ook een crosspost van mij dan maar, omdat ik zo lang heb zitten typen
![]()
Ik heb een heel verhaal voor je opgeschreven, na 30 minuten liep de pc vast en was alles weg. Dus hier de korte versie zonder alle lekkere gedetaileerde info.
Oven op 200 graden.
Ovenschaal vullen met wortel, ui prei, knol,-/bleekselderij, thijm, rozemarijn, knoflook,geneusde peperkorrels, laurier, tomatenafval ( zaadlijsters, velletjes ) 3 flinke eetlepels tomatenpuree ( ik ga er van uit dat je gewoon een klein pannetje thuis maakt ) Daar bovenop leg je de ontdooide gezaagde ossenstaart.
Dit stop je in de oven tot de ossenstaart er zeer donkerbruin uit komt.
Dit alles stop je in een pan. Zoals je ziet zit er in je ovenschaal allemaal aangekoekte bruine restjes, deze deglaceer je zoals dat in kooktermen heet met rode wijn. Je giet de rode wijn in de schaal en met een garde of spatel los je de aangekoekte op. Je krijgt nu een mooie licht gebonden donkere jus, deze giet je bij je groenten in de pan. Als je een metalen schaal hebt gebruikt dan zet je deze op het vuur, en deglaceer je daar met de wijn, dat werkt een stuk makkelijker. De groenten vul je tot bovenaan met water.
Dit is de basis van je soep, van deze vloeistof trek je nu een dag lang een bouillon. Nog mooier is langer maar het moet voor thuis wel leuk blijven. Ik doe het meestal wel maar goed koken is ook een hobby van me dus dag je meer of minder maakt me niet zo veel uit. Maar ik dwaal weer af.
Als de bouillon na 24 uur trekken klaar is zal deze mooi donkerbruin zijn.
Nu moet je de bouillon passeren. Hiervoor heb je een grote zeef, of eventueel een vergiet met voldoende gaatjes nodig en een schone pan, begin met een schone pan, hierop leg je een zeef ( in een restaurant gebruiken we een puntzeef, daarin een nat gemaakte passeerdoek ( keukendoek kan ook ) en daar op weer een zeef.
In de bovenste zeef giet je steeds bouillon.
In de eerste zeef blijven de grove stukken groenten e.d hangen. In de doek blijft het allerfijnste afval liggen, en de zeef daaronder is alleen om de doek mooi op de pan te kunnen leggen.
Giet steeds kleine beetje bouillon in de zeef en spoel de doek dan uit, deze raakt namelijk verstopt.
Afijn als je klaar bent dan verzamel je de stukjes bot met het vlees er aan. Dit pluk je.
Dan ligt het er aan wat je lekker vind, plukjes vlees of kleine blokjes. In de klassieke franse keuken worden de geplukte stukjes vlees in folie gevouwen, en onder een pan gelegt die gevuld is met water. Zo krijg je na een dag een blok welke je in een stukjes kan snijden.
Nu heb je een soep die nog erg dun is. Ossenstaart bouillon. Als je hem gebondn wilt hebben moet je een roux maken. Daar heb je 3 soorten van een blanke, voor witte creme soepen en witte sauzen zoals bechamel.
Een blonde roux , en een donkere roux. Voor je raad het al donkere sauzen en soepen.
Hiervoor moet je bloem nemen, dit doe je weer in een ovenschaal in een hele dunne laag. En op hoge temperatuur kleur je dit mooi bruin in de oven
Roomboter in de pan, goed donker laten kleuren, bloem er in, en dan garen.
Hiermee kan je je soep binden, niet te dik das niet zo lekker. Kook de soep op laag vuur in 30 minuten gaar , of eigenlijk de roux die er in zit. Wel veel blijven roeren.
Nu moet je je soep gaan proeven en op smaak maken met zout, runderbouillon, of wat je maar lekker vind.
Zoals je ziet is dit echt een hoop werk, maar echt heel lekker als je de soep de tijd geeft.
Ossenstaartsoep is vaak een van de eerste dingen die je op school moet maken. En het is eigenlijk een schande dat de ene kok zijn stinkende best doet om een lekkere soep op tafel te zetten, en de ander in nog geen 10 minuten klaar is met zijn poeder
![]()
Verbod op convience soepen en sauzen !