Zijn er ook aanhangers van die theorie hier? En zo ja, waarom?
(ik ben er geen aanhanger van: Ik vinnut maar onzin.)
quote:Dit komt een beetje voort uit de sociologische beschouwing op de wereld en het vraagstuk groeien we naar een universele mens of is elke cultuur en ras onderscheidend. Mensen die geloven dat het wel degelijk uitmaakt waar je vandaan komt en dat we nooit naar een gelijk punt zullen evolueren heten de divergisten. Mensen die het tegengestelde geloven heten convergisten. Zoals jij het in je topic stelt is een beetje nazistich, Blut und Boden. De achterliggende gedachte had je beter kunnen formuleren.
Op maandag 09 juli 2001 11:34 schreef links234 het volgende:
Er bestaan theorieen dat een bepaald volk/ras (bloed) bij een bepaald land/grond/levensruimte hoort (bodem).Zijn er ook aanhangers van die theorie hier? En zo ja, waarom?
ik ben er geen aanhanger van: Ik vinnut maar onzin.)
Overigens denk ik dat door toedoen van massamedia en toenemende globalisering van economie een op westerse leest geschoeide wereldcultuur ontstaat. Convergist dus.
Of wereldcultuur gepaard gaat met Rijnlandse of Anglo-Amerikaanse staatsinrichting is alleen nog de vraag. Ligt ook aan het succes van EU.
Etnocentrische schermutselingen van tegenwoordig zijn achterhoede gevechten.
quote:
Er bestaan theorieen dat een bepaald volk/ras (bloed) bij een bepaald land/grond/levensruimte hoort (bodem).
quote:Ik geloof dat Hitler er een aanhanger van was.
quote:Ten eerste is je geloof in de nobelheid van de indianen wat naïef, maar okee. Ik vind het wel jammer dat de nazi's er meteen weer bij worden gehaald. Dat is nergens voor nodig. "Ik
Op maandag 09 juli 2001 15:47 schreef Ringo het volgende:
Daar hebben we hem, mijn geliefde Blut-und-Boden theorie. Geweldig, WAT een onzin.
Iknatuurlijk op dit soort verderfelijke nazi-filosofietjes. De indianen hadden het bij het rechte eind: de aarde is van niemand en van iedereen. Een mens die aanspraak maakt op een stuk grond, is van God los.
Wat mij betreft worden dit soort theorieën vooral gebruikt als excuus en rechtvaardiging voor ordinair 'landje-pik'. In het geval van de joden kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen, maar jammergenoeg worden andere mensen daar toch weer de dupe van. En daar kan ik niet tegen. Je eigen recht halen ten koste van de rechten van anderen
Het is alleen jammer dat de hele stelling vaak misbruikt wordt voor idd ordinair landje pik.
Ik moet wel zeggen dat ik het opvallend vind dat ergens gezegd word dat het voor Joden in mindere mate geld. Begrijp ik de post ms verkeerd?
quote:De joden zijn dus niet veel anders dan de nazi's, zoals ze nu bezig zijn?
Op maandag 09 juli 2001 18:41 schreef RaisinGirl het volgende:
Het hele bloed en bodem (het achterlijke van de theorie wordt meteen duidelijk als je 'em vertaalt naar het Nederlands) gebeuren is wat mij betreft allang achterhaald. Daarom vind ik het zo wonderlijk dat er nog steeds mensen zijn die deze gedachtengang volgen. Neem bijvoorbeeld de hele Midden-Oosten kwestie. Joden denken historisch recht te hebben (op basis van hun afkomst/etniciteit) op een bepaald stuk land.
Wat mij betreft worden dit soort theorieën vooral gebruikt als excuus en rechtvaardiging voor ordinair 'landje-pik'. In het geval van de joden kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen, maar jammergenoeg worden andere mensen daar toch weer de dupe van. En daar kan ik niet tegen. Je eigen recht halen ten koste van de rechten van anderen
Palestina behoorde voor WO I toe aan het Osmaanse rijk (de Turken), dat bestuurlijk, economisch en moreel op sterven na dood was. Omdat de Turken aan de zijde van de toenmalige asmogendheden (Duistland en Oostenrijk-Hongarije) deelnamen aan WO I verloren ze na het einde van de oorlog de gebieden die nu grofweg overeenkomen met het Midden-Oosten (excl. Iran) aan Groot-Brittannië en Frankrijk.
Na WO II en een verbeten guerilla tegen de Britten en Arabieren kreeg men toestemming een eigen staat te vormen en hebben er inderdaad ontruimingen plaats gevonden, wat leidde tot grote vluchtelingenkampen.
1 Van de fundamenten van Israël is dat iedereen die Joods is (d.w.z. een Joodse moeder heeft) zich automatisch in Israël mag vestigen en er burgerrechten verkrijgt. Dit moet men vooral ook zien tegen het licht van het lot van de Joden tijdens WO II. Vooral veel Joden die tijdens WO II in Israël verkeerden en die de Shoa dus bespaard zijn gebleven, hebben een mentaliteit van onverzettelijkheid aangenomen. Voortgespruit uit het idee: dit overkomt ons niet een tweede keer meer. En geef ze eens ongelijk.
quote:Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Maar ik denk dat 'blut und boden' meer te maken heeft met de plek waar je opgroeit of waar je je thuis voelt. Ik ben een tijd geleden verhuisd, maar ik merk dat het me moeite kost om in de nieuwe plaats te aarden. Ik denk dat je dat gevoel wel onder blut und boden kunt scharen.
Op maandag 06 augustus 2001 13:17 schreef Lekkertje24 het volgende:
Ik meen dat in dit licht toch ook de verbeten onafhankelijkheidsoorlogen van respectievelijk Noord-Ierland en het Baskenland worden vergeten. Zijn deze mensen inderdaad allemaal achterlijk?
Blut und boden is achterhaald (zoals hierboven gesuggereerd) en waar strijden die ETA/IRA fanatici dan voor?
quote:Inderdaad. En toch bestaat dat 'blut und boden' bij nederlanders wel degelijk. Ga naar Majorca of de Costa del Sol en je ziet daar het fenomeen in volle glorie. Als je daar een Spanjaard tegenkomt mag het zowat een wonder heten. Of kijk naar het fenomeen voetbal. Of de elfstedentocht. Daar kun je nederland op zijn smalst tegenkomen. Neem dat de nederlander af en je zult zien hoe er om dat soort zaken gevochten wordt.
Volgend jaar zouden deze conflicten toch een schitterende piek moeten hebben met het nieuw Europees centraal bewind in Brussel. Als ik Baskisch of Iers was zou ik vanaf volgend jaar hier wat bommen planeten en hopen op een goed klimaat voor hun nakomelingen. Bloed en bodem is niet verouderd, het is relevant en actueel in veel oorlogen en zeker niet iets om hier vanaf een pc'tje in het redelijk bomvrije nederland het tegendeel van te melden .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |