quote:Het is bekend dat de anti-abortuslobby enkele medestanders heeft gevonden in de regering-Bush (Bush' vrouw Laura heeft zich overigens verschillende malen voorstander van abortus verklaard). Ik denk niet dat dit voorstel juridisch haalbaar is, omdat het in strijd is met de eerder aangehaalde Roe versus Wade-zaak voor het Hooggerechtshof. Discutabel vind ik ook dat alleen kinderen uit gezinnen met een laag inkomen voor de verzekering in aanmerking kunnen komen. Natuurlijk hebben dergelijke gezinnen de meeste steun nodig, maar ik vind het minachtend ten opzichte van alle andere Amerikanen (en hun ongeboren kinderen). In zo'n ingrijpende kwestie mag inkomen geen rol spelen. Dit voorstel is in mijn ogen slechts onderdeel van een afkeurenswaardig politiek spel.
VS willen foetussen verzekerenHet Amerikaanse ministerie van Gezondheid wil foetussen in gezinnen met een laag inkomen recht geven op een ziektekostenverzekering. Daartoe zou een ongeboren kind als persoon erkend worden.
Voorstanders van het recht op abortus menen dat het voorstel een verkapte poging is om abortus te verbieden. In het Amerikaanse recht wordt een ongeboren kind niet erkend als 'persoon in volledige zin'.
Deze vaststelling is cruciaal in het omstreden besluit in de zaak 'Roe versus Wade' in 1973, waarin het Hooggerechtshof het recht op abortus erkende. De anti-abortuslobby probeert de uitspraak al jaren onderuit te halen, onder meer door foetussen als personen aan te merken. Minister van Gezondheid Thompson en zijn ultra-conservatieve collega op Justitie John Ashcroft zijn tegen abortus.
Het ministerie van Gezondheid spreekt de kritiek tegen. 'De maatregel zal meer zwangere vrouwen toegang geven tot gezondheidszorg, zodat baby's en kinderen gezonder zullen zijn', zegt woordvoerder William Pierce. Maar liefst 45 miljoen Amerikanen zijn onverzekerd, onder wie tien miljoen kinderen.
Landelijk zijn 3,3 miljoen kinderen verzekerd onder het zogenoemde CHIP-programma dat in 1997 door president Bill Clinton werd ingevoerd. In de meeste staten geldt daarvoor een inkomensgrens van twee maal de armoedegrens; die ligt op 17.650 dollar (44.000 gulden) per jaar voor een gezin van vier. Staten zouden foetussen (de leeftijdsgrens is nog onduidelijk) ook een CHIP-dekking mogen geven. Het voorstel staat in een ontwerpbrief van het ministerie van Gezondheid en wordt volgens Pierce door minister Thompson bekeken.
Critici achten de maatregel onnodig. De landelijke ziektekostenverzekering Medicaid dekt nu al zwangere vrouwen met een laag inkomen (doorgaans tot 33 procent boven de nationale armoedegrens). Bovendien kunnen staten toestemming vragen om zwangere vrouwen te verzekeren onder het CHIP-programma.
'De regering-Bush probeert met dit voorstel via de achterdeur haar oppositie tegen het recht op abortus voort te zetten', aldus Laurie Rubiner van het Nationale Genootschap voor Vrouwen en Gezinnen.
Voorstanders van het recht op abortus hebben dit jaar al eerder gewaarschuwd voor het gevaar om een precedent te scheppen. Het Huis van Afgevaardigden nam in april een wetsvoorstel aan dat hogere straffen zou invoeren voor het beschadigen of verwonden van een foetus. Het is niet duidelijk of de Senaat dat wetsvoorstel zal behandelen.
(de Volkskrant)
De strijd tegen abortus wordt in Amerika vrijwel altijd gevoerd door conservatieve christelijke lieden. En daar zijn er een hele hoop van. Ze zullen inderdaad geen mogelijkheid onbenut laten om het verboden te krijgen.
Ik vind dat de mogelijkheid voor abortus aanwezig moet zijn, alhoewel ik zelf geen voorstander van abortus ben. Een verbod brengt veel meer schade toe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |