abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23159264
als ie een EVF heeft is t juist WEL handig, als ie een optische zoeker heeft zie je door die zoeker niet het effect van je filter (zo zou je ook niet zien dat je de lenskap er nog op hebt zitten), maar zelfs al zou dat het geval zijn, dan kan je toch gewoon op de display kijken, daar zie je op wat de sensor 'ziet'
je pa heeft ongelijk dus.

en: circ is altijd goed
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_23159970
quote:
Op maandag 8 november 2004 09:22 schreef knuppelhout het volgende:
als ie een EVF heeft is t juist WEL handig, als ie een optische zoeker heeft zie je door die zoeker niet het effect van je filter (zo zou je ook niet zien dat je de lenskap er nog op hebt zitten), maar zelfs al zou dat het geval zijn, dan kan je toch gewoon op de display kijken, daar zie je op wat de sensor 'ziet'
je pa heeft ongelijk dus.

en: circ is altijd goed
Juist
En het werkt perfect De_warme_Bakker

@Subhuman: ik heb gebeld en hij is 20,95 euro voor een 52mm circulair polarisatiefilter
"Whaaa ik leer het ook nooit..."
pi_23160405
quote:
Op zondag 7 november 2004 19:26 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Daar heeft PdeHoog al een mailtje achteraan gestuurd. En: tot Sinterklaas geen verzendkosten!
welke site is dat? ik heb ook nog een circ filtertje nodig (nog steeds geen antwoord op mn vraag van een week geleden, zal wel niet interessant genoeg zijn) en evt een zonnekap
  maandag 8 november 2004 @ 12:05:42 #186
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23162146
quote:
Op maandag 8 november 2004 10:10 schreef beertje_ het volgende:

@Subhuman: ik heb gebeld en hij is 20,95 euro voor een 52mm circulair polarisatiefilter
Hoe heet die winkel? Is het een eigen zaakje of deel van een keten? Wellicht dat er hier in de buurt ook zo'n winkel zit.
quote:
Op maandag 8 november 2004 10:32 schreef knuppelhout het volgende:

welke site is dat? ik heb ook nog een circ filtertje nodig (nog steeds geen antwoord op mn vraag van een week geleden, zal wel niet interessant genoeg zijn) en evt een zonnekap
www.fotovideoshop.nl

PdeHoog, heb je toevallig al antwoord op je mailtje?
pi_23162458
Helaas Sub . Nog niet.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 8 november 2004 @ 12:20:08 #188
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23162498
Duuuuurt lang.

pi_23162724
quote:
Op maandag 8 november 2004 12:20 schreef Subhuman het volgende:
Duuuuurt lang.

Bel ze dan even en zeg dat ze mail hebben en of ze zo vriendelijk zijn deze gelijk te beantwoorden
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 8 november 2004 @ 12:30:58 #190
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23162749
quote:
Op maandag 8 november 2004 12:30 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Bel ze dan even en zeg dat ze mail hebben en of ze zo vriendelijk zijn deze gelijk te beantwoorden
Dan kan ik net zo goed gelijk de vraag stellen!
pi_23164156
quote:
Op maandag 8 november 2004 12:30 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Dan kan ik net zo goed gelijk de vraag stellen!
Wat let je
  maandag 8 november 2004 @ 13:31:59 #192
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23164179
quote:
Op maandag 8 november 2004 13:30 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Wat let je
Dat vind ik zo sneu voor jou, dan heb jij die hele mail voor niks gedicht.
pi_23164204
quote:
Op maandag 8 november 2004 13:31 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Dat vind ik zo sneu voor jou, dan heb jij die hele mail voor niks gedicht.
Daar kom ik overheen . Echt waar . Zeker als het resultaat een mooi polafiltertje is
  maandag 8 november 2004 @ 13:37:29 #194
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23164323
De dame aan de telefoon is het nu aan het navragen.
  maandag 8 november 2004 @ 13:39:15 #195
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23164364
Ok het is een circulair filter.

Nu afwachten of ze in het mailtje hetzelfde zeggen.
pi_23164847
quote:
Op maandag 8 november 2004 13:39 schreef Subhuman het volgende:

pi_23164856
het gaat dus om die goedkoopste pola? die wil ik ook wel bestellen eigenlijk, 62mm voor 22 euro (dacht ik tenminste) is geen geld!
  maandag 8 november 2004 @ 14:02:08 #198
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23164954
quote:
Op maandag 8 november 2004 13:58 schreef knuppelhout het volgende:
het gaat dus om die goedkoopste pola? die wil ik ook wel bestellen eigenlijk, 62mm voor 22 euro (dacht ik tenminste) is geen geld!
Ja, die Marumi die onderaan staat.
pi_23165166
in het licht van mijn eerdere vraag: loont het de moeite om buiten een pola ook nog een UV of sky filter te kopen (en wat is precies het verschil/nut van die 2?)
  maandag 8 november 2004 @ 14:17:07 #200
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23165292
Een polarisatiefilter en een UV- of skylightfilter hebben niks met elkaar te maken. Een UV-filter filtert de UV-stralen uit het licht. Dit vermindert de blauwe waas op je foto's die je vooral hoog in de bergen krijgt. Een skylightfilter doet dit ook, maar deze heeft daarnaast nog een lichte rode tint voor iets warmere foto's. Ik heb standaard een skylightfilter op m'n objectieven ter bescherming. Een UV-filter is daar ook heel goed bruikbaar voor.

Een polarisatiefilter filtert juist hinderlijke reflecties uit ruiten en water bijvoorbeeld. Ook in de lucht zweven veel waterdeeltjes die licht reflecteren. Ook deze worden weggefilterd, vandaar dat je van die mooie blauwe luchten krijgt met een polarisatiefilter.
pi_23165959
dat van die polafilter wist ik, maar niet het verschil tussen uv en skylight. dankje daarvoor.
ik weet eigenlijk niet of je met het harde licht in de tropen ook een blauwe waas krijgt, en daarvoor een filter nodig heb.

ik bedenk me trouwens dat er op mn digicam zelf geen schroefdraad zit, en dat ik er een adapterring op heb, van 45>52mm. daar zou die filter dan op kunnen, maar ik heb daar meestal een groothoekconverter opzitten (met 62mm draad op het einde), dus dan zou ik waarschijnlijk daar de filter op schroeven. Echter: die converter heb ik er weer niet altijd opzitten aangezien hij een beetje vervormt (lelijk in portretten e.d.).
het liefst zou ik m direct op de cam zetten, maar aangezien dat niet kan: toch maar op de converter?>
pi_23239760
quote:
Op maandag 8 november 2004 13:39 schreef Subhuman het volgende:

Niet dus . In het mailtje werd aangegeven dat het lineair filter is. Ik wacht even geduldig af tot ik meer weet . Ik heb er wel eentje besteld, dus al te lang kan het niet op zich laten wachten allemaal
  FOK!fotograaf donderdag 11 november 2004 @ 17:39:45 #203
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23246626
quote:
Op donderdag 11 november 2004 12:46 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Niet dus . In het mailtje werd aangegeven dat het lineair filter is. Ik wacht even geduldig af tot ik meer weet . Ik heb er wel eentje besteld, dus al te lang kan het niet op zich laten wachten allemaal
dat is wel heel stom
dat ze 2 keer wat anders melden...

maar goed
we wachten jou af
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 11 november 2004 @ 18:14:32 #204
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23247429
quote:
Op donderdag 11 november 2004 12:46 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Met je huidige apparatuur(digicompact en traditionele MF-SLR) is er niks op tegen om er een lineair polarisatiefilter op te schroeven. Circulair is niet beter, maar alleen noodzakelijk om de AF-unit van een AF-SLR niet volledig te verduisteren. De halfdoorlatende spiegel van dit type camera is namelijk ook een lineair polarisatiefilter, waardoor bij een tweede lineair raster de kans levensgroot wordt dat de beide rasters haaks op elkaar komen te staan en elke vorm van inkomend licht afschermen. Bij een cirkelvormig tweede raster is die kans nihiel.

Wil je een zien wat voor effect een dubbel polarisatiefilter heeft, dan moet je voor de gein eens met een polaroidbril of met een lineair polarisatiefilter op een display van een camera of LCD-horloge kijken terwijl je het filter/bril draait. Bij een gegeven stand wordt het hele display zwart.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_23248028
quote:
Op donderdag 11 november 2004 18:14 schreef Ouwesok het volgende:
Wil je een zien wat voor effect een dubbel polarisatiefilter heeft, dan moet je voor de gein eens met een polaroidbril of met een lineair polarisatiefilter op een display van een camera of LCD-horloge kijken terwijl je het filter/bril draait. Bij een gegeven stand wordt het hele display zwart.
Een ouderwetse glucosemeter, een glazen buis met aan weerszijden zo'n lineair polarisatiefilter werd vroeger gebruikt om het glucose-gehalte in urine te bepalen. Eerst met water ijken (het punt bepalen waarop het licht werd tegengehouden en vervolgens de afwijking met pies omrekenen naar het glucose-gehalte (moet nul zijn). Filters worden niet alleen in de fotografie gebruikt!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_23248643
dus: pis eens over je zonnebril heen en je hebt een prachtig pola-effect!
pi_23249471
quote:
Op donderdag 11 november 2004 18:14 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Met je huidige apparatuur(digicompact en traditionele MF-SLR) is er niks op tegen om er een lineair polarisatiefilter op te schroeven. Circulair is niet beter, maar alleen noodzakelijk om de AF-unit van een AF-SLR niet volledig te verduisteren. De halfdoorlatende spiegel van dit type camera is namelijk ook een lineair polarisatiefilter, waardoor bij een tweede lineair raster de kans levensgroot wordt dat de beide rasters haaks op elkaar komen te staan en elke vorm van inkomend licht afschermen. Bij een cirkelvormig tweede raster is die kans nihiel.

Dat weet ik Ouwesok , maar sommigen onder ons hebben ook digitale cammetjes ikzelf bijv. een A75 en dan is zo'n filter natuurlijk ook interessant . Dus we zaten iedereen al lekker te maken
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 11 november 2004 @ 22:26:16 #208
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23253758
quote:
Op donderdag 11 november 2004 19:51 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Dat weet ik Ouwesok , maar sommigen onder ons hebben ook digitale cammetjes ikzelf bijv. een A75 en dan is zo'n filter natuurlijk ook interessant . Dus we zaten iedereen al lekker te maken
Op mijn G5 staat vaak een lineair polarisatiefilter . Niks mis mee.....
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')