Veaagje, ik kan een keramisch fornuis op de kop tikken.
Wat zijn precies de voor en nadelen?
Stroomverbruik, duurder dan alleen gasverbruik?
Onderhoud?
Moeten er perse speciale pannen op?
Is de kookduur langer? Of juist korter?
Do tell
quote:Vertel?
Op zaterdag 31 januari 2004 11:06 schreef wadgem het volgende:
Ik kan voor geen meter koken met die dingen.
quote:Oy, ik kook altijd, vind ik leuk!!
Op zaterdag 31 januari 2004 11:08 schreef Joene het volgende:
ik zou dat ding niet aanschaffen Yvonne ,dan moet JIJ gaan koken
quote:Omdat ze worden zo gauw óf te warm, en koelen te snel af. Bij een normaal gasfornuis gaat het afstellen op een goede temperatuur makkelijker.
Vertel?
Waarom niet?
Maar, misschien ligt het aan mij. Benieuwd naar wat anderen vinden.
De meeste reacties die ik lees zijn allemaal gerelateerd aan elektrische fornuizen.. dat zijn ondingen. De nieuwe type inductieplaten zijn echter supermodern en doen echt niet onder voor een gaskookplaat.
En zoals voor alles geldt ook hier: oefening baart kunst
Maar voor wat de kwaliteit van het eten betreft zal het geen donder uitmaken, als je eenmaal gewend bent aan de keramische kookplaten. Volgens mij heb je verder ook geen aparte pannen ofzo nodig, alleen wat geduld om het alles onder de knie te krijgen. Een voordeel is wel dat het veel beter valt schoon te maken.
In restaurantkeukens doen ze ook altijd gas, dus waarom zou je thuis iets anders doen?
Bovendien heb je voor kookplaten altijd pannen nodig met enorm vlakke bodems omdat anders de warmte overdracht vreselijk laag wordt. Gas functioneert altijd. Bij kookplaten zul je dus sneller nieuwe pannen moeten kopen.
Mogelijk moet je nog krachtstroom aan laten leggen om hem (goed) te laten werken, dat kost zo 600 euro. Er is ook meer brandgevaar (je ziet niet gelijk of iets aan/uit is, ik heb meegemaakt dat dingen die erop gevallen waren in de fik vlogen nadat de eigenaar vertrokken was)
Gas koken is ten slotte bovendien veel efficienter en goedkoper. Electrisch koken is iets van 99% efficient, maar de stroom die ervoor opgewekt wordt is eerst 40% efficient van gas gemaakt. Bij gas verlies je 5% in transport en alle warmte die niet naar het koken gaat verwarmt je huis.
Ik zou lekker bij gas blijven
Als je het eenmaal gewend bent,dan is het niet slechter dan gas,het is gewoon anders.
Daarbij kan je jezelf ook niet perongeluk vergassen
doe mij maar keramisch!!!
mijn mening niet doen.. en inderdaad wachten op inductie
Ik heb ook een tijdje in een appartement gewoond waar ik electrisch kookte. Dat was, wat eerder ook al is gezegd, even wennen. Maar als je door hebt hoe het werkt gaat dat ook heel goed.
Wat betreft pannen weet ik niet precies hoe dat bij keramisch koken zit. Ik weet wel dat wij thuis, toen we zijn over gestapt van gas naar inductie, nieuwe pannen hebben moeten aanschaffen. Omdat door gebruik op gas de bodem niet meer helemaal vlak is en dit wel vereist is voor inductie. Maar of je dat probleem ook met keramische kookplaten hebt??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |