^^ Vroeg ik me ook af!! De soorten motorolie die bij mijn weten te krijgen zijn (dus waaruit ik een keuze zou moeten maken) zijn die van het kruidvat, hema, aldi, action, halfords en een benzinepomp. Wat raden de experts hier aan?quote:Op dinsdag 3 februari 2004 17:02 schreef Xcalibur het volgende:
er zijn tig soort olie (weet niet uit m'n hoofd wat precies, ik denk dat je het meeste wel gecoverd hebt), en de prijzen lopen uiteen van vrij goedkoop tot belachelijk duur...
Is goedkope olie slecht? Is hele duur olie ECHT beter?
Of kan ik het beste de middenmoot kopen?
Dat is niet helemaal waar. in de goede olieen zitten betere en meer zogenaamde dopes. (additieven) zoals anti oxidanten en noem maar op. in goedkope (lidl bijv) olie zit er hele slechte dopes in. en soms missen een paar cruciale dopes die niet verplicht zijn. maar wel de levensduur van je motor zwaar verlengen.quote:Op dinsdag 3 februari 2004 21:12 schreef The_Goeiste het volgende:
Het verschil tussen de goedkope olie en de dure olie zit hem in de verversingstermijn. Bij de dure motorolien kun je een langere tijd rijden op de zelfde motorolie. Als je auto veel olie verbruikt kun je overwegen de goedkopere olie te pakken aangezien de kwaliteit van de olie in nieuwstaat hetzelfde is en hij toch weer bijgevuld word.
Beter is natuurlijk het probleem van je verbruik aan te pakken. Het stevig wegrijden bij koude motor kan al een olieverbruik veroorzaken.
Waar haal je dan de olie die je wel in je gloednieuwe auto kunt gooien??quote:Op maandag 10 april 2006 22:26 schreef Robbiej het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. in de goede olieen zitten betere en meer zogenaamde dopes. (additieven) zoals anti oxidanten en noem maar op. in goedkope (lidl bijv) olie zit er hele slechte dopes in. en soms missen een paar cruciale dopes die niet verplicht zijn. maar wel de levensduur van je motor zwaar verlengen.
Goedkope olie in een gloednieuwe auto gooien. NIET DOEN je garantie vervalt meteen. aangezien je motor dan aan gort kan rijden. en hun daarvoor niet aansprakelijk zijn.
bron: mijn theorie boeken van mijn opleiding Autotechnicus
Bij de dealert.quote:Op maandag 10 april 2006 22:36 schreef Furia het volgende:
[..]
Waar haal je dan de olie die je wel in je gloednieuwe auto kunt gooien??
Daarbij zijn goedkope oliën vaak half-synthetisch en duurdere volsynthetisch...quote:Op maandag 10 april 2006 22:26 schreef Robbiej het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. in de goede olieen zitten betere en meer zogenaamde dopes. (additieven) zoals anti oxidanten en noem maar op. in goedkope (lidl bijv) olie zit er hele slechte dopes in. en soms missen een paar cruciale dopes die niet verplicht zijn. maar wel de levensduur van je motor zwaar verlengen.
Goedkope olie in een gloednieuwe auto gooien. NIET DOEN je garantie vervalt meteen. aangezien je motor dan aan gort kan rijden. en hun daarvoor niet aansprakelijk zijn.
De dealert zit mij te ver weg... is die van castrol wel een motorolie die je in je nieuwe auto kunt gooien, of is dat van de dealer nog aan te raden? En hoeveel moet daarvoor uitgetrokken worden? (Zowel Castrol en dealerspul)?quote:Op maandag 10 april 2006 23:44 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Daarbij zijn goedkope oliën vaak half-synthetisch en duurdere volsynthetisch...
Maar ook die laatste kun je -van castrol- gewoon bij de halfords kopen...
Dat is dan die olie die jij noemt, Castrol? (Ben echt een leekquote:Op dinsdag 11 april 2006 10:45 schreef MikeyMan het volgende:
De dealer gebruikt ook gewoon merk-olie over het algemeen...
En in mijn boekje moet wel staan wat er op dit moment in zit? Of kan ik daar beter de garage voor bellen? Normaal zou ik zeggen, ik laat het daar doen, maar ik hoef pas over een jaar/15.000km (wat bij mij minimaal een jaar is!) en nieuwe auto's schijnen eerst meer olie nodig te hebben..quote:Op dinsdag 11 april 2006 11:00 schreef MikeyMan het volgende:
Jah, kijk... Je hebt -net als met benzine, en vaak zijn dat nog dezelfde merken ook- verschillende merken olie...
- Castrol
- Elf
- Kroon
- Valvoline
- Shell
Daarnaast heb je verschillende typen dus... Zoals hierboven staat... Zolang je het goede type gebruikt, maakt het opzich niet uit welk merk je neemt... Als het maar hetzelfde type is (vol/halfsynthetisch, viscositeit)...
Daar moet inderdaad instaan wat waarin moet...quote:Op dinsdag 11 april 2006 11:11 schreef Furia het volgende:
[..]
En in mijn boekje moet wel staan wat er op dit moment in zit? Of kan ik daar beter de garage voor bellen? Normaal zou ik zeggen, ik laat het daar doen, maar ik hoef pas over een jaar/15.000km (wat bij mij minimaal een jaar is!) en nieuwe auto's schijnen eerst meer olie nodig te hebben..
Dank je!! Hier geeft hij namelijk "GTX MAGNATEC 5W-30" aan als aanbeveling, terwijl ik zelf al op zoek was naar 10W spul! Maar ik zal het boekje er ook eens even bijpakken.quote:Op dinsdag 11 april 2006 11:19 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Daar moet inderdaad instaan wat waarin moet...
Hier kun je het ook vinden:
http://www.ew2.lubesinfo.com/login.asp?sc=1156
Een Toyota Aygo (1.0 12V VVT-i) met op het moment 708km op de teller. Zevenhonderdacht jaquote:Op dinsdag 11 april 2006 11:39 schreef MikeyMan het volgende:
Wat voor auto/hoeveel kilometers praten we eigenlijk over?
quote:Op dinsdag 11 april 2006 11:43 schreef MikeyMan het volgende:
Dan is de kans sowieso vrij groot dat de dealer er castrol in gooit... Komt vaak voor bij toyota
Nouja... Kan me voorstellen dat ie een litertje achterin wil gooien...quote:Op dinsdag 11 april 2006 14:22 schreef Threepio het volgende:
waarom zou je met 708km op de teller je olie willen vervangen
ik mag toch hopen dat je met een spiksplinternieuwe toyota voorlopig wel onderhoudsvrij kan rijden?quote:Op dinsdag 11 april 2006 14:33 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Nouja... Kan me voorstellen dat ie een litertje achterin wil gooien...
Daarbij verbruikt een motor vooral in het begin wat meer olie dacht ik...?
Je kunt met geen enkele auto onderhoudsvrij rijden...quote:Op dinsdag 11 april 2006 14:40 schreef Threepio het volgende:
[..]
ik mag toch hopen dat je met een spiksplinternieuwe toyota voorlopig wel onderhoudsvrij kan rijden?
hoe willen ze bij de garage zien wat voor olie jij in je auto geknikkerd hebt dan ?quote:Op maandag 10 april 2006 22:26 schreef Robbiej het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |