Als je een piano voor je hebt is het redelijk makkelijk om te weten/zien welke toetsten/noten je kan spelen als je een bepaald akkoord aanslaat. Omdat je dus alle toesten ziet.
Nu vraag ik me opeens af of er bij de gitaar misschien ook iets is waardoor je makkelijk kan zien welke frets er bij bv. een B-minuer akkoord passen. Wie weet dit en kan dit in het kort uitleggen?
Dat bedoel je?
[Dit bericht is gewijzigd door Bioslock op 27-01-2004 11:37]
en als dat nog niet bestaat, heb ik het bij deze bedacht
quote:Ja, van die Fretlight Guitars, weet niet of die dingen nog steeds gemaakt worden.
Op dinsdag 27 januari 2004 11:38 schreef Cynic het volgende:
Er zijn wel gitaren met lampjes erop, weet alleen niet meer van welk merk. Kan je aangeven in welke toonsoort je wil spelen en dan verandert het patroon op de hals
Verder is het juiste antwoord hier al gegeven: je moet idd je toonladders goed kennen. Welke toonladder je 'het beste' kunt gebruiken hangt niet alleen af van het accoord waar je overheen wil spelen, maar ook van het accoord dat daarop volgt in het schema. Voor een overgang van Dm naar G7 zou je bijv. een D-dorische ladder gebruiken over de Dm. In een andere situatie (bijv. van Dm naar Gm), zou je bijv. D-aeolisch gebruiken. Kerktoonladders leren is dus een vereiste om het 'goed' te kunnen .
quote:Ik zou, om te beginnen, je concentreren op het leren van de verschillende 'modes' of kerktoonladders. Neem een C majeur-toonladder:
Op dinsdag 27 januari 2004 12:11 schreef Playah het volgende:
Ah ok... shit.. das dus nog best lastig op zich. wat is de makkelijkste manier om toonladders onder de spreekwoordelijke knie te krijgen?
code:Als je op elke noot van de ladder een accoord bouwt door tertsen te stapelen, krijg je de volgende reeks:C D E F G A B C D E F G A B C
code:Bij elk accoord hoort een bijbehorende toonladder die afgeleid is uit de C majeurtoonladder, en begint op de grondnoot van het accoord. Je krijgt dan zoiets:I Cmaj7 - C E G B
ii Dmin7 - D F A C
iii Emin7 - E G B D
IV Fmaj7 - F A C E
V G7 - G B D F
vi Amin7 - A C E G
vii Bhalfdim7 B D F A
code:Oefen deze ladders in alle toonsoorten (I Cmaj7 - C D E F G A B C (ionische mode)
ii Dm7 - D E F G A B C D (dorische mode)
iii Em7 - E F G A B C D E (phrygische mode)
IV Fmaj7 - F G A B C D E F (lydische mode)
V G7 - G A B C D E F G (mixolydische mode)
vi Am7 - A B C D E F G A (aeolische mode)
vii Bhalfdim7 B C D E F G A B (locrische mode)
code:zou je dus kiezen voor de volgende toonladders:
Em7 | Am7 | Dm7 | G7 | Cmaj7functie:
| iii | vi | ii | V | I
code:Ironisch genoeg betekent dat eigenlijk dus dat je in dit geval over alle accoorden dezelfde C toonladder speelt, maar ik heb expres ook een voorbeeld genomen waarbij alle accoorden uit dezelfde toonladder zijn afgeleid. Bij meer ingewikkelde schema's moet je eerst beredeneren welke functie elk accoord heeft (is het bijv. een ii, een iii of een V) en vervolgens de juiste ladder erbij zoeken.Em7 - E phrygisch (iii)
Am7 - A aeolisch (vi)
Dm7 - D dorisch (ii)
G7 - G mixolydisch (V)
Cmaj7 - C ionisch (i) of C lydisch (iv)
Dit is nog maar het topje van de ijsberg qua toonladders maar wel essentiele stof. Hopelijk ziet het er niet al te intimiderend uit, want als je de klanken van de verschillende toonladders een beetje in je hoofd hebt zitten, dan valt het best mee om te leren. Succes.
maar ziet er vrij logisch uit eigenlijk. Dus als je bv. C G D C akkoorden speelt, moet je als toonladders uitgaan van die je daaarboven beschrijft, en dan bji de C begin je bv met de c en bij de g die bij de g, die dus ironisch genoeg in elkaar overlopen, maar wat niet altijd zo is?
en hoelang doe je er in hemelsnaam over om dat allemaal uit je kop te leren!
quote:Exact. Ik zou het schema zo analyseren:
Op dinsdag 27 januari 2004 12:59 schreef Playah het volgende:was ik maar werkeloos, dan had ik me tenminste niet verveeld
maar ziet er vrij logisch uit eigenlijk. Dus als je bv. C G D C akkoorden speelt, moet je als toonladders uitgaan van die je daaarboven beschrijft, en dan bji de C begin je bv met de c en bij de g die bij de g, die dus ironisch genoeg in elkaar overlopen, maar wat niet altijd zo is?
code:Al deze accoorden (Cmaj, Dmaj en Gmaj) zijn afgeleid uit een G majeur toonladder. C is de IV, D is de V en G is de I. Je gebruikt dus de volgende modes:C | G | D | C |
C - C lydisch ( = G majeur met de grondtoon op de vierde toon (C))
D - D mixolydisch (= Gmajeur met de grondtoon op de vijfde toon (D))
G - G majeur (= G majeur met de grondtoon op de eerste toon (G)
Je krijgt dus deze toonladders
code:Cmaj - C D E F# G A B C
Dmaj - D E F# G A B C D
Gmaj - G A B C D E F# G
quote:Het mooie van gitaar is dat je deze toonladders maar voor 1 toonsoort hoeft te leren en dan verder kunt schuiven. Op piano duurt het nog langer.. Maar goed, no one said it was gonna be easy.
en hoelang doe je er in hemelsnaam over om dat allemaal uit je kop te leren!
quote:Les is altijd goed (als je een goede leraar hebt, tenminste). Ik kan me voorstellen dat het, om mee te beginnen, een hele berg stampwerk lijkt (en dit is nog maar het begin, het kan allemaal nog veel ingewikkelder), maar het valt best mee als je de klanken van de verschillende ladders goed in je hoofd hebt zitten.
Op dinsdag 27 januari 2004 13:14 schreef Playah het volgende:
Misschien is het wel makkelijker als ik een paar keer naar wat lessen toe ga ofzo, want het is wel interessant zeg maar...
Als je ook een piano of keyboard hebt, kun je de ladders het beste oefenen door de accoorden met je linkerhand te spelen, en de ladders er met je rechterhand overheen te spelen. Als je op gitaar wil oefenen, zou ik een programma als 'Band in a Box' of de gratis groovemaker bij http://www.wholenote.com gebruiken. Programmeer een accoordenschema in, speel het l-a-n-g-z-a-a-m af en oefen voor elk accoord de bijbehorende ladder. Het is echt de moeite waard, na verloop van tijd kun je het 'vanzelf' zonder na te denken.
Succes ermee, "music is the best" (F. Zappa)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |