quote:en als ik U tegen ouderen zeg, krijg ik geen U terug
Op woensdag 4 februari 2004 23:08 schreef Etcetera het volgende:
Maar wie je tegen mij zegt, die kan je terug krijgen
quote:Probleem is dat er geen duidelijke norm is, aangezien de norm, wanneer wel of geen u te zeggen, en wat de achterliggende gedachte van het u-zeggen precies betekent, voor veel personen verschilt. Dan kun je wel altijd u zeggen, maar dat kan soms weer op verkeerde momenten voor een te formele en daardoor ongemakkelijke sfeer zorgen. En soms op verkeerde momenten voor een informele sfeer.
Op woensdag 4 februari 2004 23:21 schreef vrouwtjetrouw het volgende:
U zeggen is toch gewoon beleefd en een kleine moeite!
Als t goed is gaat t al automatisch, maar dat zla wel aan de opvoeding liggen...
Sommigen zeggen u als blijk van respect en anderen zeggen het om aan te geven dat er een afstand is (leeftijd, formeel vs informeel). Ook dit verschil kan zorgen voor misverstanden.
En iemands exacte leeftijd is niet altijd makkelijk in te schatten. Een klein probleem als de 'u-grens' heel erg hoog ligt, want wanneer iemand echt bejaard is, is dit vaak wel duidelijk te zien. Maar wanneer de 'u-grens' (en dat is voor sommigen het geval) laag ligt, kan dit dus problemen opleveren.
Het probleem is dus de onduidelijke norm, wat maakt dat goed inschattingsvermogen nodig is. En dit kan problemen opleveren.
[Dit bericht is gewijzigd door KreKkeR op 05-02-2004 02:15]
quote:Ik denk dag het helemaal geen probleem is, zolang je maar altijd met u begint als je twijfelt. Op het moment dat mensen dan u te formeel vinden, zullen ze echt wel zeggen "zeg maar je" ofzo
Op donderdag 5 februari 2004 02:10 schreef KreKkeR het volgende:[..]
Probleem is dat er geen duidelijke norm is, aangezien de norm, wanneer wel of geen u te zeggen, en wat de achterliggende gedachte van het u-zeggen precies betekent, voor veel personen verschilt. Dan kun je wel altijd u zeggen, maar dat kan soms weer op verkeerde momenten voor een te formele en daardoor ongemakkelijke sfeer zorgen. En soms op verkeerde momenten voor een informele sfeer.
Sommigen zeggen u als blijk van respect en anderen zeggen het om aan te geven dat er een afstand is (leeftijd, formeel vs informeel). Ook dit verschil kan zorgen voor misverstanden.
En iemands exacte leeftijd is niet altijd makkelijk in te schatten. Een klein probleem als de 'u-grens' heel erg hoog ligt, want wanneer iemand echt bejaard is, is dit vaak wel duidelijk te zien. Maar wanneer de 'u-grens' (en dat is voor sommigen het geval) laag ligt, kan dit dus problemen opleveren.
Het probleem is dus de onduidelijke norm, wat maakt dat goed inschattingsvermogen nodig is. En dit kan problemen opleveren.
of stokoud zijn
quote:flikker toch op
Op donderdag 5 februari 2004 02:25 schreef Megumi het volgende:
Die hele je en jij cultuur vindt ik raar. Je belt op je werk wildvreemde mensen die je gelijk met je voornaam aanspreken of jij en je zeggen. Ik blijf stug u zeggen en verzoek de tegenpartij soms hetzelfde te doen. Ben geen vriendin/vriend of famillie van die lui. En ben een voorstander van de handhaving van minimum beleefdheidsnormen waaronder het gebruik van U. Je ouders bij de voornaam aanspreken. Is gewoon idioot bijvoorbeeld. Het is gewoon een teken van het verval van respect voor anderen.
quote:Stop je kop in de wc en trek deze vervolgens door. Wel na een flink potje schijten natuurlijk.
Op donderdag 5 februari 2004 02:27 schreef WeirdMicky het volgende:[..]
flikker toch op
quote:Respect hoef 'm niet perse te zitten in je of u, respect zit 'm in hoe je de ander daadwerkelijk behandelt.
Die hele je en jij cultuur vindt ik raar. Je belt op je werk wildvreemde mensen die je gelijk met je voornaam aanspreken of jij en je zeggen. Ik blijf stug u zeggen en verzoek de tegenpartij soms hetzelfde te doen. Ben geen vriendin/vriend of famillie van die lui. En ben een voorstander van de handhaving van minimum beleefdheidsnormen waaronder het gebruik van U. Je ouders bij de voornaam aanspreken. Is gewoon idioot bijvoorbeeld. Het is gewoon een teken van het verval van respect voor anderen.
Je kan nog zo 'netjes' u zeggen en de ander respectloos behandelen, en omgekeerd kun je iemand met heel veel respect behandelen, ondanks dat je de persoon tutoyeert.
Dat respect 'm zou moeten zitten in u of jij is niks meer dan een persoonlijk gevoel Megumi. Geen ultieme waarheid. En dit persoonlijk gevoel kan nu eenmaal per persoon verschillen. Het een is niet per definitie beter dan het ander en het hoeft ook absoluut niet perse te wijzen op verval v/d maatschappij.
Wel geef je iemand blijk van respect wanneer je u gebruikt, daar waar de ander aangeeft dit liever te hebben. Respect niet omdat u ook daadwerkelijk beter zou zijn, nee blijk van respect omdat je rekening houdt met de ander. Doe je dit niet, is het respectloos, of in ieder geval minder respectvol wederom niet omdat het u-gebruik ook daadwerkelijk beter is, nee, omdat je dan geen of minder rekening houdt met de ander.
quote:Mee eens. Maar personen gelijk bij de voornaam aanspreken enz blijf ik raar vinden.. Naarmate een gesprek langer duurt kan dat natuurlijk veranderen.
Op donderdag 5 februari 2004 02:45 schreef KreKkeR het volgende:[..]
Respect hoef 'm niet perse te zitten in je of u, respect zit 'm in hoe je de ander daadwerkelijk behandelt.
quote:Hoe weet jij in een eerste opslag of iemand het wel of niet zou 'verdienen'?
Op donderdag 5 februari 2004 02:22 schreef WeirdMicky het volgende:
ik zeg u tegen mensen die het verdienenof stokoud zijn
Dus jij zegt eerst 'je' en wanneer je dan het idee hebt dat de persoon het zogenaamd 'verdient' schakel je over op 'u'
quote:Kwestie van wat je gewend bent. Net zoals het voor een ander juist weer raar is om de ouders met u aan te spreken. Heeft niks te maken met minder respect, nee, deze mensen zouden het 'u-gebruik' bijvoorbeeld weer kunnen zien als vervreemding van hun ouders.
Op donderdag 5 februari 2004 02:47 schreef Megumi het volgende:[..]
Mee eens. Maar personen gelijk bij de voornaam aanspreken enz blijf ik raar vinden.. Naarmate een gesprek langer duurt kan dat natuurlijk veranderen.
quote:
En ben een voorstander van de handhaving van minimum beleefdheidsnormen waaronder het gebruik van U.
beetje onrealistisch lijkt me, denk je niet?
quote:het is trouwens 'vind ik raar'
Op donderdag 5 februari 2004 02:30 schreef Megumi het volgende:[..]
Stop je kop in de wc en trek deze vervolgens door. Wel na een flink potje schijten natuurlijk.
quote:Bijn mijn huidig project wordt je er in elk geval uitgedonderd als je, je daar niet aan houd. Dus mijn opvoeding komt dan mooi van pas.
Op donderdag 5 februari 2004 03:02 schreef HAL9000S het volgende:[..]
beetje onrealistisch lijkt me, denk je niet?
Maar fftjes zonder grappen: ik vind het wel degelijk een vorm van beleefdheid en respect. Ik zit op school (HBO) en werk daarbij en spreek daar mn leraren aan met u, totdat ze duidelijk toestemming hebben gegeven dat ik ze met de voornaam of jij mag aanspreken.
Ik heb zelf een half jaar in Oostenrijk gewoond voor stage en mijn baas was dus een Duitser. Vind het niet meer dan logisch dan dat mn baas verwachte dat ik hem met Sie zou aanpraken inplaats van du, geeft ook gelijk jou plaats in de organisatie aan vind ik. Jij-en en Jou-en tegenover je baas vind ik niet kunnen, totdat er uitdrukkelijk toestemming is gegeven.
is erg concequient bezig in deze post
quote:Prachtige post die perfect mijn standpunt weergeeft.
Op donderdag 5 februari 2004 02:45 schreef KreKkeR het volgende:
Respect hoef 'm niet perse te zitten in je of u, respect zit 'm in hoe je de ander daadwerkelijk behandelt.[..knip..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |