abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 januari 2004 @ 19:30:55 #26
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_16694406
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 13:46 schreef phileine het volgende:
Er zijn wel genoeg andere middelen (ook specifiek tegen angststoornissen) die wèl gebruikt mogen worden, bijvoorbeeld seroxat. Ik dacht feverin ook, maar dat weet ik niet zeker.
Even ter aanvulling: Seroxat mag je dus niet gebruiken en eigenlijk wordt zowiezo afgeraden om antidepressiva tijdens de zwangerschap te gebruiken. Er zijn wel middelen die geen schade lijken aan te richten, maar daar is te weinig onderzoek naar gedaan om het zeker te weten.

Wat betreft het afkicken van de medicijnen. Doe het rustig aan! Drie maanden tot een half jaar heb je zeker nodig! En laat je, net zoals anderen zeggen, goed begeleiden door artsen.

Ik heb zelf ook aanleg voor depressiviteit, maar bij mij komt het helaas juist in de zwangerschap naar boven. Zodra ik zwanger was heb ik contact opgenomen met verschillende artsen (het systeem in Duitsland werkt een beetje anders, dus ik kan je geen tips geven tot wie je te richten) en ik wordt, nu het verkeerd lijkt te gaan, geweldig opgevangen!

Als laatste wil ik nog zeggen: doe het rustig aan en overhaast niets!

Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_16694809
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 19:30 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Even ter aanvulling: Seroxat mag je dus niet gebruiken en eigenlijk wordt zowiezo afgeraden om antidepressiva tijdens de zwangerschap te gebruiken.

Ah! Dat wilde ik ook zeggen.
Ik heb me laatst eens georiënteerd op genoemde site www.apotheek.nl, en daar las ik dat je met Prozac wel zwanger zou mogen raken:
quote:
Zwangerschap
Van alle serotonine-heropnameremmers (SSRI's) is over dit middel het meeste bekend over gebruik tijdens zwangerschap. Tot nu toe zijn geen aangeboren afwijkingen waargenomen, maar meer gegevens zijn nodig om het middel helemaal veilig te noemen. Toch kunnen er problemen ontstaan bij gebruik in de laatste periode van de zwangerschap. Het kind kan na geboorte ontwenningsverschijnselen krijgen (bijvoorbeeld te merken aan slecht drinken en veel huilen). Meld in ieder geval uw arts en apotheker zodra u zwanger bent, of binnenkort wilt worden.
Maar toch... het is dus nog niet uitgesloten dat Prozac volledig onschadelijk is voor een baby.
Wil je het risico nemen???
Beetje off-topic: Ik ben DESdochter. Indertijd werd gezegd dat er geen gevaar zou zijn voor de baby's van moeders die DES slikten. Nu, jaren later, blijken er dus wel degelijk forse gevolgen te zijn.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_16694860
Eigenlijk is het toch ook van de zotte:
Zwangeren en borstvoedenden letten over het algemeen zeer goed op hun voeding, stoppen met roken, drinken geen alcohol, maar zouden wél een dagelijkse portie gif innemen in de vorm van medicatie...
En fyi, ja ik slik ook medicatie en ja, ik zou ook wel zwanger willen worden.
pi_16695033
Seroxat mag wel hoor. Ik heb me daar echt wel goed in verdiept. Gynaecologen en verloskundigen vinden er niets van, het is hier in Amsterdam geeneens reden voor een ziekenhuisbevalling. Ik heb veel overlegd met een neuroloog die al heel lang betrokken is bij de onderzoeken naar ad's, en uit alle onderzoeken blijkt dat seroxat (en een paar andere ad's) echt geen kwaad kan. Hooguit kan het bilirubine gehalte in de eerste week iets hoger zijn, en moet het kindje even onder een blauwe lamp. Vaak wordt overgestapt op seroxat als iemand zwanger wil worden die een andere ad slikt.

Die informatie van apotheek.nl is gewoon van de bijsluiters, daar staat vrijwel altijd in dat het middel niet tijdens zwangerschap of bv gebruikt mag worden. Dat stond ook in de bijsluiter van het spul dat ik voorgeschreven kreeg omdat ik zwangerschapsvergiftiging had bijvoorbeeld. Da's een aansprakelijkheidskwestie.

Natuurlijk is stoppen altijd te verkiezen, dan weet je zeker dat er geen risico's zijn. Maar dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd. Denk je niet dat mensen daar niet goed over nadenken? Ik vind dat zulke domme opmerkingen steeds. Verdiep je dan in de materie voordat je met zulke oordelen komt.

mooi he, alles
pi_16695714
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 19:56 schreef phileine het volgende:
Ik heb veel overlegd met een neuroloog die al heel lang betrokken is bij de onderzoeken naar ad's, en uit alle onderzoeken blijkt dat seroxat (en een paar andere ad's) echt geen kwaad kan.
Ah! Zo'n man zal er vast meer van weten dan de gemiddelde Fok!ker.
Maar ook híj zal toch niets kunnen zeggen over langetermijneffecten (daar Seroxat ook nog een relatief jong geneesmiddel is)?
pi_16697396
Nee klopt, zoiets had je met DES natuurlijk ook. De effecten kwamen pas naar voren toen de babies zelf op vruchtbare leeftijd kwamen. Je hoopt het niet, maar er kan altijd over tig jaar iets naar voren komen. Dat kan trouwens ook met die broeddrukverlagers of andere dingen die wèl worden voorgeschreven tijdens de zwangerschap.

Prozac is sinds 1987 in Amerika een erkend middel, sindsdien lopen dus de onderzoeken. Seroxat is qua werking een directe afgeleide van prozac (alleen veel gerichter en dus lichter qua bijwerkingen) en lift dus een beetje mee op die onderzoeken. Seroxat bestaat nu zelf zo'n jaar of tien. Genoeg om effect te zien op babies en kinderen, niet op volwassen.
Dus ja, het zou kunnen dat over 40 jaar blijkt dat het vreselijk slecht is geweest voor Isa. Het zou ook kunnen dat over 10 jaar blijkt dat het vreselijk slecht is geweest voor míj om het te slikken.

Je weet het niet... Wat ik nu al wèl zeker weet is dat mijn genen voor bijvoorbeeld hart-en vaatziekten, depressie en starckhart in ieder geval niet best zijn voor de gezondheid van Isa. Maar er zijn maar weinig mensen die hebben besloten om daarom maar niet zwanger te worden. 't is allemaal zo relatief.

mooi he, alles
  † In Memoriam † vrijdag 30 januari 2004 @ 22:35:53 #32
37843 lady-wrb
kortaf
pi_16727445
dus jij hebt gedurende je zwangerschap seroxat geslikt?
hoeveel gebruik(te) je per dag?
ik slik naast seroxat ook nog risperdal. waar kan ik daar iets over vinden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')