abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1175246
Ik sprak laatst met een jongen die zei dat hij zelfmoord laf vond. Het had iets te maken met z'n geloof, zei hij.
Ik wist gewoon niet wat ik moest antwoorden! Behalve dat ik het er niet mee eens ben. Hoe maak je zo iemand nou duidelijk dat zelfmoord niet laf is?
(en nee, ik heb geen zelfmoordneigingen, maar ik vind mensen die wel die neigingen hebben zeker niet laf!)
dat is nog eens zonde van je tijd
pi_1175295
quote:
Op maandag 09 juli 2001 16:51 schreef bad-eendje het volgende:
Ik sprak laatst met een jongen die zei dat hij zelfmoord laf vond. Het had iets te maken met z'n geloof, zei hij.

Hoe maak je zo iemand nou duidelijk dat zelfmoord niet laf is?

Naar grote waarschijnlijkheid gewoon niet. Je kan argumenten aandragen wat je wil, hij zal vermoedelijk toch alles afwimpelen met zijn geloof als 'argument', ongeacht of het er mee te rijmen valt of niet. Ik vermoed gewoon dat ie niet open zal staan voor je argumenten
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_1175307
quote:
Op maandag 09 juli 2001 16:58 schreef DIGGER het volgende:

[..]

Naar grote waarschijnlijkheid gewoon niet. Je kan argumenten aandragen wat je wil, hij zal vermoedelijk toch alles afwimpelen met zijn geloof als 'argument', ongeacht of het er mee te rijmen valt of niet. Ik vermoed gewoon dat ie niet open zal staan voor je argumenten

demmie..
je hebt gelijk

ik kan er echt niets aan doen, ik word er kwaad om als ik erover nadenk

maandag 9 juli 2001 @ 17:00:15 #4
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_1175308
Ik ben het gedeeltelijk met die jongen eens.
Iemand die zelfmoord pleegt kiest vaak de makkelijkste weg, zonder rekening te houden met eventuele nabestaanden. Erg egoïstisch dus, en ook laf.

De enige "maar" die ik er aan wil verbinden, is misschien dat iemand die zelfmoord pleegt ziek in zijn hoofd is, en dus niet volledig toerekeningsvatbaar. Ik bedoel, iedereen heeft overlevingsdrang, dus als je het voor elkaar krijgt om je hoofd lang genoeg onder water te houden of voor een op je af razende trein te blijven staan, dan is die overlevingsdrang weg. Waarom? Omdat er geestelijk iets niet in orde is volgens mij...

pi_1175317
quote:
Op maandag 09 juli 2001 17:00 schreef Coelho het volgende:
Ik ben het gedeeltelijk met die jongen eens.
Iemand die zelfmoord pleegt kiest vaak de makkelijkste weg, zonder rekening te houden met eventuele nabestaanden. Erg egoïstisch dus, en ook laf.

De enige "maar" die ik er aan wil verbinden, is misschien dat iemand die zelfmoord pleegt ziek in zijn hoofd is, en dus niet volledig toerekeningsvatbaar. Ik bedoel, iedereen heeft overlevingsdrang, dus als je het voor elkaar krijgt om je hoofd lang genoeg onder water te houden of voor een op je af razende trein te blijven staan, dan is die overlevingsdrang weg. Waarom? Omdat er geestelijk iets niet in orde is volgens mij...

ja, en je weet natuurlijk niet wanneer zo iemand nu 'ziek in z'n hoofd is'
er zijn een hoop mensen die het goed kunnen 'verbergen'
pi_1175330
by the way..

De vrouw van Helmut Kohl heeft afgelopen weekeinde ook zelfmoord gepleegd, omdat ze erg veel pijn leed

(Of heet het dan euthanasie?)

Is dat dan ook een laffe daad?

maandag 9 juli 2001 @ 17:05:56 #7
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_1175342
quote:
Op maandag 09 juli 2001 17:02 schreef bad-eendje het volgende:
ja, en je weet natuurlijk niet wanneer zo iemand nu 'ziek in z'n hoofd is'
er zijn een hoop mensen die het goed kunnen 'verbergen'
Dat ben ik volledig met je eens. Vaak geeft iemand geen enkel teken aan zijn omgeving. Daarom denk ik ook dat mensen die hun polsen doorsnijden op een plaats met veel mensen, 10 aspirines nemen of van een 2e verdieping afspringen, alleen maar een schreeuw om aandacht ten gehore willen brengen, en dat dit dus niet de echte suïcide-risicogroep is...
pi_1175345
quote:
Op maandag 09 juli 2001 16:51 schreef bad-eendje het volgende:
Ik sprak laatst met een jongen die zei dat hij zelfmoord laf vond. Het had iets te maken met z'n geloof, zei hij. Ik wist gewoon niet wat ik moest antwoorden! Behalve dat ik het er niet mee eens ben. Hoe maak je zo iemand nou duidelijk dat zelfmoord niet laf is?
Gewoon niet. Alle tegenargumenten zullen idd als zijnde 'niet kunnen' worden afgedaan. Zinloos om eigenlijk hierover in discussie te gaan.

Het enige wat ik zou zeggen is: Zal degene die zelfmoord pleegt een boodschap aan hebben, of de anderen het wel of niet laf vinden. Alsof eer dan iets wat ze nog tegenhoudt.

[Dit bericht is gewijzigd door weerdo op 09-07-2001 22:44]

maandag 9 juli 2001 @ 17:06:28 #9
272 R@b
No-nonsens
pi_1175349
quote:
Op maandag 09 juli 2001 17:03 schreef bad-eendje het volgende:
by the way..

De vrouw van Helmut Kohl heeft afgelopen weekeinde ook zelfmoord gepleegd, omdat ze erg veel pijn leed

(Of heet het dan euthanasie?)

Is dat dan ook een laffe daad?

Zelfmoord plegen omdat je ongeneeslijk ziek bent zal over het algemeen anders worden beoordeeld dan zelfmoord omdat je geestelijk iets mankeert (depressief), terwijl je lichamelijk in orde bent.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  maandag 9 juli 2001 @ 17:07:14 #10
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_1175354
Ik vind zelfmoord niet laf..

mooie van het leven is dat je niet moet, maar je mag leven.. en je zelf mag beslissen wanneer je er vroegtijdig mee kapt..waarom zou dat laf zijn..

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_1175373
quote:
Op maandag 09 juli 2001 17:07 schreef Qarinx het volgende:

mooie van het leven is dat je niet moet, maar je mag leven.. en je zelf mag beslissen wanneer je er vroegtijdig mee kapt..waarom zou dat laf zijn..

omdat sommige mensen het zien als 'ontvluchten' van de problemen en dat vinden ze laf, want je moet je problemen niet ontvluchten, maar oplossen en erin geloven dat het zal lukken (ja, dit zei die jongen idd)
  maandag 9 juli 2001 @ 17:11:09 #12
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_1175377
quote:
Op maandag 09 juli 2001 17:10 schreef bad-eendje het volgende:

[..]

omdat sommige mensen het zien als 'ontvluchten' van de problemen en dat vinden ze laf, want je moet je problemen niet ontvluchten, maar oplossen en erin geloven dat het zal lukken (ja, dit zei die jongen idd)

tjah ik vind zelfmoord een oplossing...
  maandag 9 juli 2001 @ 17:11:37 #13
272 R@b
No-nonsens
pi_1175378
quote:
Op maandag 09 juli 2001 17:07 schreef Qarinx het volgende:

mooie van het leven is dat je niet moet, maar je mag leven.. en je zelf mag beslissen wanneer je er vroegtijdig mee kapt...

Van het geloof de bijbel mag dat niet. Zelfmoordenaars komen in de hel toch ?? Of staat dat er niet in?
quote:
waarom zou dat laf zijn..
Misschien omdat het als opgeven wordt gezien. Er een eind aan maken ipv de moeilijke omstandigheden te (blijven) bevechten??
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  maandag 9 juli 2001 @ 17:11:57 #14
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_1175379
quote:
Op maandag 09 juli 2001 17:00 schreef Coelho het volgende:
De enige "maar" die ik er aan wil verbinden, is misschien dat iemand die zelfmoord pleegt ziek in zijn hoofd is, en dus niet volledig toerekeningsvatbaar.
Wat een volkomen bullshit.:(
Dit maakt me bijna net zo boos als de opmerking dat het laf zou zijn.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  maandag 9 juli 2001 @ 17:12:07 #15
6271 aa
Schatje ik mis je
pi_1175380
Ah, gevonden, van topic: Zelfmoord?
quote:
Op dinsdag 19 december 2000 16:52 schreef aa het volgende:
Ik denk dat ik niet zo gauw zelfmoord zou kunnen plegen. Ik bedoel, het is zo ontzettend definitief. Er is geen weg terug. Al je verlangens zul je bijvoorbeeld nooit meer waar kunnen maken. Er zijn toch be paalde stadia in een mensenleven die je ook gewoon wil beleven, ik dan tenminste. De studententijd bijvoorbeeld.
Ik geloof dat er een boekje van René Diekstra bestaat over zelfmoord. Het is dan de bedoeling dat diegenen die zelfmoord willen plegen, dat boekje gaan lezen. Daarin worden ze, voor zover ik begrepen heb, opgeroepen bijvoorbeeld naar hun lagere school te gaan. Terug te kijken hoe het toen was. En naar de universiteit gaan waar ze heen hadden gewild [het boekje zal wel voor middelbare scholieren zijn]. Zo word je dan gedwongen om zeg maar vooruit te zien op wat je allemaal nog had kunnen doen, als je geen zelfmoord zou plegen.
Ik vind zelfmoord niet bij voorbaat egoïstisch, maar voor zover ik erover kan oordelen lijkt het me toch beter niet alleen zo'n beslissing te doorstaan. Probeer altijd te overleggen met je naasten, of zij misschien een uitweg van de problemen zien.

Wacht even, ik heb hier een link gevonden:
http://diekstra.com/Columns/Zo_leuk_is_het_leven_niet.htm

Het boek heet blijkbaar 'Als leven pijn doet'.

[b]Stapelverliefd op Emel O+ | EMEL IS VAN MIJ!!![/b][br]"Van de maan af gezien zijn we allen even groot."
  maandag 9 juli 2001 @ 17:14:34 #16
3305 Phat Lip
Heeft geen dikke lip.
pi_1175390
psies Qarinx!

...van wie is dat leven nou dan ?!

maandag 9 juli 2001 @ 17:15:24 #17
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_1175398
quote:
Op maandag 09 juli 2001 17:14 schreef Phat Lip het volgende:

...van wie is dat leven nou dan ?!

Uh..momenteel van mij..
  maandag 9 juli 2001 @ 17:15:52 #18
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_1175402
Mijn tante heeft zelfmoord gepleegd, maar die was zeker niet laf! Ze had 10 jaar lang geleden onder geestelijke problemen en elke keer als het iets beter ging storte het weer in, althans zo voelde zij dat.

Op een gegeven moment had ze het gewoon van te voren geplant en uitgevoerd. En ze had echt wel rekening gehouden met de nabestaande, want dat waren haar enigste steun geweest in die 10 jaar en daarom heeft zse het nog 10 jaar volgehouden.

Het enige jammerlijke was dat ze het niet van te voeren kon zeggen en afscheid kon nemen

We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
  maandag 9 juli 2001 @ 17:16:02 #19
3305 Phat Lip
Heeft geen dikke lip.
pi_1175404
..dat zeg ik
  maandag 9 juli 2001 @ 17:16:56 #20
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_1175410
quote:
Op maandag 09 juli 2001 17:16 schreef Phat Lip het volgende:
..dat zeg ik
* Qarinx traag is

had 'm even niet door

pi_1175414
Ik vind zelfmoord een laffe daad zodra je anderen lastig valt met je zelfmoord of je zelfmoordpoging. Ik denk daarbij dan even aan al die treinmachinisten die het hebben meegemaakt dat er iemand voor hun trein sprong. Veel van hen hebben daar een trauma aan over gehouden en hebben nu ook problemen in het leven.

Begrijp me niet verkeerd hoor ik kan er begrip voor hebben als mensen geen andere uitweg meer zien. Maar denk dan wel na hoe je het doet.

pi_1175436
Waarom zou zelfmoord laf zijn?
Waarom is zelfmoord ziek?

Omdat iemand die een toekomst ziet, die hij niet wilt alleen zo zou kunnen ontlopen?
Dat iemand geen uitweg meer ziet, omdat de cirkel van het steeds maar verliezen van mensen die van je houden en andere dingen hij/zij niet nog eens wil meemaken?
Of iemand die zo vreselijk gekweld word door pijn, mentaal of lichamelijk dat hij het niet meer kan verdragen?

Ik denk dat zelfmoord iets is wat niet laf of ziek kan worden genoemd, ik zie in dat mensen die dit doen alles hebben gedaan en nogsteeds verliezen.
Mensen die het doen voor aandacht en zorgen dat ze erdoor vertroeteld worden, die vind ik laf. Ze zijn laf dat ze mensen op zo'n manier zwart maken dat sommige mensen niet meer serieus worden genomen.

maandag 9 juli 2001 @ 17:20:32 #23
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_1175437
quote:
Op maandag 09 juli 2001 17:17 schreef Saskatchewan het volgende:
Ik vind zelfmoord een laffe daad zodra je anderen lastig valt met je zelfmoord of je zelfmoordpoging. Ik denk daarbij dan even aan al die treinmachinisten die het hebben meegemaakt dat er iemand voor hun trein sprong. Veel van hen hebben daar een trauma aan over gehouden en hebben nu ook problemen in het leven.
en denk ook aan al die mensen die het moeten schoonmaken..

idd..verschrikkelijk..

maandag 9 juli 2001 @ 17:21:51 #24
6271 aa
Schatje ik mis je
pi_1175451
Bovenal vind ik dat zelfmoord een persoonlijke keuze is.
[b]Stapelverliefd op Emel O+ | EMEL IS VAN MIJ!!![/b][br]"Van de maan af gezien zijn we allen even groot."
pi_1175495
Een familielid van me heeft er jaren geleden ook een eind aan gemaakt.
Zag het nut van het leven al vanaf zijn jongste jaren niet in.
Toen zijn vader en moeder allebei overleden waren (vroegtijdig, beiden door ziekte), heeft hij er een eind aan gemaakt.Het had voor zijn ouders ondraaglijk geweest, als zij hem overleefd hadden. Hij heeft dus ahw "gewacht" tot zij er niet meer waren. Van te voren afscheid genomen van zijn naaste familieleden (broer en zussen).
Laf? Nee. Het is voor een ander bijna niet mogelijk zich in zo iemand, die aan het leven lijdt, te verplaatsen. We moeten dat niet met "laf" afdoen, puur omdat we het niet begrijpen.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')