quote:Soos helpt niet, er is sprake van een eigen huis. Eigen huis = vermogen. Vermogen moet je eerst opeten voor je aanspraak kunt maken op een uitkering van de soos. Dit geldt ook voor de vangnet regeling. Buiten dat kun jegeen extra uitkering krijgen voor iemand die in de gevangenis zit. Iemand in de gevangenis heeft geen recht op uitkering en dit recht gaat ook niet over op TS.
Op zaterdag 31 januari 2004 13:51 schreef vosss het volgende:
Loop eens binnen bij de sociale dienst en leg daar je probleem voor.
Kan me niet voorstellen dat die niet willen helpen.
Ik denk dat hetgeen al eerder geopperd is, is een gesprek aangaan met de bank en daar de situatie uitleggen en hopen op goodwill.
Het is vervelend dat TS er nu alleen voor staat maar dat is wel te wijten aan het gedrag van haar vriend. Hij laat haar op die manier er alleen voor staan.
TS veel sterkte ik hoop dat je er op een goede manier uit kunt komen.
Heb je dit ook al met je partner overlegd? Hoe reageert hij er op? Heeft hij geen ideeën?
quote:Ik moest bij het lezen van dit ook gelijk aan iemand denken die P heet. Achternaam kan ik zo even niet opkomen. Toevallig!
Op zaterdag 31 januari 2004 18:53 schreef trueblue het volgende:
Goh, dat klinkt bekend. Ik heb helaas geen advies voor je, maar zijn zijn initialen toevallig P.B.? (sorry, voor het off topic gaan, maar het komt me allemaal erg bekend voor)
quote:is de hypotheek afgesloten met een NHG ?
Op zaterdag 31 januari 2004 04:19 schreef wicked2004 het volgende:
Misschien is dit wel helemaal het foute subforum maar ik stel mijn vraag toch even.
Vriend zit sinds 13 januari in detentie ( taakstraf die omgezet is in hechtenis *zucht*) In ieder geval is hij tot 11 april weg. Maar nu zit ik met de hypotheek en andere vaste lasten te kijken die ik niet in mijn eentje op kan hoesten. Wat nu? Iemand enig idee wie ik kan bellen of iemand ervaring hiermee? Het is gewoon niet te doen en ik heb geen zin om het huis dalijk te moeten verkopenAlle tips zijn welkom
quote:NHG is voor het geval je je huis moet verkopen en je minder geld ontvangt voor je huis dan je schuld. (om dus je restschuld af te lossen)Niet voor het geval je in detentie zit.
Op zaterdag 31 januari 2004 19:24 schreef aptenodytes-forsteri het volgende:[..]
is de hypotheek afgesloten met een NHG ?
(nationale hypotheek garantie) ?
Probeer wat geld te lenen bij familie/kenissen/vrienden tot hij terug is.
Misschien kan je een doorlopend krediet krijgen op je rekening om tijdelijk wat meer financiele armslag te hebben. Als je zelf een baan hebt en niet te veel schulden of een slecht betalingsverleden hebt doet een bank niet zo moeilijk.
quote:bij mijn weten kun je er ook aanspraak op maken wanneer je, al dan niet tijdelijk, door omstandigheden je aflossing niet kunt betalen.
Op zaterdag 31 januari 2004 22:10 schreef twexx het volgende:[..]
NHG is voor het geval je je huis moet verkopen en je minder geld ontvangt voor je huis dan je schuld. (om dus je restschuld af te lossen)Niet voor het geval je in detentie zit.
Dat zou het leven wel erg makkelijk maken vind je niet?
quote:"Bij een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) wordt de rente en aflossing altijd aan de hypotheekinstelling betaald indien men de hypotheek niet meer kan opbrengen. Is de verkoopopbrengst van de woning niet voldoende om de lening volledig af te lossen dan zal het Waarborgfonds het verschil betalen. Om gebruik te kunnen maken van de garantieregeling moet voldaan worden aan een aantal voorwaarden. Kiest u voor een lening met NHG dan krijgt u van de hypotheekinstelling een rentekorting tot zo'n 0,5%."
3 maanden hypotheek zijn altijd wel bij elkaar te scharrelen. Topicstarter, laat allereerst je vriend zelf eens meedenken. Heeft hij geen reserves in zijn bedrijf? Staan er nog vorderingen open die binnenkort binnenkomen? Heeft hij een rekeningcourant waar nog wat credietruimte op zit? Heeft hij bedrijfsmiddelen die je kunt verkopen of belenen (computers, machines, auto)? Heb je vrienden of familieleden die je iets willen lenen? Zou je zelf het ontbrekende bedrag kunnen verdienen, bv. door 's avonds in een callcenter te werken (20 uur per week levert zo'n 700 euro per maand op)? Heb je een creditcard, waar je maart op zou kunnen overleven omdat de rekening toch pas in april komt?
Bedenk verder dat bepaalde verplichtingen van het bedrijf ook doorlopen. Waarschijnlijk had je vriend uiterlijk vandaag zijn BTW-aangifte over het 4e kwartaal van 2003 moeten opsturen, en eind april die van dit kwartaal. Als je dat soort dingen niet regelt kan dat ook problemen (boetes e.d.) opleveren.
Al met al een rotsituatie voor je, het valt te hopen dat je vriend het na afloop een beetje goedmaakt, want nu draai jij ook op voor zijn fouten. Sterkte!
quote:ik moet daar ook aan denken, al kan ik wel op de achternaam komen.. maar dat figuur heet ook p met zijn voornaam
Op zaterdag 31 januari 2004 19:03 schreef danosa het volgende:[..]
Ik moest bij het lezen van dit ook gelijk aan iemand denken die P heet. Achternaam kan ik zo even niet opkomen. Toevallig!
quote:ik weet niet hoe en wat je precies tekort komt, maar misschien is het een optie om je werkgever te vragen om bijv. een voorschot op vakantiegeld te geven
Op zondag 1 februari 2004 04:02 schreef wicked2004 het volgende:
Op even te reageren op alle vragen...
Ik werk zelf op dit moment wel maar dat is niet genoeg om de hypotheek, plus vasten lasten zoals gas water en licht te betalen... Ik zal dus moeten kiezen..als ik de hypotheek betaal heb ik een x bedragje over wat ik dan zou moeten gebruiken om ALLES van te doen... De hypotheek vind ik op dit moment het belangrijkste, is toch je onderdak maar de rest dan? Ik kan wel bij familie en vrienden gaan eten en dergelijke maar daar heeft de belastingdienst (om maar een voorbeeld te noemen) niks aan...
quote:dat is het probleem ja, er wordt naar iedereen in het huishouden gekeken
Enigste wat ik nu kan bedenken is om een tweede (weekend) baantje erbij te nemen maar ik zal er weinig mee opschieten als ik dat gewoon wit ga doen want dan heb ik dus 2 inkomens en betaal ik me scheel aan loonheffingen en dergelijke. Evengoed proberen denk ik dan..
Waar ik voornamelijk tegenaan loop is het feit dat men rekening met hem houd "ja maar mevrouwtje hij is ondernemer en dan heb je daar en daar geen recht op" Prima, zo zijn de regels, maar ik heb niks noppes nada aan zijn onderneming op dit momenter zijn gewoon geen inkomsten , zo simpel is het ...
quote:uiw
Bedankt voor de suggesties in ieder geval, misschien heb ik er wat aan
quote:Plannen
Op zaterdag 31 januari 2004 23:57 schreef aptenodytes-forsteri het volgende:[..]
bij mijn weten kun je er ook aanspraak op maken wanneer je, al dan niet tijdelijk, door omstandigheden je aflossing niet kunt betalen.
Zoals het er staat zijn het plannen die nog moeten worden goedgekeurd.
Als dit goedgekeurt word komt er vast een clausule is te staan dat bij detentie word uitgesloten van deze regeling. Lijkt me echt onwaarschijnlijk dat een maatschappij/bank daar aan mee gaat werken nl.
Je kan je wel verzekeren voor je woonlast bijv omdat je ondernemer bent en geen vast inkomen hebt maar je woonlast word alleen overgenomen als je arbeidsongeschikt bent of werkeloos bent en ook dan zal je geen beroep kunnen doen op je verzekering als je in detentie zit. Dat is geen geldige reden omdat je dat alleen aan jezelf te wijten hebt. Lijkt me logisch.
Ik las een tijdje geleden in de consumentengids (ik weet niet meer welk nummer) dat het soms voor hypotheek verstrekkers gunstiger is om jou een uitstel te geven van betaling voor een jaar. het jaar daarop betaal je dan dubbel. Dit schijnt ook belastingtechnisch gunstiger voor jou te zijn. het fijne weet ik hier niet van , maar misschien kan je het achterhalen via de consumentengids.
succes
Lenen wordt moeilijk en heeft niet zoveel zin denk ik. Die lening moet ook weer afgelost worden. Misschien vreemd, maar ik zou de schuld gewoon 3 maanden op laten lopen. En als meneer dan uit het Huis van Bewaring komt zeggen: "Zo, en nu ga JIJ er voor zorgen dat WIJ hier vanaf komen".
Nu draag jij de consequenties van zijn handelen. Dat is de omgekeerde wereld.
Wie de schade veroorzaakt, moet 'm ook betalen. Dat weet hij ook, als ondernemer.
Ik hoop dat je tussen al het geregel en de rompslomp die de situatie met zich meebrengt toch ook nog even de tijd vind om na te denken over de kern van de zaak. Die staat hieronder namelijk:
quote:Tenslotte: Ik vekeer niet in jouw situatie. En heb dus makkelijk praten.
Op zaterdag 31 januari 2004 18:40 schreef DuchessX het volgende:Het is vervelend dat TS er nu alleen voor staat maar dat is wel te wijten aan het gedrag van haar vriend. Hij laat haar op die manier er alleen voor staan.
Veel sterkte in ieder geval.
quote:Ja je kunt de staat en allerlei instanties wel de zwarte piet toeschuiven, maar die hebben de situatie niet veroorzaakt; JIJ trouwens ook niet
Op zondag 1 februari 2004 04:02 schreef wicked2004 het volgende:
Op even te reageren op alle vragen...
Ik werk zelf op dit moment wel maar dat is niet genoeg om de hypotheek, plus vasten lasten zoals gas water en licht te betalen... Ik zal dus moeten kiezen..als ik de hypotheek betaal heb ik een x bedragje over wat ik dan zou moeten gebruiken om ALLES van te doen... De hypotheek vind ik op dit moment het belangrijkste, is toch je onderdak maar de rest dan? Ik kan wel bij familie en vrienden gaan eten en dergelijke maar daar heeft de belastingdienst (om maar een voorbeeld te noemen) niks aan...
Enigste wat ik nu kan bedenken is om een tweede (weekend) baantje erbij te nemen maar ik zal er weinig mee opschieten als ik dat gewoon wit ga doen want dan heb ik dus 2 inkomens en betaal ik me scheel aan loonheffingen en dergelijke. Evengoed proberen denk ik dan..
Waar ik voornamelijk tegenaan loop is het feit dat men rekening met hem houd "ja maar mevrouwtje hij is ondernemer en dan heb je daar en daar geen recht op" Prima, zo zijn de regels, maar ik heb niks noppes nada aan zijn onderneming op dit momenter zijn gewoon geen inkomsten , zo simpel is het ...
Bedankt voor de suggesties in ieder geval, misschien heb ik er wat aan
En een extra baantje is het enige advies wat ik je kan geven.
jep je betaald dan over je extra baantje 52% belasting. Maar da's toch 48% van je salaris als inkomen..
Overigens als je vriend in de gevangenis zit voor een paar maanden dan kan ik niet meer zeggen dan "eigenschuld dikke bult'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |