abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23165959
dat van die polafilter wist ik, maar niet het verschil tussen uv en skylight. dankje daarvoor.
ik weet eigenlijk niet of je met het harde licht in de tropen ook een blauwe waas krijgt, en daarvoor een filter nodig heb.

ik bedenk me trouwens dat er op mn digicam zelf geen schroefdraad zit, en dat ik er een adapterring op heb, van 45>52mm. daar zou die filter dan op kunnen, maar ik heb daar meestal een groothoekconverter opzitten (met 62mm draad op het einde), dus dan zou ik waarschijnlijk daar de filter op schroeven. Echter: die converter heb ik er weer niet altijd opzitten aangezien hij een beetje vervormt (lelijk in portretten e.d.).
het liefst zou ik m direct op de cam zetten, maar aangezien dat niet kan: toch maar op de converter?>
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_23239760
quote:
Op maandag 8 november 2004 13:39 schreef Subhuman het volgende:
Ok het is een circulair filter.

Nu afwachten of ze in het mailtje hetzelfde zeggen.
Niet dus . In het mailtje werd aangegeven dat het lineair filter is. Ik wacht even geduldig af tot ik meer weet . Ik heb er wel eentje besteld, dus al te lang kan het niet op zich laten wachten allemaal
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  FOK!fotograaf donderdag 11 november 2004 @ 17:39:45 #203
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23246626
quote:
Op donderdag 11 november 2004 12:46 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Niet dus . In het mailtje werd aangegeven dat het lineair filter is. Ik wacht even geduldig af tot ik meer weet . Ik heb er wel eentje besteld, dus al te lang kan het niet op zich laten wachten allemaal
dat is wel heel stom
dat ze 2 keer wat anders melden...

maar goed
we wachten jou af
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 11 november 2004 @ 18:14:32 #204
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23247429
quote:
Op donderdag 11 november 2004 12:46 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Met je huidige apparatuur(digicompact en traditionele MF-SLR) is er niks op tegen om er een lineair polarisatiefilter op te schroeven. Circulair is niet beter, maar alleen noodzakelijk om de AF-unit van een AF-SLR niet volledig te verduisteren. De halfdoorlatende spiegel van dit type camera is namelijk ook een lineair polarisatiefilter, waardoor bij een tweede lineair raster de kans levensgroot wordt dat de beide rasters haaks op elkaar komen te staan en elke vorm van inkomend licht afschermen. Bij een cirkelvormig tweede raster is die kans nihiel.

Wil je een zien wat voor effect een dubbel polarisatiefilter heeft, dan moet je voor de gein eens met een polaroidbril of met een lineair polarisatiefilter op een display van een camera of LCD-horloge kijken terwijl je het filter/bril draait. Bij een gegeven stand wordt het hele display zwart.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_23248028
quote:
Op donderdag 11 november 2004 18:14 schreef Ouwesok het volgende:
Wil je een zien wat voor effect een dubbel polarisatiefilter heeft, dan moet je voor de gein eens met een polaroidbril of met een lineair polarisatiefilter op een display van een camera of LCD-horloge kijken terwijl je het filter/bril draait. Bij een gegeven stand wordt het hele display zwart.
Een ouderwetse glucosemeter, een glazen buis met aan weerszijden zo'n lineair polarisatiefilter werd vroeger gebruikt om het glucose-gehalte in urine te bepalen. Eerst met water ijken (het punt bepalen waarop het licht werd tegengehouden en vervolgens de afwijking met pies omrekenen naar het glucose-gehalte (moet nul zijn). Filters worden niet alleen in de fotografie gebruikt!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_23248643
dus: pis eens over je zonnebril heen en je hebt een prachtig pola-effect!
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_23249471
quote:
Op donderdag 11 november 2004 18:14 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Met je huidige apparatuur(digicompact en traditionele MF-SLR) is er niks op tegen om er een lineair polarisatiefilter op te schroeven. Circulair is niet beter, maar alleen noodzakelijk om de AF-unit van een AF-SLR niet volledig te verduisteren. De halfdoorlatende spiegel van dit type camera is namelijk ook een lineair polarisatiefilter, waardoor bij een tweede lineair raster de kans levensgroot wordt dat de beide rasters haaks op elkaar komen te staan en elke vorm van inkomend licht afschermen. Bij een cirkelvormig tweede raster is die kans nihiel.

Dat weet ik Ouwesok , maar sommigen onder ons hebben ook digitale cammetjes ikzelf bijv. een A75 en dan is zo'n filter natuurlijk ook interessant . Dus we zaten iedereen al lekker te maken
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 11 november 2004 @ 22:26:16 #208
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23253758
quote:
Op donderdag 11 november 2004 19:51 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Dat weet ik Ouwesok , maar sommigen onder ons hebben ook digitale cammetjes ikzelf bijv. een A75 en dan is zo'n filter natuurlijk ook interessant . Dus we zaten iedereen al lekker te maken
Op mijn G5 staat vaak een lineair polarisatiefilter . Niks mis mee.....
pi_23254840
quote:
Op donderdag 11 november 2004 22:26 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Op mijn G5 staat vaak een lineair polarisatiefilter . Niks mis mee.....

cool . En als je gewoon handmatig focussed maakt het natuurlijk ook niet meer uit
pi_23266341
Heeft iemand ervaring met het cokin-systeem? En is dit nou handig bij zo'n manual-focus-apparaat? Ik zie ook een A-systeem en een P-systeem?

Wat zijn overigens DE filters om te hebben bij een analoog apparaat? UV of Skylight denk ik zo. Een pola natuurlijk en voor zwartwit-fotografie een geel-filter en een rood-filter?
  vrijdag 12 november 2004 @ 21:01:06 #211
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_23275743
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 14:13 schreef PdeHoog het volgende:
Heeft iemand ervaring met het cokin-systeem? En is dit nou handig bij zo'n manual-focus-apparaat? Ik zie ook een A-systeem en een P-systeem?

Wat zijn overigens DE filters om te hebben bij een analoog apparaat? UV of Skylight denk ik zo. Een pola natuurlijk en voor zwartwit-fotografie een geel-filter en een rood-filter?
System A is voor filterdiameters tussen de 36 and 62 mm en voor een focale lengte van 35mm en langer op 35mm SLRs en digitale camera's (compact en APS versies)

System P is voor 35mm SLRs, APS SLRs en SLRs met wide angle objectief, en sommige middenformaat camera's

X-Pro is voor 35mm SLRs, 35mm SLRs met wide angle objectief, middenformaat en grootformaat camera's.

van goedkoop naar duur, A->P->X-pro

Zie ook de knullige cokin site:

http://www.cokin.com/index.html

De gewone SLR fotograaf gaat voor het "P" systeem
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zaterdag 13 november 2004 @ 17:08:05 #212
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23291038
Ik kom net bij de fotozaak vandaan en daar hadden ze op dit moment ook Marumi polarisatiefilters liggen. Maar de eigenaar zei dat het er net vanaf hing welk merk voorradig was, Vanguard of Keizer (?) had ie ook wel eens. Het ging in elk geval om circulaire multi-coated polarisatiefilters en de prijs was 30 euro voor 49 mm of 52 mm schroefdraad.

De eigenaar vertelde ook dat lineaire polarisatiefilters nauwelijks meer verkocht werden en dat je die ook nauwelijks meer kwijtraakte. Toch vreemd dat ze van die internetzaak dan terugmailen dat de filters lineair en niet multi-coated zijn...

Even afwachten tot PdeHoogs bestelling binnen is, dan hebben we zekerheid!
pi_23295054
Ik begin benieuwd te worden Subhuman. Dat bedrijf heeft echter totaal niet meer gereageerd. Zelfs geen bevestiging dat mijn geld binnen is . Ik ga eens even bellen maandag.
pi_23356668
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 20:02 schreef PdeHoog het volgende:
Ik begin benieuwd te worden Subhuman. Dat bedrijf heeft echter totaal niet meer gereageerd. Zelfs geen bevestiging dat mijn geld binnen is . Ik ga eens even bellen maandag.
Ikke heb gebeld en vandaag een pola ontvangen. Het is een echte circulaire, doch geen multicoated helaas
  FOK!fotograaf dinsdag 16 november 2004 @ 22:00:08 #215
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23363230
en dan komt er binnenkort nog 1 toch pdehoog?

ben benieuwd naar je eerste foto's ermee

ik hoop na berlijn nog wat geld over te hebben voor leuke dingen
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 16 november 2004 @ 22:10:37 #216
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23363523
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 17:37 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ikke heb gebeld en vandaag een pola ontvangen. Het is een echte circulaire, doch geen multicoated helaas
Het nut van dat multicoating wordt in de reclamepraat en dus door sommige goeroe's ook wel eens schromelijk overdreven. Alleen onder hele bijzondere omstandigheden zou je er last van kunnen hebben.

Bij een polarisatiefilter heb je er sowieso geen last van, het filter heeft bij tegenlicht (wanneer de gevreesde flare zijn opwachting maakt) totaal geen nut en wordt er dus keurig afgeschroefd ten faveure van tweeënhalve stop licht
pi_23365379
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 22:10 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het nut van dat multicoating wordt in de reclamepraat en dus door sommige goeroe's ook wel eens schromelijk overdreven. Alleen onder hele bijzondere omstandigheden zou je er last van kunnen hebben.

Bij een polarisatiefilter heb je er sowieso geen last van, het filter heeft bij tegenlicht (wanneer de gevreesde flare zijn opwachting maakt) totaal geen nut en wordt er dus keurig afgeschroefd ten faveure van tweeënhalve stop licht
Ah, da's mooi dat ik dat weet

Overigens....stel: ik neem een skylight-filter ipv een UV-filter. Zo'n skylight-geval zou een blauwzweem moeten voorkomen en warmte aan de kleuren toe moeten voegen.

Als ik dan de rolletjes laat ontwikkelen en afdrukken, en ik vraag daarbij expliciet om geen kleurcorrectie toe te passen, dan zou zo'n filter toch nut moeten hebben, toch
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 16 november 2004 @ 23:27:24 #218
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23366157
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 23:01 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ah, da's mooi dat ik dat weet

Overigens....stel: ik neem een skylight-filter ipv een UV-filter. Zo'n skylight-geval zou een blauwzweem moeten voorkomen en warmte aan de kleuren toe moeten voegen.

Als ik dan de rolletjes laat ontwikkelen en afdrukken, en ik vraag daarbij expliciet om geen kleurcorrectie toe te passen, dan zou zo'n filter toch nut moeten hebben, toch
Het niet gecorrigeerd afdrukken van kleurnegatieven is onmogelijk. Hou maar eens een strookje tegen het licht en tracht je er iets bij voor te stellen .

Skylight en andere lichte kleurcorrectiefilters hebben alleen nut bij diafilms waar achteraf weinig tot niets meer aan gecorrigeerd kan worden. Het effect van een Skylight is daarbij minimaal.
pi_23367317
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 23:27 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het niet gecorrigeerd afdrukken van kleurnegatieven is onmogelijk. Hou maar eens een strookje tegen het licht en tracht je er iets bij voor te stellen .

Skylight en andere lichte kleurcorrectiefilters hebben alleen nut bij diafilms waar achteraf weinig tot niets meer aan gecorrigeerd kan worden. Het effect van een Skylight is daarbij minimaal.
hmmmmm....ergens snap ik dan het nut van filters niet meer . Als ze toch geen verschil maken, waarom dan gebruiken
pi_23367821
ik snap het wel...
Als je de dia's gebruikt waarvoor ze vroeger bedoeld zijn men neme een projector... etc dan hebben die filters wel degelijk nut als ik het verhaal val OldSock goed begrijp
  woensdag 17 november 2004 @ 00:51:04 #221
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23368345
Ze hebben het er trouwens nu bijgezet op de website!

Zouden ze ineens heel veel vragen tegelijk gekregen hebben?
quote:
Marumi Polarisatie Filter ciculair
Nu alleen nog die spelfout weg en dan is het helemaal geweldig!

* Sub gaat nu bestellen
pi_23368446
quote:
Op woensdag 17 november 2004 00:51 schreef Subhuman het volgende:
Ze hebben het er trouwens nu bijgezet op de website!

Zouden ze ineens heel veel vragen tegelijk gekregen hebben?
[..]

Nu alleen nog die spelfout weg en dan is het helemaal geweldig!

* Sub gaat nu bestellen
go sub go
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 november 2004 @ 01:00:45 #223
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23368534
quote:
Op woensdag 17 november 2004 00:27 schreef Bowiefan het volgende:
ik snap het wel...
Als je de dia's gebruikt waarvoor ze vroeger bedoeld zijn men neme een projector... etc dan hebben die filters wel degelijk nut als ik het verhaal val OldSock goed begrijp
Zelfs op een dia doet een skylight nog niet zo gek veel. Wanneer je het dia als aan je scanner voert kun je hem daarbij nog zelf een beetje van zijn kouwe kleurtje ontdoen, en wel precies in de mate die jij wilt.
Voor projectiedia's maakt het gebruik van een skylight ook niet echt een duidelijk verschil, met je filmkeuze bereik je meer, de ene film toont nou eenmaal wat warmer dan de andere. Bovendien heeft een projectielamp al een vrij warm spectrum..

Bega dus niet de blunder om én en UV én een skylight te kopen, want dan zit je met een reservefilter opgescheept
  woensdag 17 november 2004 @ 01:07:12 #224
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23368655
quote:
Op woensdag 17 november 2004 00:55 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

go sub go
Hey ehm... lag jij niet al lang op bed?

pi_23368919
quote:
Op woensdag 17 november 2004 01:07 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Hey ehm... lag jij niet al lang op bed?

Ja, maar ben eigenlijk nog niet moe . Ik ga toch maar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')