abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 november 2004 @ 17:52:32 #176
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23145274
Met dank aan beertje heb ik op internet een Marumi polarisatiefilter gevonden voor slechts 18 euro! Nu wilden we dat met een aantal mensen, waaronder PdeHoog, Xilantof en ondergetekende wel eens uitproberen. Ik heb alleen het merk Marumi nog niet eerder genoemd gezien in dit topic. Ik vroeg me af: is iemand bekend met dit merk of met een Marumi polarisatiefilter specifiek? Is Marumi duidelijk slechter dan de bekende merken als B+W, Hoya, etc.? Want 18 euro voor een polarisatiefilter is wel heel erg goedkoop...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 7 november 2004 @ 18:28:26 #177
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23145984
quote:
Op zondag 7 november 2004 17:52 schreef Subhuman het volgende:
Met dank aan beertje heb ik op internet een Marumi polarisatiefilter gevonden voor slechts 18 euro! Nu wilden we dat met een aantal mensen, waaronder PdeHoog, Xilantof en ondergetekende wel eens uitproberen. Ik heb alleen het merk Marumi nog niet eerder genoemd gezien in dit topic. Ik vroeg me af: is iemand bekend met dit merk of met een Marumi polarisatiefilter specifiek? Is Marumi duidelijk slechter dan de bekende merken als B+W, Hoya, etc.? Want 18 euro voor een polarisatiefilter is wel heel erg goedkoop...
18 Euro... daar koop ik een portretlens voor .

Let bij polarisatiefilters even op of het wel een circulair filter is. Lineair is bij een AF-reflex onbruikbaar omdat het je AF-unit verblindt. Voor traditionele camera's en de meeste digicompacts kun je je prima redden met een lineair polarisatiefilter. Die zijn veul goeiekoper en doen exact hetzelfde.

Wat de pret bij een polarisatiefilter kan verkwasten is een eigen kleur in het filter die een ontzettend nare indruk in je plaatje achter kan laten. Voor het overige kan er aan een filter weinig tot niets misgaan.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_23146509
quote:
Op donderdag 4 november 2004 19:10 schreef knuppelhout het volgende:
ik heb een olympus 740 UZ met adapter naar 62mm en een bijpassende raynox .72 wide-converter.
Ik vertrek volgend jaar voor 4 maanden naar tanzania (dus veel foto's maken met hard licht en mooi weer ). Welke filter(s) zou ik moeten kopen, en moet ik een zonnekap kopen (wat kost zoiets en heb ik er wat aan?)
kickje voor mn vraag: iemand tips?
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_23146950
quote:
Op zondag 7 november 2004 18:28 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

18 Euro... daar koop ik een portretlens voor .

Let bij polarisatiefilters even op of het wel een circulair filter is. Lineair is bij een AF-reflex onbruikbaar omdat het je AF-unit verblindt. Voor traditionele camera's en de meeste digicompacts kun je je prima redden met een lineair polarisatiefilter. Die zijn veul goeiekoper en doen exact hetzelfde.

Wat de pret bij een polarisatiefilter kan verkwasten is een eigen kleur in het filter die een ontzettend nare indruk in je plaatje achter kan laten. Voor het overige kan er aan een filter weinig tot niets misgaan.
Ik had trouwens 22 euro betaald voor een circulair polarisatiefilter 55 mm van Marumi

Subhuman: wat ik wel miste op die site of het een lineair of circulair filter is.
"Whaaa ik leer het ook nooit..."
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 7 november 2004 @ 19:17:55 #180
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23147050
quote:
Op zondag 7 november 2004 18:51 schreef knuppelhout het volgende:

[..]

kickje voor mn vraag: iemand tips?
In de omstandigheden daar lijkt me een polarisatiefilter wel op zijn plaats .

Een zonnekap is absoluut geen verkeerde aanschaf, al was het alleen maar om een extra beschermrand voor je objectief te hebben. De meeste optieken van digicompacts zijn niet echt strooilichtgevoelig, maar met een goeie zonnekap heb je in elk geval weer wat meer zekerheid.

Voor een zonnekap ben je niet veel geld kwijt. Het polarisatiefilter is een tikje duurder, al volstaat waarschijnlijk een lineair filter. Beertje_ schijnt daarvoor een heel goed adres te hebben.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 7 november 2004 @ 19:26:56 #181
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23147214
quote:
Op zondag 7 november 2004 19:12 schreef beertje_ het volgende:

[..]

Ik had trouwens 22 euro betaald voor een circulair polarisatiefilter 55 mm van Marumi

Subhuman: wat ik wel miste op die site of het een lineair of circulair filter is.
Daar heeft PdeHoog al een mailtje achteraan gestuurd. En: tot Sinterklaas geen verzendkosten!
pi_23159125
hoorde ik nou...

dat je geen polarisatiefilter kan gebruiken op mijn Fuji S5000? tis een SLR-like, maar mijn vader dacht dat het niet kon, omdat 'je eraan moest draaien en daar had je niets aan als je niet direct door de lens keek'. Zoiets. klopt dit?

En nog iets: er worden 2 verschillende dingen aangegeven, lineair of circulair. wat is het verschil/welke is het handigst?
pi_23159264
als ie een EVF heeft is t juist WEL handig, als ie een optische zoeker heeft zie je door die zoeker niet het effect van je filter (zo zou je ook niet zien dat je de lenskap er nog op hebt zitten), maar zelfs al zou dat het geval zijn, dan kan je toch gewoon op de display kijken, daar zie je op wat de sensor 'ziet'
je pa heeft ongelijk dus.

en: circ is altijd goed
pi_23159970
quote:
Op maandag 8 november 2004 09:22 schreef knuppelhout het volgende:
als ie een EVF heeft is t juist WEL handig, als ie een optische zoeker heeft zie je door die zoeker niet het effect van je filter (zo zou je ook niet zien dat je de lenskap er nog op hebt zitten), maar zelfs al zou dat het geval zijn, dan kan je toch gewoon op de display kijken, daar zie je op wat de sensor 'ziet'
je pa heeft ongelijk dus.

en: circ is altijd goed
Juist
En het werkt perfect De_warme_Bakker

@Subhuman: ik heb gebeld en hij is 20,95 euro voor een 52mm circulair polarisatiefilter
"Whaaa ik leer het ook nooit..."
pi_23160405
quote:
Op zondag 7 november 2004 19:26 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Daar heeft PdeHoog al een mailtje achteraan gestuurd. En: tot Sinterklaas geen verzendkosten!
welke site is dat? ik heb ook nog een circ filtertje nodig (nog steeds geen antwoord op mn vraag van een week geleden, zal wel niet interessant genoeg zijn) en evt een zonnekap
  maandag 8 november 2004 @ 12:05:42 #186
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23162146
quote:
Op maandag 8 november 2004 10:10 schreef beertje_ het volgende:

@Subhuman: ik heb gebeld en hij is 20,95 euro voor een 52mm circulair polarisatiefilter
Hoe heet die winkel? Is het een eigen zaakje of deel van een keten? Wellicht dat er hier in de buurt ook zo'n winkel zit.
quote:
Op maandag 8 november 2004 10:32 schreef knuppelhout het volgende:

welke site is dat? ik heb ook nog een circ filtertje nodig (nog steeds geen antwoord op mn vraag van een week geleden, zal wel niet interessant genoeg zijn) en evt een zonnekap
www.fotovideoshop.nl

PdeHoog, heb je toevallig al antwoord op je mailtje?
pi_23162458
Helaas Sub . Nog niet.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 8 november 2004 @ 12:20:08 #188
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23162498
Duuuuurt lang.

pi_23162724
quote:
Op maandag 8 november 2004 12:20 schreef Subhuman het volgende:
Duuuuurt lang.

Bel ze dan even en zeg dat ze mail hebben en of ze zo vriendelijk zijn deze gelijk te beantwoorden
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 8 november 2004 @ 12:30:58 #190
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23162749
quote:
Op maandag 8 november 2004 12:30 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Bel ze dan even en zeg dat ze mail hebben en of ze zo vriendelijk zijn deze gelijk te beantwoorden
Dan kan ik net zo goed gelijk de vraag stellen!
pi_23164156
quote:
Op maandag 8 november 2004 12:30 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Dan kan ik net zo goed gelijk de vraag stellen!
Wat let je
  maandag 8 november 2004 @ 13:31:59 #192
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23164179
quote:
Op maandag 8 november 2004 13:30 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Wat let je
Dat vind ik zo sneu voor jou, dan heb jij die hele mail voor niks gedicht.
pi_23164204
quote:
Op maandag 8 november 2004 13:31 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Dat vind ik zo sneu voor jou, dan heb jij die hele mail voor niks gedicht.
Daar kom ik overheen . Echt waar . Zeker als het resultaat een mooi polafiltertje is
  maandag 8 november 2004 @ 13:37:29 #194
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23164323
De dame aan de telefoon is het nu aan het navragen.
  maandag 8 november 2004 @ 13:39:15 #195
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23164364
Ok het is een circulair filter.

Nu afwachten of ze in het mailtje hetzelfde zeggen.
pi_23164847
quote:
Op maandag 8 november 2004 13:39 schreef Subhuman het volgende:
Ok het is een circulair filter.

Nu afwachten of ze in het mailtje hetzelfde zeggen.
pi_23164856
het gaat dus om die goedkoopste pola? die wil ik ook wel bestellen eigenlijk, 62mm voor 22 euro (dacht ik tenminste) is geen geld!
  maandag 8 november 2004 @ 14:02:08 #198
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23164954
quote:
Op maandag 8 november 2004 13:58 schreef knuppelhout het volgende:
het gaat dus om die goedkoopste pola? die wil ik ook wel bestellen eigenlijk, 62mm voor 22 euro (dacht ik tenminste) is geen geld!
Ja, die Marumi die onderaan staat.
pi_23165166
in het licht van mijn eerdere vraag: loont het de moeite om buiten een pola ook nog een UV of sky filter te kopen (en wat is precies het verschil/nut van die 2?)
  maandag 8 november 2004 @ 14:17:07 #200
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23165292
Een polarisatiefilter en een UV- of skylightfilter hebben niks met elkaar te maken. Een UV-filter filtert de UV-stralen uit het licht. Dit vermindert de blauwe waas op je foto's die je vooral hoog in de bergen krijgt. Een skylightfilter doet dit ook, maar deze heeft daarnaast nog een lichte rode tint voor iets warmere foto's. Ik heb standaard een skylightfilter op m'n objectieven ter bescherming. Een UV-filter is daar ook heel goed bruikbaar voor.

Een polarisatiefilter filtert juist hinderlijke reflecties uit ruiten en water bijvoorbeeld. Ook in de lucht zweven veel waterdeeltjes die licht reflecteren. Ook deze worden weggefilterd, vandaar dat je van die mooie blauwe luchten krijgt met een polarisatiefilter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')