quote:Hoe durf jij zo over mijn mede-allochtonen te praten en ze te bespotten en te generaliseren!
Op zaterdag 31 januari 2004 17:51 schreef MysteryWoman het volgende:
hoe durf je op zo een manier over mij en mijn familie te praten, ik ben niet de media en tv en weet ik veel wat, ik kan er niets ana doen dat jij dingen persoonlijk opvat.
haal asjeblieft geen dingen erbij die hier geen ene *** mee te maken hebben, ik dnke dat jij eerst gewoon eens moet lezen.
Jij hebt mij nu 'veroorddeelt' een normaal gesprek is nu toch niet meer mogelijk met ons tweetjes samen. Lekker je eigen mening hebben, maar ga mij er niet op zo een manier bij betrekken.
quote:Wat een non-opmerking. Je bent slim genoeg om te weten wat ik bedoel!
Op zaterdag 31 januari 2004 17:48 schreef Sm0keZ het volgende:[..]
dus als ik met een geestelijk gehandicapte zit te praten moet ik ook gaan zitten kwijlen en raar zitten gillen?
quote:Volgens mij zijn de mensen die het hardst schreeuwen dat Nederlands uitgesproken met een Marokkaans accent een doodszonde is lieden die onderaan de "autochtonenladder" staan.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:42 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Maar dat gaat het eigenlijk niet vaak om. Het is voor veel autochtonen gewoon soms eens lekker om elkaar en allochtonen te laten weten wie er echte Nederlanders zijn en zij wel deugen en die vreemdelingen niet.
Geeft je als autochtoon een lekker gevoel, is iets wat overal in de wereld gebeurt,maar door FOKtopics zoals dit is het weer eens goed merkbaar.
Niet alleen qua opleiding (en dat is duidelijk te zien aan de slechtgeschreven posts die wemelen van de spelfouten en de volkomen kromme redenaties) maar ook qua inkomen, toekomstperspectief etc.
En wat is dan een instinctieve reactie; om je heen gaan slaan en je ongenoegen loslaten op een andere groep die in een verdomhoek zit.
Als de discussie hier nu ging om mensen die hier al 30 jaar wonen en nog geen woord Nederlands spreken; o.k, dan was er een punt.
Maar mensen aanvallen op het feit dat ze een accent hebben
.
Sorry maar dat vind ik toch echt spijkers op laag water zoeken.
quote:Laat maar joh, SKdingus heeft je in zijn/haar vizier en wil je in dit topic binnen de kortste keren tot racist, nazi, noem het maar op bombaderen, gewoon niet verder op in gaan.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:46 schreef MysteryWoman het volgende:Ik ben gewoon van mening dat ze normaal nederlands moeten kunnen praten, dat is het enige wat ik gezegd heb!
quote:Het gaat niet over "slecht of goed", maar het accent dat zelfs de 4e generatie jonge Marokkanen heeft, geeft aan dat het Nederlands nog steeds niet hun moedertaal is. Dat is toch belachelijk en een indicatie dat de integratie gewoon stroef verloopt.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:51 schreef xman het volgende:Ja dat vind ik ook, maar dat je ouder geen nederlands kan spreken heeft niets te maken met dat accenten goed of slecht zijn.
quote:Nee maar gelukkig voor jou heeft de overheid ze maar allemaal voornamelijk in de arme wijken gedumpt. Mijn ouders waren 2 verdieners en konden in een betere wijk wonen. Anders had ik wel in een arme (lees allochtone) buurt gewoond.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:50 schreef Sm0keZ het volgende:[..]
als dat bij alle allochtonen zo gebeurd zou zijn dan zou het nederlandse straatbeeld een stuk beter zijn
quote:Daarom is het misschien een idee om overtestappen naar nederlands en engels
Op zaterdag 31 januari 2004 17:45 schreef xman het volgende:[..]
Nee hoor...je praat gewoon zo omdat je 2 talig bent opgevoed. Net als Amerikanen die Nederlands praten. Je ouders praten zo nederlands, je omgeving praat zo nederlands en jij gaat automatisch ook zo nederlands praten. Sim-pel!
quote:Jaja, als newbie inmiddels genoeg topics gelezen om te weten waar het naar toe leidt met dit soort topics.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:49 schreef Captain_Chaos het volgende:[..]
Was dit niet begonnen met de vraag waarom sommige nederlanders dat, voor een derde generatie marokkaan al niet echt nodige, rare taaltje spreken ?
Ga dan niet schijnheilig doen en posten dat er gewoon een normale discussie over het taalgebruik van Nederlandse Marokkanen gebezigd wordt.
Als ik dan tegengas geef,weer even vinger naar mij wijzen..... laf.
quote:Nee als je veel mensen hebt die allochtoon zijn en gebroken nederlands spreken. En je ouders doen dat. Dan neem je dat over.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:55 schreef MasterDisaster het volgende:[..]
Daarom is het misschien een idee om overtestappen naar nederlands en engels
quote:Nogmaals ze zitten nu in de 3e generatie dus hun ouders zouden goed nederlands moeten kunnen spreken.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:59 schreef xman het volgende:[..]
Nee als je veel mensen hebt die allochtoon zijn en gebroken nederlands spreken. En je ouders doen dat. Dan neem je dat over.
Hetzelfde is met die blanken die in de Bijlmer zijn opgegroeid. Die praten ook met een surinaams accent. Surinamers spreken heel goed nederlands, maar je omgeving heeft accent, dus jij ook!
quote:Ja joh, sinds Pim ben je gelukkig geen racist meer als je stiekem, geniepig allochtonen onderuit probeert te halen.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:54 schreef ETC het volgende:[..]
Laat maar joh, SKdingus heeft je in zijn/haar vizier en wil je in dit topic binnen de kortste keren tot racist, nazi, noem het maar op bombaderen, gewoon niet verder op in gaan.
-Ik ben geen racist/facist hoor maar moslims moet ik niet want ze willen maar niet integreren.
- Ik ben geen racis/facist hoor maar mensen met een ander kleurtje zijn toch wel behoorlijk crimineel
- Ik ben geen racist/facist hoor,maar d'r komen steeds meer vreemde mensen in mijn stad wonen die de buurten verpauperen,kunnen ze niet terug?
-blaat
-blaat
....
quote:Verdraai jij de feiten niet AUB...
Op zaterdag 31 januari 2004 17:48 schreef SKMbeat het volgende:[..]
En dat doe ik ook zeker!
Wij mogen niks zeggen en zij wel......Laat me niet lachen.
Sinds ik sinds 1975 in Nederland woon heb ik niets anders meegemaakt via TV,krant,internet hoe misselijk er over allochtonen wordt gepraat.
De manier was steeds weer anders. Dan weer bespottend, of racistisch, dan weer in het geniep, dan weer zogenaamd humoristisch...Sinds ik hier woon worden allochtonen bespot en gekleineerd en nu geven wij tegengas en is het "Jullie mogen alles zeggen en wij niet"
Verdraai de feiten niet a.u.b. Kijk maar naar de familie waar je zelf vandaan komt. Zou me niks verbazen dar er al generaties lang met een vreemde bekrompen smoel naar allochtonen wordt gekeken.
Mijn vader toog 33 jaar geleden naar Nederland en vanaf het moment dat het woord discriminatie gemeengoed werd, heeft hij zich eraan geërgerd. Zelf zegt hij nooit gediscrimineerd te zijn, of misschien is het beter te zeggen, dat hij zich nooit gediscrimineerd heeft gevoeld. Want ik denk dat het hem voornamelijk in de interpretatie zit.
Nederland is in zijn ogen - net als in die van vele Nederlanders - jarenlang veel te "lief" geweest. In alle gevallen heeft het Nederlandse volk bij conflicten steeds de hand in eigen boezem gestoken. Zonder hierbij echt te kijken of dit wel terecht was. Op een gegeven moment is natuurlijk de koek op. Ook voor de Nederlanders.
En om nog even terug te komen over je opmerking dat je jarenlang bespot en gekleineerd bent. Vertel mij nu eens, waarom ik dit nooit van een Spanjaard, een Italiaan of een Portugees hoor. Terwijl die er nou ook niet typisch Nederlands uitzien.
quote:Dit is wel erg krom en erg van het onderwerp verwijdert
Op zaterdag 31 januari 2004 18:02 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Ja joh, sinds Pim ben je gelukkig geen racist meer als je stiekem, geniepig allochtonen onderuit probeert te halen.
Tegenwoordig mag je lekker zeggen:-Ik ben geen racist/facist hoor maar moslims moet ik niet want ze willen maar niet integreren.
- Ik ben geen racis/facist hoor maar mensen met een ander kleurtje zijn toch wel behoorlijk crimineel
- Ik ben geen racist/facist hoor,maar d'r komen steeds meer vreemde mensen in mijn stad wonen die de buurten verpauperen,kunnen ze niet terug?
-blaat
-blaat
....
quote:Ze spreken ook goed nederlands, maar met een accent
Op zaterdag 31 januari 2004 18:01 schreef MasterDisaster het volgende:[..]
Nogmaals ze zitten nu in de 3e generatie dus hun ouders zouden goed nederlands moeten kunnen spreken.
3de generatie is trouwens ook pas begin tiener...het zal vast wel meespelen dat het stoer is om zo te praten!
[Dit bericht is gewijzigd door xman op 31-01-2004 18:07]
quote:Aanvallen is een groot woord. Men verwondert zich hier slechts.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:53 schreef Noayla_ het volgende:[..]
Volgens mij zijn de mensen die het hardst schreeuwen dat Nederlands uitgesproken met een Marokkaans accent een doodszonde is lieden die onderaan de "autochtonenladder" staan.
Niet alleen qua opleiding (en dat is duidelijk te zien aan de slechtgeschreven posts die wemelen van de spelfouten en de volkomen kromme redenaties) maar ook qua inkomen, toekomstperspectief etc.
En wat is dan een instinctieve reactie; om je heen gaan slaan en je ongenoegen loslaten op een andere groep die in een verdomhoek zit.
Als de discussie hier nu ging om mensen die hier al 30 jaar wonen en nog geen woord Nederlands spreken; o.k, dan was er een punt.
Maar mensen aanvallen op het feit dat ze een accent hebben.
Sorry maar dat vind ik toch echt spijkers op laag water zoeken.
Het gaat ook niet alleen om de derde generatie Marokkanen maar ook om andere jeugdigen. Ik zie dagelijks jongeren die rechtsreeks van de Antillen komen en zich al diezelfde taal aanmeten. Ik woon inmiddels lang genoeg in Rotterdam om te weten hoe een Antilliaan klinkt dacht ik zo en bemerk dus verandering. Die verandering geldt dus voor iedereen die zich in zo een groep mengt. Kennelijk is er een subcultuur aan het ontstaan waar het zwaar, soms zelfs verdreven, Marokkaans geaccentueerde Nederlands als voertaal wordt gebezigd. Ik kan je uit ervaring zeggen dat die subcultuur niet al te bevorderlijk is voor de gemeenschap en de leden ervan zich meer dan gemiddeld in mijn clientele bevinden. Dan gaat het niet om komaf, kleur, smaak of schoenmaat. De groep is gemelleerd. Het valt me ook wel eens op dat de slachtoffers af en toe graag gegeneraliseerd lijken wíllen worden en daar dan vervolgens moord en brand over schreeuwen.
Het ging in dit topic dus over het taaltje; niet de mond waar het uit komt. De link naar de subcultuur leg ik zelf en is dus voor mijn rekening. Daar mag dus op geschoten worden.
Ik schiet alleen nog niet terug. Ik hebb trek en ga eerst even een happie eten
quote:Omdat ze geen moslim zijn en vergeleken bij andere allochtonen redelijk blank zijn. Daarom integreren blanke allochtonen ook beter, omdat ze vanwege huidskleur en christenzijn eerder geaccepteerd worden.
Op zaterdag 31 januari 2004 18:03 schreef Ragazzo het volgende:[..]
En om nog even terug te komen over je opmerking dat je jarenlang bespot en gekleineerd bent. Vertel mij nu eens, waarom ik dit nooit van een Spanjaard, een Italiaan of een Portugees hoor. Terwijl die er nou ook niet typisch Nederlands uitzien.
quote:Helemaal mee eens. Maar veel mensen, o.a. hier op Fok! grijpen deze kleine verschillen aan om maar weer eens op de slechte integratie/het falende integratie beleid te kunnen afgeven.
Op zaterdag 31 januari 2004 18:00 schreef inspiral het volgende:
Losstaand van het feit of ik het mooi of niet vind, accenten vind ik wel een verrijking. Als iedereen hier in Nederland accentloos zou praten, laat staan zonder dialecten, dan zou het toch maar saai klinken allemaal.Ik ben trots op mijn Brabantse tongval en dialect en waarom zouden Marrokanen hun kleine beetje identiteit niet mogen behouden middels hun eigen spreektaal? Zolang er verstaanbaar geconverseerd wordt en niet in Arabisch heb ik er totaal geen probleem mee
quote:Die opmerking was in het algemeen bedoeld. Leuk wel dat je mijn post hierboven zo mooi bevestigt... met name dan het deel over de slachtofferrol.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:56 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Jaja, als newbie inmiddels genoeg topics gelezen om te weten waar het naar toe leidt met dit soort topics.
Ga dan niet schijnheilig doen en posten dat er gewoon een normale discussie over het taalgebruik van Nederlandse Marokkanen gebezigd wordt.
Als ik dan tegengas geef,weer even vinger naar mij wijzen..... laf.
Dankjewel.
quote:Dit is nog krommer dan een kromme pan, ABN is namelijk ZONDER accent.
Op zaterdag 31 januari 2004 18:05 schreef xman het volgende:[..]
Ze spreken ook goed nederlands, maar met een accent
!
3de generatie is trouwens ook pas begin tiener...het zal vast wel meespelen dat het stoer is om zo te praten!
quote:Ja slachtoffertje spelen, dat kunnen wij allochtonen ook goed. Vinden het fijn om zielig geworden te worden en types zoals jij het gevoel tegeven dat je de meerdere bent.
Op zaterdag 31 januari 2004 18:07 schreef Captain_Chaos het volgende:[..]
Die opmerking was in het algemeen bedoeld. Leuk wel dat je mijn post hierboven zo mooi bevestigt... met name dan het deel over de slachtofferrol.
Dankjewel.
Alstjeblieft
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 31-01-2004 18:11]
quote:oeps..ik had het maar 1 keer, je hebt gelijk ik had het er nog minstens 2 keer extra moeten doen
Op zaterdag 31 januari 2004 18:08 schreef Evil_Jur het volgende:
En daarbij, waarom altijd dat eeuwige 'weetje' 3 keer per zin?! Om je kapot aan te ergeren
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 18:03 schreef milagro het volgende:
ken je die meisje, sij loopt me altijd te dissen, weet je, ik sweer het je, die meisje is de zusje van die goser die in dat flat woont, echt jongen, ik ga hem so pakken joh, ik sweer het je
quote:Dat zijn echt tieners. Ik heb nooit een volwassene zo horen praten. Ach ja ik kan me er echt niet druk om maken.
Op zaterdag 31 januari 2004 18:03 schreef milagro het volgende:
ken je die meisje, sij loopt me altijd te dissen, weet je, ik sweer het je, die meisje is de zusje van die goser die in dat flat woont, echt jongen, ik ga hem so pakken joh, ik sweer het je
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |