N00b vraag. Ik vignettering die zwarte ronde hoekjes die je aan je plaatje krijgt?quote:Op donderdag 17 juni 2004 16:15 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Oeioeioei....... Wat was ook al weer het probleem met digitaal ? Juist, het gebrek aan groothoek.
En als je een grote beeldhoek gebruikt heb je aan een polarisatiefilter weer weinig, omdat ie het alleen maar onder een bepaalde hoek fatsoenlijk doet is ie meer geschikt voor normaal tot lang brandpunt.
Gewoon op zoek naar een voordeliger alternatief, waarbij aangemerkt mag worden dat de boel normaal pas gaat vignetteren wanneer je meer dan twee filters bovenop elkaar stapelt.
Bij de combinatie van C765 en adapterring kan daarbij gesteld worden dat het filter veel groter is dan het frontend van het objectief, waardoor je helemaal niet zo angstig hoeft te zijn voor reflecties.
Kwaliteitsverschil tussen B+W en Hoya/Kaiser/Hama/Izumar zie je niet, voel je hooguit bij het op- of afschroeven van het filter. Het enige merk dat je moet mijden bij filters is Hunter, da's dus echt je reinste plestik.
Circulaire polafilters worden overigens nooit echt voordelig
ja.quote:Op donderdag 17 juni 2004 17:23 schreef pea4fun het volgende:
[..]
N00b vraag. Ik vignettering die zwarte ronde hoekjes die je aan je plaatje krijgt?
Dank je, dan weet ik waar het over gaatquote:Op donderdag 17 juni 2004 17:27 schreef capibar het volgende:
[..]
ja.
Hmmz, en bij 4mp? Sommigen zeggen idd dat je geen verschil ziet met deze kwaliteit camera's... is it true?quote:[b]
Wat betreft het verschil tussen de merken ben ik het niet eens met Ouwesok, alleen kun je met een 3 mp niet groot genoeg afdrukken om de verschillen waar te nemen.... Ikzelf gebruik alleen B&W filters, maar ik druk dan ook regelmatig wat groter af!
Is 50/70 uit kleinbeeld ook voldoende om iets over de kwaliteit te kunnen zeggen ?quote:Op donderdag 17 juni 2004 16:27 schreef mig29 het volgende:
Wat betreft het verschil tussen de merken ben ik het niet eens met Ouwesok, alleen kun je met een 3 mp niet groot genoeg afdrukken om de verschillen waar te nemen.... Ikzelf gebruik alleen B&W filters, maar ik druk dan ook regelmatig wat groter af!
Ik heb net even een proefschot buiten de deur gemaakt om te kijken wat het doet, schot is niet van dien aard om op een forum te posten, kan er alleen uit opmaken dat alles zich zo gedraagt als ik van camera en filter gewend ben.quote:Op zondag 4 juli 2004 14:02 schreef rique het volgende:
Dat is best wel een ontdekking waar de mensheid wat aan heeft!
Ben benieuwd naar de resultaten!
Ligt meer aan polarisatiefilter an sich dan aan het feit of ie nou lineair of circulair is. Dat onderscheidt dient alleen ter afwending van technisch ongerief.quote:Op zondag 4 juli 2004 17:22 schreef SiGNe het volgende:
Auto's en waterpartijen doen het ok goed met een cir. polarisatiefilter ben ik achter gekomen.
Ook bomen kan je een stuk groener krijgen.
Ik heb mijn filter nog niet zo lang dus echt superfoto's heb ik nog niet, maar het werkt wel perfect.
Mwoah, een probleem is anders....quote:Op zondag 4 juli 2004 21:30 schreef Ouwesok het volgende:
Lijkt me niet echt een probleemtoch
En bij de eerste foto filter je zelfs de auto weg erachter its amazing!quote:Op zondag 4 juli 2004 21:30 schreef Ouwesok het volgende:
Met het weer wilde het vandaag niet bepaald vlotten, althans niet boven Flevoland. Daarom het polarisatiefilter en de G5 maar eens op mijn voertuigje gericht.
Even met het filter in zijn beide uiterste standen. Let op de ramen, de lakkleur en het wegdek::
[afbeelding]
[afbeelding]
Lijkt me niet echt een probleemtoch
Effect is nog vrij beperkt, door het diffuse licht is er niet zoveel te doen voor het polarisatiefilter. Als de zon erbij komt wordt het echt feest met dit glaasje.quote:Op zondag 4 juli 2004 21:32 schreef rique het volgende:
[..]
Mwoah, een probleem is anders....![]()
Echt goed gevonden zo op een zondagochtendMooi ontspiegelend effect krijg je zo met je ouderwetse "niet geschikte" polafilters!
Ik heb dit topic helemaal doorgelezen en toch is het me nog niet helemaal duidelijk: Hoe werkt dat met die cokin filters? Kun je ze gebruiken voor al je lenzen of hoe zit het? Wat zijn de voor- en nadelen ervanquote:Op maandag 7 juni 2004 16:29 schreef apestartje het volgende:
[..]
Ja ik heb gelukkig een circulaire gekocht want ik wist dat dit problemen gaf met scherp stellen,en deze is van cockin zodat ie op alle vier mijn lenzen past van de rolletjes camera,maar ik heb geen houder voor de digitale camera,ik wilde eerst weten of het zin heeft.
Maar hoe zit het met chromatische filters (kleur verloopfilters) compenseert de elektronica van de digi niet het effect van de filters?
En ja wat kost dat nu,die van mij was toen 149,- gulden maar bij cockin moet je dus nog een houder en diverse adapter ringen kopen voor de diverse lenzen(grootste 77mm p-systeem),maar als je maar één lens hebt is het denkelijk goedkoper om een vaste polarisatie filter te kopen.
Maar dan nog zijn ze niet goedkoop,en een nadeel ze nemen een factor 4,5 aan licht weg,en dat is veel,dus je kan hem niet altijd gebruiken.
Tsja.....werk....quote:Op maandag 5 juli 2004 12:07 schreef Kermit77 het volgende:
Hè ????
Op stap zonder camera?
Tja dat krijg je ervan...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |