quote:helemaal mee eens, als je de boullion die je trekt regelmatig afschuimt dan kan je ook het vet er af halen, dat drijft toch boven.
Op vrijdag 30 januari 2004 21:26 schreef gimme.shelter het volgende:
Soep maak je NIET met een bouillonblokje! Je moet een schenkel kopen (of een soepkip, indien kippensoep) en die vier uur laten trekken. een ossenstaart kan ook, maar dat is meestal erg vet.
quote:soep maakt zichzelf, en trekt lekker terwijl je voor de buis of fok hangt.
Op donderdag 29 januari 2004 21:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben de laatste tijd dol op mosterdsoep. En een aanrader is de javaanse pindasoep met kip van de AH. Ja kom nou, ik heb echt geen tijd om zélf soep te maken.
quote:je hebt helemaal gelijk... maar de gas meter (in mijn geval stroommeter) draait wel gewoon door hoor....denk dat ik dan maar op mijn werk soep ga trekken...
Op vrijdag 30 januari 2004 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
soep maakt zichzelf, en trekt lekker terwijl je voor de buis of fok hangt.
kan je tijdens het koken al je spullen in een pan doen, water erbij, en je hoeft 4-6 uur NIETS te doen.
Geen tijd hebben om soep te maken....
die 5 minuten....
Uiteraard alles vegetarisch verantwoord (duso ok niet met runderboullion als het even kan).
quote:Kende ooit een meisje, een echt brechtje, die trok haar vegetarische boulion van tofu.....
Op zaterdag 31 januari 2004 10:45 schreef Vork het volgende:Uiteraard alles vegetarisch verantwoord (duso ok niet met runderboullion als het even kan).
quote:gek genoeg heb ik het van een australier kennen geleerd
Op zaterdag 31 januari 2004 13:29 schreef GiSH het volgende:
Pinda soep komt dat nu uit suriname of indonesië?
quote:ben wel eens wezen eten in den haag bij magido daar kon je kiezen van de wereldkaart surinaamse pinda soep, en sinds kort bij de appie heijn javaanse pinda soep en nu kom jij er ook nog eens bij.... uit australië nu weet ik het helemaal niet meer...
Op zaterdag 31 januari 2004 13:47 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
gek genoeg heb ik het van een australier kennen geleerd
quote:Surinaamse keuken is gebaseerd op de Creoolse, Indiase, Javaanse en chinese keuken, Lijkt me dat het dan eerder uit Indonesie komt en meegenomen is naar Suriname toen de mensen daar heentrokken, niet?
Op zaterdag 31 januari 2004 13:50 schreef GiSH het volgende:[..]
ben wel eens wezen eten in den haag bij magido daar kon je kiezen van de wereldkaart surinaamse pinda soep, en sinds kort bij de appie heijn javaanse pinda soep en nu kom jij er ook nog eens bij.... uit australië nu weet ik het helemaal niet meer...
quote:dan blijft er maar weinig over.. heb je ook een recept??
Op zaterdag 31 januari 2004 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Surinaamse keuken is gebaseerd op de Creoolse, Indiase, Javaanse en chinese keuken, Lijkt me dat het dan eerder uit Indonesie komt en meegenomen is naar Suriname toen de mensen daar heentrokken, niet?
Australiers zijn ook import, dus hebben het denk ik ook ergens afgekeken.
quote:nee,
Op zaterdag 31 januari 2004 13:55 schreef GiSH het volgende:[..]
dan blijft er maar weinig over.. heb je ook een recept??
Creoolse pindasoep
Ingrediënten
1 grote fijngehakte ui
2 eetlepels olie
1 eetlepel bloem
zout
1/2 theelepel selderijzout
1/3 pot pindakaas
1/2 liter melk
1/2 liter tomatensap
1 in stukjes gesneden tomaat
1 eetlepel fijngehakte pinda's, ongezouten
(4 pers.)
Bereiding
- Fruit de ui in de olie tot ze glazig is. Roer de bloem erdoor, met het zout naar smaak en het selderijzout. Voeg de pindakaas toe. Giet onder goed roeren beetje bij beetje de melk erbij. Laat de soep 10 minuten zachtjes koken.
- Doe er het tomatensap bij en laat de soep een paar minuten doorkoken. De soep zonodig op smaak maken met wat pindakaas en/of een beetje bruine suiker.
- De soep bestrooien met de gesneden tomaat en fijngehakte pinda's, of die er apart bij geven. Ook lekker met stokbrood.
Bron: Lekker en Licht
auteur: Francine Vermeiren
Ingrediënten:
-175 gram Hakusai (=Chinese kool)
-100 gram Taugé
-50 gram vermicelli
-scheutje olie
-1 knoflookteentje
-scheutje sojasaus (ik gebruik Ketjap Manis)
-gewenste hoeveelheid groente-bouillon. (ik neem rundvleesbouillon)
-een snufje poedersuiker
-1 eetlepel verse koriander (ik neem wat gemalen uit een potje)
-een beetje cayennepeper.
Bereiding:
Doe olie in de soeppan en fruit hierin het fijngehakte teentje knoflook.
Voeg de bouillon toe en breng aan de kook.
Snijd ondertussen de kool fijn en voeg deze toe aan de bouillon.
Laat ongeveer 2 minuten koken.
Voeg de vermicelli, de ketjap, de poedersuiker en de taugé toe aan de soep.
Meng goed en laat warm worden.
Voeg voor het opdienen nog koriander en cayennepeper toe.
Verrassend smakelijk soepje, zelfs de kinderen waren er dol op.
Van de rest van de Chinese kool, heb ik een koolsalade gemaakt met champignons, maïs, ham- en kaasblokjes. Dressing erover en klaar is Gia.
Stokbrood met kruidenboter erbij en we hebben weer heerlijk gegeten.
Dit graag met geraspte kaas erover geserveerd...
quote:Klinkt lekker, ga ik zeker eens proberen.
Op zaterdag 31 januari 2004 15:26 schreef Ceska het volgende:
gebonden lente-uitjessoep
Of het perfecte dieetvoedsel
quote:Ik heb me ooit eens laten vertellen dat de tomaten van te voren gebakken zouden moeten worden, of enige tijd de oven in moeten voordat je ze in soep verwerkt. De smaak zou hierdoor beter worden.
Op vrijdag 30 januari 2004 22:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Tomatensoep.
[heel verhaal]
Kan je hier iets over zeggen?
quote:Als ik geen zin heb ze te schillen met kokend water, dan neem ik een ovenplaat en leg ze daarop, dan neem ik mijn gasbrander en brand er het velletje af, dat gaat prima en geeft een iets rokerige smaak aan de soep.
Op zaterdag 31 januari 2004 20:42 schreef NT-T.BartMan het volgende:[..]
Ik heb me ooit eens laten vertellen dat de tomaten van te voren gebakken zouden moeten worden, of enige tijd de oven in moeten voordat je ze in soep verwerkt. De smaak zou hierdoor beter worden.
Kan je hier iets over zeggen?
En graag recepten hier, ik maak nl eigenlijk alleen maar kippensoep, vooral als er kindjes ziek zijn hier.
Die pinda-soep ga ik zeker proberen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |