abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23370635
ik heb nu mn 3 filters bij me, en ik ga zo meteen in een tussen uur even foto's maken van een gekleurd spiraal op de muur hier op school telkens met een andere filter
pi_23370656
quote:
Op woensdag 17 november 2004 08:50 schreef super-muffin het volgende:
ik heb nu mn 3 filters bij me, en ik ga zo meteen in een tussen uur even foto's maken van een gekleurd spiraal op de muur hier op school telkens met een andere filter
Welke filters zijn dat?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_23379140
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 22:34 schreef thiamat het volgende:
Wanneer ik de search eens gebruik, zie ik dat er nogal wat topics over zijn geopent. Beetje door elkaar en erg oud. Zo nu en dan duikt er een nieuwe op. Daarom hoop dat dit topic gewenst is!

Keb namelijk zelf ook een vraagje:
Ik kan namelijk door de bomen het bos niet meer zien! Echt wat ontiegelijk veel filters zijn er.

Ik zoek een filter voor m'n canon powershot a60. 52 mm moet ie zijn .
Als er achter een naam van een filter staat 52, betekend dan dat ie 52 mm is??

En omdat ik nog maar een canon powershot a60 heb en nog niet zo lang bezig ben wil ik ook niet zo'n asociaal dure filter van canon of nikon of b&w(die was geloof ik ook redelijk duur ja).. Om en nabij de 30 euro en dan heb ik het wel gehad.

Dus wie kan mij een goed filter aanraden!?Zijn die filters van 7 euro ook wat?
Het gaat mij nu om een polarisatie filter !

Hopelijk een topic wat we willen en hopelijk een antwoord op m'n vraag!
Als ik me niet vergis moet je voor digitale camera's een circular polarisatie filter hebben, don't ask me why, ik dacht het ergens gelezen te hebben. De Circular filters zijn ook alweer een stuk duurder
Ik post om het posten.
pi_23379198
quote:
Op woensdag 17 november 2004 15:44 schreef Furious het volgende:

[..]

Als ik me niet vergis moet je voor digitale camera's een circular polarisatie filter hebben, don't ask me why, ik dacht het ergens gelezen te hebben. De Circular filters zijn ook alweer een stuk duurder
Beetje oude vraag die je daar oprakelt he . Bovendien eentje die al minstens 5x keer is beantwoord

En zo duur zijn die circulaire filters niet hoor . EUR 20 zoals je in de afgelopen 10 posts kunt lezen ongeveer.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_23379412
* Furious kruipt weg in een donkerhoekje en gaat zitten wenen

Excuses
Ik post om het posten.
pi_23380749
quote:
Op woensdag 17 november 2004 15:54 schreef Furious het volgende:
* PdeHoog kruipt weg in een donkerhoekje en gaat zitten wenen

Excuses
Dat is nou ook weer niet nodig hoor

* PdeHoog trekt Furious uit het donkere hoekje en geeft een zakdoekje
pi_23380946
quote:
Op woensdag 17 november 2004 08:52 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Welke filters zijn dat?
Groen, Geel en rood.
pi_23386428
quote:
Op woensdag 17 november 2004 16:57 schreef super-muffin het volgende:

[..]

Groen, Geel en rood.
OK...dat zijn filters die vooral voor zwartwit-filmpjes uitermate geschikt zijn. Ergens in dit topic is een linkje opgenomen naar een filter-handboek. Daar kun je de toepassingen opzoeken.
pi_23387689
twijfel ook nog over een filter...
lastig lastig lastig...
Pdehoog, ik hoor wel of je het een aanrader vindt, een pola
pi_23389022
quote:
Op woensdag 17 november 2004 21:27 schreef De_Warme_bakker het volgende:
twijfel ook nog over een filter...
lastig lastig lastig...
Pdehoog, ik hoor wel of je het een aanrader vindt, een pola
hehehehe

wat voor filtermaat heb je?
pi_23389094
55mm
pi_23389126
quote:
Op woensdag 17 november 2004 22:20 schreef De_Warme_bakker het volgende:
55mm
hehehehe...toevallig heb ik een 55mm gekocht . Die kan je wel een keertje lenen.

off-topic: delft-by-night wordt een week opgeschoven. Weer ziet er niet goed uit
pi_23389300
lijkt me een puik plan, zowel het lenen als het delft-by-night
  vrijdag 19 november 2004 @ 15:31:28 #239
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23426533
quote:
Zeer gewaardeerde klant,

Uw bestelling wordt vandaag verstuurd en zal binnen 3 werkdagen bij u moeten arriveren. Vanaf morgen kunt u de status van uw bestelling volgen op: www.tracktrace.nl
pi_23442323
quote:
Op woensdag 17 november 2004 20:44 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

OK...dat zijn filters die vooral voor zwartwit-filmpjes uitermate geschikt zijn. Ergens in dit topic is een linkje opgenomen naar een filter-handboek. Daar kun je de toepassingen opzoeken.
oh

ik vond het verschil door de zoeker minimaal. Nou is het wachten op de foto's
pi_23539377
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 11:29 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

In het nieuwe spullen topic had ik al een aankondiging gemaakt van de Kaiser Digishield wat in dit soort gevallen een oplossing kan betekenen . Zo ziet ie er ongeveer uit:
[afbeelding]

En op Photoscala vertellen ze er alles over. Met twintig Eur is ie niet echt duur
Ik ben even weggeweest, dus dit wordt een hele late reactie. Maar bedankt voor de suggestie, dit lijkt me precies wat ik in zo'n geval nodig heb om toch mij polafilter nuttig te kunnen gebruiken! Ik ga kijken.
  woensdag 24 november 2004 @ 14:30:12 #242
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_23541121
quote:
Op maandag 22 november 2004 12:32 schreef Shark.Bait het volgende:
Oja, voor die mensen die niet kunnen of willen zoeken:

Alles over filters:
B+W website

Download je eigen filterboek (met uitleg van de filters) in PDF formaat, geheel gratis van B+W site

Wel allemaal in het Engels.. wellicht is er ook een duitse versie... (is wel te verwachten van een duits merk )
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  vrijdag 3 december 2004 @ 12:23:56 #243
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23735026
Ik heb net de eerste foto's met het polarisatiefilter terug! Ze vallen me een beetje tegen maar dat komt vast doordat de mooie blauwe lucht zodra ik naar buiten ging met m'n camera in rap tempo bewolkt raakte...

Ik heb alleen een vraagje: moet je nog extra compenseren voor het feit dat het polarisatiefilter erop zit? Ik heb af en toe wat lopen spelen met de belichting en de foto's die "normaal" belicht zijn, dus alleen volgens de meter, lijken wat donker. Is het een goed idee om als je met een polarisatiefilter fotografeert altijd 1 stop te overbelichten op wat de meter aangeeft?
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 3 december 2004 @ 12:56:17 #244
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23735764
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 12:23 schreef Subhuman het volgende:
Ik heb net de eerste foto's met het polarisatiefilter terug! Ze vallen me een beetje tegen maar dat komt vast doordat de mooie blauwe lucht zodra ik naar buiten ging met m'n camera in rap tempo bewolkt raakte...

Ik heb alleen een vraagje: moet je nog extra compenseren voor het feit dat het polarisatiefilter erop zit? Ik heb af en toe wat lopen spelen met de belichting en de foto's die "normaal" belicht zijn, dus alleen volgens de meter, lijken wat donker. Is het een goed idee om als je met een polarisatiefilter fotografeert altijd 1 stop te overbelichten op wat de meter aangeeft?

De werking van een polarisatiefilter is het fraaist op dia's of op digitaal. Op negatieffilms wordt de print vaak te licht afgedrukt waardoor de volle kleuren er niet uitkomen. Wanneer je een goeie band opbouwt met de uitbater van een minilab kun je ervoor zorgen dat die je foto's op de normale dekking afdrukt, en dan zijn je kleuren weer terug.
Diafilm gebruiken is echter veul beter omdat die van zichzelf al verzadigder kleuren weergeven .

Compenseren voor een polarisatiefilter is alleen noodzakelijk als je buiten het filter om meet(dus met een losse lichtmeter of met een meetzoeker die de meetcel niet in de lensmontuur heeft zitten. In die gevallen moet je de boel al snel twee stoppen ruimer belcihten..

Extra compensaties bij TTL-lichtmeting zijn alleen nodig voor hele oude CdS-meters die een verminderde gevoeligheid hebben voor rood, en dan nog alleen wanneer er een oranje of rood filter op staat. Bij een polarisatiefilter moet je dus niet extra gaan corrigeren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 3 december 2004 @ 13:03:08 #245
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23735927
Okee, bedankt!

De luchten zijn inderdaad aardig licht geworden... Moet ik toch eens op zoek gaan naar een minilab!
Een willekeurige Kral met 1-uur-service, zouden die een eigen minilab hebben? Ik haalde net m'n foto's op en er hingen wel allemaal afdrukken te drogen achterin de zaak.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 3 december 2004 @ 13:07:11 #246
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23736050
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 13:03 schreef Subhuman het volgende:
Okee, bedankt!

De luchten zijn inderdaad aardig licht geworden... Moet ik toch eens op zoek gaan naar een minilab!
Een willekeurige Kral met 1-uur-service, zouden die een eigen minilab hebben? Ik haalde net m'n foto's op en er hingen wel allemaal afdrukken te drogen achterin de zaak.

Hangt van de vestiging af, een aantal heeft een microlab waar nauwelijks correctiemogelijkheden zijn. Let dus naast op wat er hangt te drogen ook even op of er echt iemand afdrukken zit te maken of dat er een masjientje staat waar aan de ene kant een film in verdwijnt en aan de andere kant negatieven en afdrukken uitvallen zonder tussenkomst van een mensch
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 3 december 2004 @ 13:10:48 #247
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23736124
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 13:07 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hangt van de vestiging af, een aantal heeft een microlab waar nauwelijks correctiemogelijkheden zijn. Let dus naast op wat er hangt te drogen ook even op of er echt iemand afdrukken zit te maken of dat er een masjientje staat waar aan de ene kant een film in verdwijnt en aan de andere kant negatieven en afdrukken uitvallen zonder tussenkomst van een mensch

Ik had wel het idee dat ik achterin een machine zag staan, leek op een kopieerapparaat maar dan anders.

Ik zal de volgende keer eens vragen als ik daar ben.
pi_23804255
ole, van de Sint een circ. polafiltertje gekregen: een echte Miranda!
weet iemand of t wat is?

en hoe kan ik m binnenshuis testen? nauwelijks toch?
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_23805425
quote:
Op maandag 6 december 2004 19:08 schreef knuppelhout het volgende:
ole, van de Sint een circ. polafiltertje gekregen: een echte Miranda!
weet iemand of t wat is?

en hoe kan ik m binnenshuis testen? nauwelijks toch?
Je kunt hem wel testen. Zorg voor een weerspiegeling van licht in de ramen en probeer dan in een 45-graden hoek te gaan staan tov het raam. Richt vervolgens je camera met filter op het raam en draai rustig heen en weer. Je ziet als het goed is op een gegeven moment de weerspiegeling enigzins verdwijnen.
  woensdag 1 juni 2005 @ 21:18:40 #250
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_27556753
Ik ga de komende tijd produkten fotograferen, die nogal glimmen. Gitaren, maar ook trompetten enz. Het leek mij dat een polarisatiefilter niet zo heel veel uit zou halen (het zijn immers geen doorzichtige oppervlakken en daarop werkt een polarisatiefilter het beste), maar een fotostudio die ook dit soort dingen fotografeert zegt dat het toch best aardig kan helpen. Dus, ik ga een polarisatiefilter kopen. Na wat rondlezen zie ik veel over merken als B&W en Hoya. Van beide merken lees ik veel goede dingen, volgens mij zit het met de algemene kwaliteit van deze filters wel goed.

Bij Kamera Express zijn de volgende polarisatiefilters van deze merken te krijgen. Kan iemand me adviseren over welke? Zou het uberhaupt wel verschil maken? Ik gebruik een Canon 350D en zal voor deze foto's m'n Sigma 18-50 2.8 EX gebruiken.

b&w circulair pol 67 e ¤ 79,00
b&w circulair pol mrc 67 e ¤ 103,00
hoya pola hmc serie 67mm ¤ 85,00
hoya pola hmc super serie 67mm ¤ 101,00
hoya pola hmc ultra serie 67mm ¤ 140,00
hoya pola standaard serie 67mm ¤ 52,00
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')