abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16652863
Ik weet niet of hier al een topic over is, maar ik schrijf dit naar aanleiding van het nieuwsbericht op de frontpage over migraine en de gevolgen ervan. Ik heb zelf al een jaar of 15 last van migraine en heb het jarenlang ongeveer 1x per jaar gehad. Het afgelopen jaar heb ik echter al 6 aanvallen gehad waarvan 3 deze maand. Ik ben naar de huisarts geweest en die heeft de neusspray van imigran voorgeschreven (die ik overigens nog niet heb geprobeerd dus weet niet hoe goed die werkt). Nu had hij het ook over een medicijn tegen hoge bloeddruk, dat migraine heel goed schijnt te voorkomen. Aangezien ik geen hoge bloeddruk heb en dus daarbij ook weer aanvullende medicijnen zou moeten gebruiken wil ik hier voorlopig nog even mee wachten. Zijn er mensen die wel eens van dit medicijn (ik weet de naam niet) gehoord hebben i.v.m. migraine of hier ervaring mee hebben? Of mensen met andere tips?
Alvast bedankt
  woensdag 28 januari 2004 @ 12:23:39 #2
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_16652942
Ik weet dat een kennis van mij pillen had, ze waren redelijk duur maar als je een migraine aanval kreeg en je nam ze in had je nergens last van Ik zal de naam es navragen
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_16652987
als je wilt heel graag, alle tips zijn welkom. Het liefst wil ik er natuurlijk vanaf of het zoveel mogelijk voorkomen maar dat schijnt niet al te makkelijk te zijn. Het nadeel van die neusspray is ook dat ik het niet te vaak mag gebruiken, dan krijg je namelijk juist hoofdpijn van de spray.
pi_16654481
Mijn moeder heeft ook migraine en ze gebruikt het medicijn Naramig. Het schijnt niet goedkoop te zijn, maar bij haar werkt het echt geweldig goed. Als ze het gevoel krijgt dat je een migraineaanval krijgt, neemt ze zo'n pil en dan wordt die aanval onderdrukt. Misschien kan je ernaar informeren bij je huisarts? Succes!
pi_16654502
Het volledige artikel:
quote:
Migraine kan permanente hersenschade veroorzaken

Aanvallen van migraine blijken blijvende hersenschade te kunnen veroorzaken. Dit schrijven onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) vandaag in het gezaghebbende medisch-wetenschappelijke tijdschrift JAMA, de Journal of the American Medical Association.
Op beeldmateriaal van de hersenen van 435 inwoners uit Maastricht en Doetinchem, vervaardigd met een zogeheten mri-scanner, zagen de onderzoekers vooral meer schade in de kleine hersenen naarmate een patiënt frequenter migraineaanvallen had.

De kleine hersenen sturen onder meer de fijne motoriek aan. Of de schade ook leidt tot een verslechtering van die motoriek, is momenteel onderwerp van nadere studie.
De radiologen, prof. dr. M.A. van Buchem en M.C. Kruit, maakten mri-hersenscans van mensen met en zonder migraine. De hersengebieden werden nauwkeurig onderzocht op 'infarcten'; zo worden gebieden genoemd waar hersenweefsel is afgestorven.

Zij zagen dat (kleine) infarcten in de kleine hersenen zevenmaal vaker voorkwamen bij migrainepatiënten. Bij de patiëntengroep die minimaal één aanval per maand heeft en die gepaard gaat met een 'aura' (een verstoring van de zintuiglijke waarneming), was het risico zelfs bijna zestien keer verhoogd.
De onderzoekers keken ook naar schade aan de witte stof in de grote hersenen, waar de hogere hersenfuncties worden uitgevoerd. Die was alleen bij vrouwelijke migrainepatiënten duidelijk vaker te zien dan bij controlepersonen. Het risico van deze vorm van schade was het grootst onder vrouwen die het vaakst een aanval hadden, aldus het LUMC.

"Omdat infarcten in de kleine hersenen veel vaker voorkomen bij migrainepatiënten dan bij anderen, moet een radioloog die infarcten in de klei ne hersenen bij een patiënt ziet, nadrukkelijk rekening houden met migraine als oorzaak", stellen Kruit en Van Buchem. Ook bij schade aan de witte stof van de grote hersenen moet migraine aan de lijst van mogelijke oorzaken worden toegevoegd.

De Leidse neuroloog prof. dr. M.D. Ferrari noemt het nu gesignaleerde verband tussen migraine en blijvende hersenschade "een reden voor zorg". En dat geeft onmiddellijk het forse dilemma aan waarmee de Leidse onderzoekers kampen. Prof. Ferrari: "We beseffen dat we een grote groep mensen, zo'n tien procent van de volwassen bevolking en ook veel kinderen, opzadelen met verontrustende feiten waaraan we voorlopig nog niets kunnen doen."

"Immers, de middelen die nu beschikbaar zijn om migraineaanvallen te voorkomen, werken niet goed genoeg en hebben te veel bijwerkingen om ze op grote schaal voor te schrijven. Aan de ene kant melden we dus iets dat een medisch feit is, dat er verontrustend uitziet en waarvoor niet een-twee-drie een verklaring bestaat."

"Aan de andere kant zeggen we dat er nog geen behandeling voorhanden is. We hopen van harte dat onze publicatie onderzoekers in de wereld aanspoort tot nader onderzoek, waardoor mogelijk een oplossing naderbij komt."
Volgens Ferrari moet nu echt het beeld op de helling dat migraine niet méér is dan een vervelende hoofdpijn die uiteindelijk vanzelf weer overgaat. "Het is een ziekte die inderdaad tijdelijk wel voorbijgaat, maar die blijvende sporen kan nalaten. Wat die schade in de hersenen uiteindelijk aanricht, weten we niet."

"Het lijkt er nu op dat de migrainepatiënt er tijdens alledaagse, routinehandelingen niet veel van merkt. Maar het zou kunnen zijn dat beschadigingen in die fijne motoriek wel van zich doen spreken bij bijzondere handelingen waarbij uiterste coördinatie is vereist."

pi_16708441
Hoi,

Ik heb zelf ook regelmatig last van migraine en heb hiervoor een tijdlang propranolol gebruikt. Dit is inderdaad een medicijn tegen hoge bloeddruk en kan migraineaanvallen voorkomen. Vooral omdat mijn migraine meestal 's nachts komt opzetten, kan ik ook niets doen om de aanval te voorkomen met bijvoorbeeld imigran. Inmiddels ben ik ook weer van de propranolol af, onder andere dankzij acupunctuur en chiropractie. Helaas is dit niet de oplossing, ik heb nog regelmatig in meer of mindere mate last van hoofdpijnen, varierend van spierspanningshoofdpijn tot migraine

vrijdag 30 januari 2004 @ 11:03:19 #7
66359 bitchiej
*blaa* kus voor me skattie :$
pi_16710046
ik heb zelf ook wel is migraine en bij mij komt het doordat ik me dan teveel inspan of teveel spanning opbouw..dus misschien dat je gestressed ben ofzo? en bij me vader komt het door snel veranderde luchtdruk..misschien als je weet hoe het komt dat je daar iets aan kan doen.. want dat is natuurlijk beter dan al die medicijnen
pi_16713621
Maar corny, raadt je me aan om propranolol eens te proberen? Ik bedoel, werd de migraine wel flink minder? En moest je er ook weer andere medicijnen naast slikken om je bloeddruk op peil te houden?
Ik heb geen idee waardoor de aanvallen bij mij worden veroorzaakt, vroeger kwam het door slecht slapen of tentamens of gewoon stress maar tegenwoordig heb ik het zo vaak....terwijl ik juist nu rustig aan doe en op mijn eet- en slaappatroon let....
pi_16714162
Je zou eens moeten kijken naar je trigger. Iets wat je migraine veroorzaakt.
Bij mij is dat langdurige stress tot in de late uurtjes. Als ik dus heel intens en tot heel laat zit te werken kan ik er donder op zetten dat ik de volgende dag migraine krijg. En als ik daar op let kan ik het voorkomen. Al 4 jaar geen migraine meer gehad. Terwijl het toen bijna elke week wel een keer raak was.
Sommige mensen hebben het bijvoorbeeld van chocolade. Ofzoiets.
pi_16714267
Ik zou het zeker in overleg met je huisarts doen. Bij mij hielp het wel, in ieder geval was de intensiteit van een aanval aanzienlijk minder. Maar uiteindelijk vond ik het toch maar vreemd om ter voorkoming van iets medicijnen te moeten slikken, dus wilde ik er vanaf. Ik hoefde vanwege de lage dosering trouwens geen tegenmedicijnen te gebruiken, het lijkt me ook niet goed als dat wel zou moeten.

Migraine kan trouwens enorm veel oorzaken hebben. Probeer eens een hoofdpijndagboek bij te houden (heb er net een gevonden op http://www.vrouwonline.nl/static/pdf/hoofdpijnkalender.pdf). Misschien dat je daardoor wat meer inzicht krijgt in jouw klachten. Tip: let ook eens op je eetgewoontjes, schrijf zoveel mogelijk op wat je eet zodat je eventueel een verband tussen voeding en migraine kunt vinden.

pi_16720659
In elk geval bedankt voor alle tips, mochten er nog meer zijn dan zijn die altijd welkom natuurlijk
En Bramiozo: ik wou dat ik het zo onder controle had als jij! Ik let echt goed op genoeg slaap en teveel stress heb ik al helemaal niet nu, studie is rustig en ga bijna niet meer uit, ook eten doe ik genoeg en redelijk regelmatig... Misschien moet ik inderdaad toch eens zo'n eet-dagboekje bij gaan houden, had ik zelf ook al bedacht.
  vrijdag 30 januari 2004 @ 17:53:37 #12
83096 bruuntje
spiritual passionate creative
pi_16720912
Hoihoi,

ooooo, migraine, don't tell me about it... Ik heb het ook al 14 jaar en het wil niet weg.... Maar na vele onderzoeken, kwamen ze er eerst achter dat het goed was omdat ik een klein foutje heb aan de hersenstam, met ademen komt dat.... dat medicijnen tegen epilepsie zouden helpen. Inderdaad die hebben geholpen, ongeveer twee jaar lang, maar dat was voornamelijk omdat ik er ook spanningshoofdpijn bij heb. Mijn migraine kan varierend van minimaal drie dagen per maand tot bijna de hele maand als ik meer spanning heb aanhouden. Ik had er eerst de smelttabletten zomig-zip voor, maar als ik dat nam moest ik haast overgeven, dus daar stopte ik mee, ondanks dat ze goed hielpen. Ik heb nu relpax 40 mg en dat helpt voor mij prima, zodra het opkomt of er is en ik neem zo'n tabletje is het binnen 15 minuten minder... Echt een opluchting !

Ik heb ook wel eens voetreflexologie geprobeerd, maar nee dat hielp eigenlijk niet bij mij.. Alternatieve geneeswijzen die ik probeer, helpen een beetje, maar ook alleen voor dat moment... als ik al pijn heb.... maar dat kan ook voor iedereen weer anders zijn.

Ik hoop dat je iets vind tegen jouw pijnen... want het sucks !!! O ja wel een paar tips...... Drink niet teveel rode wijn, eet geen kaas.... want dat kan het oproepen en erger maken...

Maar het is en blijft een zoektocht om het juiste voor jouzelf te vinden, ik schrok ook even van dat artikel, maar hoeveel hersencellen kunnen er nu beschadigen ??? Je hebt er miljarden, lijkt me.

blaaaa

Groetjes,
Bruuntje

Door je onmogelijke dingen ten doel te stellen, bereik je op den duur het mogelijke, waartoe je het anders nooit zou hebben gebracht
pi_16721896
Rode wijn en kaas

Mijn moeder heeft het ook al haar hele leven en via haar heb ik wel over een aantal etenswaren en dranken gehoord die er mee te maken zouden kunnen hebben en mijn huisarts noemde het ook. Wat ik onder andere hoorde was chocola en WITTE wijn, maar rode dus ook? Witte drink ik namelijk toch zelden tot nooit, maar rode nog "best vaak". Weet je dat zeker, vind het namelijk zo lekker
Van kaas had ik trouwens ook nooit gehoord i.v.m. migraine maar dat eet ik ook niet echt vaak..

pi_16726211
Ongeveer een half jaar geleden is hoofdpijn het onderwerp bij ons in de apotheek geweest, dus ook migraine. En wat ik hier lees, zijn goede tips van ervaren mensen. Gelukkig heb ik er zelf niet last van.
Inderdaad word propranolol gebruikt om het te voorkomen.
Helaas weet ik nog niet zo veel over de Imigran neusspray, wat ik je wel nog kan adviseren is: zodra een migraine-aanval komt, meteen het medicijn gebruiken en niet wachten of het misschien toch zo overgaat.
  vrijdag 6 februari 2004 @ 14:04:51 #15
83096 bruuntje
spiritual passionate creative
pi_16942480
Hoihoi,

Ja inderdaad rode wijn ook. Chocalade was ik vergeten, maar die hoort er inderdaad ook al bij.... vervelend he, als je van al die lekkere dingen houdt en dan ook nog een aanleg voor migraine hebt...

Ik ben dankbaar dat ik het weer even niet heb ***zucht*** en dat gevoel zal ik wel met veel mensen die migraine hebben delen...

grtzz,
bruuntje

Door je onmogelijke dingen ten doel te stellen, bereik je op den duur het mogelijke, waartoe je het anders nooit zou hebben gebracht
  vrijdag 6 februari 2004 @ 14:10:00 #16
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_16942597
Ik heb heel mijn leven lang al migraine, mijn moeder en oma hebben het ook.
Bij mij werken geen medicijnen maar alleen in het donker liggen zonder geluis en proberen te slapen, na het slapen is het vaak over.
Ik heb er ongeveer 1x in het half jaar last van, is sterk verminderd aangezien het eerst 1x per maand was.
In mijn pubertijd heb ik er het meeste last van gehad.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  vrijdag 16 april 2004 @ 20:33:50 #17
84328 Lllaura
painting pictures
pi_18475891
Ik heb ook last van migraine. Vooral als, zoals nu, het weer wat beter wordt. (Van de zomer op vakantie naar Italie, dat wordt wat... )

Het begint bij met pijn in m'n nek, aan de linkerkant. Dan gaat m'n linkerneusgat dichtzitten, ga ik raar praten en verdwijnt de helft van m'n gezichtsveld. Als ik dan niks inneem, weet ik dat ik de komende vier uur jankend, niet wetend wat te doen van de pijn, op bed lig. Het lijkt dan alsof er een kaboutertje de achterkant van m'n oogbol met een slijptol aan 't bewerken is...

Ik heb 't átijd in 't weekend, of op druilerige rotdag waarop ik alleen maar dingen heb gedaan als stofzuigen en boodschappen...

Het komt er op neer dat ik ongeveer één keer in de week imigran neusspray gebruik. Weet iemand of dit niet juist het aantal aanvallen vermeerdert..?
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
pi_18476883
Zover ik weet is een verhoging van het aantal migraine-aanvallen geen bijwerking van imigran. Het is wel mogelijk om chronisch hoofdpijn te krijgen bij het slikken van pijnstillers, alleen dan moet je je medicatie vaker gebruiken dan eens per week.
Krijg je ook medicijnen om de aanvallen te voorkomen? Als je meer dan twee aanvallen per maand hebt, zoals in jouw geval, kan het helpen om preventief medicijnen te slikken, vaak betablokkers, waardoor je minder vaak een aanval krijgt.
pi_18476998
Hier is ook nog een topic over migraine Migraine? Wie heeft er last van?

'gelukkig' heb ik het nog maar ongeveer 2 keer per jaar.
pi_18477086
Kennis van me had ook redelijk veel last van migraine, zij nam/neemt iedere dag een pilletje vitamine B6... Dit helpt voor haar tot nu toe (ze heeft al zo;n jaar geen migraine-aanval meer gehad)..
Ik zou het zelf niet weten aangezien ik er (gelukkig) geen last van heb. (Misschien stiekem toch wel, maar niet zo'n extreme vorm, maar dan euh... ben de naam kwijt... )
  vrijdag 16 april 2004 @ 21:19:10 #21
64387 ioor
be cool!
pi_18477177
ik heb zelf ook migraine en ongeveer 1 keer per maand aanvallen. ik heb ook verschillende medicijnen geprobeerd, maar niks helpt. dus vandaar dat ik lekker in het donker ga liggen en proberen alle herrie af te sluiten.
hooooi postbode siemen wij vervelen ons dus jij moet iets verzinnen. maar ik heb geen tijd want ik moet werken daarom!
  vrijdag 16 april 2004 @ 21:19:56 #22
84328 Lllaura
painting pictures
pi_18477191
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 21:10 schreef Asclepius het volgende:
Zover ik weet is een verhoging van het aantal migraine-aanvallen geen bijwerking van imigran. Het is wel mogelijk om chronisch hoofdpijn te krijgen bij het slikken van pijnstillers, alleen dan moet je je medicatie vaker gebruiken dan eens per week.
Krijg je ook medicijnen om de aanvallen te voorkomen? Als je meer dan twee aanvallen per maand hebt, zoals in jouw geval, kan het helpen om preventief medicijnen te slikken, vaak betablokkers, waardoor je minder vaak een aanval krijgt.
Mijn arts heeft dat idd ook 's geopperd. Ben alleen niet zo'n fan van medicijnen. Al helemaal niet elke dag. Zijn die erg 'schadelijk..?'
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
pi_18477998
Helaas hebben vrijwel alle medicijnen bijwerkingen, en zo ook betablokkers. Maar onthoud wel dat niet iedereen hiervan last krijgt. Het is een afweging die je moet maken, een mogelijk gunstig effect op het aantal aanvallen tegenover mogelijke bijwerkingen.

Het is beter geen betablokkers te gebruiken als je last hebt van astma, en het heeft verder ook nog wel een aantal minder leuke effecten. Gemelde bijwerkingen zijn een te lage bloeddruk, te trage hartslag, duizeligheid, koude handen en/of voeten, maagdarmklachten, vermoeidheid, concentratieproblemen, hoofdpijn (jawel!), slaapproblemen, en nog wel een rijtje.

Voor je een keuze maakt moet je je wel realiseren dat niet iedereen met migraine geholpen wordt met betablokkers (er zijn overigens ook nog wel andere medicijnen die hetzelfde effect kunnen bereiken), en dat ook lang niet iedereen die betablokkers slikt last krijgt van bovenstaande bijwerkingen.

Het beste advies dat ik je kan geven, is hierover eens van gedachten te wisselen met je huisarts.
  vrijdag 16 april 2004 @ 22:21:38 #24
84328 Lllaura
painting pictures
pi_18478841
Bedankt voor de info!
M'n bloeddruk is al véél te laag, maar zal inderdaad met m'n huisarts de voordelen 's afwegen tegen de nadelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')