abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16746458
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 13:51 schreef vosss het volgende:
Loop eens binnen bij de sociale dienst en leg daar je probleem voor.
Kan me niet voorstellen dat die niet willen helpen.
Soos helpt niet, er is sprake van een eigen huis. Eigen huis = vermogen. Vermogen moet je eerst opeten voor je aanspraak kunt maken op een uitkering van de soos. Dit geldt ook voor de vangnet regeling. Buiten dat kun jegeen extra uitkering krijgen voor iemand die in de gevangenis zit. Iemand in de gevangenis heeft geen recht op uitkering en dit recht gaat ook niet over op TS.

Ik denk dat hetgeen al eerder geopperd is, is een gesprek aangaan met de bank en daar de situatie uitleggen en hopen op goodwill.

Het is vervelend dat TS er nu alleen voor staat maar dat is wel te wijten aan het gedrag van haar vriend. Hij laat haar op die manier er alleen voor staan.

TS veel sterkte ik hoop dat je er op een goede manier uit kunt komen.
Heb je dit ook al met je partner overlegd? Hoe reageert hij er op? Heeft hij geen ideeën?

#geen
pi_16746510
Trouwens TS, heb je zelf een baan? Zo ja, is er niks te regelen met je baas? Vaak kan dat ook. En als je geen baan hebt zou ik als de donder een baan gaan zoeken!!! Dat is in ieder geval een betere oplossing dan lenen bij een bank (hetgeen volgens andere posters mss niet eens mogelijk is...). En anders, kun je niets lenen bij ouders of vrienden?
#geen
pi_16746766
Goh, dat klinkt bekend. Ik heb helaas geen advies voor je, maar zijn zijn initialen toevallig P.B.? (sorry, voor het off topic gaan, maar het komt me allemaal erg bekend voor)
No reason left for living, still there's alot to do. New tears to cry, old songs to sing. And feel forever blue.
pi_16747017
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 18:53 schreef trueblue het volgende:
Goh, dat klinkt bekend. Ik heb helaas geen advies voor je, maar zijn zijn initialen toevallig P.B.? (sorry, voor het off topic gaan, maar het komt me allemaal erg bekend voor)
Ik moest bij het lezen van dit ook gelijk aan iemand denken die P heet. Achternaam kan ik zo even niet opkomen. Toevallig!
pi_16747518
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 04:19 schreef wicked2004 het volgende:
Misschien is dit wel helemaal het foute subforum maar ik stel mijn vraag toch even.
Vriend zit sinds 13 januari in detentie ( taakstraf die omgezet is in hechtenis *zucht*) In ieder geval is hij tot 11 april weg. Maar nu zit ik met de hypotheek en andere vaste lasten te kijken die ik niet in mijn eentje op kan hoesten. Wat nu? Iemand enig idee wie ik kan bellen of iemand ervaring hiermee? Het is gewoon niet te doen en ik heb geen zin om het huis dalijk te moeten verkopen Alle tips zijn welkom
is de hypotheek afgesloten met een NHG ?
(nationale hypotheek garantie) ?
zo ja, dan zou je daar misschien aanspraak op kunnen aanmaken.
(of neem iig contact op met degene via wie de hypotheek is afgesloten
of de bank/instelling via wie de hypotheek loopt)
One Unix to rule them all, One Resolver to find them, One IP to bring them all and in the zone to bind them.
pi_16752015
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 19:24 schreef aptenodytes-forsteri het volgende:

[..]

is de hypotheek afgesloten met een NHG ?
(nationale hypotheek garantie) ?

NHG is voor het geval je je huis moet verkopen en je minder geld ontvangt voor je huis dan je schuld. (om dus je restschuld af te lossen)Niet voor het geval je in detentie zit.
Dat zou het leven wel erg makkelijk maken vind je niet?

Probeer wat geld te lenen bij familie/kenissen/vrienden tot hij terug is.
Misschien kan je een doorlopend krediet krijgen op je rekening om tijdelijk wat meer financiele armslag te hebben. Als je zelf een baan hebt en niet te veel schulden of een slecht betalingsverleden hebt doet een bank niet zo moeilijk.

pi_16757860
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 22:10 schreef twexx het volgende:

[..]
NHG is voor het geval je je huis moet verkopen en je minder geld ontvangt voor je huis dan je schuld. (om dus je restschuld af te lossen)Niet voor het geval je in detentie zit.
Dat zou het leven wel erg makkelijk maken vind je niet?

bij mijn weten kun je er ook aanspraak op maken wanneer je, al dan niet tijdelijk, door omstandigheden je aflossing niet kunt betalen.

quote:"Bij een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) wordt de rente en aflossing altijd aan de hypotheekinstelling betaald indien men de hypotheek niet meer kan opbrengen. Is de verkoopopbrengst van de woning niet voldoende om de lening volledig af te lossen dan zal het Waarborgfonds het verschil betalen. Om gebruik te kunnen maken van de garantieregeling moet voldaan worden aan een aantal voorwaarden. Kiest u voor een lening met NHG dan krijgt u van de hypotheekinstelling een rentekorting tot zo'n 0,5%."

zie ook bv: http://www.hypotheker.nl/support/frameset.asp?site=hyp&surl=%2Fhyp%2Fwelkom%2Fnieuws%2Fdetail.asp%3Fid%3D146&srow=98

One Unix to rule them all, One Resolver to find them, One IP to bring them all and in the zone to bind them.
pi_16759491
Suggesties als "huis verkopen" zijn natuurlijk te gek voor woorden.

3 maanden hypotheek zijn altijd wel bij elkaar te scharrelen. Topicstarter, laat allereerst je vriend zelf eens meedenken. Heeft hij geen reserves in zijn bedrijf? Staan er nog vorderingen open die binnenkort binnenkomen? Heeft hij een rekeningcourant waar nog wat credietruimte op zit? Heeft hij bedrijfsmiddelen die je kunt verkopen of belenen (computers, machines, auto)? Heb je vrienden of familieleden die je iets willen lenen? Zou je zelf het ontbrekende bedrag kunnen verdienen, bv. door 's avonds in een callcenter te werken (20 uur per week levert zo'n 700 euro per maand op)? Heb je een creditcard, waar je maart op zou kunnen overleven omdat de rekening toch pas in april komt?

Bedenk verder dat bepaalde verplichtingen van het bedrijf ook doorlopen. Waarschijnlijk had je vriend uiterlijk vandaag zijn BTW-aangifte over het 4e kwartaal van 2003 moeten opsturen, en eind april die van dit kwartaal. Als je dat soort dingen niet regelt kan dat ook problemen (boetes e.d.) opleveren.

Al met al een rotsituatie voor je, het valt te hopen dat je vriend het na afloop een beetje goedmaakt, want nu draai jij ook op voor zijn fouten. Sterkte!

zondag 1 februari 2004 @ 00:24:20 #59
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_16759503
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 19:03 schreef danosa het volgende:

[..]

Ik moest bij het lezen van dit ook gelijk aan iemand denken die P heet. Achternaam kan ik zo even niet opkomen. Toevallig!

ik moet daar ook aan denken, al kan ik wel op de achternaam komen.. maar dat figuur heet ook p met zijn voornaam
  zondag 1 februari 2004 @ 04:02:04 #60
83248 wicked2004
*ik weet het zeker, denk ik...
pi_16765696
Op even te reageren op alle vragen...
Ik werk zelf op dit moment wel maar dat is niet genoeg om de hypotheek, plus vasten lasten zoals gas water en licht te betalen... Ik zal dus moeten kiezen..als ik de hypotheek betaal heb ik een x bedragje over wat ik dan zou moeten gebruiken om ALLES van te doen... De hypotheek vind ik op dit moment het belangrijkste, is toch je onderdak maar de rest dan? Ik kan wel bij familie en vrienden gaan eten en dergelijke maar daar heeft de belastingdienst (om maar een voorbeeld te noemen) niks aan...
Enigste wat ik nu kan bedenken is om een tweede (weekend) baantje erbij te nemen maar ik zal er weinig mee opschieten als ik dat gewoon wit ga doen want dan heb ik dus 2 inkomens en betaal ik me scheel aan loonheffingen en dergelijke. Evengoed proberen denk ik dan..
Waar ik voornamelijk tegenaan loop is het feit dat men rekening met hem houd "ja maar mevrouwtje hij is ondernemer en dan heb je daar en daar geen recht op" Prima, zo zijn de regels, maar ik heb niks noppes nada aan zijn onderneming op dit moment er zijn gewoon geen inkomsten , zo simpel is het ...
Bedankt voor de suggesties in ieder geval, misschien heb ik er wat aan
  zondag 1 februari 2004 @ 11:03:31 #61
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_16768058
quote:
Op zondag 1 februari 2004 04:02 schreef wicked2004 het volgende:
Ik werk zelf op dit moment wel maar dat is niet genoeg om de hypotheek, plus vasten lasten zoals gas water en licht te betalen... Ik zal dus moeten kiezen..als ik de hypotheek betaal heb ik een x bedragje over wat ik dan zou moeten gebruiken om ALLES van te doen... De hypotheek vind ik op dit moment het belangrijkste, is toch je onderdak maar de rest dan? Ik kan wel bij familie en vrienden gaan eten en dergelijke maar daar heeft de belastingdienst (om maar een voorbeeld te noemen) niks aan...
ik weet niet hoe en wat je precies tekort komt, maar misschien is het een optie om je werkgever te vragen om bijv. een voorschot op vakantiegeld te geven
quote:
Enigste wat ik nu kan bedenken is om een tweede (weekend) baantje erbij te nemen maar ik zal er weinig mee opschieten als ik dat gewoon wit ga doen want dan heb ik dus 2 inkomens en betaal ik me scheel aan loonheffingen en dergelijke. Evengoed proberen denk ik dan..
Waar ik voornamelijk tegenaan loop is het feit dat men rekening met hem houd "ja maar mevrouwtje hij is ondernemer en dan heb je daar en daar geen recht op" Prima, zo zijn de regels, maar ik heb niks noppes nada aan zijn onderneming op dit moment er zijn gewoon geen inkomsten , zo simpel is het ...
dat is het probleem ja, er wordt naar iedereen in het huishouden gekeken maar wat ook belangrijk is, als je vriend terug is, kan die dan wel snel weer de werkzaamheden in de eenmanszaak oppakken, en genereert dat ook genoeg inkomsten om in zeer korte tijd het tekort wat je nu hebt te dekken?
quote:
uiw
pi_16769744
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 23:57 schreef aptenodytes-forsteri het volgende:

[..]

bij mijn weten kun je er ook aanspraak op maken wanneer je, al dan niet tijdelijk, door omstandigheden je aflossing niet kunt betalen.

zie ook bv: http://www.hypotheker.nl/support/frameset.asp?site=hyp&surl=%2Fhyp%2Fwelkom%2Fnieuws%2Fdetail.asp%3Fid%3D146&srow=98

Plannen
In 2003 deden meer huizenbezitters een beroep op het Waarborgfonds Eigen Woningen. Om te voorkomen dat dit aantal verder oploopt werkt het fonds aan een regeling voor uitstel van betaling. Wie tijdelijk zijn hypotheek niet kan betalen door bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid of echtscheiding betaalt dan enkele jaren maar een kwart van de maandlasten. Het plan moet uiteindelijk worden goedgekeurd door het ministerie van VROM.

Zoals het er staat zijn het plannen die nog moeten worden goedgekeurd.
Als dit goedgekeurt word komt er vast een clausule is te staan dat bij detentie word uitgesloten van deze regeling. Lijkt me echt onwaarschijnlijk dat een maatschappij/bank daar aan mee gaat werken nl.

Je kan je wel verzekeren voor je woonlast bijv omdat je ondernemer bent en geen vast inkomen hebt maar je woonlast word alleen overgenomen als je arbeidsongeschikt bent of werkeloos bent en ook dan zal je geen beroep kunnen doen op je verzekering als je in detentie zit. Dat is geen geldige reden omdat je dat alleen aan jezelf te wijten hebt. Lijkt me logisch.

pi_16881541
echt heel erg vervelend voor je, ik hoop dat je er goed doorheen komt.

Ik las een tijdje geleden in de consumentengids (ik weet niet meer welk nummer) dat het soms voor hypotheek verstrekkers gunstiger is om jou een uitstel te geven van betaling voor een jaar. het jaar daarop betaal je dan dubbel. Dit schijnt ook belastingtechnisch gunstiger voor jou te zijn. het fijne weet ik hier niet van , maar misschien kan je het achterhalen via de consumentengids.

succes

donderdag 5 februari 2004 @ 11:32:53 #64
23233 Hihat
Hoo! Gehoed.
pi_16906534
TS, een heel vervelende situatie. Je vraagt je af wat JIJ nog meer kunt doen om JULLIE situatie te verbeteren. Niet zo veel denk ik.
Heb je je vriend gevraagd wat HIJ kan doen om JOUW situatie de komende drie maanden te verbeteren? Heeft hij suggesties geopperd?

Lenen wordt moeilijk en heeft niet zoveel zin denk ik. Die lening moet ook weer afgelost worden. Misschien vreemd, maar ik zou de schuld gewoon 3 maanden op laten lopen. En als meneer dan uit het Huis van Bewaring komt zeggen: "Zo, en nu ga JIJ er voor zorgen dat WIJ hier vanaf komen".

Nu draag jij de consequenties van zijn handelen. Dat is de omgekeerde wereld.
Wie de schade veroorzaakt, moet 'm ook betalen. Dat weet hij ook, als ondernemer.

Ik hoop dat je tussen al het geregel en de rompslomp die de situatie met zich meebrengt toch ook nog even de tijd vind om na te denken over de kern van de zaak. Die staat hieronder namelijk:

quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 18:40 schreef DuchessX het volgende:

Het is vervelend dat TS er nu alleen voor staat maar dat is wel te wijten aan het gedrag van haar vriend. Hij laat haar op die manier er alleen voor staan.

Tenslotte: Ik vekeer niet in jouw situatie. En heb dus makkelijk praten.

Veel sterkte in ieder geval.

Een pauw is een kip die in bloei staat
  donderdag 5 februari 2004 @ 12:57:26 #65
57546 Masta-t
King and Queen of Cheese
pi_16908830
quote:
Op zondag 1 februari 2004 04:02 schreef wicked2004 het volgende:
Ja je kunt de staat en allerlei instanties wel de zwarte piet toeschuiven, maar die hebben de situatie niet veroorzaakt; JIJ trouwens ook niet
Aardig egoistische siuatie ben jij nu de dupe van!
Disclaimer: Alles wat hierboven staat is onzin. De steen des aanstoots zit in je hoofd. Degene die aanstoot neemt is kortzichtig. Respect is belangrijk. Onnodig kwetsen is slecht. Per ongeluk is niet erg. De Blauwe Banaan HEEFT echt het antwoord!
pi_16916310
Als zelfstandige kun je je ook verzekeren tegen veel dingen. En je moet natuurlijk zelf zorgen dat je een spaarpotje hebt om bepaalde dingen op te vangen.. Overigens als jouw vriend een vaste baan had gehad dan was hij ook met onbetaald verlof in de gevangenis terecht gekomen.

En een extra baantje is het enige advies wat ik je kan geven.
jep je betaald dan over je extra baantje 52% belasting. Maar da's toch 48% van je salaris als inkomen..

Overigens als je vriend in de gevangenis zit voor een paar maanden dan kan ik niet meer zeggen dan "eigenschuld dikke bult'.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')