiotheek is inderdaad erg mooi, en ligt vlakbij de kapel van de Medici's (die weer in hun huis huiskerk ligt, de San Lorenzo), de trap ligt in het aangelegen klooster maar het is ook een voorbeeld van de de verregaande manieristische trekjes van Michelangelo als Architect, hij stapte steeds verder af van de helderheid en overzichtelijkheid in design, zoals gepraktiseerd door Brunelleschi, Michelangelo werkte vaak met veel decoratieve elementen, half-pilaartjes zonder dragende kracht. dit laatste ook sterk in zijn allerbelangrijkste architecturale werk: De Sint Pieter in Rome (althans, de koepel en het grondplan daarvoor.) Als je gaat kijken naar de David in de academia, is het ook erg mooi om de "Slaven' te zien, deze nooit afgemaakte beelden behoorden eigenlijk tot de graftombe van Julius II, evenals de Mozes die in Rome in de San Pietro Visoncoli (oid.) staat. De Slaven zijn een mooi voorbeeld die Michelangelo's uitspraak over beeldhouwen onderschrijven: Een beeldhouwwerk bevind zich al binnen het blok marmer, de beeldhouwer moet hem enkel van overtollig steen bevrijden. Dat element is ook erg mooi beschreven door Celini, die in zijn autobiografie schreef over de toenmalige kunstwereld in Florence en de strijd om officiele opdrachen (hij beschrijft het proces rondom een ander groot publiek werk, de Neptunus van Bandinelli en Bartolomeo Ammannati). Cellini is wat betreft een beschrijving van die tijd sowieso een erg leuke schrijver (een belhamel en tegelijkertijd groot kunstenaar, die zijn eigen leven kritisch beschreef, kritiek overigens voornamelijk op alle andere mensen, terwijl hij van zichzelf overtuigd was de 'allergrootste' te zijn, en hij zichzelf regelmatig op de borst klopt, voor al zijn grote daden..) Daarnaast heeft ook Vasari over Michelangelo geschreven, maar als ex-leerling was hij te respectvol voor zijn grote meester, hij komt niet verder dan een nogal bewonderend verhaal en moet het hebben van enkele goede anekdotes, Vitae van vasari is wat mij betreft voornamelijk belangrijk als beschrijving van andere grote kunstenaars, maar bij Michelangelo druipt er van Vasari's kant teveel respect en bewondering van de pagina's. | |
_The_General_ | zondag 9 mei 2004 @ 13:11 |
Ik denk dat mensen in Lit er iets meer mee kunnen, cadeau voor Isabeau, | |
jaap393 | maandag 10 mei 2004 @ 17:13 |
quote:Ik vind de David van Bernini wel mooier, meer beweging meer gebaar (gezichtsuitdrukking) Geweldig hoe hij David in marmer heeft vastgelegd op het moment dat hij de steen werpt, met die spanning en supergeconcentreerde blik. ![]() Maar dat is dan wel weer typisch barok, itt de statische beelden van de renaissance. Verder vind ik de Piëta wel het mooiste beeld van Michelangelo, die driehoekscompositie die word onderbroken door Jezus als S vorm. | |
jaap393 | maandag 10 mei 2004 @ 17:17 |
Trouwens, verhoudingsgewijs kloppen de beelden van Michelangelo meestal niet, omdat hij rekening heeft gehouden met het verkortingsperspectief en het standpunt van de toeschouwer,. Dus als je David frontaal ziet of van boven lijkt zijn hoofd wat te groot ![]() | |
Sater | dinsdag 11 mei 2004 @ 20:39 |
Een kopie van de Piëta vind je in de Amsterdamse Obrechtkerk. [Maria van altijddurende Bijstand. |