abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin zaterdag 31 januari 2004 @ 11:03:04 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16735889
Haaaaaaaaaaai

Veaagje, ik kan een keramisch fornuis op de kop tikken.

Wat zijn precies de voor en nadelen?
Stroomverbruik, duurder dan alleen gasverbruik?
Onderhoud?
Moeten er perse speciale pannen op?
Is de kookduur langer? Of juist korter?

Do tell

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_16735929
Ik kan voor geen meter koken met die dingen.
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
  Admin zaterdag 31 januari 2004 @ 11:08:19 #3
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16735959
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 11:06 schreef wadgem het volgende:
Ik kan voor geen meter koken met die dingen.
Vertel?
Waarom niet?
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_16735966
ik zou dat ding niet aanschaffen Yvonne ,dan moet JIJ gaan koken
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  Admin zaterdag 31 januari 2004 @ 11:11:18 #6
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16736003
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 11:08 schreef Joene het volgende:
ik zou dat ding niet aanschaffen Yvonne ,dan moet JIJ gaan koken
Oy, ik kook altijd, vind ik leuk!!

pi_16736018
quote:
Vertel?
Waarom niet?
Omdat ze worden zo gauw óf te warm, en koelen te snel af. Bij een normaal gasfornuis gaat het afstellen op een goede temperatuur makkelijker.

Maar, misschien ligt het aan mij. Benieuwd naar wat anderen vinden.

Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
  zaterdag 31 januari 2004 @ 11:12:15 #8
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_16736019
Op wintersport was het afschuwelijk. De hitte regelen is vervelend omdat die plaat nog heel lang heet blijft, en niet zoals bij gas: uit is uit.
  Official ESF Kreviewer zaterdag 31 januari 2004 @ 11:12:24 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_16736022
Wij hebben ze thuis gehad. Net als electrische kookplaten. Het werkt gewoon kut. Spul is moeilijk gaar te krijgen, het duurt langer en je hebt gewoon niet dezelfde feel als met een normaal gasstel.
pi_16736026
je moet speciale pakken hebben daarvoor.
pi_16736154
Hangt er helemaal vanaf wat voor soort keramische kookplaat je wilt gaan gebruiken.
Inductiekoken vind ik persoonlijk ideaal. Geen restwarmte, zeer snelle warmte-geleiding en geen hete onderdelen (en dus geen overtollige energie zoals een elektrisch fornuis)..

De meeste reacties die ik lees zijn allemaal gerelateerd aan elektrische fornuizen.. dat zijn ondingen. De nieuwe type inductieplaten zijn echter supermodern en doen echt niet onder voor een gaskookplaat.

A sick mind is a joy forever
  zaterdag 31 januari 2004 @ 11:21:50 #12
74544 Mercure
nooit ver weg... .
pi_16736206
Ik heb nooit op inductie of keramisch gekookt. Ik heb wel ervaring met koken op electrisch omdat in mijn appartement geen gas zit. Koken op electrisch is gewoon een kwestie van gewenning EN van een goede kookplaat. Truc is dat je moet anticiperen, dus... als de aardappels koken, de plaat al wat zachter zetten, immers deze blijft wat langer heet.

En zoals voor alles geldt ook hier: oefening baart kunst

Ze spreken over mijn drinken maar denken nooit aan mijn dorst
  zaterdag 31 januari 2004 @ 11:30:39 #13
3878 Vork
Manisch creatief
pi_16736338
Ik heb er wel eens op gekookt, maar ik kan er maar niet lekker mee overweg. Het is een kwestie van wennen, net als met electrisch koken. Maar als je alleenmaar gewend bent om met gaspitjes overweg te gaan zal het in den beginne wel lastiger worden.

Maar voor wat de kwaliteit van het eten betreft zal het geen donder uitmaken, als je eenmaal gewend bent aan de keramische kookplaten. Volgens mij heb je verder ook geen aparte pannen ofzo nodig, alleen wat geduld om het alles onder de knie te krijgen. Een voordeel is wel dat het veel beter valt schoon te maken.

pi_16736358
Dat inductie-koken ken ik niet maar koken op keramisch en electrisch is inderdaad klote om voorgenoemde redenen. Je kan het eigenlijk niet eens koken noemen; het is meer opwarmen. Gas is the only way to go wat mij betreft. En dat geldt ook voor de meeste professionele koks; in een restaurantkeuken zal je zelden iets anders aantreffen.
Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
  zaterdag 31 januari 2004 @ 11:35:50 #15
66575 DubbelFrisss
identiteitscrisis...
pi_16736401
electrisch is wel oké (moet je we kwaliteit hebben natuurlijk.)
Gas is ook best oké. Zie geen verschil eigenlijk
  zaterdag 31 januari 2004 @ 11:39:30 #16
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_16736457
Ik vind kookplaten ondingen. Ze worden pas na 15 minuten warm als je ze aanzet en als je ze uitzet zijn ze na 30 minuten nog heet. Geef mij maar gas

In restaurantkeukens doen ze ook altijd gas, dus waarom zou je thuis iets anders doen?

Bovendien heb je voor kookplaten altijd pannen nodig met enorm vlakke bodems omdat anders de warmte overdracht vreselijk laag wordt. Gas functioneert altijd. Bij kookplaten zul je dus sneller nieuwe pannen moeten kopen.

Mogelijk moet je nog krachtstroom aan laten leggen om hem (goed) te laten werken, dat kost zo 600 euro. Er is ook meer brandgevaar (je ziet niet gelijk of iets aan/uit is, ik heb meegemaakt dat dingen die erop gevallen waren in de fik vlogen nadat de eigenaar vertrokken was)

Gas koken is ten slotte bovendien veel efficienter en goedkoper. Electrisch koken is iets van 99% efficient, maar de stroom die ervoor opgewekt wordt is eerst 40% efficient van gas gemaakt. Bij gas verlies je 5% in transport en alle warmte die niet naar het koken gaat verwarmt je huis.

Ik zou lekker bij gas blijven

pi_16736498
Wij hebben hier een keramische kookplaat,en wij hebben geen problemen ermee.Ik moet er wel bij vertellen dat wij in ons complex helemaal geen gas hebben,dus de keuze was beperkt.
Keramisch koken moet je leren.Als het bijna kookt,dan moet je het "vuur" lager zetten,dit ivm de restwarmte.Ik lees hier bv dat het niet kookt als je een keramische kookplaat gebruikt,dit is pertinent onzin!
Het mooiste is natuurlijk inductie,maar die platen zijn eigelijk te duur.
En over de voordeligheid,gas is nog steeds goedkoper dan electriciteit,dus je bent wel meer kwijt aan je maandelijkse kosten.
ook moet er een speciale electra groep worden aangelegd,dus hou daar ook rekening mee.

Als je het eenmaal gewend bent,dan is het niet slechter dan gas,het is gewoon anders.

zaterdag 31 januari 2004 @ 11:43:27 #18
42926 shepherd1
Don't believe them!!!!!!!
pi_16736522
Doen Yvonne, ik wil niet anders meer dan keramisch koken.
Om de pannen snel op temperatuur te krijgen te krijgen, (om water te koken, boter heet te laten worden) even de hoogste stand aan en daarna gewoon een paar standen lager om te bakken of te koken.
Normaal gesproken zijn de pannen van tegenwoordig geschikt om keramisch mee te koken. Qua onderhoud heb je alleen een speciaal schuurmiddel nodig. Ik gebruik er Vitro Clen voor. Je kookplaat gaat er van glimmen. En het staat mooier in je keuken.
Don't use that A word
pi_16736580
Ik heb hier thuis keramisch en als je er eenmaal aan gewend bent, kookt het heel plezierig...
Bij gasfornuizen heb ik nogal de neiging een verkeerde beweging te maken en mn mouwen in de fik te steken!
Op de keramische plaat heb je daar geen last van...
Die van ons is vrij snel heet en afkoelen duurt wat langer, maar je kan de pan (gewone pannen) ook een eindje wegschuiven, dan is het al een stuk minder heet..

Daarbij kan je jezelf ook niet perongeluk vergassen
doe mij maar keramisch!!!

Carpe diem
pi_16736939
Keramisch is erg wennen. Net als bij electrisch duurt het een tijd voordat lager of uit ook echt lager of uit is. Reken erop dat de eerste weken geregeld iets mislukt daarom. Als je van gas af wilt kan je beter wachten tot er een inductie aanbieding voorbij komt. Dat kookt nagenoeg hetzelfde als op gas maar ook dat is effe wennen. Restaurants schakelen trouwens ook steeds meer over op inductie. In mijn vorige huis had ik inductie maar heb in dit huis toch weer gekozen voor gas met zo'n fijne wokbrander. Dat werkt wat mij betreft het lekkerst. Het schoonhouden van keramisch of inductie is wel helemaal top.
  zaterdag 31 januari 2004 @ 13:38:07 #21
70795 GiSH
waiting for sun
pi_16738948
ik heb zelf voor inductie gekozen, makelijk schoon te maken in vergelijk met keramisch. Op keramisch koekt als aan.. om dat de plaat zelf warm wordt en bij inductie wordt eigenlijk alleen de pan warm, en doordat de pan warm wordt de plaat ook warm maar lang zo warm niet als keramisch.
nadeel van inductie is dat je nieuwe pannen moet kopen.. tenzij je goede pannen hebt.. (die had ik gelukkig)

mijn mening niet doen.. en inderdaad wachten op inductie

Made love to an Angel, but her wings are in the way
pi_16810201
keramisch vind ik persoonlijk erg vervelend, tis een systeem wat veel in belgie toegepast wordt(aardgas is daar veelduurder) en altijd als ik daar aan het koken ben (familie woont er) is het altijd een beetje goochelen van wanneer is iets goed en wanneer niet, je moet veel alerter zijn en je timing is veel moeilijker, inductie heb ik betere ervaringen mee, dat zou eventueel wel intressant zijn, maar tot die tijd hou ik het bij m'n 5 pits gasstel.
  maandag 2 februari 2004 @ 12:06:25 #23
51213 Powder
Wild & Innocent
pi_16811138
Thuis hebben wij inductie, en dat werkt echt als een trein. Helemaal ideaal!

Ik heb ook een tijdje in een appartement gewoond waar ik electrisch kookte. Dat was, wat eerder ook al is gezegd, even wennen. Maar als je door hebt hoe het werkt gaat dat ook heel goed.

Wat betreft pannen weet ik niet precies hoe dat bij keramisch koken zit. Ik weet wel dat wij thuis, toen we zijn over gestapt van gas naar inductie, nieuwe pannen hebben moeten aanschaffen. Omdat door gebruik op gas de bodem niet meer helemaal vlak is en dit wel vereist is voor inductie. Maar of je dat probleem ook met keramische kookplaten hebt??

WARNING: The consumption of alcohol may leave you to wonder what the hell happened to your bra.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')