abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20749643
Ik ga donderdag op vakantie richting China en in een Marco Polo-gidsje stond dat omdat het heiig kan zijn daar, het gebruik van een filter handig is. Alleen wát voor filter, dat stond dan weer niet vermeld.

Mensen met ervaring hiermee? Is het nodig? Zo ja, wat voor filter hebben we het hier over dan?
Die Welt ist alles was der Fall ist.
pi_20787650
een uv filter?

---

[ Bericht 78% gewijzigd door berc op 24-07-2004 00:01:43 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 22 juli 2004 @ 20:47:35 #103
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_20795381
quote:
Op dinsdag 20 juli 2004 19:43 schreef keeper het volgende:
Ik ga donderdag op vakantie richting China en in een Marco Polo-gidsje stond dat omdat het heiig kan zijn daar, het gebruik van een filter handig is. Alleen wát voor filter, dat stond dan weer niet vermeld.

Mensen met ervaring hiermee? Is het nodig? Zo ja, wat voor filter hebben we het hier over dan?
Aan de heiigheid doe je met een filter weinig tenzij je met infrarood gaat fotograferen (zoek maar eens in de topics op infrarood).

In hooggelegen gebieden kan een UV-filter het zicht weer een beetje terugbrengen, bij uitgesproken zonlicht zou je met een polarisatiefilter de zonreflectie van de heiigheid kunnen halen wat ook weer een klein kwaliteitssprongetje betekent.

In uiterst vochtige lucht beschermt een UV-filter het coating van je frontelement, een filter van een tientje of drie poetst wat zorgelozer dan een frontlens van weet ik hoeveel .
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 23 juli 2004 @ 18:33:53 #104
20330 knuppelhout
ouwe dibbes
pi_20813270
waar in rdam kan je prima 2ehands filters kopen? online is ook goed en mag zelfs nieuw zijn, als het maar niet duurder dan ong. 25e is. Het hoeft allemaal niet perfect te zijn, maar wil wel graag leren werken met n pola-filter. De maat die ik nodig heb is 52mm, en ik heb er een van Hama voor 25e gezien, is dat wat?
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_20820605
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 18:33 schreef knuppelhout het volgende:
waar in rdam kan je prima 2ehands filters kopen? online is ook goed en mag zelfs nieuw zijn, als het maar niet duurder dan ong. 25e is. Het hoeft allemaal niet perfect te zijn, maar wil wel graag leren werken met n pola-filter. De maat die ik nodig heb is 52mm, en ik heb er een van Hama voor 25e gezien, is dat wat?
je mag mijn 52mm polarisatie filter overkopen voor 12 euro
http://members.chello.nl/l.berk/filter52.jpg

maarten@flatdesign.nl
pi_20820709
marumi dat klinkt als de euroshopper onder de filters, of heb ik het dan helemaal mis?
waar woon je btw?
pi_20820836
quote:
Op zaterdag 24 juli 2004 00:07 schreef knuppelhout het volgende:
marumi dat klinkt als de euroshopper onder de filters, of heb ik het dan helemaal mis?
waar woon je btw?
arnhem,

of het een goed merk is weet ik niet, ouwesok weet dat wel
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 24 juli 2004 @ 00:14:57 #108
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_20820859
quote:
Op zaterdag 24 juli 2004 00:07 schreef knuppelhout het volgende:
waar woon je btw?
Op zich weinig mis met dat filtertje, ziet er goed neutraal uit en zo.

Er zijn door de loop van de jaren heen ontzettend veel merken geweest die filters uitbrachten. Tot nog toe heb ik nog maar één slecht merk gezien, en dat was Hunter plestik meuk
pi_20821329
ik wacht ff tot ik mn converter binnen heb, misschien dat ik je daarna mail, thx voor t aanbod iig.
incl verzenden zou t trouwes net zo duur worden als n nieuwe hama, maar ik heb geen id van de kwaliteiten van al die dingen. verdiep ik me later wel weer in.
pi_20821467
quote:
Op zaterdag 24 juli 2004 00:41 schreef knuppelhout het volgende:
ik wacht ff tot ik mn converter binnen heb, misschien dat ik je daarna mail, thx voor t aanbod iig.
incl verzenden zou t trouwes net zo duur worden als n nieuwe hama, maar ik heb geen id van de kwaliteiten van al die dingen. verdiep ik me later wel weer in.
verzenden 2 euro ofzo dacht ik.
pi_20823925
Ik heb nog wat verder geexperimenteerd met mijn polarisatie filter en ik krijg inderdaad duidelijke effecten op kleuren als groen en rood op heerlijk zonnige dagen. Maar die lucht.... daar zie ik het dus echt absoluut niet. Iemand nog tips hoe ik het ook bij de lucht zou moeten kunnen zien?

Verder ben ik sowieso niet zo handig in die verschillen zien. Heb inmiddels wel het idee gekregen dat je gewoon ook kunt inschatten waar de zon staat tov hetgeen je wilt fotograferen, en op basis daarvan kunt bepalen waar je de "sneetjes" op je polarisatie filter moet positioneren om maximaal effect te krijgen. Bestaan er van dat soort tabelletjes, of is dit gewoon wishful thinking van mijn kant?
pi_20823930
Heb dus een Hama polarisatie filter, 55 mm.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 24 juli 2004 @ 11:41:04 #113
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_20825145
quote:
Op zaterdag 24 juli 2004 09:59 schreef kkkk het volgende:
Iemand nog tips hoe ik het ook bij de lucht zou moeten kunnen zien?
Het effect is het beste zichtbaar wanneer je van die blauwe lucht hebt met stapelwolkjes erin. Let dan vooral op de manier waarop die wolkjes afsteken tegen de lucht.

Het instellen van een polafilter volgens een tabel zou misschien mogelijk zijn, het beste effect krijg je echter door gewoon kijken en draaien. Soms is namelijk het maximale effect niet het gewenste, omdat het allemaal nogal overdreven over kan komen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 26 juli 2004 @ 20:17:55 #114
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_20874813
De Biermann + Weber TopPol voor de Canon S1IS

Dit soort wolkjes bedoel ik dus
  maandag 26 juli 2004 @ 21:48:03 #115
20330 knuppelhout
ouwe dibbes
pi_20877132
joh!
dacht een wolkje melk in de koffie
  dinsdag 27 juli 2004 @ 00:12:55 #116
39284 thiamat
...Mmmm...
pi_20880551
quote:
Op maandag 26 juli 2004 21:48 schreef knuppelhout het volgende:
joh!
dacht een wolkje melk in de koffie
Ow heerlijk, die diepgang !

Ben weer terug van (surf- ) vakantie trouwens, dus een goedemorgen !
Op zondag 30 mei 2004 22:06 schreef Croupouque het volgende:
"De slimste van FOK!", dat is net zoiets als 'de minst stinkende drol op de mesthoop'.
  dinsdag 27 juli 2004 @ 15:23:01 #117
20330 knuppelhout
ouwe dibbes
pi_20889877
ik heb trouwens mn raynox dcr-720 binnen. vervorming absoluut zichtbaar, maar dat extra bereik is echt smullen!
bij interesse post ik wat samples
pi_20889912
quote:
Op dinsdag 27 juli 2004 15:23 schreef knuppelhout het volgende:
ik heb trouwens mn raynox dcr-720 binnen. vervorming absoluut zichtbaar, maar dat extra bereik is echt smullen!
bij interesse post ik wat samples
* JoranVW steekt zijn hand op en zegt: ik heb wel interesse menneer.

En wat leuke specs mischien (wat is het eigenlijk?)
I used to want to take a drill to my head, Let the pain out of the hole...
Dit is niet een beeldscherm!
  dinsdag 27 juli 2004 @ 15:32:03 #119
20330 knuppelhout
ouwe dibbes
pi_20890078
groothoek-converter voor mn olympus 740.
het bereik is van 38-380mm (eq) naar 27-270 mm gegaan
leuk voor in de vakantie: landschappen, gebouwen en 'luchten' worden er wijdser van.

ik zal ze straks online zetten
  dinsdag 27 juli 2004 @ 17:49:18 #120
20330 knuppelhout
ouwe dibbes
pi_20892996
MET voorzetlens

ZONDER voorzetlens

let vooral op het verschil in het aantal verdiepingen helemaal rechts.

Een paar foto's voor de lol:

en

allen clickable

ze zijn een beetje haastig gemaakt, en in de extreme groothoekstand wil je echt geen lantaarnpalen hebben staan (die worden behoorlijk krom), maar het is een lekkere uitbreiding voor mn cam, die al prachtige foto's maakte! Ik ga er deze vakantie veel van genieten, en volgend jaar nog meer: 4 maanden tanzania (ik denk kwijlend aan de zonsondergangen die ik ga fotograferen!)

oja: nu die toeter van een lens er op zit, moet ik ook een groter tasje hebben. Welke hebben jullie?
pi_20938071
Aha, dat verhaal van die toeter op de lens en een grotere tas nodig hebben, daar heb ik ook last van!

Ouwesok, dus het moeten echt stapelwolkjes zijn? Waarop stel je dan scherp? Op de lucht of op de wolken, of maakt dat niet uit omdat je het effect daarvoor al zou zien of zo? Op sommige punten ben ik nog volledig blanco

Dus met die lucht is het me nog steeds niet gelukt, maar ik zie het effect nu wel heel goed op landelijke objecten en zo, dus dat gaat de goede kant op!
pi_20938840
scherpstellen: kies gewoon scene mode landschap op je toestel. die wolken zijn bijna 'oneindig' ver weg
pi_20938902
Da's waar, maar maakt het uit met een polafilter?
pi_20939197
kweenie, vraag me nog steeds af of een polafilter of een close-up filter bovenop de wide-converter kunnen, of dat dat gewoon niet werkt...
  donderdag 29 juli 2004 @ 20:18:11 #125
67128 capibar
Ondertitels zijn overschat.
pi_20939206
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 20:03 schreef kkkk het volgende:
Da's waar, maar maakt het uit met een polafilter?
een polafilter heeft verder geen effect op het scherstellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')