abonnement Unibet Coolblue
pi_16904079
Misschien een rare vraag. Sinds december heb ik een Canon Digital Rebel en het valt me op dat wanneer ik een foto neem alle foto's met name aan de linkerkant scheef staan. Eerst dacht ik dat het aan mij lag en dat ik de camera niet goed recht heb gehouden, maar ik zie dit telkens weer terugkomen, zelfs als ik vanaf statief fotografeer. Kijk ik door de zoeker staat alles wel recht. Ik zal even een aantal voorbeeldpics posten, stel je niet teveel voor van de foto's het zijn maar probeersels...

http://home.hetnet.nl/~pschokk/diversen/Oldenzaal.jpg
Hier valt het me op dat de huizen aan de linkerkant redelijk scheef staan. Heb deze foto genomen op 31.0 mm (= ongeveer gelijk aan 50mm fullsize).

http://home.hetnet.nl/~pschokk/diversen/Ootmarsumsestraat.jpg
Precies hetzelfde probleem als de vorige foto, kijk maar eens naar de huizen aan de linkerkant van de straat. Twee weken later genomen, ook op 31.0 mm

http://home.hetnet.nl/~pschokk/diversen/CRW_0373_RJ.jpg
Genomen vanaf statief en wederom staat de linkerkant van het gebouw helemaal scheef terwijl de rechterkant wel goed is. Genomen op 30.0 mm.

Deze foto's zijn gemaakt met de EF-S 18-55mm kitlens. Ik heb ook al eens de EF 28-90mm USM van mijn analoge EOS 300 geprobeerd met precies hetzelfde resultaat. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de camera telkens scheef heb gehouden. Het is misschien maar een lichte afwijking, maar ik zie het wel telkens terug komen. Ik snap dat een lens altijd wel wat vertekend, zeker zo'n kitlens, maar dan nog zou de vertekening aan beide kanten gelijk moeten zijn.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Moet ik hier eventueel mee terug naar de zaak waar ik de Rebel heb gekocht?

pi_16904250
Is het geen optisch bedrog?
pi_16904335
het kan ana mij liggen hor maarik zie juist dat de fotos van schuin links naarrechts aflopen, het punt rechts is dus lager.

Probeer eens een statief

pi_16904445
Zet m op tafel en fotografeer iets wat recht op tafel staat (een rechte vaas oid).

P.S. Gebouwen kun je alleen "recht" fotograferen met een technische (balg) camera

  donderdag 5 februari 2004 @ 10:01:16 #5
35485 rique
with Canon, I can
pi_16904554
Het lijkt erop of het beeld in zijn geheel wat gekanteld is.

Ik ben even zo vrij geweest een voorbeeld een halve graad couterclock te draaien voor je.

Beter zo?

Ik fotografeer ook altijd ietsiepietsie scheef. Dat komt omdat ik bij mijn nieuwe cam nog niet goed aan het gewicht gewend ben. Daardoor zorgt het drukkken op de sluiterknop (die rechts zit) voor een heeeele kleine draaiing naar rechts.

verslaafd aan de cirkelkwadratuur
pi_16905054
Zo gedraaid is de foto inderdaad wat beter. Ik heb ook al eens een paar foto's genomen vanaf een electriciteitskastje dat 100% recht is. Wederom was het beeld op precies dezelfde manier gekanteld.

Als deze kanteling zou komen door het drukken op de sluiter zou deze toch de andere kant op moeten kantelen?

pi_16905351
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 09:35 schreef Taurus1978 het volgende:

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Moet ik hier eventueel mee terug naar de zaak waar ik de Rebel heb gekocht?


http://www.robgalbraith.com/ubbthreads/postlist.php?Cat=&Board=UBB8

zoek eens in dat forum of stel daar ook je vraag (groter bereik/publiek)

There's no place like 127.0.0.1
  donderdag 5 februari 2004 @ 11:57:12 #8
35485 rique
with Canon, I can
pi_16907153
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 10:28 schreef Taurus1978 het volgende:
Zo gedraaid is de foto inderdaad wat beter. Ik heb ook al eens een paar foto's genomen vanaf een electriciteitskastje dat 100% recht is. Wederom was het beeld op precies dezelfde manier gekanteld.

Als deze kanteling zou komen door het drukken op de sluiter zou deze toch de andere kant op moeten kantelen?


De vraag is nu: is het een kanteling of een vertekening?

vertekening kan je eenvoudig testen door bijvoorbeeld een foto te maken van een raamstijl waarvan je weet dat de stijlen precies allemaal hoeken van 90graden met elkaar maken.
Kanteling kan je oplossen door de foto achteraf te draaien in PS. Een electriciteitskastje dat 100% recht lijkt kan nog steeds wel een halve graad afwijking veroorzaken, een halve graad is echt heeeeel weinig. Ook onregelmatigheden aan de onderkant van je cam kunnen de camera een halve graad laten kantelen, ookal is het oppervlak 100% lasergetest waterpas.

Het lijkt me eerst zaak om te kijken of het écht vertekening is (kan me eigenlijk niet voorstellen) of dat het gewoon een hele minimale ordinaire kanteling is waar elke gezonde fotograaf last van kan hebben.

verslaafd aan de cirkelkwadratuur
  donderdag 5 februari 2004 @ 12:40:16 #9
262 Re
Kiss & Swallow
pi_16908298
het is vogens mij een bekend probleem
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_16985348
Vanavond heb ik zelf eens meer foto's een halve graad counterclockwise gedraaid en alle foto's waren daarna vrijwel goed...

Ook zal ik eens proberen om een foto van een bakstenen muur te maken vanaf statief. Een waterpas hebben we hier ook nog wel liggen.

  zaterdag 7 februari 2004 @ 23:39:30 #11
15985 huiz
Man in Black
pi_16986328
Hm, nou je het zegt, ik kwam dit ook al tegen met de 10D maar tot nu toe ging ik ervan uit dat ik te nonchalant was. Zal morgen ofzo ook es kijken hoe dat zit op een waterpas statief.
Scope Pure Colombia BV
pi_17021032
Gewoon op tafel zetten en een blokhaak fotograferen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')