quote:
Migraine kan permanente hersenschade veroorzakenAanvallen van migraine blijken blijvende hersenschade te kunnen veroorzaken. Dit schrijven onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) vandaag in het gezaghebbende medisch-wetenschappelijke tijdschrift JAMA, de Journal of the American Medical Association.
Op beeldmateriaal van de hersenen van 435 inwoners uit Maastricht en Doetinchem, vervaardigd met een zogeheten mri-scanner, zagen de onderzoekers vooral meer schade in de kleine hersenen naarmate een patiënt frequenter migraineaanvallen had.De kleine hersenen sturen onder meer de fijne motoriek aan. Of de schade ook leidt tot een verslechtering van die motoriek, is momenteel onderwerp van nadere studie.
De radiologen, prof. dr. M.A. van Buchem en M.C. Kruit, maakten mri-hersenscans van mensen met en zonder migraine. De hersengebieden werden nauwkeurig onderzocht op 'infarcten'; zo worden gebieden genoemd waar hersenweefsel is afgestorven.Zij zagen dat (kleine) infarcten in de kleine hersenen zevenmaal vaker voorkwamen bij migrainepatiënten. Bij de patiëntengroep die minimaal één aanval per maand heeft en die gepaard gaat met een 'aura' (een verstoring van de zintuiglijke waarneming), was het risico zelfs bijna zestien keer verhoogd.
De onderzoekers keken ook naar schade aan de witte stof in de grote hersenen, waar de hogere hersenfuncties worden uitgevoerd. Die was alleen bij vrouwelijke migrainepatiënten duidelijk vaker te zien dan bij controlepersonen. Het risico van deze vorm van schade was het grootst onder vrouwen die het vaakst een aanval hadden, aldus het LUMC."Omdat infarcten in de kleine hersenen veel vaker voorkomen bij migrainepatiënten dan bij anderen, moet een radioloog die infarcten in de klei ne hersenen bij een patiënt ziet, nadrukkelijk rekening houden met migraine als oorzaak", stellen Kruit en Van Buchem. Ook bij schade aan de witte stof van de grote hersenen moet migraine aan de lijst van mogelijke oorzaken worden toegevoegd.
De Leidse neuroloog prof. dr. M.D. Ferrari noemt het nu gesignaleerde verband tussen migraine en blijvende hersenschade "een reden voor zorg". En dat geeft onmiddellijk het forse dilemma aan waarmee de Leidse onderzoekers kampen. Prof. Ferrari: "We beseffen dat we een grote groep mensen, zo'n tien procent van de volwassen bevolking en ook veel kinderen, opzadelen met verontrustende feiten waaraan we voorlopig nog niets kunnen doen."
"Immers, de middelen die nu beschikbaar zijn om migraineaanvallen te voorkomen, werken niet goed genoeg en hebben te veel bijwerkingen om ze op grote schaal voor te schrijven. Aan de ene kant melden we dus iets dat een medisch feit is, dat er verontrustend uitziet en waarvoor niet een-twee-drie een verklaring bestaat."
"Aan de andere kant zeggen we dat er nog geen behandeling voorhanden is. We hopen van harte dat onze publicatie onderzoekers in de wereld aanspoort tot nader onderzoek, waardoor mogelijk een oplossing naderbij komt."
Volgens Ferrari moet nu echt het beeld op de helling dat migraine niet méér is dan een vervelende hoofdpijn die uiteindelijk vanzelf weer overgaat. "Het is een ziekte die inderdaad tijdelijk wel voorbijgaat, maar die blijvende sporen kan nalaten. Wat die schade in de hersenen uiteindelijk aanricht, weten we niet.""Het lijkt er nu op dat de migrainepatiënt er tijdens alledaagse, routinehandelingen niet veel van merkt. Maar het zou kunnen zijn dat beschadigingen in die fijne motoriek wel van zich doen spreken bij bijzondere handelingen waarbij uiterste coördinatie is vereist."
Ik heb zelf ook regelmatig last van migraine en heb hiervoor een tijdlang propranolol gebruikt. Dit is inderdaad een medicijn tegen hoge bloeddruk en kan migraineaanvallen voorkomen. Vooral omdat mijn migraine meestal 's nachts komt opzetten, kan ik ook niets doen om de aanval te voorkomen met bijvoorbeeld imigran. Inmiddels ben ik ook weer van de propranolol af, onder andere dankzij acupunctuur en chiropractie. Helaas is dit niet de oplossing, ik heb nog regelmatig in meer of mindere mate last van hoofdpijnen, varierend van spierspanningshoofdpijn tot migraine
Migraine kan trouwens enorm veel oorzaken hebben. Probeer eens een hoofdpijndagboek bij te houden (heb er net een gevonden op http://www.vrouwonline.nl/static/pdf/hoofdpijnkalender.pdf). Misschien dat je daardoor wat meer inzicht krijgt in jouw klachten. Tip: let ook eens op je eetgewoontjes, schrijf zoveel mogelijk op wat je eet zodat je eventueel een verband tussen voeding en migraine kunt vinden.
ooooo, migraine, don't tell me about it... Ik heb het ook al 14 jaar en het wil niet weg.... Maar na vele onderzoeken, kwamen ze er eerst achter dat het goed was omdat ik een klein foutje heb aan de hersenstam, met ademen komt dat.... dat medicijnen tegen epilepsie zouden helpen. Inderdaad die hebben geholpen, ongeveer twee jaar lang, maar dat was voornamelijk omdat ik er ook spanningshoofdpijn bij heb. Mijn migraine kan varierend van minimaal drie dagen per maand tot bijna de hele maand als ik meer spanning heb aanhouden. Ik had er eerst de smelttabletten zomig-zip voor, maar als ik dat nam moest ik haast overgeven, dus daar stopte ik mee, ondanks dat ze goed hielpen. Ik heb nu relpax 40 mg en dat helpt voor mij prima, zodra het opkomt of er is en ik neem zo'n tabletje is het binnen 15 minuten minder... Echt een opluchting !
Ik heb ook wel eens voetreflexologie geprobeerd, maar nee dat hielp eigenlijk niet bij mij.. Alternatieve geneeswijzen die ik probeer, helpen een beetje, maar ook alleen voor dat moment... als ik al pijn heb.... maar dat kan ook voor iedereen weer anders zijn.
Ik hoop dat je iets vind tegen jouw pijnen... want het sucks !!! O ja wel een paar tips...... Drink niet teveel rode wijn, eet geen kaas.... want dat kan het oproepen en erger maken...
Maar het is en blijft een zoektocht om het juiste voor jouzelf te vinden, ik schrok ook even van dat artikel, maar hoeveel hersencellen kunnen er nu beschadigen ??? Je hebt er miljarden, lijkt me.
blaaaa
Groetjes,
Bruuntje
Mijn moeder heeft het ook al haar hele leven en via haar heb ik wel over een aantal etenswaren en dranken gehoord die er mee te maken zouden kunnen hebben en mijn huisarts noemde het ook. Wat ik onder andere hoorde was chocola en WITTE wijn, maar rode dus ook? Witte drink ik namelijk toch zelden tot nooit, maar rode nog "best vaak". Weet je dat zeker, vind het namelijk zo lekker
Van kaas had ik trouwens ook nooit gehoord i.v.m. migraine maar dat eet ik ook niet echt vaak..
Ja inderdaad rode wijn ook. Chocalade was ik vergeten, maar die hoort er inderdaad ook al bij.... vervelend he, als je van al die lekkere dingen houdt en dan ook nog een aanleg voor migraine hebt...
Ik ben dankbaar dat ik het weer even niet heb ***zucht*** en dat gevoel zal ik wel met veel mensen die migraine hebben delen...
grtzz,
bruuntje
Mijn arts heeft dat idd ook 's geopperd. Ben alleen niet zo'n fan van medicijnen. Al helemaal niet elke dag. Zijn die erg 'schadelijk..?'quote:Op vrijdag 16 april 2004 21:10 schreef Asclepius het volgende:
Zover ik weet is een verhoging van het aantal migraine-aanvallen geen bijwerking van imigran. Het is wel mogelijk om chronisch hoofdpijn te krijgen bij het slikken van pijnstillers, alleen dan moet je je medicatie vaker gebruiken dan eens per week.
Krijg je ook medicijnen om de aanvallen te voorkomen? Als je meer dan twee aanvallen per maand hebt, zoals in jouw geval, kan het helpen om preventief medicijnen te slikken, vaak betablokkers, waardoor je minder vaak een aanval krijgt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |