abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16869198
Het is hoog tijd voor het derde deel in de reeks voor de IDM-bollebozen van Fok!. Vind hier lotgenoten waarmee je je onbegrijpelijke passie voor IDM en aanverwante elektronica kan delen. Rust even uit in dit oase-topic, dat temidden in de woestijn van muzikale onwetendheid als een elektronische palmboom aan de horizon verrijst. IDM-liefhebbers kunnen hier alles kwijt: wees vooral niet gegeneerd om te melden dat je het fijn vind om te headnodden op langsrijdende trams, of dat je weleens naakt voor de speakers ligt als je Tri Repetae keihard aan hebt staan. Vind hier herkenning in de ander als melodische landschappen, of scherp geboetseerde ritmes als elektrische stormen over de zandduinen razen. Hier is het veilig.

Eerdere topics:

Intelligent Dance Music
IDM -part 2- Incunabula

woensdag 4 februari 2004 @ 02:11:45 #2
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_16869242
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 02:07 schreef zodiakk het volgende:
of dat je weleens naakt voor de speakers ligt als je Tri Repetae keihard aan hebt staan.
Muziek met sexappeal!!
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  woensdag 4 februari 2004 @ 02:23:01 #3
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_16869339
Hier een mooie tip:

Ulrich Schnauss - A Strangely Isolated Place

Tracklisting:
1 Gone Forever (8:12)
2 On My Own (6:41)
3 A Letter From Home (6:57)
4 Monday Paracetamol (7:57)
5 Clear Day (7:42)
6 Blumenthal (6:38)
7 In All The Wrong Place (6:53)
8 A Strangely Isolated Place (10:49)

Hier wat kleine reviews:

Ulrich Schnauss is a master of melody. while his work is a stellar celebration of atomospheric simplicity, his production skills are second to none. indeed, one may hear faint whispers of "Four Calendar Cafe" era Cocteau Twins and "Holding Our Breath" era Slowdive in his gorgeous style.
However, Ulrich's own chord library is incredibly unique, well informed, and harmoniously balanced. His music survives obsessive, repeated listens with flying colors, and never becomes tired or bland.
His ability to create real (human) songs with real (human) emotions is exciting and influential evidence that electronic musicians needn't gush away their hearts to the purveyors of aesthetically vaccuous, robotic hum-drum. rather than create landscapes of paranoia, Schnauss uncompromisingly maintains his rock solid integrity by simply being "simple".
Yet there is still so much more to his music... "simplicity with blissful consequences" might be a more acurate description.

en:

Music as good as this cannot go unmentioned. Mr Schnauss outdid himself indeed!. As a follow up to the amazing "Far Away Trains Passing By" this what some people might describe as being the "difficult second album" if he was a rock band just surpasses its predecessor. It is an example of how wonderful music can be, especially in todays world of regurgitated ideas and products. Not that I am saying it is totally without nods to the past, but it is just so well executed

With some easy comparisons to things from the past such as shoegazery things as Cocteau Twins and Slowdive, the richness of the sounds and production, mixed with beautifully crafted arrangements and melodic landscapes that invite the listener to travel with Ulrich again and again
Its almost like a journey home from far away Other comparisons can be drawn to things like Manitobas current CD Up In Flames. Also influences from the likes of Plaid, Black Dog and early Warp intelligences are apparent.

Long live the indietronica, shoegazer, electronica, call it what you will music that is being passed down to us by the labels of Morr Music and City Centre Offices. Long may it last, and I just hope I can keep up with these wonderful new (and the older) releases !!!

www.discogs.com

[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 04-02-2004 02:26]

Cop killer
Kill them, cop killer
pi_16869348
had vandaag Amber weer eens opgezet en ik werd me er weer bewust van wat voor briljant album dat toch is, met Further zelfs als mijn bíjna favoriete track ever. heerlijk. IDM is fine.
i wish i had no feelings. they suck. they keep throwing you from side to side. they knock you down. they wear you down...
pi_16869398
wat vinden jullie trouwens van de nieuwe Chris Clark? ik heb er nog niks van gehoord maar in OOR (notabene!!) las ik een erg postieve review en Clarence Park was ook fijntjes.
i wish i had no feelings. they suck. they keep throwing you from side to side. they knock you down. they wear you down...
  woensdag 4 februari 2004 @ 03:00:14 #6
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_16869576
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 02:31 schreef flaphead het volgende:
wat vinden jullie trouwens van de nieuwe Chris Clark? ik heb er nog niks van gehoord maar in OOR (notabene!!) las ik een erg postieve review en Clarence Park was ook fijntjes.
Bedoel je die Pack one?? Naar mijn weten is dat gewoon Empty the bones of you en Ceramics is the bomb samen voor een vriendschappelijk prijsje...geen nieuw spul dus...

Arovane geeft 14 februari trouwens een optreden in Deventer...

Cop killer
Kill them, cop killer
pi_16881546
Wanneer komt hier het eerste 10000 woorden essay over ultravisitor, en wat is een pharhelic triangle
pi_16881661
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 15:06 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Wanneer komt hier het eerste 10000 woorden essay over ultravisitor, en wat is een pharhelic triangle
10.000 woorden zullen het niet worden, maar ik zal mijn best doen, .

En de topictitel ga ik niet uitleggen, want deze ligt, net zoals IDM, niet voor de hand. Laten we zeggen dat het wel een relevante titel is.

[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 04-02-2004 15:10]

woensdag 4 februari 2004 @ 17:54:39 #9
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_16886710
Parhelic Triangle is een track afkomstig van het fantastische Autechre album "Confield" Volgens mij het beste Autechre album en het lijkt me niet waarschijnlijk dat ze het niveau van die plaat ooit nog evenaren. Draft 7.30 was toch al weer gelijk een hele stap terug.

Arovane...daar moest ik maar eens heen, bedankt voor de tip!

[Dit bericht is gewijzigd door Aschkael op 04-02-2004 17:55]

= there is a light that never goes out =
  woensdag 4 februari 2004 @ 18:11:06 #10
67663 fractalis
we (all) search
pi_16887105
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 17:54 schreef Aschkael het volgende:
Volgens mij het beste Autechre album en het lijkt me niet waarschijnlijk dat ze het niveau van die plaat ooit nog evenaren.
Daar denken velen anders over, waaronder ik
Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.
  woensdag 4 februari 2004 @ 18:33:39 #11
27648 Weakling
available in strong mint
pi_16887694
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 18:11 schreef fractalis het volgende:

[..]

Daar denken velen anders over, waaronder ik

*Sluit aan in de rij*
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  woensdag 4 februari 2004 @ 18:38:30 #12
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_16887792
pretentieuze kwijlende nerds...hebben jullie deze nou al gehoord...:
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 02:00 schreef HAL9000S het volgende:
Nog een aanrader trouwens:

http://www.discogs.com/release/33292

Het duo Cris Cunningham en Martin Haidinger (a.k.a. gimmik):
Abfahrt Hinwil - Links Berge Rechts Seen

Eigenlijk wel een must-hear in mijn oren...

This German duo of Chris Cuningham and Gimmik (aka Martin Haidinger) quite simply creates some of the most emotional, sad and uplifting sequenced frequencies. Each track is carefully mastered and engineered to extract the most from each sound. This is their first compilation with some previously released vinyl EP's (Toy,EVS) and unreleased tracks. Breaky mechanical downbeat with pure analog synths and beautifull light ambient melodies AKA Quality production.

Ik ben echt verliefd geworden op dit album

spoiler:

op S.S. te krijgen bij user HAL9000S
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_16901395
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 03:00 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Bedoel je die Pack one?? Naar mijn weten is dat gewoon Empty the bones of you en Ceramics is the bomb samen voor een vriendschappelijk prijsje...geen nieuw spul dus...

ik bedoel wel Empty the bones of you, want die bij mij weten toch echt nieuw... paar maandjes pas uit toch.

Squarepusher en Abfahrt kan ik nog niks over zeggen, want ik krijg Soulseek niet aan de praat

misschien onnodig te zeggen, maar de laatste 2 albums van Autechre hebben er juist voor gezorgd dat ik tegenwoordig moet zeggen dat ik de vroegere Autechre briljant vind...

[Dit bericht is gewijzigd door flaphead op 05-02-2004 01:45]

donderdag 5 februari 2004 @ 15:09:05 #14
27648 Weakling
available in strong mint
pi_16912906
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 01:40 schreef flaphead het volgende:
ik bedoel wel Empty the bones of you, want die bij mij weten toch echt nieuw... paar maandjes pas uit toch.
Chris Clark is voor mij de grote nieuwe ster aan het wat induttende IDM firmament. Zijn Empty ... CD heeft een heerlijke sfeer die in ieder nummer gecontinueerd wordt zonder eenvormig te worden. Duister en toch licht. Hopelijk gaan we nog veel genieten van toekomstige releases van Chris Clark.
quote:
misschien onnodig te zeggen, maar de laatste 2 albums van Autechre hebben er juist voor gezorgd dat ik tegenwoordig moet zeggen dat ik de vroegere Autechre briljant vind...
What he says ...
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_16913675
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 15:09 schreef Weakling het volgende:
Chris Clark is voor mij de grote nieuwe ster aan het wat induttende IDM firmament. Zijn Empty ... CD heeft een heerlijke sfeer die in ieder nummer gecontinueerd wordt zonder eenvormig te worden. Duister en toch licht. Hopelijk gaan we nog veel genieten van toekomstige releases van Chris Clark.
Ach, IDM is meer een verzamelnaam en geen hokjesnaam. Als je IDM als verzamelnaam hanteert dan zal je zien dat er echt weer wat aan het borrelen is. Maar goed, het is inderdaad zo dat de 'vintage-IDM' zieltogend is. En terecht, allemaal Tri Repetae-epigonen.
quote:
What he says ...
Ik ben groot fan van Confield en Draft 7:30, trouwens.

[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 05-02-2004 15:40]

donderdag 5 februari 2004 @ 16:45:24 #16
27648 Weakling
available in strong mint
pi_16915840
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 15:35 schreef zodiakk het volgende:
Ach, IDM is meer een verzamelnaam en geen hokjesnaam. Als je IDM als verzamelnaam hanteert dan zal je zien dat er echt weer wat aan het borrelen is. Maar goed, het is inderdaad zo dat de 'vintage-IDM' zieltogend is. En terecht, allemaal Tri Repetae-epigonen.
Da's waar. Er beginnen langzamerhand iets te veel copycats de IDM scene (in de brede zin) te vervuilen. Niet alleen Autechre klonen, maar ook BOC kloontjes en dergelijke. Niet elke release van een nieuwe artiest in IDM land hoeft voor mij baanbrekend en vernieuwend te zijn. Ik vind het zelfs niet erg als er ideeen van anderen gepikt worden. Maar het wordt pas triest als de nieuweling niet genoeg creativiteit heeft om er zijn eigen ding mee te doen.
quote:
Ik ben groot fan van Confield en Draft 7:30, trouwens.
Dat weet ik en het wordt je niet kwalijk genomen hoor.

Altijd fascinerend om te horen wat iemand aantrekt in muziek die mij (nog) niet weet te raken.

pi_16916490
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 18:38 schreef HAL9000S het volgende:
pretentieuze kwijlende nerds...hebben jullie deze nou al gehoord...:

Ik ben echt verliefd geworden op dit album

Schoonheid inderdaad, net als de laatste van Gimmik zelf:

(Back to basics), Toytronic nov 2003

En natuurlijk de zoete klanken van Jonas Gudmundsson a.k.a. Ruxpin:

Avalon, Elektrolux nov 2003

Andere Toytronic aanrader: 3D concepts. Boeiend Ambient/IDM drieluik van Miles Tilmann (50% BOC), Loess & Low profile society.

En dat het nou maar eens afgelopen moet zijn met al dat gekraak en gepiep, als ik gejengel wilde horen had ik wel een vriendin opgesnord.

spoiler:

s.s. naam Dalai, even berichtje sturen. =)
  donderdag 5 februari 2004 @ 18:21:54 #18
25601 roer-ei
I (HEART) GHETTO
pi_16919226
ik lees het altijd als Phallic Triangle
getting high on protein deficiency
  donderdag 5 februari 2004 @ 18:51:41 #19
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_16920173
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 17:05 schreef -Dalai- het volgende:

[..]

Schoonheid inderdaad, net als de laatste van Gimmik zelf:

[afbeelding]
(Back to basics), Toytronic nov 2003

Back 2 basics erg goed album net zoals het eerdere slow motion process, toevallig allebei deze week nog binnengehaald.
quote:
Andere Toytronic aanrader: 3D concepts. Boeiend Ambient/IDM drieluik van Miles Tilmann (50% BOC), Loess & Low profile society.

[afbeelding]

Heb alledrie de delen...toch wel een van de hoogtepunten van 2003 in mijn oren.
Leuk labeltje trouwens dat Toytronic idd ...dat multiplex album is ook zeker een aanradertje.

[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 05-02-2004 18:57]

Cop killer
Kill them, cop killer
pi_16921880
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 18:51 schreef HAL9000S het volgende:

Back 2 basics erg goed album net zoals het eerdere slow motion process, toevallig allebei deze week nog binnengehaald.
[quote]

Slow motion process zeker goed album ook! Ik heb ook nog Rythmus der stadt (12" / 6 tracks), die vind ik nog nét iets beter.

[quote]
Leuk labeltje trouwens dat Toytronic idd ...dat multiplex album is ook zeker een aanradertje.

Pinghaus frequencies? Ja dies ook al fijn Wel jammer dat de hele plaat een beetje hetzelfde tempo heeft.

En Digitonal? Beetje vreemde eend in de bijt, maar de klassiek/idm crossover brengt mij persoonlijk erg in vervoering.

[Dit bericht is gewijzigd door -Dalai- op 05-02-2004 19:53]

pi_16933360
Heeft iemand de nieuwe SKAM al gehoord? Hij heet Shadow Huntaz - Corrupt Data. Dit is echt een heel erg vernieuwend album. een hele aparte interpretatie van hiphop, elektro en IDM. Dit wordt volgens mij een van de eerste essentiele releases dit jaar. En jawel hoor, geproduceerd door de gebroeders Funcken.

Adembenemend.

[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 06-02-2004 02:39]

vrijdag 6 februari 2004 @ 02:36:30 #22
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_16933378
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 02:35 schreef zodiakk het volgende:
Heeft iemand de nieuwe SKAM al gehoord? Hij heet Shadow Huntaz - Corrupt Data. Hele aparte sound, met lyrics en raps, absoluut de moeite waard om eens te beluisteren!
Yep, gisteren toevallig binnengehaald gekocht. Zeer strakke productie!

ook op boomkat rondgekeken?...

Cop killer
Kill them, cop killer
pi_16933429
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 02:36 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Yep, gisteren toevallig binnengehaald gekocht. Zeer strakke productie!

ook op boomkat rondgekeken?...

Nee, bij Clone beluisterd, .

en gespiekt op boomkat

[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 06-02-2004 02:40]

vrijdag 6 februari 2004 @ 02:40:12 #24
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_16933441
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 02:39 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Nee, bij Clone beluisterd, .