Ik ben een zeer fervent Alemannia Aachen-bezoeker. Ik heb een seizoenkaart voor Block S, voor de kenner, dit is op de lange overdekte staanzijde, ook wel Aachener&Münchenertribüne genoemd.
Uiteraard ben ik dolgelukkig met de huidige successen, al moet ik de euforie ietwat temperen. Alemannia gaat het denk ik nét niet redden dit seizoen. Het grote nadeel van de club is de uitermate beroerde uitwedstrijden-balans. Zo werd er in het begin van dit seizoen beschamend met 7-1 verloren van SpVgg Greuther Fürth, en waren er uitnederlagen tegen de degradanten 1. FC Union Berlin en VfL Osnabrück. Verder verloor de club ook bij Duisburg, en met 2x 3-0 van Nürnberg en Bielefeld. Dat breekt de club nu op, qua punten en qua doelsaldo. Alemannia staat met nog 1 wedstrijd te gaan 2 punten voor op de concurrenten Energie Cottbus en FSV Mainz '05, en 3 op RW Oberhausen. Alledrie de clubs hebben een beter doelsaldo. Alledrie sluiten ze het seizoen af met een thuiswedstrijd, en als Mainz of Cottbus wint (99% zeker dan één van de 2 wint), dan moet Alemannia zelf dus winnen de laatste wedstrijd, uit tegen Karlsruher SC, dat nog strijdt tegen degradatie.
Toch kan het seizoen natuurlijk niet meer stuk. Ik weet nog goed, 3 jaar geleden, toen Alemannia nagenoeg failliet was. Er was geen geld, er waren geen spelers, en ik zag het doemscenario weer voor me; absteig naar de amateurs. Gelukkig bleven we er nét in, en kwamen er enkele goede spelers, zoals Ivo Grlic, Alexander Klitzpera en werd Emannuel Krontiris gehuurd van Dortmund. Alemannia snapte dat je met oudere spelers moet proberen te promoveren naar de 1e Bundesliga, en dat je dan niet zoveel hebt aan talenten. De jongste basisspeler dit seizoen is dan ook 24, Frank Paulus. Vorig jaar werd Alemannia al 6e, en dit jaar heel misschien promotie, en een bekerfinale en volgend jaar Europees.. Het kan niet op! Bovendien is de club nagenoeg schuldvrij en zijn er voor komend jaar een aantal zeer goede talenten aangetrokken. Aan de hand van spelers als Meijer (34), Grlic (28), Pflipsen (33) Straub (33) en misschien nog een jaar Landgraf (36) kunnen deze jongens groeien. Bovendien heeft de club het contract van mijns inziens de beste speler verlengt (Stefan Blank!!).
Wat verder opvalt aan Alemannia is de sfeer die er hangt. Niet voor niets zijn de supporters van de club uitgeroepen tot 'beste Fans der Liga'. De sfeer op Tivoli is niet te evenaren, en ook niet uit te leggen aan zij die er nog nooit geweest zijn. Niks Engeland, niks Italië of Spanje. In Aachen wordt de beste sfeer waar dan ook geproduceert. En ik weet waarover ik praat, ik heb zeer veel stadions in binnen (in binnenland nagenoeg allemaal) en buitenland bezocht. Ook bij uitwedstrijden zijn er tot aan de Poolse grens altijd minimaal 300 fans uit Aken mee. In Oberhausen, 1,5 weken geleden waren van de 12000 aanwezigen 8000 fans van Alemannia meegekomen. Met recht een thuiswedstrijd in Ruhrgebied dus!
Roda kampioenen!!