abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 januari 2004 @ 23:17:16 #1
61334 howietje
Buitenkunst here I come!
pi_16642939
Ik heb een een vraag..
ik ga morgen langs de drukker en dan weet ik het zeker maar....

Ik wil een a3-vel helemaal 100% volprinten (ik heb een tekening/poster die ik wil laten uitprinten zeg maar)
maar, kan dat wel? helemaal tot op het randje?
Kan ik het niet beter op een a2 het laten printen en dan wat randjes eraf snijden?
Maarja..... a2 printers... dan kom je al snel bij een drukker en $$$..
Enne... die printers van tegenwoordig (gewoon zo'n nieuwe fancy hp zeg maar).. kan je daarmee echt mooie dingen mee printen om in te lijsten? Bijvoorbeeld een mooie pic a-la

En is zoiets duur?
Het mag wel redelijk wat kosten (20 euro ofzo)

dank...enzo:)

hooked on stereophonics
pi_16643008
Waarom vraag je dat morgen niet gewoon aan de drukker?

De mogelijkheden, prijzen en kwaliteit zal bij elke drukker toch verschillen....

dinsdag 27 januari 2004 @ 23:22:26 #3
61334 howietje
Buitenkunst here I come!
pi_16643135
ja, dat is een goeie....:P

naja, ik kon het altijd proberen he...
nu weet ik ook precies wat ik moet vragen..(aangezien ik heel het probleem gedefineerd heb)

bla

hooked on stereophonics
pi_16643176
wij hebben hier ook een fotoprinter van HP staan

ze doen hun naam eer aan, dat kan ik zeggen

"Jij draait niet om de wereld, de wereld draait om jou"
pi_16643472
Je kunt bij Multi Copy een A3 af-lopend op een laserprinter laten uitprinten.
pi_16643482
Soms doen ze wel eens moeilijk als er copyright op het plaatje rust...

Heb ik wel eens gehad..

Ja Ja , ik kom het wel weer maken !! domme doos..!!
  dinsdag 27 januari 2004 @ 23:34:13 #7
23170 WebForce
Kijk mij nou!
pi_16643621
Is altijd wel een marge van een paar milimeter
  dinsdag 27 januari 2004 @ 23:39:40 #8
61334 howietje
Buitenkunst here I come!
pi_16643830
het is niet dat plaatje wat ik wil laten drukken...
iets zelf gemaakt met illustrator en photoshop ...

Naja... ik kijk morgen wel even...
bedankt iig

hooked on stereophonics
pi_16643861
moet geen probleem zijn. je hebt van alle papierformaten een zgn. extended formaat dat is net iets groter zodat alles erop past, daarna worden de witte randen er afgesneden.

trouwens, je hebt niet vermeld of je het fullcolor laat drukken, want je zou die afbeelding best als monotone kunnen laten drukken wat flink in de prijs scheelt

dinsdag 27 januari 2004 @ 23:43:29 #10
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_16643979
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 23:19 schreef calvobbes het volgende:
Waarom vraag je dat morgen niet gewoon aan de drukker?

De mogelijkheden, prijzen en kwaliteit zal bij elke drukker toch verschillen....

omdat het hier ook kan? ZNOFI ,aar het is 11 uur 's avonds. meestal zijn ze dan niet meer open hoor
pi_16644084
Ik hoop dat je kleuren overeind blijven bij de drukker. Je werkt waarschijnlijk op een ongecalibreerd systeem (= monitor niet afgesteld op drukwerk, onjuiste icc(kleur)-profielen etc.) . Je plaatje zal wel RGB zijn en drukker drukt in CMYK via een rip dus daar ook kleur-afwijking.

Oftewel, zou een kleurproef meenemen uit je eigen printer. Een proef vragen van de afdruk van de drukker (als je meerdere exemplaren nodig hebt) en zorgen dat je bestand genoeg dpi heeft voor A2 (drukkers willen altijd iets van 300dpi dus groot bestand liefst TIFF).

Grootformaat printers ala HP zijn ook een oplossing (denk voor jouw zelfs de enige) maar zorg dat je je proef bij je hebt en dat het daar op moet lijken. Elke printer/papier en elk beeldscherm is anders.

pi_16644196
offtopic

zou je die foto in het groot willen posten
800*600 of het liefst 1024*768

dank

Milf dinsdag 27 januari 2004 @ 23:52:07 #13
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_16644263
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 23:49 schreef GC het volgende:
offtopic

zou je die foto in het groot willen posten
800*600 of het liefst 1024*768

dank

ik denk dat het beter is dat er dan alleen een url kan worden geplaatst aangezien we ook een beetje rekening moeten houden met modummers
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_16644344
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 23:43 schreef speedfreakssj het volgende:

omdat het hier ook kan? ZNOFI ,aar het is 11 uur 's avonds. meestal zijn ze dan niet meer open hoor

Daarom zeg ik ook morgen.

Maar kun jij vertellen wat voor een printer die drukker van de TS is? Hoe duur die is? Welke marges de printer heeft? En wat de afdrukkwaliteit dan is?

Dit soort speciefieke vragen hebben imo weinig zin omdat wij gewoon niet genoeg weten.

pi_16644522
Volgens mij moet die niet bij een drukker zijn maar bij een repro-service ala kinko.nl . Maar kinko is duur!. Ik zit zelf in rotterdam en daar heb je nog wat goedkope oplossingen (iets van 7,5 tot 15 euro geloof ik voor a2; geen ervaring mee maar van horen zeggen) dus misschien is zoiets ook te vinden in Eindhoven bij een hogeschool of zo.
  woensdag 28 januari 2004 @ 00:09:27 #16
61334 howietje
Buitenkunst here I come!
pi_16644805
hmm...die extended dinges zou net kunnen zijn wat ik nodig heb..

Fullcolor/monotone... eh, wat is precies het verschil?
Dat plaatje van mij (ik kan em denk ik wel posten), heeft wel heel wat kleurtjes, uit alle groepen (cmyk/rgb)..
Het is zeg maar om aan de muur te hangen.

Nou maakt me de exacte tint niet bijster veel uit... Ik weet wel dat het redelijk wat kan verschillen (rgb/cmyk).. maar dat heeft niet zo'n grote prioriteit..
Ik denk dat ze bij die drukker wel photoshop hebben zeg maar.
Ik zet het wel op een cdtje met een TIFF versie willen ze geen psd's aannemen.

Ik heb nu 70pixels/cm aka 178pixels per inch.....(hetzelfde als dots?)
moet genoeg zijn voor zoiets wat ik wil... (een leuke kadootje/kamerdecoratie:P)

hooked on stereophonics
pi_16645089
tuurlijk hebben ze bij de drukker photoshop, maar dan heb je kans dat je voor het omzetten meer kwijt bent dan voor de afdruk zelf, dtp tarief is echt hoog,

verder hangt de prijs erg af wat voor papier je kiest, mat glanzend en gramsgewicht e.d.

probleem is dat je bij lage oplage dus relatief heel erg duur uit bent
denk zelf dat je tussen de 20 en 40 euro kwijt ben bij een drukker

pi_16645254
Je voorbeeld plaatje kan je ook als duotone opvatten (zwart en blauw). Bij drukken zou dit geld kunnen besparen omdat er dan maar twee kleuren hoeven te worden gebruikt (hoewel dit wel wat voorbereiding vergt van jou). PSD's kunnen ze neem ik aan ook verwerken maar voor bitmaps zijn tiff's gewoon het meest foolproof (mits je geen compressie gebruikt).
Ok kleur maakt je kennelijk niet uit maar vraag voor de zekerheid of je op hun scherm mag meekijken als die wel gecalibreerd is ( bv. als jouw monitor op heel helder staat kan je print opeens bijna zwart zijn).
Wat betreft dpi. Daar kan je een heel boek over schrijven. Voor foto's kan je als marge nemen 266-180dpi. Het hangt ook af van hoever je de afdruk gaat bekijken (denk aan een billboard of abri, ziet er van veraf goed uit maar van dichtbij zie je de pixels). Ik denk dat je het misschien net red met je pixels maar dan moet ppi omgerekend wel voor A2 zijn.
  woensdag 28 januari 2004 @ 00:28:57 #19
61334 howietje
Buitenkunst here I come!
pi_16645313
hier is hetgene wat ik wil laten drukken op 1024
http://members.lycos.nl/littlehowie/paper_1.jpg
[edit] oeps... de verkeerde http://members.lycos.nl/littlehowie/paper_2.jpg

ori is op 2048 bij nogwat (niet precies het std ratio)
Ik was van plan om het in een passepartout te doen zeg maar...

offtopic; raad maar hoe ze heet ;]

[Dit bericht is gewijzigd door howietje op 28-01-2004 00:36]

hooked on stereophonics
pi_16645583
Maar heb je de uiteindelijke versie wel opgemaakt voor A2 ?
De tekst is neem ik aan bewerkbaar dus: achtergrond (plaatje en foto) resizen/ upsamplen naar A2 zodat het minimaal 200dpi is bij die afmeting en de tekst aanpassen qua grootte zodat de afdruk straks scherp is ( in ieder geval de tekst).
Je moet zorgen dat je het plaatje dus qua afmeting zo dicht mogelijk bij het af te drukken formaat hebt.
  woensdag 28 januari 2004 @ 00:50:43 #21
61334 howietje
Buitenkunst here I come!
pi_16645771
Hmm... daar zeg je me wat....

halverwege toen ik met de compilatie bezig was...
heb ik in photoshop print size verandert naar het gewenste formaat (een a3tje) en dus op hoge dpi
Dus een deel is wel op hoge dpi, en een deel niet =P
Nou heb ik geen zin om alles opnieuw te maken met hoge dpi, dus ik laat het zo :/
Dat is het nadeel (ik heb niet zoveel ervaring met deze dingen.... 1e keer dat ik echt zoiets maak) van photoshop. Dat kan niet met één knopje.

Dat ik het nu op een a2 blad ga printen (of een a3 extended dinges)
is dan wel een beetje zonde... als ik het dan bij een fancy drukker laat doen voor +15 eur

Ik zal nog em nog ff converteren naar tiff, maar dat is ook het laatste...
Anders blijf je bezig, en dan is het nooit af (vlindertje hier vlindertje daar)
Het is maar een kadootje....

komt goed, ik heb opeens niet meer zo'n behoefte dat het perfect gebeurd....

toch erg bedankt

hooked on stereophonics
pi_16645966
ok begrijp ik. Ik hoop dat je plaatje in RGB is dan maak je de beste kans bij een wide-format inkjetprinter.

Maar het gaat ook om het idee. Het is hartstikke lief dat je zoiets maakt en dat geld drie dubbel. Ga gewoon naar je printer toe met het plaatjke wat je hebt en vraag wat de mogelijkheden zijn en welk formaat ze adviseren. a3 is ook al leuk.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')