Ik kan me voorstellen dat je dat wel zal doen, de man kan misschien nog wel 100 worden. Van de andere kant, 80 jaar is ook een mooie leeftijd, hij sterft nu tenminste "pijnloos", geen ernstige ziekte heeft hem geveld.
Ik weet echt niet wat ik zou doen.
Ja, hij heeft een prettige dood gehad. Denk je dat? Hoe weet je dat? Omdat hij een hartaanval heeft gehad? Mooi niet dus.
quote:Wat een ontzettend domme vraag is dit zeg.
Op dinsdag 3 februari 2004 09:47 schreef greatgonzo het volgende:
Ik vroeg me vanmorgen iets af: stel, je kijkt even bij je buurman/een goede kennis naar binnen die al redelijk op leeftijd is (zeg 80 jaar). Maar hij zit niet op z'n stoel maar ligt op de grond. Wat doe je, ga je reanimeren of niet?Ik kan me voorstellen dat je dat wel zal doen, de man kan misschien nog wel 100 worden. Van de andere kant, 80 jaar is ook een mooie leeftijd, hij sterft nu tenminste "pijnloos", geen ernstige ziekte heeft hem geveld.
quote:wat zou je zelf willen dat een ander deed als je daar lag?
Ik vroeg me vanmorgen iets af: stel, je kijkt even bij je buurman/een goede kennis naar binnen die al redelijk op leeftijd is (zeg 80 jaar). Maar hij zit niet op z'n stoel maar ligt op de grond. Wat doe je, ga je reanimeren of niet?Ik kan me voorstellen dat je dat wel zal doen, de man kan misschien nog wel 100 worden. Van de andere kant, 80 jaar is ook een mooie leeftijd, hij sterft nu tenminste "pijnloos", geen ernstige ziekte heeft hem geveld.
Een persoon hoort altijd geholpen te worden, maakt niet uit wat voor leeftijd. Misschien wil hij nog wat goedmaken in zijn familie of weet ik het. Heb geen EHBO diploma en weet niet of ik er ooit 1 ga halen, maar als je het eenmaal weet dan kan het handig zijn, want je weet nooit wanneer je zo'n situatie tegenkomt..
en verder, beetje domme vraag TS.
nu ga jij op dat moment voor iemand beslissen of die persoon nog wel verder mag leven of niet
het enige moment waarop het niet mag, en dat is iets anders, is als er een non reanimatie verklaring bestaat, maar die is er meestal pas als mensen heel lang heel ernstig ziek zijn
Op het moment dat mensen er voor kiezen om niet gereanimeerd te willen worden, zouden ze eigenlijk dat ook thuis duidelijk moeten hebben staan, niet alleen in hun medisch dossier. Maarja, daar heb je op straat niets meer aan. Kan zoiets niet op het donorcodicil komen?
Nee, dan zou ik persoonlijk liever rustig heen zijn gegaan, ipv nog 10 jaar ellende mee te maken.
Ik weet ook wel dat ik niet over leven en dood mag beslissen, het is ook maar hypothetisch
quote:Maar dan geeft het je nog geen reden om over leven of dood te oordelen wel?
Op dinsdag 3 februari 2004 10:53 schreef Annastacia het volgende:
Nou ik vind dat TS wel een punt heeft. Een ouder iemand reanimeren kan nadelige gevolgen hebben voor die persoon. Als oudere herstel je nu eenmaal minder makkelijk dan een jonger iemand. Stel je voor dat een vrij gezonde tachtiger een hartaanval krijgt, en jij reanimeert deze persoon, zodat hij wordt gered. Er bestaat dan een kans dat deze persoon ernstig invalide wordt.
Een onbekende zal ik altijd proberen te reanimeren trouwens. Maar van mijn oma bijvoorbeeld weet ik dat zij er vrede mee zal hebben als ze komt te overlijden, ze is op. Ze heeft allerlei kwalen (waaronder een hartkwaal), en ik wil haar de de mogelijkheid van verdere invaliditeit besparen.
quote:Je ziet een ding over het hoofd: de persoon is dan namelijk al dood...Vraag is of je die persoon weer tot leven moet gaan wekken? Je bent wettelijk verplicht alles te doen wat in je mogelijkheid ligt. Toevallig kan ik reanimeren, maar in het geval van mijn oma zal ik het zeker niet doen! En dan weet ik 100% zeker dat ik overeenkomstig haar wens handel.
Op dinsdag 3 februari 2004 11:06 schreef Forau_Diavolina het volgende:[..]
Maar dan geeft het je nog geen reden om over leven of dood te oordelen wel?
quote:Psies, en je geeft zo'n persoon niet de kans om afscheid te kunnen nemen. Je hebt in mijn ogen niet de keuze maar de plicht om iemand helpen te overleven. De mensen die gereanimeerd moeten worden hebben die keuze niet en zouden dan overgeleverd zijn aan de mening van een andere persoon. beetje wrang..
Op dinsdag 3 februari 2004 11:06 schreef Forau_Diavolina het volgende:[..]
Maar dan geeft het je nog geen reden om over leven of dood te oordelen wel?
Is de vraag hier: ga je een 80-jarige man die met een hartaanval neervalt nog reanimeren dan is mijn antwoord "natuurlijk!" Leeftijd is geen criterium voor niet reanimeren.
Je hersenen kunnen slechts 3 minuten zonder zuurstof.
quote:Kans is groter meen ik... Maar dan nog.
Op dinsdag 3 februari 2004 11:12 schreef Isabeau het volgende:
Trouwens, de kans dat een reanimatie lukt is 10% als er direct met reanimeren wordt begonnen...Je hersenen kunnen slechts 3 minuten zonder zuurstof.
quote:als er al beestjes overheen lopen niet meer
Het is iets anders als ik iemand zie ineenzakken. Dan doet leeftijd er helemaal niets toe. Je reanimeert altijd iedereen.
quote:Uiteraard, ik zou mijn buurman ook niet meer re-animeren als de helft van zijn gezicht paars is en hij nogal koud aanvoelt.
Op dinsdag 3 februari 2004 11:25 schreef Isabeau het volgende:
Wat ik vooral bedoel is dat de kans enorm klein is dat het lukt, als je direct begint. Bij het vinden van je buurman op de grond is er in ieder geval al tijd verloren gegaan. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat hij daar nog maar net ligt. Ik zou dus niet zo snel beginnen met reanimeren, maar eerst wat andere parameters nakijken (dat kan vrij snel).Het is iets anders als ik iemand zie ineenzakken. Dan doet leeftijd er helemaal niets toe. Je reanimeert altijd iedereen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |