Ik durf te wedden dat aan het gros van jullie duidelijk te horen is uit welk deel van Nederland je komt.
Lijkt me dus een beetje meten met 2 maten om te zeggen dat Marokkanen met een accent niet wensen te integreren.
quote:Daar heb je wel gelijk in. Ik snap het zelf ook niet zo goed waarom men Marokkaans blijft praten thuis en onderling. Je hebt een verantwoordelijkheid als ouder om je kinderen voldoende de taal te leren beheersen van het land waarin je je leven lang blijft wonen.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:27 schreef MysteryWoman het volgende:
omdat dat accent nergens meer nodig voor is ze kunnen gewoon normaal NEDERLANDS praten, als zij geen marrokaans meer praten met elkaar leren ze goed nederlands, dat hefet te maken met AANPASSEN. De taal spreken/ leren van het land waarin je woont, zeker als je verdorie al de derde generatie bent. kom op hee
Ik ben Marokkaans maar ik spreek ABN, maar als ik met een andere marokkaan praat die wel zo'n accent heeft, dan neem ik dat heel snel over.
Het is maar in welke omgeving je zit. Het heeft niets met integratie te maken.
quote:Nee je zegt het niet....
Op zaterdag 31 januari 2004 17:31 schreef MysteryWoman het volgende:[..]
waar slaat dat nou weer op?? ik zeg toch niet dat ik beter ben! ikz eg alleen maar dat je er niet perse trots op hoeft te zijn als je marrokaan bent, waarom mogen zij zich wel beter voelen dan wij!
Stop je kop toch niet in het zand. Het is overduidelijk dat je veel meer wilt zeggen. Doe dat dan ook. Hoppa, in de trein met die Marokkanen, enkeltje Geitenrif, en als we die hebben weggepest gaan we op naar de volgende groep, namelijk dat volk waar Murat vanaf stamt. Praten ook soms met een vreemd accent en dat voor een derde generatie!
Zeg dat dan ook, bang voor een ban? Je moet er wel wat voor over hebben hoor om ongewenste Nederlanders je land uit te krijgen, dan maar eventjes niet op FOK! maar wel meegewerkt aan een hetze jegens Marokkanen, (voor de duizendste keer). Maar jij hebt er aan meegewerkt, wees er trots op, je bent een Überhollander.
quote:Jij meet met 2 maten. Ik denk dat niemand er problemen mee heeft als een Marokkaan met een Drents accent praat. Dat is regiogebonden.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:36 schreef Noayla_ het volgende:
Overigens lijkt het accent me nauwelijks van belang.
Hoeveel Nederlanders op dit forum spreken er eigenlijk accentloos Nederlands?Ik durf te wedden dat aan het gros van jullie duidelijk te horen is uit welk deel van Nederland je komt.
Lijkt me dus een beetje meten met 2 maten om te zeggen dat Marokkanen met een accent niet wensen te integreren.
Het is anders als men een accent heeft omdat men thuis nog steeds Marokkaans praat en de ouders hun kinderen Marokkaans leren ipv Nederlands.
quote:De redenering is...Nederlands leren ze toch wel, maar je tweede taal spreek je niet zo gauw. Ik ben ook 2 talig opgevoed en ik ben daar heel blij om.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:36 schreef Quasar_de_Duif het volgende:[..]
Daar heb je wel gelijk in. Ik snap het zelf ook niet zo goed waarom men Marokkaans blijft praten thuis en onderling. Je hebt een verantwoordelijkheid als ouder om je kinderen voldoende de taal te leren beheersen van het land waarin je je leven lang blijft wonen.
quote:jij leest totaal niet wat er staat, je leest wat je wil lezen. Jij veroordeelt MIJ!
Op zaterdag 31 januari 2004 17:32 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Lang Leve De eenheidsworst-cultuur en iedereen die geen Algemeen Beschaafd Nederlands spreekt is, niet naar 'Toen Was Geluk Nog Gewoon"kijkt en niet elke dag aardappels,groente vlees op zijn bordje heeft is stom.
Bravo MysteryWoman, een intelligente nuchtere Hollandse kijk op de integratie, dat hebben we nodig!
quote:wat een gelul. dan zou ik haast gaan denken dat het "stoer" is om met een accent te praten...
Op zaterdag 31 januari 2004 17:37 schreef xman het volgende:
Jezus wat een ongelofelijke gezeik weer!Ik ben Marokkaans maar ik spreek ABN, maar als ik met een andere marokkaan praat die wel zo'n accent heeft, dan neem ik dat heel snel over.
quote:Maar dat gaat het eigenlijk niet vaak om. Het is voor veel autochtonen gewoon soms eens lekker om elkaar en allochtonen te laten weten wie er echte Nederlanders zijn en zij wel deugen en die vreemdelingen niet.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:36 schreef Noayla_ het volgende:
Overigens lijkt het accent me nauwelijks van belang.
Hoeveel Nederlanders op dit forum spreken er eigenlijk accentloos Nederlands?Ik durf te wedden dat aan het gros van jullie duidelijk te horen is uit welk deel van Nederland je komt.
Geeft je als autochtoon een lekker gevoel, is iets wat overal in de wereld gebeurt,maar door FOKtopics zoals dit is het weer eens goed merkbaar.
quote:Ik ben er trots op dat ik en Marokkaans en Nederlander ben. Is niks mis mee
Op zaterdag 31 januari 2004 17:40 schreef MysteryWoman het volgende:[..]
jij leest totaal niet wat er staat, je leest wat je wil lezen. Jij veroordeelt MIJ!
Ik zeg toch dat het vooroordelen zijn. LEER LEZEN! verder zeg ik dat zij er niet trots op hoeven te zijn om marrokaan te zijn, wij zijn nederlanders en dat is niet meer en niet minder. OP het moment dat zij trots zijn op het marrokaan zijn zeggen ze dus in feite ik ben liever geen nederlander, wie is er hier nu kortzichtig. verder hoeven ze van mij echt geen vlees aardappelen en weet ik veel wat te doen, maar ik vind wel dat ze hun kinderen (een beetje) nederlands mogen meegeven.
JIj moet niet zo snel zijn met je overhaaste conclusies, vraag eerst dingen voordat je een reactie geeft.
Verder ben ik gewoon van mening dat ze zich best meer mogen aanpassen zet een keer sesamstraat op (gebeurt bij een aantal wel) geef je kinderen de kans om normaal nederlands te leren. maar goed, dat kan ik jou toch niet duidelijk maken want je hebt nu toch al een (onterecht) beeld van me, moet je lekker hebben zit ik niet mee, waar ik niet tegen kan zijn mensen zoals jij odmat ze op die manier positief aan het discrimineren zijn, Wij moeten vooral niets zeggen zij mogen wel van alles over ons zeggen, dat we kutnederlanders zijn enzo.
Ik zeg er maar even voor de duidelijkheid bij (heb jij blijkbaar nodig) dat niet iedereen het doet en dat het een boel vooroordelen zijn. het gaat niet voor iedereen op. Maar goed, jij leest maar lekker hoe je het lezen wil.
quote:Tuurlijk wel. Het Marokkaanse accent dat veel Marokkanen hebben komt niet van hun regio (was het maar zo), maar omdat Nederlands hun tweede taal is, zelfs voor de 3e/4e generatie. Dat is toch niet goed?
Op zaterdag 31 januari 2004 17:37 schreef xman het volgende:
Jezus wat een ongelofelijke gezeik weer!Ik ben Marokkaans maar ik spreek ABN, maar als ik met een andere marokkaan praat die wel zo'n accent heeft, dan neem ik dat heel snel over.
quote:Nee hoor...je praat gewoon zo omdat je 2 talig bent opgevoed. Net als Amerikanen die Nederlands praten. Je ouders praten zo nederlands, je omgeving praat zo nederlands en jij gaat automatisch ook zo nederlands praten. Sim-pel!
Op zaterdag 31 januari 2004 17:41 schreef Sm0keZ het volgende:[..]
wat een gelul. dan zou ik haast gaan denken dat het "stoer" is om met een accent te praten...
quote:dat is een turk
Op zaterdag 31 januari 2004 17:24 schreef -Tommy- het volgende:[..]
nee maar je heb wel gelijk waar moet je trots op zijn dan '
murad ????? damn get al life
quote:dat is dus totaaaaaaaal niet wat ik zeg, dat wil JIJ waarschijnlijk, je zegt het zelf, jij leest dat is waarschijnlijk een verlangen van jouw kant?> wat geeft jou het recht om voor mij dingen in te vullen. Wat jij nu zegt wil ik helemaal niet, ik heb ook marokaanse vriendinnen en dara kan ik heel goed mee en daar zeg ik dit ook rustig tegen., geen probleem 9ze zijn het zelfs met me eens) Wat Murat heeft gedaan vind ik idd achtelijk, maar dat heeft niet perse te maken met het feit dat hij turk is (of mag ik dat ook niet zo zeggen van jou, ben ik dan weer aan het schelden en denigrerend aan het doen. Ik moet zeggen: omdat het een turkse jongen is)
Op zaterdag 31 januari 2004 17:38 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Nee je zegt het niet....
Stop je kop toch niet in het zand. Het is overduidelijk dat je veel meer wilt zeggen. Doe dat dan ook. Hoppa, in de trein met die Marokkanen, enkeltje Geitenrif, en als we die hebben weggepest gaan we op naar de volgende groep, namelijk dat volk waar Murat vanaf stamt. Praten ook soms met een vreemd accent en dat voor een derde generatie!
Zeg dat dan ook, bang voor een ban? Je moet er wel wat voor over hebben hoor om ongewenste Nederlanders je land uit te krijgen, dan maar eventjes niet op FOK! maar wel meegewerkt aan een hetze jegens Marokkanen, (voor de duizendste keer). Maar jij hebt er aan meegewerkt, wees er trots op, je bent een Überhollander.
jij zegt dat het ongewenste nederlanders zijn, ik niet. Zo zie ik ze ook niet, ik zeg alleen maar dat ze best normaal nederlands kunnen leren, maar jij stopt mij woorden in mijn mond. dat is echt vuil van je, jij hebt het recht op je eigen mening maar doe dan niet alsof dat mijn mening is.
Ik ben niet bang voor een ban, ik zeg niets verkeerds, jij bent de enige die het zo leest. maar boeieehh, ik heb er aan meegewerkt? kijk eens wat jij doet!?
Ik ben gewoon van mening dat ze normaal nederlands moeten kunnen praten, dat is het enige wat ik gezegd heb!
quote:Is het niet fijn om ouders te hebben die ook verstaan wat je zegt in het Nederlands? Ouders die geen kind nodig hebben als tolk? Ouders die het kind taalkundig kunnen corrigeren?
Op zaterdag 31 januari 2004 17:39 schreef xman het volgende:[..]
De redenering is...Nederlands leren ze toch wel, maar je tweede taal spreek je niet zo gauw. Ik ben ook 2 talig opgevoed en ik ben daar heel blij om.
Ik heb immers familie in het buitenland zitten.
Ik vind het vanzelfsprekend dat je als ouder zelf eerst de taal moet beheersen om het vervolgens over te dragen aan je kind. En niet laks denkend dat zij het wel ergens op straat zullen leren, want dat valt toch tegen.
En thuis een andere taal spreken omdat je toevallig wat familie in het buitenland hebt zitten vind ik een beetje frapant. Hoe vaak breng je daar je tijd door als je dat vergelijkt met de tijd thuis in Nederland?
quote:juist, dat bedoel ik dankjewel! je bent er OOK trots op om nederlander te zijn, dan sluit je het dus niet uit en dat vind ik prima, jij had me wel zo begrepen?
Op zaterdag 31 januari 2004 17:42 schreef xman het volgende:[..]
Ik ben er trots op dat ik en Marokkaans en Nederlander ben. Is niks mis mee
quote:dus als ik met een geestelijk gehandicapte zit te praten moet ik ook gaan zitten kwijlen en raar zitten gillen?
Op zaterdag 31 januari 2004 17:45 schreef xman het volgende:[..]
Nee hoor...je praat gewoon zo omdat je 2 talig bent opgevoed. Net als Amerikanen die Nederlands praten. Je ouders praten zo nederlands, je omgeving praat zo nederlands en jij gaat automatisch ook zo nederlands praten. Sim-pel!
quote:En dat doe ik ook zeker!
Op zaterdag 31 januari 2004 17:40 schreef MysteryWoman het volgende:[..]
jij leest totaal niet wat er staat, je leest wat je wil lezen. Jij veroordeelt MIJ!
Ik zeg toch dat het vooroordelen zijn. LEER LEZEN! verder zeg ik dat zij er niet trots op hoeven te zijn om marrokaan te zijn, wij zijn nederlanders en dat is niet meer en niet minder. OP het moment dat zij trots zijn op het marrokaan zijn zeggen ze dus in feite ik ben liever geen nederlander, wie is er hier nu kortzichtig. verder hoeven ze van mij echt geen vlees aardappelen en weet ik veel wat te doen, maar ik vind wel dat ze hun kinderen (een beetje) nederlands mogen meegeven.
JIj moet niet zo snel zijn met je overhaaste conclusies, vraag eerst dingen voordat je een reactie geeft.
Verder ben ik gewoon van mening dat ze zich best meer mogen aanpassen zet een keer sesamstraat op (gebeurt bij een aantal wel) geef je kinderen de kans om normaal nederlands te leren. maar goed, dat kan ik jou toch niet duidelijk maken want je hebt nu toch al een (onterecht) beeld van me, moet je lekker hebben zit ik niet mee, waar ik niet tegen kan zijn mensen zoals jij odmat ze op die manier positief aan het discrimineren zijn, Wij moeten vooral niets zeggen zij mogen wel van alles over ons zeggen, dat we kutnederlanders zijn enzo.
Ik zeg er maar even voor de duidelijkheid bij (heb jij blijkbaar nodig) dat niet iedereen het doet en dat het een boel vooroordelen zijn. het gaat niet voor iedereen op. Maar goed, jij leest maar lekker hoe je het lezen wil.
Laat me niet lachen.
Sinds ik sinds 1975 in Nederland woon heb ik niets anders meegemaakt via TV,krant,internet hoe misselijk er over allochtonen wordt gepraat.
De manier was steeds weer anders. Dan weer bespottend, of racistisch, dan weer in het geniep, dan weer zogenaamd humoristisch...
Sinds ik hier woon worden allochtonen bespot en gekleineerd en nu geven wij tegengas en is het "Jullie mogen alles zeggen en wij niet"
Verdraai de feiten niet a.u.b. Kijk maar naar de familie waar je zelf vandaan komt. Zou me niks verbazen dar er al generaties lang met een vreemde bekrompen smoel naar allochtonen wordt gekeken.
quote:Nou ik woonde in een wijk met alleenmaar nederlanders en heb op een school gezeten met alleen maar Nederlanders. Betekent dat ik mijn tijd veel teveel in Nederlandse kringen heb doorgebracht
Op zaterdag 31 januari 2004 17:45 schreef Cheese het volgende:[..]
Tuurlijk wel. Het Marokkaanse accent dat veel Marokkanen hebben komt niet van hun regio (was het maar zo), maar omdat Nederlands hun tweede taal is, zelfs voor de 3e/4e generatie. Dat is toch niet goed?
Het geeft aan dat ze erg veel tijd verkeren in Marokkaans sprekende kringen, en dus eigenlijk niet integreren...
quote:Was dit niet begonnen met de vraag waarom sommige nederlanders dat, voor een derde generatie marokkaan al niet echt nodige, rare taaltje spreken ?
Op zaterdag 31 januari 2004 17:27 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Lekker hè. als je je beter kan voelen dan een ander bevolkingsgroep? Geeft je beetje een Übermenschgevoel?
Geniet ervan!
Met je überpraat begeef je je op een hellend vlak namelijk.
Don't go there !
quote:als dat bij alle allochtonen zo gebeurd zou zijn dan zou het nederlandse straatbeeld een stuk beter zijn
Op zaterdag 31 januari 2004 17:48 schreef xman het volgende:[..]
Nou ik woonde in een wijk met alleenmaar nederlanders en heb op een school gezeten met alleen maar Nederlanders. Betekent dat ik mijn tijd veel teveel in Nederlandse kringen heb doorgebracht
quote:Als achterhoekers, brabanders, friezen, tukkers en limbo's verhuizen dan leren ze dat accent snel af. In tegenstelling tot ..., indeed.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:20 schreef SKMbeat het volgende:
Ik vraag me nou toch een beetje af hè .. waarom praten die Limburgers die hier echt al eeuwen of langer wonen nog steeds met dat Limburgse accent en niet gewoon perfect Nederlands ....?
Doen ze dat nou expres of zijn hun stembanden echt anders ofzo... leg me dat nou eens uit?Te variëren met Achterhoekers, Brabanders, Friezen,etc..
quote:Ja dat vind ik ook, maar dat je ouder geen nederlands kan spreken heeft niets te maken met dat accenten goed of slecht zijn.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:46 schreef Quasar_de_Duif het volgende:[..]
Is het niet fijn om ouders te hebben die ook verstaan wat je zegt in het Nederlands? Ouders die geen kind nodig hebben als tolk? Ouders die het kind taalkundig kunnen corrigeren?
Ik vind het vanzelfsprekend dat je als ouder zelf eerst de taal moet beheersen om het vervolgens over te dragen aan je kind. En niet laks denkend dat zij het wel ergens op straat zullen leren, want dat valt toch tegen.
En thuis een andere taal spreken omdat je toevallig wat familie in het buitenland hebt zitten vind ik een beetje frapant. Hoe vaak breng je daar je tijd door als je dat vergelijkt met de tijd thuis in Nederland?
quote:dankjewel, dat was ook het punt maar meneer moet er van allesbij gaan halen.
Op zaterdag 31 januari 2004 17:49 schreef Captain_Chaos het volgende:[..]
Was dit niet begonnen met de vraag waarom sommige nederlanders dat, voor een derde generatie marokkaan al niet echt nodige, rare taaltje spreken ?
Met je überpraat begeef je je op een hellend vlak namelijk.
Don't go there !
[Dit bericht is gewijzigd door MysteryWoman op 31-01-2004 17:52]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |