abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22200205
Ik heb voor het eerst met polafilter rondgelopen tijdens mijn vakantie. Maar heb het na de eerste dag meteen alweer opgegeven.
Als het erg zonnig is, zie ik op mijn LCD schermpje heel weinig. En als ik dan kijk door de zoeker (is ook LCD), kan ik wel herkennen wat ik erop zet, maar ik kan de kleuren heel lastig onderscheiden. Dus ook een polafilter niet juist instellen.

Wat zijn hier slimme, handige tips om toch het beeld wel goed te zien en dus mijn pola filter te kunnen gebruiken?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 september 2004 @ 19:55:41 #152
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22200410
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 19:46 schreef kkkk het volgende:
Ik heb voor het eerst met polafilter rondgelopen tijdens mijn vakantie. Maar heb het na de eerste dag meteen alweer opgegeven.
Als het erg zonnig is, zie ik op mijn LCD schermpje heel weinig. En als ik dan kijk door de zoeker (is ook LCD), kan ik wel herkennen wat ik erop zet, maar ik kan de kleuren heel lastig onderscheiden. Dus ook een polafilter niet juist instellen.

Wat zijn hier slimme, handige tips om toch het beeld wel goed te zien en dus mijn pola filter te kunnen gebruiken?
Welke camera
Welke instelling (automaat of manual)

Bij mij (Canon G5, automaatstand) wordt het dekkingsverlies ten gevolge van het filter netjes gecompenseerd en heb ik weer beeld. Zet ik hem echter op manual, dan corrigeert ie het filter niet en dan zie je dus ineens nog maar een kwart van wat je zag.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_22274016
Ik heb een olympus c-750 UZ en eigenlijk bij iedere instelling heb ik er last van en ook zonder polafilter. Als de zon vanuit een bepaalde hoek staat, dan kan ik niet op mijn schermpje kijken, en ook niet door de zoeker. Mijn zoeker is een LCD zoeker die dus exact hetzelfde weergeeft als hetgeen op het schermpje staat.

Meestal kan ik nog voldoende zien door de zoeker, maar echt duidelijk kleuren onderscheiden niet. Groen, of groen die wat witter uitslaat door de zon.... ik zou het niet kunnen herkennen!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 oktober 2004 @ 11:29:25 #154
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22348099
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 23:30 schreef kkkk het volgende:
Ik heb een olympus c-750 UZ en eigenlijk bij iedere instelling heb ik er last van en ook zonder polafilter. Als de zon vanuit een bepaalde hoek staat, dan kan ik niet op mijn schermpje kijken, en ook niet door de zoeker. Mijn zoeker is een LCD zoeker die dus exact hetzelfde weergeeft als hetgeen op het schermpje staat.

Meestal kan ik nog voldoende zien door de zoeker, maar echt duidelijk kleuren onderscheiden niet. Groen, of groen die wat witter uitslaat door de zon.... ik zou het niet kunnen herkennen!
In het nieuwe spullen topic had ik al een aankondiging gemaakt van de Kaiser Digishield wat in dit soort gevallen een oplossing kan betekenen . Zo ziet ie er ongeveer uit:

En op Photoscala vertellen ze er alles over. Met twintig Eur is ie niet echt duur
pi_22348780
of bedoel je misschien zo'n zonnekap voor om de lens heen?
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 12:38:24 #156
67128 capibar
Ondertitels zijn overschat.
pi_22349157
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 11:29 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

In het nieuwe spullen topic had ik al een aankondiging gemaakt van de Kaiser Digishield wat in dit soort gevallen een oplossing kan betekenen . Zo ziet ie er ongeveer uit:
[afbeelding]

En op Photoscala vertellen ze er alles over. Met twintig Eur is ie niet echt duur
als hij ook niet door de zoeker kan kijken lijkt het me niet te komen door licht wat op het lcd scherm valt.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 oktober 2004 @ 12:46:14 #157
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22349304
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 12:38 schreef capibar het volgende:

[..]

als hij ook niet door de zoeker kan kijken lijkt het me niet te komen door licht wat op het lcd scherm valt.
Dan zou een goeie zonnekap inderdaad ook wonderen kunnen verrichten
pi_22506773
Ik raak steeds meer geïnteresseerd in een IR-filtertje.
Maar ik heb nog een vraag

Ik zie veel foto's genomen met een IR filter, en vele daarvan zijn echt niet scherp. Ik vraag me af of dit aan de fotograaf ligt, of aan het soort IR filter. misschien manual focus? misschien eerst focussen en dan dat ding erop?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 9 oktober 2004 @ 09:48:40 #159
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22507060
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 08:40 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Ik raak steeds meer geïnteresseerd in een IR-filtertje.
Maar ik heb nog een vraag

Ik zie veel foto's genomen met een IR filter, en vele daarvan zijn echt niet scherp. Ik vraag me af of dit aan de fotograaf ligt, of aan het soort IR filter. misschien manual focus? misschien eerst focussen en dan dat ding erop?
Je krijgt bij infraroodfotografie te maken met een chromatische instelfout. Als je het heel nauwkeurig zou gaan opmeten blijkt dat het scherptevlak voor alle kleuren uit het spectrum niet op dezelfde plek ligt. Normaal merk je dat alleen bij hele lange telelenzen (vandaar dat je daar ook vaak apochromatische correcties ziet worden toegepast), bij kortere lenzen met een brandpunt < 300mm is de chromatische instelfout te verwaarlozen, behalve wanneer het infrarode deel van het spectrum meedoet. Het scherptevlak voor infrarood ligt namelijk ver voor dat van het zichtbare spectrum.
Vandaar dat je op de meeste kb-optieken een rode punt op de scherpteindex ziet staan waarop je de gemeten afstand moet overbrengen voor een scherpe IR-opname. Op een digicompact heb je die IR-index niet en zul je het dus anders moeten oplossen, namelijk door een eindje te diafragmeren en zo misbruik te maken van de enorme scherptediepte die die korte lensjes met zich meebrengen.
Als je MF nauwkeurig genoeg is kun je ook eerst handmatig scherpstellen(zonder filter) en vervolgens je scherptevlak ietsjes dichterbij leggen, het blijft dan echter gokken.

Gebruik in alle gevallen een stevig statief
pi_22777223
Ik snap je bijna Ouwesok Ik ben wel toe aan een opfriscursusje golftheorie merk ik wel

Maar over filters dus: Ik wil graag een 58 mm polatisatiefilter, en eigenlijk lijkt een 8punts Starfilter me ook wel geinig. Van de pola's begreep ik al dat die niet echt goedkoop waren, maar misschien dat iemand me hier wat meer over dat soort dingen kan vertellen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 21 oktober 2004 @ 19:10:04 #161
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22777325
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 19:05 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik snap je bijna Ouwesok Ik ben wel toe aan een opfriscursusje golftheorie merk ik wel

Maar over filters dus: Ik wil graag een 58 mm polatisatiefilter, en eigenlijk lijkt een 8punts Starfilter me ook wel geinig. Van de pola's begreep ik al dat die niet echt goedkoop waren, maar misschien dat iemand me hier wat meer over dat soort dingen kan vertellen?
Belangrijkste is dat je voor je SLR een circulair polarisatiefilter gebruikt. Voor je AF is namelijk je spiegel voorzien van een (lineair)polarisatiefilter. Zet je daar nog een lineair polarisatiefilter voor, dan loop je bij een gegeven instellingshoek de kans dat je AF geen licht meer krijgt. Met een circulair filter voorkom je dat.

Circulair is best wel prijzig, maar dus voor een DSLR noodzakelijk.

Merken doen er op zich niet veel toe, slechte filters worden er al sinds jaar en dag niet meer gemaakt
  woensdag 3 november 2004 @ 12:54:48 #162
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23047843
Heeft iemand toevallig ook voorbeelden van het effect van een opwarmfilter op een foto? Ik ben vooral benieuwd naar het effect op portretfoto's, aangezien ik het licht wat van een bewolkte lucht komt nogal kil vind.
pi_23080453
Ik heb nog geen filters...

Nu twijfel ik tussen een polafiltertje en een IR filter.
wat raden jullie mij aan?

Ik vind IR echt super super super vet, echt hele mooie foto's. maar het lijkt me wel erg moeilijk.
de resultaten met een polarisatiefilter zijn ook verbluffend. die mooie blauwe luchten enzo...

hmm, lastige keuze. Iemand?
waarschijnlijk nutteloos, maar de diameter is 55 mm.
pi_23081000
ik heb een olympus 740 UZ met adapter naar 62mm en een bijpassende raynox .72 wide-converter.
Ik vertrek volgend jaar voor 4 maanden naar tanzania (dus veel foto's maken met hard licht en mooi weer ). Welke filter(s) zou ik moeten kopen, en moet ik een zonnekap kopen (wat kost zoiets en heb ik er wat aan?)
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_23106721
Ok, ik heb nu 3 filters, een groene, rode en gele. En als ik het goed begrepen heb houd een groene filter de groene kleur tegen?

Heeft iemand goede voorbeelden van foto's genomen zonder filter, en dan met filter enzo?
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 5 november 2004 @ 21:47:51 #166
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23107452
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 21:21 schreef super-muffin het volgende:
Ok, ik heb nu 3 filters, een groene, rode en gele. En als ik het goed begrepen heb houd een groene filter de groene kleur tegen?

Heeft iemand goede voorbeelden van foto's genomen zonder filter, en dan met filter enzo?
Hm....het groene filter houdt groen tegen..... ... Daar slaagt ie toch op de een of andere manier niet al te goed in als je zo eens door het filter heen kijkt . Rood en blauw gaat hem een stuk beter af
pi_23107820
nee, als er door heen kijk is alles groeniger.
Ik vond het ook een vaag verhaal wat ik gehoord heb. Maar wat doet het nou wel, dat wil ik weten
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 5 november 2004 @ 22:47:48 #168
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23109186
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 21:59 schreef super-muffin het volgende:
nee, als er door heen kijk is alles groeniger.
Ik vond het ook een vaag verhaal wat ik gehoord heb. Maar wat doet het nou wel, dat wil ik weten
Ik heb hierboven al een tipje van de sluier opgelicht. Een groen filter filtert rood en blauw uit het spectrum, waardoor groen overblijft .

Wanneer je een dergelijk filter kunt inzetten kun je het beste bepalen door er veel mee te experimenteren. Maak steeds een opname mét en zonder filter te maken, en de verschillen bekijken. Binnen de kortste keren weet je precies wat je wanneer kunt inzetten.

[opendeur] Het meest klassieke voorbeeld van filtergebruik
Geel zet je bij voorkeur in om wolkenluchten wat te accentueren (het blauw van de lucht wordt gedempt en dus dieper in de afdruk).
Wil je diezelfde wolkenlucht stevig aanzetten, dan pak je een oranjefilter.
Ga je echt voor drama, dan zet je een stevig roodfilter in en krijgt de meest overdreven wolkenluchten.
[/opendeur]

Groenfilters zet je bij voorkeur in van oudsher in wanneer je meer differentiatie in groentinten wilt hebbenkomt ie weer met zijn bomen

Twee voorbeeldjes om eens mee te beginnen, het beste probeer je dus zoveel mogelijk die verschillende filters uit, dan leer je ze het beste kennen.
  vrijdag 5 november 2004 @ 23:55:45 #169
15985 huiz
Man in Black
pi_23111145
Wat Ouwesok zegt

Filters gebruik je voornamelijk om dingen te accentueren. Je kunt er ook abstracte platen mee schieten maar dat verveelt ook snel.
Ik heb twee polarisatiefilters (2 verschillende lensdiameters helaas) en die bevallen me erg goed. Ik heb ze standaard op de twee meest gebruikte lenzen zitten. Op de analoge Canons die ik gehad heb, heb ik wel filters gebruikt als sepia, en droom, speed, en weet ik veel wat voor bijzondere dingen, maar sinds ik digitaal fotografeer gebruik ik die dingen eigenlijk nooit. Digitaal is het net zo gemakkelijk om ze op de computer toe te passen terwijl je altijd een origineel hebt (polarisatie is dus niet digitaal toe te passen). En daarnaast is het nogal een gekloot om er weer zo'n houder op te schroeven en dan dat filter vingerafdrukvrij erin te schuiven enzo.
Scope Pure Colombia BV
pi_23116161
ok, ik had het dus verkeerd begrepen of het was me verkeerd uitgelegd, maar denk het eerste .

Hoe maak je een filter goed schoon als er vingervlekken opzitten.
  FOK!fotograaf zaterdag 6 november 2004 @ 10:08:34 #171
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23116294
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 09:51 schreef super-muffin het volgende:
ok, ik had het dus verkeerd begrepen of het was me verkeerd uitgelegd, maar denk het eerste .

Hoe maak je een filter goed schoon als er vingervlekken opzitten.
een lensdoekje doet altijd goed z'n werk.
daarmee krijg je vaak ook de vingerafdrukken eraf enzo.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23116325
ok, thnx!

Ik zal als ik eindelijk kan fotograferen wel die filters uitproberen op een kleurrijk 'iets'
  FOK!fotograaf zaterdag 6 november 2004 @ 10:16:34 #173
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23116355
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 10:13 schreef super-muffin het volgende:
ok, thnx!

Ik zal als ik eindelijk kan fotograferen wel die filters uitproberen op een kleurrijk 'iets'
Veel succes!
en even je bevindingen posten natuurlijk
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 6 november 2004 @ 10:32:44 #174
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23116484
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 10:08 schreef Xilantof het volgende:

[..]

een lensdoekje doet altijd goed z'n werk.
daarmee krijg je vaak ook de vingerafdrukken eraf enzo.
Voeg daar nog zo'n handig blaaskwastje aan toe. Kwastje verwijderen en balgje gebruiken om stofdeeltjes van het glas te blazen. Die stofdeeltjes kunnen namelijk in combinatie met een lenstissue een redelijk vernietigende werking op een filter hebben..... .

Bij een normale schoonmaakbeurt is het dus eerst een kwestie van stofdeeltjes wegblazen, vervolgens het glas licht beademen (dan zie je vervuilingen/vingerafdrukken ook goed zitten) en vervolgens met een lenstissue schoonvegen.

Wanneer je op beurzen e.d. filters koopt willen die nog wel eens behoorlijk vuil zijn. Voor die gevallen bieden Trekvat en Kruitpleister uitkomst: Brillendoekjes die gedrenkt zijn in alcohol en waarmee je stevige verontreiniging vrij eenvoudig verwijdert .

Soms gaat de vervuiling nog een paar stadia verder wanneer je op een beurs een uiterst bruikbaar optiekje of filter tegenkomt voor weinig, maar waarvan het glas bedekt is met een mengsel van aanslag en ingebakken stof

Zelfs dan gloort er nog hoop . Voorzichtig met een in spiritus gedrenkt watje de boel oplossen en voorzichtig afdeppen, waarbij het de kunst is vooral niet te gaan 'boenen'. Na een tijdje behoedzaam op die manier de boel beurtelings te bevochtigen en schoon te deppen hou je een schoon filter of optiekje over.onder andere de Zuiko van mijn Olympus 35SP meetzoeker is middels deze behandeling weer 100% maalvaardig geworden
pi_23116580
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 10:16 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Veel succes!
en even je bevindingen posten natuurlijk
Ja natuurlijk. Ik heb een scanner.

@ouwesok: bedankt, ik heb dit topic even gebookmarked.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')