FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / 35 uur achter het stuur!
links234vrijdag 6 juli 2001 @ 15:49
www.nu.nl
quote:
ERSTFELD - De Zwitserse politie heeft vrijdag twee Nederlandse chauffeurs van een veewagen aangehouden, die 35 uur achtereen achter het stuur hadden gezeten. Daarmee hebben zij de rijtijdenwet ernstig overtreden, aldus de politie.

De Zwitserse wet schrijft voor dat als er twee chauffeurs op een vrachtwagen zitten elk van hen binnen dertig uur zeker acht uur achtereen moet rusten. De beide Nederlanders waren niet verder gekomen dan een uur en drie kwartier.

De politie heeft de twee Nederlanders gedwongen flink uit te rusten. Bovendien hebben zij een bekeuring gekregen


R@bvrijdag 6 juli 2001 @ 15:52
Flink veel koffie drinken en/of pillen slikken dan gaat het wel
Jengazaterdag 7 juli 2001 @ 00:21
Jep. Totdat je toch een keer in slaap dondert en een bus met schoolreiskinderen van de weg rijdt.
evertzaterdag 7 juli 2001 @ 01:38
mozes, ik ben in dit weer na 2 uur al kapot (ondanks airco, caffeine, nicotine en weet ik veel wat voor ine's)
glasbakzaterdag 7 juli 2001 @ 01:40
chauffeurs kunnen een hoop hebben... ik werk zelf gemiddeld 10 a 11 uur per dag.. pies of ceek...
megamuchzaterdag 7 juli 2001 @ 01:41
2 uur al? vink wa weinig.. mag dinsdag in me uppie richting salou rijden. ( 1700 km)

dan wel met een redelijke wagen met airco peuken coolbox muziek en redelijk veel redbull, maar hoop toch wel langer te kunnen doorrijden dan 2 uur..

telkens 3.5 / 4 uur moet wel lukken..

evertzaterdag 7 juli 2001 @ 01:43
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 01:41 schreef megamuch het volgende:
2 uur al? vink wa weinig.. mag dinsdag in me uppie richting salou rijden. ( 1700 km)

dan wel met een redelijke wagen met airco peuken coolbox muziek en redelijk veel redbull, maar hoop toch wel langer te kunnen doorrijden dan 2 uur..

telkens 3.5 / 4 uur moet wel lukken..


maar de ellende is dat als het warm is en druk op de weg, je extra alert moet zijn. mensen letten op een of andere manier minder op.
glasbakzaterdag 7 juli 2001 @ 01:49
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 01:43 schreef evert het volgende:

[..]

maar de ellende is dat als het warm is en druk op de weg, je extra alert moet zijn. mensen letten op een of andere manier minder op.


ze letten gerust wel op, alleen hun reactievermogen gaat door de hoge temperatuur naar beneden. en ze zijn een stuk minder alert daardoor...
Cosma-Shivazaterdag 7 juli 2001 @ 02:26
Links 234, hoe is de politie daarachter gekomen dan, hebben ze 35 uur lang achter die mannen aangereden of zoiets?
Indien er 2 chauffeurs in die wagen zitten die naar ik aanneem de regels wel kennen dan zeggen ze toch gewoon dat ze elkaar steeds hebben afgelost? Of als ze beide wakker moeten zijn tijdens het rijden dat ze lekker een uiltje hebben geknapt, hoe wil de politie dit bewijzen, of hebben die mannen bij de aanhouding gapend gemompeld dat ze zo'n slaaptekort hadden en deden ze direct een bekentenis?
Of zit er een soort controle mechanisme op een veewagen die dat in de gaten houdt?
links234zaterdag 7 juli 2001 @ 02:28
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 02:26 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Links 234, hoe is de politie daarachter gekomen dan, hebben ze 35 uur lang achter die mannen aangereden of zoiets?
Indien er 2 chauffeurs in die wagen zitten die naar ik aanneem de regels wel kennen dan zeggen ze toch gewoon dat ze elkaar steeds hebben afgelost? Of als ze beide wakker moeten zijn tijdens het rijden dat ze lekker een uiltje hebben geknapt, hoe wil de politie dit bewijzen, of hebben die mannen bij de aanhouding gapend gemompeld dat ze zo'n slaaptekort hadden en deden ze direct een bekentenis?
Of zit er een soort controle mechanisme op een veewagen die dat in de gaten houdt?
tachograaf denk ik.
Cosma-Shivazaterdag 7 juli 2001 @ 02:49
En die legt feilloos vast wat er tijdens zo'n rit gebeurd?
Leg eens uit svp, ik weet hier niks vanaf.
links234zaterdag 7 juli 2001 @ 02:54
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 02:49 schreef Cosma-Shiva het volgende:
En die legt feilloos vast wat er tijdens zo'n rit gebeurd?
Leg eens uit svp, ik weet hier niks vanaf.
Ja, die meet de gereden tijd en tijden. Zo kun je dus aflezen hoelang iemand een auto bestuurd.

Hoe het precies werkt weet ik niet.

Tjerkjezondag 8 juli 2001 @ 10:18
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 02:54 schreef links234 het volgende:

[..]

Ja, die meet de gereden tijd en tijden. Zo kun je dus aflezen hoelang iemand een auto bestuurd.

Hoe het precies werkt weet ik niet.


is dat niet zo'n ronde schijf die je achter je kilometer teller hangt ? du moment dat je harder dan 1 kilometer per uur rijdt begint pennetje te krassen...hij krast in een schaalverdeling zodat je ook de uren kan nakijken volgens mij....
boeltje.nlmaandag 9 juli 2001 @ 17:53
quote:
Op zondag 08 juli 2001 10:18 schreef Tjerkje het volgende:

[..]

is dat niet zo'n ronde schijf die je achter je kilometer teller hangt ? du moment dat je harder dan 1 kilometer per uur rijdt begint pennetje te krassen...hij krast in een schaalverdeling zodat je ook de uren kan nakijken volgens mij....


Inderdaad, hier kan je alles op na kijken. Ook als je te hard hebt gereden...deze dingen moet je ook nog een jaar bewaren geloof ik....
glasbakmaandag 9 juli 2001 @ 17:54
quote:
Op maandag 09 juli 2001 17:53 schreef boeltje.nl het volgende:

[..]

Inderdaad, hier kan je alles op na kijken. Ook als je te hard hebt gereden...deze dingen moet je ook nog een jaar bewaren geloof ik....


* glasbak gaat eens een van z'n eigen tachoschijven inscannen
Muddydinsdag 10 juli 2001 @ 14:33
Een tachograaf is volgens mij het volgende:

Een soort klok waarin je om de 24 uur een nieuwe schijf moet doen. Die schijf is van papier en omdat die tachograaf ronddraait met een pennetje tekend die pen op dat papier. In 24 uur is ie rond.
Ook kan je op die kaart aflezen hoe hard er gereden is.

Zodoende kan je zie of een truck heeft stilgestaan ->pauze of dat de bestuurder te lang heeft doorgereden.