Volgens VVD'er Kamp zijn er in Nederland nog veel mensen niet aan het werk, onder meer personen van allochtone afkomst. Daarom zou het beter zijn om de Nederlandse sociale regelingen en opleidingen aan te passen. Zo komen er meer geschikte kandidaten voor de vele vacatures.
© NOS nieuws
=======================================
Ik ben het eens met Kamp, en had dat al eerder gemeld in een topic over Duitsland die 50.000 immigranten per jaar wil toelaten. Maar daar werd boos op gereageerd
Eerst maar eens de werklozen hier aan het werk krijgen en opleiden. Er zijn in de grote steden wijken vol mensen waar het werkloosheidspercentage soms wel 40% bedraagt.
Kamp schreef een jaar geleden al in de: Zorgen over arbeidsparticipatie allochtonen
De vraag is waarom zo weinig allochtonen, in het bijzonder Turken en Marokkanen (twee van de drie grootste allochtone groepen), werken of willen werken. Het heeft moeite gekost om daar inzicht in te krijgen. Ik kwam uit bij een van de onderliggende stukken van de SCP-Minderhedenrapportage 1999, de enquête Sociale positie en voorzieningengebruik allochtonen van het onderzoeksbureau ISEO. Volgens dit stuk is van de Turkse mannen (eerste en tweede generatie, ongeacht nationaliteit) tussen de 40 en 64 jaar bijna 40 % arbeidsongeschikt en van de Marokkaanse mannen in deze leeftijdsgroep 43 %. Tel je de duizenden mee die met een WAO-uitkering naar hun land van herkomst zijn teruggekeerd, dan moet je dit percentage nog eens met maximaal 7 % verhogen. Dat betekent dat bijna de helft van alle Turkse en Marokkaanse mannen in Nederland tussen de 40 en 64 jaar arbeidsongeschikt zou zijn, 8 tot 9 keer zoveel als autochtone mannen.
Enkele kanttekeningen hierbij:
 Het gaat niet om de gastarbeiders die eind jaren zestig/begin jaren zeventig al naar Nederland kwamen, in de mijnen, de bouw en de metaal- en textielindustrie werkten en bij saneringen naar de WAO afvloeiden. Deze gastarbeiders zijn inmiddels met pensioen.
 Het hoge arbeidsongeschiktheidspercentage is niet het gevolg van het jarenlang verrichten van zwaar fysiek werk in de Nederlandse industrie. Volgens een onderzoek van Tesser e.a. (1998) is de gezondheid van Turkse en Marokkaanse ouderen zelfs beter dan die van autochtone ouderen.
 Het probleem beperkt zich niet tot de 40-plussers. In de leeftijdscategorie van 25 tot 39 jaar gaat het om veel kleinere aantallen, maar zijn Marokkaanse en Turkse mannen 5 tot 8 keer zoveel arbeidsongeschikt als autochtone mannen.
----------------------------------
In 1999 lag het werkeloosheidpercentage van allochtonen op 14% en van autochtonen op 4%.
Dus het ligt voor de hand om eerst de werkloosheid onder de allochtonen op te lossen, maar dat vergt impopulaire harde maatregelen, die de politiek liever niet neemt. Het is kennelijk makkelijker om gelijk weer een blik buitenlandse werknemers open te trekken.
http://www.nidi.nl/wprb/wprbpers.html
Toelichting: de vergrijzing en de daarmee gepaard gaande arbeidsrkachttekorten, kunnen NIET opgelost worden door migratie. De aantallen zijn daarvoor simpelweg TE groot
Ik denk dat de VVD hier een kortzichtige fout maakt door zich te laten leiden door xenofobe gevoelens in de onderbuik van de samenleving, ipv door de noodzaak en wens van bedrijven om behoorlijk geschoold personeel aan te nemen.
Als bedrijven hier geen personeel kunnen vinden, dan is dat niet bevorderlijk voor eventuele toekomstige investeringen in dit land. Dan verplaatsen ze zich gewoon naar het buitenland. Belastingtechnisch is dat toch al interessant.
Dit project is in Duitsland een groot succes. Laten we vooral kijken naar wat economisch gezien het verstandigst is. Het risico is dat je baas dadelijk Rajiv heet ja. Als je enigszins volwassen bent zou dat geen probleem moeten zijn.
quote:Hier sluit ik me volledig bij aan... eindelijk iemand die zich niet laat leiden met de standaard haat-gevoelens jegens niet native-Nederlanders, maar die z'n hersens gebruikt.
Op zondag 08 juli 2001 17:56 schreef Vibromass het volgende:[...]
quote:Maar gaat het daarom? En is het niet alsnog verstandiger om studeren in Nederland weer aantrekkelijker te maken (na al die tempobeurzen, hoge studieeisen en beperkte OVs)?
Op zondag 08 juli 2001 17:56 schreef Vibromass het volgende:
Het gaat hier om hooggekwalificeerd werk. Je kunt niet zomaar even wat willekeurige werklozen een cursusje geven en hopen die posities op die manier te vullen.
In mijn branche was het 'in' uitvoerend ict werk (programmeren) te laten doen in India. Voornamelijk vanwege de poen natuurlijk, die mensen daar kosten ook wat maar geen 200+ gulden per uur. Het overhalen van deze mensen was veel te duur (kosten voor hier halen, huisvesting, nederlands salaris), de taalproblematiek zou een grotere rol gaan spelen, zodat daar maar vanaf is gezien.
Ook heeft Duitsland qua bevolkingsopbouw dacht ik een heel ander plaatje dan Nederland.
Mijn ex-chef heette trouwens Yoshiro-san. Hij noemde mij xxx-san.
Nederlanders willen dus echt wel studeren. Die hoge functies lopen over 1-4 jaar echt wel vol hoor.
Als je nu mensen uit het buiteland haalt dan hebben degene die over 1-4 jaar afstuderen weer geen kans meer en hebben we straks weer een hoop werkeloosheid
Bijvoorbeeld, er is een tekort aan artsen in de grote steden. Daar zitten veel allochtonen, zou het volgens mij wel eens slim kunnen zijn artsen uit de herkomst-landen aan te trekken. Dat kan dan ook nog eens makkelijk zijn voor de communicatie. Bij ziekte kan ik me namelijk voorstellen dat die heel wat nauwkeuriger moet zijn dan je krijgt met een tolk die zelf misschien ook niet alle finesses kan overbrengen.
-edit: redeneringsfout -
quote:Ik denk dat eerst eens moet worden onderzocht wat het studerend vermogen is van de huidige werkelozen in nederland. Het is misschien verstandig om deze markt eerst uit te putten voordat we mensen vanuit het buitenland hierheen te halen. Mochten er dan nog tekorten zijn dan lijkt me eerste prioriteit om directe omgeving van nederland te gaan zoeken. Dus binnen de grenzen van europa. De reden daarvan is simpel, de culturelen verschillen zijn dan kleiner waardoor integratie binnen de nederlandse arbeidsmarkt sneller zal verlopen.
Op maandag 09 juli 2001 02:38 schreef HiZ het volgende:
Ik vind de reactie van de VVD te kort door de bocht en kortzichtig. Een immigratie-beleid veronderstelt het ook daadwerkelijk bestaan van een beleid. Als dat beleid is de immigratie afstemmen op de behoefte van de nederlandse economie en samenleving zie ik er niets verkeerds aan.Bijvoorbeeld, er is een tekort aan artsen in de grote steden. Daar zitten veel allochtonen, zou het volgens mij wel eens slim kunnen zijn artsen uit de herkomst-landen aan te trekken. Dat kan dan ook nog eens makkelijk zijn voor de communicatie. Bij ziekte kan ik me namelijk voorstellen dat die heel wat nauwkeuriger moet zijn dan je krijgt met een tolk die zelf misschien ook niet alle finesses kan overbrengen.
quote:Dus het tekort aan VVD personeel lost men niet op met immigratie? Mooi, hoe minder van dat tuig hoe beter!
VVD Personeelstekort niet oplossen door immigratie
quote:LOL
Op maandag 09 juli 2001 10:05 schreef links234 het volgende:[..]
Dus het tekort aan VVD personeel lost men niet op met immigratie? Mooi, hoe minder van dat tuig hoe beter!
Kern van de zaak is, er is al voldoende vreemdelingenproblematiek en we zijn al overbevolkt (en dan heb ik het over geen enkele bevolkingsgroep in het bijzonder, ook van de autochtone nederlanders zijn er verdomd veel op een klein stukkie land), dus laten we maar roeien met de spanen die we hebben. Daar zit trouwens genoeg potentieel in, alleen doorleren wordt minder aantrekkelijk gemaakt (en met slecht bedeelde ouders, wat relatief veel voorkomt bij immigranten, enkel nog moeilijker).
quote:Ik zou het op prijs stellen als je wat minder trollerig zou kunnen reageren.
Op maandag 09 juli 2001 10:05 schreef links234 het volgende:[..]
Dus het tekort aan VVD personeel lost men niet op met immigratie? Mooi, hoe minder van dat tuig hoe beter!
Ook de moderator van ANM zou hier wat van kunnen zeggen ipv alle enerigie op de kritische allochtonen posters te richten.
quote:Da's gek, ik ben kritisch over het invoeren van hordes VVD'ers en nou krijg ik de kritiek ook nog een keer. Het leek me dat we het voor een keertje met elkaar eens waren: Ik hoef dit land ook niet vol te zien met buitenlands VVD personeel.
Op maandag 09 juli 2001 11:32 schreef R@b het volgende:[..]
Ik zou het op prijs stellen als je wat minder trollerig zou kunnen reageren.
Ook de moderator van ANM zou hier wat van kunnen zeggen ipv alle enerigie op de kritische allochtonen posters te richten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |