quote:Jamaar je hebt nog niet eens gezegd hoe het heet
Op zondag 8 februari 2004 05:05 schreef HAL9000S het volgende:[..]
niet zeiken, gewoon halen...dit is een prachtig album wat je echt niet mag missen...geloof me maar op m'n woord.
[..]* S.S. aanzet...
Phoenecia was trouwens een goede tip. fijn plaatje, vooral de opener. trouwens deed het geknisper me wel regelmatig aan Autechre denken. maar lekker.
die schijf van Digitonal, is dat 23 Things Fall Apart, maar dies toch al ouder?
quote:
Op zondag 8 februari 2004 11:13 schreef Born_2B_Scorned het volgende:[..]
Jamaar je hebt nog niet eens gezegd hoe het heet
quote:yep
Op zondag 8 februari 2004 14:53 schreef flaphead het volgende:die schijf van Digitonal, is dat 23 Things Fall Apart,
quote:Ik ben zomaar wat muziek aan het downloaden van namen die ik hier zie staan, maar dit klinkt echt goed!
Op woensdag 4 februari 2004 02:23 schreef HAL9000S het volgende:
Hier een mooie tip:Ulrich Schnauss - A Strangely Isolated Place
uberigens wil ik toch mensen aansporen om Einoma - Milla Tonverka
te luisteren. Ontdekt door Darryl Fitton aka Bola, produceren deze Ijslandse lui wat 'koudere' en grimmigere IDM, op het Vertical Form label..'.
[Dit bericht is gewijzigd door joehaann op 09-02-2004 18:05]
quote:Klinkt interessant, Fitton weet doorgaans prima waar hij mee bezig is.
Op maandag 9 februari 2004 17:58 schreef joehaann het volgende:
uberigens wil ik toch mensen aansporen om Einoma - Milla Tonverka
te luisteren. Ontdekt door Darryl Fitton aka Bola, produceren deze Ijslandse lui wat 'koudere' en grimmigere IDM, op het Vertical Form label..'.
*zoekt*
mooie plaat...
Tim Hecker ook wel bekend als Jetone, lekkere gruizige herhalingen en space echo flarden uit t normale leven...
ga s luisteren als je m nog niet kende!!!
nifty cut-up werk + ambient
het album "Kayzio" van 'm is duidelijk een van m'n favo's op het moment
zoek!
quote:Niet vergeten:
Op dinsdag 10 februari 2004 21:21 schreef joehaann het volgende:
kent iemand verder nog "Chachi Jones" ?nifty cut-up werk + ambient
het album "Kayzio" van 'm is duidelijk een van m'n favo's op het moment
zoek!
vr 5 Maart, Doornroosje:
Jamie Lidell + Kevin Blechdom + DJ Jorg
vr 26 Maart Doornroosje:
Four Tet + Radion + DJ Jorg
[Dit bericht is gewijzigd door kipknots op 11-02-2004 00:51]
Dez Williams - Elektronik Religion (scsi-av)
Het hangt ergens tussen elektro en IDM in, maar omdat ik meer sympathie heb voor dit topic dan voor het elektrotopic, plaats ik deze tip hier. Echt, als je deze LP ziet liggen: meteen kopen.
quote:Als beginner, hmm, in ieder geval Selected Ambient Works 85-92 van Aphex Twin, wat werk van mu-Ziq, zoals Tango 'n Vectif of Bluff Limbo. Squarepushers Big Loada. Autechre's Amber. Boards Of Canada's Music Has The Right To Childern en Geogaddi. Black Dog's Spanners .. ehmm ... ehmm ... mwah, denk dat dit wel aardig wat leuke titels zijn voor de starters
Op dinsdag 10 februari 2004 23:43 schreef kipknots het volgende:
Ik ben nieuw in dit genre. Ik heb de laatste tijd wat cd's van Aphex Twin (26 mixes for cash, classics en de Richard D. James album) en Hard Normal Daddy van Squarepusher. Kan iemand nog wat klassiekers opnoemen die ik niet mag missen (Tri Repeatae hoef je niet te noemen, die staat nu al een maandje in bestelling bij de Plato)
quote:Bedankt. Ik ga zo maar eens de stad in om te kijken of ze bij de waaghals hier iets van op voorraad hebben.
Op woensdag 11 februari 2004 12:15 schreef Weakling het volgende:[..]
Als beginner, hmm, in ieder geval Selected Ambient Works 85-92 van Aphex Twin, wat werk van mu-Ziq, zoals Tango 'n Vectif of Bluff Limbo. Squarepushers Big Loada. Autechre's Amber. Boards Of Canada's Music Has The Right To Childern en Geogaddi. Black Dog's Spanners .. ehmm ... ehmm ... mwah, denk dat dit wel aardig wat leuke titels zijn voor de starters
quote:Nog wat random classics:
Op woensdag 11 februari 2004 13:47 schreef kipknots het volgende:Bedankt. Ik ga zo maar eens de stad in om te kijken of ze bij de waaghals hier iets van op voorraad hebben.
Bola - Soup
Gas - Em:t 0095
Future sound of london - Lifeforms (2CD)
Orbital - In sides
Warp - Artificial intelligence I/II (compilaties)
Ismistik - Remain
Spacetime continuum - Sea biscuit
B12 - Electro soma
The higher intelligence agency - Colourform
Ambit3 - Enwrapped
Diagram Of Suburban Chaos - Status Negatives
Gridlock - Trace
Yasume - Where We're From The Birds Sing A Pretty Song
Gimmik - Rythmus Der Stadt
Verder zit ik me te bedenken welke IDM-act nou een ordinaire 'Autechrekloon' is. Ik heb de term eerder in dit topic gebezigd, in combinatie met 'vintage-IDM' en vooral Yasume, Ambit3 en Diagram Of Suburban Chaos vallen daar voor mij een beetje onder. Maar echt verder kom ik niet en zelfs DOSC, Yasume en Ambit3 hebben iets 'eigens'. Ik bedoel, even kort door de bocht: redelijk wat IDM is toch in feite een melancholiek deuntje met een gruizig beatje eronder. Nou kan het aan mij leggen, omdat ik meer (of anders) kan genieten van ritmes dan van melodieen, maar ik denk dat wat veel IDM goed maakt een combinatie is van ritme en melodie. Ik kan nog het meest genieten van een IDM/elektronica-track waar zowel veel aandacht is besteedt aan de ritmes, maar ook aan de melodieen en de interactie tussen die twee. Bij Gimmik mis ik de interessante ritmes en bij DOSC en Ambit3 mis ik de interactie. Hoe dan ook, ik zal wel gelynched worden omdat ik even met wat namen strooi, maar het werd wel weer eens tijd voor een discussie.
quote:'tis dat ik me kut voel anders had ik je verbaal door de plee gespoeld.
Op donderdag 12 februari 2004 22:43 schreef zodiakk het volgende:
Ok CD's die ik ronduit slap vind:Ambit3 - Enwrapped
Diagram Of Suburban Chaos - Status Negatives
Gridlock - Trace
Yasume - Where We're From The Birds Sing A Pretty Song
Gimmik - Rythmus Der StadtVerder zit ik me te bedenken welke IDM-act nou een ordinaire 'Autechrekloon' is. Ik heb de term eerder in dit topic gebezigd, in combinatie met 'vintage-IDM' en vooral Yasume, Ambit3 en Diagram Of Suburban Chaos vallen daar voor mij een beetje onder. Maar echt verder kom ik niet en zelfs DOSC, Yasume en Ambit3 hebben iets 'eigens'. Ik bedoel, even kort door de bocht: redelijk wat IDM is toch in feite een melancholiek deuntje met een gruizig beatje eronder. Nou kan het aan mij leggen, omdat ik meer (of anders) kan genieten van ritmes dan van melodieen, maar ik denk dat wat veel IDM goed maakt een combinatie is van ritme en melodie. Ik kan nog het meest genieten van een IDM/elektronica-track waar zowel veel aandacht is besteedt aan de ritmes, maar ook aan de melodieen en de interactie tussen die twee. Bij Gimmik mis ik de interessante ritmes en bij DOSC en Ambit3 mis ik de interactie. Hoe dan ook, ik zal wel gelynched worden omdat ik even met wat namen strooi, maar het werd wel weer eens tijd voor een discussie.
quote:Ik kan alleen maar ellendige posts plaatsen op het moment. Alles zit vast. Maar ik wacht je repliek af. Dan zal ik je ongetwijfeld gelijk geven (ok, Gimmik, Yasume, DOSC en Ambit3 zijn ergens wel goed).
Op donderdag 12 februari 2004 22:45 schreef -Dalai- het volgende:[..]
'tis dat ik me kut voel anders had ik je verbaal door de plee gespoeld.
[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 12-02-2004 23:03]
Wat ben ik toch een terugkrabbelend mietje.
quote:ander keertje...
Op donderdag 12 februari 2004 23:00 schreef zodiakk het volgende:Maar ik wacht je repliek af.
quote:Echte 100% kloons zul je denk ik in dit genre ook niet zo snel vinden, maar er zit nog een heel verschil tussen iets eigens en veel eigens. Overigens staat voor mij kloon niet gelijk aan slecht. Als je muziek erg veel weg heeft van bijv Autechre, maar je weet er dezelfde spanning in te brengen, dan blijft het lekkere muziek. Wat dat betreft vind ik niet dat een groep een claim kan leggen op een manier van muziek maken.
Op donderdag 12 februari 2004 22:43 schreef zodiakk het volgende:
Verder zit ik me te bedenken welke IDM-act nou een ordinaire 'Autechrekloon' is. Ik heb de term eerder in dit topic gebezigd, in combinatie met 'vintage-IDM' en vooral Yasume, Ambit3 en Diagram Of Suburban Chaos vallen daar voor mij een beetje onder. Maar echt verder kom ik niet en zelfs DOSC, Yasume en Ambit3 hebben iets 'eigens'.
quote:Nou nee. De meer ambiente vorm van IDM voldoet daar wel aan, maar is slecht 1 van de vele verschillende verschijningsvormen van IDM. Venetian Snares is niet echt melancholiek te noemen. Okay, kunnen we een discussie starten wat wel en niet onder IDM valt, maar daar gaan we nooit aan uit komen.
Ik bedoel, even kort door de bocht: redelijk wat IDM is toch in feite een melancholiek deuntje met een gruizig beatje eronder.
quote:Of juist het gebrek aan interactie tussen die twee. In de "normale" muziek wordt ritme vaak ondergeschikt gemaakt aan de melodie en volgt deze netjes het patroon dat door de melodie gedicteerd wordt. IDM maakt het juist interessant door ritme en melodie afwisselend op de voorgrond te laten treden en ze onafhankelijk van elkaar te maken. Door de stapeling van ritmische en melodische lagen die niet altijd aan elkaar gerelateerd zijn, blijft de muziek interessant en leidt deze steeds weer tot een nieuwe ontdekking bij het beluisteren.
Nou kan het aan mij leggen, omdat ik meer (of anders) kan genieten van ritmes dan van melodieen, maar ik denk dat wat veel IDM goed maakt een combinatie is van ritme en melodie. Ik kan nog het meest genieten van een IDM/elektronica-track waar zowel veel aandacht is besteedt aan de ritmes, maar ook aan de melodieen en de interactie tussen die twee.
quote:Lynchen niet, hooguit wat zinloos geweld. De namen zeggen mij niet direct iets, maar dat is voor deze discussie ook niet direct noodzakelijk volgens mij
Bij Gimmik mis ik de interessante ritmes en bij DOSC en Ambit3 mis ik de interactie. Hoe dan ook, ik zal wel gelynched worden omdat ik even met wat namen strooi, maar het werd wel weer eens tijd voor een discussie.
verder ben ik iemand die verder weinig over genres discussieert, maar er liever naar luistert en ondergaat. IDM is zo ontzettend breed...
Various - OHM: The Early Gurus of Electronic Music
Een dubbelalbum gevuld met werk van poiniers op het gebied van (experimentele) elektronica als Klaus Schulze, Brian Eno en natuurlijk John Cage.
ff snel een quote, want ik ben lui vandaag
quote:
Highly recommended for anyone who has an interest in how all of this got started, and has a taste for experimental electronic. You won't find much in the way of beats and structure often, because in many cases what you are hearing on the track is the first time such methods were even used. These are the pioneers. The ones who invented the synths and the algorithms in them, with names like Chowning, Theramin, and Moog in the credits; the ones who strung thousands of feet of wire around a studio to see how it would distort a sound wave; built elaborate "sonic rooms" where the audience would walk around triggering effects, creating their own personal roar.
quote:
As for the music itself, it is great stuff, though a bit "out there" in some cases, and not really something you would just put on as background music. For instance, track eight on disc three features nothing but the murmering of Robert Ashley's personal thoughts surrounding his work. Other songs are practically sonic blasts that are almost akin to the Noise genre. Alas, a lot of the music has been edited and shortened, as noted above. It is understandable though, especially considering the fact that some of the tracks are excerpts from hours long shows. The good news is that you would have a hell of time procuring all of this music on your own, especially since some of these tracks have never been released before.Some highlights: John Cage's Williams Mix, here is a song with a score that is over five-hundred pages long! From a technical standpoint, very interesting. No doubt it could be accomplished in no time with today's technology, for 1952 it was a huge achievement. Terry Riley's long, completely improv organ sets with an eastern influence. Amacher's petri dish approach to dynamic, three dimensional sound sculptures (woefully handicapped in their stereo form.) It's all good though.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |