quote:het zijn (nog) maar 3 vlekjes, nog niet eens groot of wat dan ook, laten we nou eerst eens kijken wat die dingen gaan doen. Ze is trouwens gigaverkouden ook (zoineens) dus misschien is het wel totaal iets anders.
Op dinsdag 27 januari 2004 11:54 schreef jessie het volgende:
O nee he knorretje!!!!
quote:5de en 6de heeft ze al gehad, maar weet niet of je die idd vaker kan krijgen. Maar beiden gingen toen gepaard met hoge (40.0+) koorts en dat heeft ze nu gelukkig niet.
Op dinsdag 27 januari 2004 11:58 schreef jessie het volgende:
Tja zou ook kunnen *het begint wel met verkoudheid las ik*
Wie weet is het wel de 6 of weet ik veel heoveelste vlekjesziekte kan ook
quote:Ow shit, dus iig pokjes in huize Roodbol!
Op dinsdag 27 januari 2004 11:51 schreef Knorretje het volgende:
*een 3-vlekjes-tellend prinsesje naast me heb zitten*
Gadver, ik vind dit helemaal niks hoor!
'k heb makkelijk praten, hier is nog niks geconstateerd...
Beterschap voor de zieke kindertjes
Hier heb ik nog steeds
vraagtekens, ik zag net wel weer een kein rood pukkeltje in d'r neek, maar ja, ik weet het nog steeds niet zeker.
quote:en jij zelf hebt het al gehad ?? En er ook helemaal gerust op enzo (jij was de 16 weken immers toch ook nog niet voorbij ??)
Op dinsdag 27 januari 2004 14:03 schreef LadyS het volgende:
mmm, ik ga toch even mijn schoonzusje inlichten over de ballorig-pokken. Dan kan ze Ailani goed in de gaten houden!Beterschap voor de zieke kindertjes
Geen nieuwe vlekjes gevonden, flinke verhoging en een dikke snotneus.
quote:
Waterpokken bij steeds jongere kinderenUTRECHT (ANP) - Waterpokken komt steeds vaker voor bij kinderen onder de vijf jaar. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksinstituut Nivel. Mogelijk speelt het intensieve contact van kleine kinderen in de kinderopvang hierbij een rol.
Vrouwen die voor de tweede of volgende maal zwanger zijn, lopen daardoor ook meer risico om met waterpokken in aanraking te komen. Waterpokken is vooral gevaarlijk voor pasgeborenen als hun moeder in de periode rond de bevalling de ziekte krijgt.
De onderzoekers van het Nivel vragen zich af of tegen waterpokken ingeënt moet worden. In 2002 meldden zich 51.500 mensen met de ziekte bij hun huisarts. Twee jaar daarvoor waren dat er nog 32.000. Overigens heeft nog steeds 90 procent van de volwassenen als kind waterpokken gehad. Daardoor zijn deze mensen immuun voor de ziekte.
De publicatie van het Nivel is gebaseerd op de Continue Morbiditeitsregistratie (CMR) Peilstations waaraan 65 huisartsen bijdragen. Het CMR onderzoek gebeurt in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid.
quote:volgens mij heb ik het wel gehad ja... (zal vanavond mijn moeder even opbellen)
Op dinsdag 27 januari 2004 14:11 schreef Knorretje het volgende:[..]
en jij zelf hebt het al gehad ?? En er ook helemaal gerust op enzo (jij was de 16 weken immers toch ook nog niet voorbij ??)
Geen nieuwe vlekjes gevonden, flinke verhoging en een dikke snotneus.
quote:
Wesley heeft waterpokkenWesley ligt al twee dagen op de bank in de kamer. Hij is een beetje ziek. Eerst had hij keelpijn. En toen kreeg hij het verschrikkelijk warm. En nu wil hij het liefst overal krabben. Wesley heeft zon verschrikkelijke jeuk! Hij heeft nergens zin in, zelfs niet in televisie kijken. Gelukkig komt mama telkens eventjes naar hem kijken.
Mama komt met een glas drinken de kamer in en legt haar hand op zijn voorhoofd. Ze zegt: Volgens mij heb je nog steeds een beetje koorts. Hier heb ik wat drinken voor je. Kom, ga maar lekker rechtop zitten, dan mag je limonade uit een rietje drinken. Maar Wesley heeft helemaal geen zin in drinken en wil alleen maar liggen.
Hé Wesley, zegt mama dan. Wat heb je daar voor rode vlekjes op je armen? En hier op je gezicht zitten er ook al een paar. Het lijkt wel alsof je de vlekjesziekte hebt.
De vlekjesziekte?, giechelt Wesley. Ik ben toch geen giraf? Mama kijkt nog een keer heel goed naar Wesley. Ze haalt het dekbed van hem af.
Kijk, en hier op je benen zitten ineens allemaal blaasjes met vocht erin. Wesley ziet het nu ook. Volgens mij heb jij de waterpokken!
Waterpokken? Is dat gevaarlijk?, vraagt Wesley. Hij wordt nu toch wel een beetje bang.
Nee hoor, zegt mama. Je moet er alleen niet aan krabben. Anders gaan de bultjes kapot en dan gaat het pijn doen. Weet je wat? Ik strooi er meteen wat poeder tegen de jeuk op. Ze haalt uit de kast een potje. Uit de gaatjes van het potje komen allemaal bergjes wit poeder. Wesley blaast ernaar. Er komen nu allemaal witte stofwolkjes in de lucht.
Zo Wesley, zegt mama als zn hele lichaam ingewreven is met poeder. Je moet mij beloven dat je niet aan de pokjes zult krabben.
Oké mam, zegt Wesley. Als jij dan belooft dat je mij voorleest. Mama lacht. Natuurlijk, kinderen met waterpokken moeten extra verwend worden.
Mag ik papa straks bellen om te vertellen dat ik waterpokken heb?, vraagt Wesley. En mag ik oma bellen en juf van school en buurvrouw Annie en iedereen?
Natuurlijk mag dat, zegt mama. Maar eerst krijg je een ijsje. Want bij waterpokken horen nu eenmaal waterijsjes.
Wesley zegt: Joepie! IJsjes lust ik altijd. Maar mama, wanneer zijn de waterpokken over? Hij likt aan zijn waterijsje. Als er eenmaal korstjes op zitten, verdwijnen ze vanzelf, antwoordt mama. Maar ik wil helemaal niet dat ze verdwijnen!, roept Wesley dan. Want dan kan ik niet meer de hele dag lekker op de bank liggen en is het ijsjes likken ook vast voorbij.
Volgens mij voel je jij al een stukje beter, zegt mama.
Maar nog niet helemaal, zegt Wesley. Zieke kinderen houden heel erg van voorlezen.
Wat dacht je van het prentenboek Een kuiken met waterpokken? vraagt mama.
Ja, roept Wesley. Dat kuikentje had ook zon jeuk en op een dag waren de bultjes ineens weg. Wil je het mij voorlezen?
Mama pakt een grote stapel boeken en gaat bij Wesley op de bank zitten.
Zijn dit genoeg boeken? vraagt ze.
Zeker weten, zegt Wesley. En de jeuk is hij helemaal vergeten.Mw. J. Kunnen-Heimans (auteur)
quote:gezien je ontzettende rustige houding (kun je mij niet een portie daarvan sturen) zal het allemaal vast wel goed komen. Klinkt wazig, maar goed. Hopelijk heeft je moeder ook goed nieuws.
Op dinsdag 27 januari 2004 14:16 schreef LadyS het volgende:[..]
volgens mij heb ik het wel gehad ja... (zal vanavond mijn moeder even opbellen)
En ik ben morgen 16 weken.
quote:Ik vind het nioet wazig hoor, ik zou me ook onwijs ongerust maken als het mij zou overkomen...
Op dinsdag 27 januari 2004 14:18 schreef Knorretje het volgende:[..]
gezien je ontzettende rustige houding (kun je mij niet een portie daarvan sturen) zal het allemaal vast wel goed komen. Klinkt wazig, maar goed. Hopelijk heeft je moeder ook goed nieuws.
quote:Nou, ik ben voornamelijk rustig omdat ik er nooit van gehoord heb dat het kwaad kan. (niet dat ik jullie niet geloof hoor
Op dinsdag 27 januari 2004 14:18 schreef Knorretje het volgende:[..]
gezien je ontzettende rustige houding (kun je mij niet een portie daarvan sturen) zal het allemaal vast wel goed komen. Klinkt wazig, maar goed. Hopelijk heeft je moeder ook goed nieuws.
Ik zit me net te bedenken dat ik het wel gehad heb. Want ik herinner me opeens dat ik me moeder op haar werk ging bellen dat er een vlekje/pokje bij was
was ze erg blij mee, dat ik daarom belde ![]()
* LadyS gaat toch even bellen vanavond voor de zekerheid!
Knorretje, ik zal je een portie rustige houding mailen
quote:daarnaast als het echt geen kwaad zou kunnen zou de gyn neem ik aan mij niet direkt verzoeken te komen voor een bloedtest. (niet dat ik je ongerust wil maken hoor)
Risico's voor de zwangere vrouw en haar foetus
Je kunt maar één keer waterpokken krijgen in je leven. Heb je het ooit gehad, dan is er geen enkel risico voor jezelf of voor de baby. Ook als je nooit waterpokken hebt gehad, is de kans dat je immuun bent 80%. Mocht je tijdens de zwangerschap toch waterpokken krijgen, dan is het afhankelijk van hoever je zwanger bent wat de risico's zijn voor je baby. Voor jezelf geldt dat je wat zieker zult zijn dan een kind met waterpokken. Ook kun je hoge koorts krijgen. Als dat zo is, dan is het belangrijk de koorts te temperen omdat koorts weeën op kan wekken en zo kan zorgen voor een vroeggeboorte. In een enkel geval kan er als complicatie een pneumonie optreden.Besmetting voor de 16e week van de zwangerschap
Als een zwangere voor het eerst waterpokken krijgt in de eerste zestien weken van haar zwangerschap dan kunnen er ernstige afwijkingen bij het kind ontstaan. Bekende afwijkingen door een eerste infectie met waterpokken zijn: te kleine ledematen, oogafwijkingen, klompvoeten, spierverschrompeling, hersenafwijkingen, groeiachterstand en zelfs vruchtdood.Wat te doen als je onvoldoende beschermd bent?
Als je als zwangere vrouw nooit waterpokken hebt gehad, dan is de kans nog steeds 80% dat je immuun bent voor het varicella zoster-virus, maar dit weet je dus niet zeker. De ziekte is alleen besmettelijk tussen 5 dagen vóór het uitbreken van de huiduitslag tot 6 dagen na de eerste uitslag. Ben je in die tijd in contact geweest met een kind met waterpokken en je weet niet of je het zelf gehad hebt, dan kun je door de huisarts je bloed laten onderzoeken op antistoffen. De ziekte is vooral schadelijk als je in de eerste 16 weken van je zwangerschap zit of bijna aan de bevalling toe bent. Zit je hier ergens tussenin, dan kun je afwachten of je de ziekte krijgt. Het is niet nodig om je bloed te laten onderzoeken, er zijn immers geen medicijnen die kunnen voorkomen dat je ziek wordt.
Ben je nog geen 16 weken zwanger en ben je in de besmettelijke periode in contact geweest met iemand met waterpokken, dan is het verstandig om je bloed te laten onderzoeken via de huisarts. In het bloed kan gezien worden of er antilichamen tegen het virus aanwezig zijn en zo ja, of dit je eerste besmetting is. Bij een eerste besmetting gedurende de eerste 16 weken, moet een abortus overwogen worden in verband met de ernstige schade die waterpokken toebrengt aan het embryo/foetus.
Eens even denken, ik heb toch minstens 4 operaties gehad die opnieuw gedaan moesten worden, onder andere eentje omdat ik allergisch was voor een kunststof waar maar 1 op de 4 miljoen mensen allergisch voor is
Echt, er zijn mensen die zoiets *niet* meemaken ![]()
Helaas val jij niet in die categorie, en ik ook niet...
quote:Heb ik niet gelezen
Op dinsdag 27 januari 2004 14:25 schreef Knorretje het volgende:
in het vorige deel stond:
[..]daarnaast als het echt geen kwaad zou kunnen zou de gyn neem ik aan mij niet direkt verzoeken te komen voor een bloedtest. (niet dat ik je ongerust wil maken hoor)
Ik had echt tot ik dit topic las, nog helemaal geen idee dat waterpokken zo schadelijk zijn ![]()
Ik ga vanavond mijn moeder bellen om hopelijk mijn vermoedens te bevestigen dat ik het heb gehad.
Wat ik niet helemaal uit het stukje kan opmaken, is of je ten tijde van de besmetting (dus wellicht 10 januari) 16 weken geweest zou moeten zijn. Of pas op het moment dat je de ziekte daadwerkelijk krijgt.
quote:over allergieen gesproken. Ik heb een allergie voor formaldehyde, tegenwoordig niet meer zo'n heel groot probleem omdat gelukkig veel dingen beter bechermd en vervaardigd worden. Maar toen ik jnger was een hel. Ooit geweten dat het in paanplaat zit waar hele huizen aan de binnenkant mee werden afgetimmerd, maar ook scholen.
Op dinsdag 27 januari 2004 14:30 schreef Rewimo het volgende:
Knor, er zijn ook mensen bij wie niet alles misgaat wat er mis kan gaan![]()
Eens even denken, ik heb toch minstens 4 operaties gehad die opnieuw gedaan moesten worden, onder andere eentje omdat ik allergisch was voor een kunststof waar maar 1 op de 4 miljoen mensen allergisch voor is
Echt, er zijn mensen die zoiets *niet* meemaken
Helaas val jij niet in die categorie, en ik ook niet...
quote:zover ik begreep de periode van besmetting omdat als je idd besmet bent geraakt je lichaam er inwendig al wel op reageert maar de uiterlijke kenmerken wat langer op zich laten wachten. Zo kun je bv de ziekte ook al wel doorgeven zonder zelf te weten dat je het onder je leden hebt. (sorry dat ik je nu alsnog in de stress breng)
Op dinsdag 27 januari 2004 14:33 schreef LadyS het volgende:[..]
Heb ik niet gelezen
Ik had echt tot ik dit topic las, nog helemaal geen idee dat waterpokken zo schadelijk zijn
Ik ga vanavond mijn moeder bellen om hopelijk mijn vermoedens te bevestigen dat ik het heb gehad.Wat ik niet helemaal uit het stukje kan opmaken, is of je ten tijde van de besmetting (dus wellicht 10 januari) 16 weken geweest zou moeten zijn. Of pas op het moment dat je de ziekte daadwerkelijk krijgt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |