abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 februari 2004 @ 09:47:35 #1
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_16840836
Ik vroeg me vanmorgen iets af: stel, je kijkt even bij je buurman/een goede kennis naar binnen die al redelijk op leeftijd is (zeg 80 jaar). Maar hij zit niet op z'n stoel maar ligt op de grond. Wat doe je, ga je reanimeren of niet?

Ik kan me voorstellen dat je dat wel zal doen, de man kan misschien nog wel 100 worden. Van de andere kant, 80 jaar is ook een mooie leeftijd, hij sterft nu tenminste "pijnloos", geen ernstige ziekte heeft hem geveld.

Ik weet echt niet wat ik zou doen.

Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_16840893
wat is dit voor vraag ,natuurlijk ga je reanimeren
pi_16840952
Die keuze mag jij niet nemen!!
pi_16841004
Als je gewoon zorgt dat je geen ehbo hebt, hoef je ook niet te reanimeren, ik zou hulp roepen en afwachten.
When life goes too fast, use emergency brake
Der Kleingeist hält Ordnung, das Genie beherrscht das Chaos!
pi_16841162
Lekkere mensen zijn jullie.
Als je buurman van 80 op de grond ligt, en je weet hoe je moet re-animeren is het je burgerplicht om dat te doen. Die buurman heeft daar zelf niet voor gekozen is niet ziek en woont nog steeds langs jullie. Dus zo hopeloos is hij ook niet. Verder kots ik van het idee dat jullie denken te kunnen beslissen over leven of dood.

Ja, hij heeft een prettige dood gehad. Denk je dat? Hoe weet je dat? Omdat hij een hartaanval heeft gehad? Mooi niet dus.

"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_16841217
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 09:47 schreef greatgonzo het volgende:
Ik vroeg me vanmorgen iets af: stel, je kijkt even bij je buurman/een goede kennis naar binnen die al redelijk op leeftijd is (zeg 80 jaar). Maar hij zit niet op z'n stoel maar ligt op de grond. Wat doe je, ga je reanimeren of niet?

Ik kan me voorstellen dat je dat wel zal doen, de man kan misschien nog wel 100 worden. Van de andere kant, 80 jaar is ook een mooie leeftijd, hij sterft nu tenminste "pijnloos", geen ernstige ziekte heeft hem geveld.

Wat een ontzettend domme vraag is dit zeg.
pi_16841237
.

Jezus nog aan toe zeg.

pi_16841273
quote:

wat zou je zelf willen dat een ander deed als je daar lag?
zoiets weet je niet van te voren dus moet je die man gewoon helpen als je kan.
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_16841303
Ik heb mijn buurvrouw ook eens moeten reanimeren toen ze dood op de grond lag. Wat een onzinvraag zeg, natuurlijk ga je er alles aan doen om iemand te redden. Doe jij dat niet dan? En waar liggen je grenzen dan? Alleen leeftijd, of ook intelligentie?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 3 februari 2004 @ 10:14:52 #10
67677 furanku
Did I Do That :?
pi_16841316
Ik zou gaan staan voor het raam en hem uitlachen

Een persoon hoort altijd geholpen te worden, maakt niet uit wat voor leeftijd. Misschien wil hij nog wat goedmaken in zijn familie of weet ik het. Heb geen EHBO diploma en weet niet of ik er ooit 1 ga halen, maar als je het eenmaal weet dan kan het handig zijn, want je weet nooit wanneer je zo'n situatie tegenkomt..

en verder, beetje domme vraag TS.

I'm a fokker! can't you see, do u wanna fok! all night with me.. ^_^
pi_16841351
gatverdamme dat jij daarzelfs aan denkt.
hoppa gewoon leven redden klaar geen discussie over mogelijk.

nu ga jij op dat moment voor iemand beslissen of die persoon nog wel verder mag leven of niet

het enige moment waarop het niet mag, en dat is iets anders, is als er een non reanimatie verklaring bestaat, maar die is er meestal pas als mensen heel lang heel ernstig ziek zijn

'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_16842235
Nou ik vind dat TS wel een punt heeft. Een ouder iemand reanimeren kan nadelige gevolgen hebben voor die persoon. Als oudere herstel je nu eenmaal minder makkelijk dan een jonger iemand. Stel je voor dat een vrij gezonde tachtiger een hartaanval krijgt, en jij reanimeert deze persoon, zodat hij wordt gered. Er bestaat dan een kans dat deze persoon ernstig invalide wordt.
Een onbekende zal ik altijd proberen te reanimeren trouwens. Maar van mijn oma bijvoorbeeld weet ik dat zij er vrede mee zal hebben als ze komt te overlijden, ze is op. Ze heeft allerlei kwalen (waaronder een hartkwaal), en ik wil haar de de mogelijkheid van verdere invaliditeit besparen.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 10:58:59 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_16842353
Weet je wat. We geven iedereen boven de 50 gewoon een spuitje zijn we van het dilema af. God wat een kut topic. Natuurlijk help je iemand.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 11:03:07 #14
35189 Troel
scherp en bot
pi_16842430
Natuurlijk reanimeer je. Je bent God niet.

Op het moment dat mensen er voor kiezen om niet gereanimeerd te willen worden, zouden ze eigenlijk dat ook thuis duidelijk moeten hebben staan, niet alleen in hun medisch dossier. Maarja, daar heb je op straat niets meer aan. Kan zoiets niet op het donorcodicil komen?

troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 3 februari 2004 @ 11:05:26 #15
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_16842487
ik bedoel alleen te zeggen dat iedereen eens dood moet gaan, er komt een keer een leeftijd dat het ophoud. Moet je het leven dan "kunstmatig" gaan verlengen? Laat iemand gewoon in waarde sterfen. Stel, de gereanimeerde leeft nog 10 jaar, krijgt kanker, kinderen komen om bij een ongeluk, noem maar meer ellende.

Nee, dan zou ik persoonlijk liever rustig heen zijn gegaan, ipv nog 10 jaar ellende mee te maken.

Ik weet ook wel dat ik niet over leven en dood mag beslissen, het is ook maar hypothetisch

Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_16842500
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 10:53 schreef Annastacia het volgende:
Nou ik vind dat TS wel een punt heeft. Een ouder iemand reanimeren kan nadelige gevolgen hebben voor die persoon. Als oudere herstel je nu eenmaal minder makkelijk dan een jonger iemand. Stel je voor dat een vrij gezonde tachtiger een hartaanval krijgt, en jij reanimeert deze persoon, zodat hij wordt gered. Er bestaat dan een kans dat deze persoon ernstig invalide wordt.
Een onbekende zal ik altijd proberen te reanimeren trouwens. Maar van mijn oma bijvoorbeeld weet ik dat zij er vrede mee zal hebben als ze komt te overlijden, ze is op. Ze heeft allerlei kwalen (waaronder een hartkwaal), en ik wil haar de de mogelijkheid van verdere invaliditeit besparen.
Maar dan geeft het je nog geen reden om over leven of dood te oordelen wel?
~Leonard Cohen
pi_16842549
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 11:06 schreef Forau_Diavolina het volgende:

[..]

Je ziet een ding over het hoofd: de persoon is dan namelijk al dood...Vraag is of je die persoon weer tot leven moet gaan wekken? Je bent wettelijk verplicht alles te doen wat in je mogelijkheid ligt. Toevallig kan ik reanimeren, maar in het geval van mijn oma zal ik het zeker niet doen! En dan weet ik 100% zeker dat ik overeenkomstig haar wens handel.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 11:10:13 #18
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_16842579
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 11:06 schreef Forau_Diavolina het volgende:

[..]

Psies, en je geeft zo'n persoon niet de kans om afscheid te kunnen nemen. Je hebt in mijn ogen niet de keuze maar de plicht om iemand helpen te overleven. De mensen die gereanimeerd moeten worden hebben die keuze niet en zouden dan overgeleverd zijn aan de mening van een andere persoon. beetje wrang..
put
your
clothes
on!
pi_16842583
Eh...als hij al een tijdje op de grond ligt denk ik dat ik bijvoorbeeld eerst eens naar zijn pupillen ga kijken voor ik een dood iemand onnodig ga reanimeren. Mijn vraag is dan: hoe lang ligt mijn buurman al zo? Soms is niet reanimeren ook beter dan een mens met een kloppend hart en falende hersens. Ik zou liever dood zijn dan verder moeten leven op mijn 80-ste met ernstige hersenschade.

Is de vraag hier: ga je een 80-jarige man die met een hartaanval neervalt nog reanimeren dan is mijn antwoord "natuurlijk!" Leeftijd is geen criterium voor niet reanimeren.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_16842627
Trouwens, de kans dat een reanimatie lukt is 10% als er direct met reanimeren wordt begonnen...

Je hersenen kunnen slechts 3 minuten zonder zuurstof.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_16842707
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 11:12 schreef Isabeau het volgende:
Trouwens, de kans dat een reanimatie lukt is 10% als er direct met reanimeren wordt begonnen...

Je hersenen kunnen slechts 3 minuten zonder zuurstof.

Kans is groter meen ik... Maar dan nog.
En ja, eerst praten, dan pijn en dan eh, nog iets. En dan re-animeren. Maar als ik een leven kan redden van een 80-jarige die nog thuis woont, een familie heeft, en daar afscheid van wil nemen doe ik dat zeker. 10% kans of niet.
~Leonard Cohen
pi_16842743
quote:

als er al beestjes overheen lopen niet meer
Ik ga niet de keuze nemen of hij naar MIJN idee oud genoeg is geworden.....
Carpe diem
pi_16842912
Wat ik vooral bedoel is dat de kans enorm klein is dat het lukt, als je direct begint. Bij het vinden van je buurman op de grond is er in ieder geval al tijd verloren gegaan. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat hij daar nog maar net ligt. Ik zou dus niet zo snel beginnen met reanimeren, maar eerst wat andere parameters nakijken (dat kan vrij snel).

Het is iets anders als ik iemand zie ineenzakken. Dan doet leeftijd er helemaal niets toe. Je reanimeert altijd iedereen.

pi_16842983
Ik ben bang voor bejaarden, zou het dus gewoon negeren/ervoorbij lopen.
pi_16843220
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 11:25 schreef Isabeau het volgende:
Wat ik vooral bedoel is dat de kans enorm klein is dat het lukt, als je direct begint. Bij het vinden van je buurman op de grond is er in ieder geval al tijd verloren gegaan. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat hij daar nog maar net ligt. Ik zou dus niet zo snel beginnen met reanimeren, maar eerst wat andere parameters nakijken (dat kan vrij snel).

Het is iets anders als ik iemand zie ineenzakken. Dan doet leeftijd er helemaal niets toe. Je reanimeert altijd iedereen.

Uiteraard, ik zou mijn buurman ook niet meer re-animeren als de helft van zijn gezicht paars is en hij nogal koud aanvoelt.
Je hebt helemaal gelijk.
~Leonard Cohen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')