abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16875941
Hoi ik heb mijn Hbo propedeuse gehaald. Ik vroeg me af of het nu echt zo'n grote stap is als ze zeggen om meteen de overstap te maken naar de universiteit? Heeft iemand hier zelf ervaring mee?
pi_16875956
Ben je slim?
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_16875970
Het is maar een klein gedeelte die het uiteindelijk redt. Dan kun je beter eerst je HBO afmaken en daarna een schakelprogramma doen.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_16875992
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:13 schreef julekes het volgende:
Ben je slim?
Wat wil je gaan studeren?
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:15:06 #5
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_16876011
hangt er ook sterk van af in welke hoek je zit...

bij beta-studies is de overstap een stuk groter dan bij alfa-opleidingen..

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:16:44 #6
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_16876064
Ik ben zelf ook met m'n HBO propedeuse naar de universiteit gegaan. De stap is niet echt te groot, maar dat hangt van je vooropleiding af.
Als je sowieso al VWO gedaan hebt, dan maakt het niets uit, maar ik denk dus dat je havo gedaan hebt. Het hangt van je inzet en motivatie af. Zelf studeer ik nu Nederlands en het gaat prima (in ieder geval niet slechter dan bij de gymnasiasten uit mijn klas). Ik krijg alleen regelmatig Latijnse termen door m'n neus geboord, en dan hebben gymnasiasten en voorsprong. Maar er zijn ook genoeg mensen die atheneum hebben gedaan, dus zonder Latijn en Grieks, dus dat is het probleem niet. Ook moet je een goede kennis van het Engels hebben en een goede algemene ontwikkeling wordt ook op prijs gesteld.
Kortom: het is heel wat anders dan het HBO (veel lezen, veel leren), maar het moet te doen zijn.
En nogmaals: het hangt van je eigen inzet af. Laat je niet bang praten, want wie weet zit jij wel bij de kleine groep die het wél haalt na z'n HBO propedeuse!
Niet meer actief op Fok!
pi_16876075
laat ik het zo zeggen:
19% van de mensen die alleen met een HBO-propedeuse naar de uni gaan, halen het eerste jaar daar.
Om nog maar te zwijgen van het percentage dat de studie uiteindelijk succesvol afrondt.
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_16876103
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:15 schreef Abbadon het volgende:
hangt er ook sterk van af in welke hoek je zit...

bij beta-studies is de overstap een stuk groter dan bij alfa-opleidingen..

Precies, maar ik heb altijd het idee dat je met een goede motivatie en doorzettingsvermogen een heel eind kan komen. Dus als je echt naar de Uni wil met een bepaald doel voor ogen, en niet met het idee van joh ik ga eens naar de Uni, dan heb je wel een grote kans het te halen denk ik.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_16876272
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:14 schreef ikbengeweldig het volgende:

[..]

Wat wil je gaan studeren?

Ik doe nu Personeelsmanagement/ P&A
en zit te denken aan: Arbeid en organisatie Psychologie
pi_16876366
Volgens mij moet dat best kunnen. Ik kan me niet voorstellen dat een algemeen VWO jaartje voor een betere basis zorgt dan een jaar HBO in ongeveer de zelfde richting als je geplande studie.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_16876395
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:12 schreef Vandalist het volgende:
Hoi ik heb mijn Hbo propedeuse gehaald. Ik vroeg me af of het nu echt zo'n grote stap is als ze zeggen om meteen de overstap te maken naar de universiteit? Heeft iemand hier zelf ervaring mee?
De stap is redelijk groot. Als je dit niveau wel aankut wat je nu doet dan zal het aanpoten zijn op de Uni. Ook wordt er meer van je verwacht op de Uni.
Fat Kids Are Harder To Kidnap
pi_16876469
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:26 schreef du_ke het volgende:
Volgens mij moet dat best kunnen. Ik kan me niet voorstellen dat een algemeen VWO jaartje voor een betere basis zorgt dan een jaar HBO in ongeveer de zelfde richting als je geplande studie.
Het gaat niet om wat je in dat ene jaartje VWO hebt geleerd.
Het gaat om je capaciteit om te kunnen leren etc. Je bent immers niet voor niks naar de HAVO gegaan en niet naar het VWO. Dus reken er op dat de uni lastig voor je is dan.
pi_16876474
Hoeveel moeite heeft het je gekost om aan je propedeuse te komen? Als je het in 1 jaar gehaald hebt met niet teveel herkansingen moet het in principe te doen zijn. Mits je je inzet.
El duffo o muerte
pi_16876582
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:29 schreef l4m3r het volgende:

[..]

Het gaat niet om wat je in dat ene jaartje VWO hebt geleerd.
Het gaat om je capaciteit om te kunnen leren etc. Je bent immers niet voor niks naar de HAVO gegaan en niet naar het VWO. Dus reken er op dat de uni lastig voor je is dan.

Ach het verschil Havo/VWO is minimaal. En als je in 1 jaar je HBO propadeuse hebt afgerond zegt dat ook wel het een en ander over je capaciteiten hoor.
pi_16876613
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ach het verschil Havo/VWO is minimaal. En als je in 1 jaar je HBO propadeuse hebt afgerond zegt dat ook wel het een en ander over je capaciteiten hoor.

Wat een onzin. Het verschil Havo/VWO is niet minimaal.
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:38:22 #16
39446 303
(C) Roland
pi_16876661
Volgens mij valt het wel mee met de studie die je wilt gaan doen, iedereen doet nu overkomen of er een gigantisch verschil in leerstof e.d. zit tussen de universiteit en het hbo.

En als het niet lukt kan je over een jaartje altijd nog terug toch?

Installing a new program will always screw up at least one old one.
pi_16876677
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:36 schreef El_Bassie het volgende:

[..]

Wat een onzin. Het verschil Havo/VWO is niet minimaal.

Jawel het scheelt in vergelijking 1 a anderhalf jaar aan lesstof. Ofwel iets dat met 1 jaartje HBO eenvoudig ingehaald kan worden.
  woensdag 4 februari 2004 @ 12:47:54 #18
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_16876918
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Jawel het scheelt in vergelijking 1 a anderhalf jaar aan lesstof. Ofwel iets dat met 1 jaartje HBO eenvoudig ingehaald kan worden.

HBO is wel heel wat anders dan VWO hoor wat jullie hier doen is appels met peren vergelijken
Niet meer actief op Fok!
pi_16877307
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het is niet de lesstof die het verschil maakt.
pi_16884884
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:47 schreef Viking84 het volgende:

[..]

HBO is wel heel wat anders dan VWO hoor wat jullie hier doen is appels met peren vergelijken

Idd. De propedeuse HBO is zwaarder dan dat extra jaartje VWO.
El duffo o muerte
pi_16885237
valt ook wel weer mee...ik heb nu in propedeuse hbo-rechten makkelijkere stof dan in vwo 5,6. bovendien is het niet alleen 1 extra jaar. het is vanaf de 2e ook moeilijkere stof op het vwo dan op de havo..dus 4 jaar lang moeilijkere stof en 1 jaar extra..scheelt dus wel degelijk heel veel.
  woensdag 4 februari 2004 @ 19:23:31 #22
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_16888885
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 16:48 schreef EddyMR het volgende:

[..]

Idd. De propedeuse HBO is zwaarder dan dat extra jaartje VWO.

? haha, nou dat vind ik niet. Voor mij juist andersom HBO was een eitje
Niet meer actief op Fok!
pi_16890565
Ik ken eigenlijk heel weinig mensen die direct na het VWO naar de uni zijn gegaan..
De meesten hebben Havo en Hbo P gedaan en toen pas naar de uni gegaan..
Het schijnt het eerste jaar best wel zwaar te zijn ( qua tempo, leerstof en de verwachtingen) maar daar wen je vanzelf aan.

De universiteit willen het doorstromen van HBO P naar WO wel een beetje tegenhouden ( althans, de UvA wel) omdat het wel erg vaak mis gaat ( dus dat heel veel HBO P studenten niet bij kunnen benen met de 'gewone' Wo studenten).
Maar als je een beetje goed en snel kan leren en er 100% voor gaat moet het toch goed te doen zijn?

Что было, то прошло..
pi_16893734
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 20:15 schreef Andoire het volgende:
Ik ken eigenlijk heel weinig mensen die direct na het VWO naar de uni zijn gegaan..
De meesten hebben Havo en Hbo P gedaan en toen pas naar de uni gegaan..
Het schijnt het eerste jaar best wel zwaar te zijn ( qua tempo, leerstof en de verwachtingen) maar daar wen je vanzelf aan.

De universiteit willen het doorstromen van HBO P naar WO wel een beetje tegenhouden ( althans, de UvA wel) omdat het wel erg vaak mis gaat ( dus dat heel veel HBO P studenten niet bij kunnen benen met de 'gewone' Wo studenten).
Maar als je een beetje goed en snel kan leren en er 100% voor gaat moet het toch goed te doen zijn?

ik denk zo dat jou kennissenkring dat niet erg representatief is voor de gemiddelde WO-student, qua studiepad zeg maar. Als t idd zo zou zijn, dan hadden de universiteiten dus echt wel een probleem. Zoals ik al eerder zei haalt maar 19% van die HBO-P-ers hun P op de uni, en maakt uiteindelijk een nog kleiner percentage de studie af.

Er zit dus gewoon wel degelijk een verschil tussen vwo en havo, wat sommige mensen toch onderschatten heb ik 't idee (hangt ook deels af van welke invulling jouw school aan havo / vwo geeft). Volgens mij had het overgrote deel van de mensen die hun uni-studie halen en met HBO-P zijn binnengekomen, best vwo kunnen doen (misschien dan enkele 'simpele' WO studies daargelaten). Dus andersom geldt denk ik hetzelfde: als je op middelbare school geen vwo kon doen, dan is de kans dat je op deze manier uni haalt redelijk klein.

Maar then again, er zijn idd genoeg mensen die er later dan keuze havo/vwo achter komen dat ze best meer kunnen, en die kunnen het dus best halen. Dus als je dat gevoel hebt (gehad), heb je gewoon een goede kans denk ik

"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_16903859
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 21:29 schreef Malebolgia het volgende:

[..]

ik denk zo dat jou kennissenkring dat niet erg representatief is voor de gemiddelde WO-student, qua studiepad zeg maar. Als t idd zo zou zijn, dan hadden de universiteiten dus echt wel een probleem. Zoals ik al eerder zei haalt maar 19% van die HBO-P-ers hun P op de uni, en maakt uiteindelijk een nog kleiner percentage de studie af.

Er zit dus gewoon wel degelijk een verschil tussen vwo en havo, wat sommige mensen toch onderschatten heb ik 't idee (hangt ook deels af van welke invulling jouw school aan havo / vwo geeft). Volgens mij had het overgrote deel van de mensen die hun uni-studie halen en met HBO-P zijn binnengekomen, best vwo kunnen doen (misschien dan enkele 'simpele' WO studies daargelaten). Dus andersom geldt denk ik hetzelfde: als je op middelbare school geen vwo kon doen, dan is de kans dat je op deze manier uni haalt redelijk klein.

Maar then again, er zijn idd genoeg mensen die er later dan keuze havo/vwo achter komen dat ze best meer kunnen, en die kunnen het dus best halen. Dus als je dat gevoel hebt (gehad), heb je gewoon een goede kans denk ik

Ik denk dat jij helemaal gelijk hebt.
El duffo o muerte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')