Waterpokken
Incubatietijd
14 tot 20 dagen.
Besmetting
Waterpokken is zeer besmettelijk vanaf één dag voordat de blaasjes verschijnen totdat de korstjes zijn ingedroogd. Besmetting vindt plaats via druppeltjes uit de neus- en keelholte, of door vocht uit de blaasjes.
Inenting
Geen.
Eerste verschijnselen
Waterpokken begint met verkoudheid. Vervolgens krijgt je kind koorts en rode huiduitslag.
Vervolg
Een dag na het verschijnen van de rode vlekjes, veranderen deze in kleine, met vocht gevulde blaasjes. Eerst op het lichaam, maar binnen enkele dagen ook op de bovenarmen en -benen, het gezicht en hoofd. Zelfs in de mond, in het haar en op de oogleden kunnen blaasjes voorkomen. De blaasjes gaan na een tijdje open, waarna er korstjes ontstaan die afvallen. Vaak last van jeuk.
Duur
Het kan twee weken duren voor de laatste korstjes weg zijn.
Behandeling
Veel drinken en wijd zittende kleren van zacht katoen kunnen de klachten verlichten. Tegen de jeuk kun je bij de apotheek 'schudsel' kopen. Deze vloeistof kun je beter niet op open wondjes smeren. Door krabben kunnen de plekjes gaan ontsteken, zorg daarom dat de nageltjes van je kind kort en schoon zijn. Binnen houden als het kind ziek is of koorts heeft.
In ernstige gevallen -veel last van jeuk, een uitgebreide uitslag of een zieke indruk- de hulp van de huisarts inroepen. Ook als het kind jonger is dan twee weken contact opnemen met de huisarts.
Als het kind waterpokken heeft mag het niet naar het consultatiebureau, de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of op kraamvisite totdat de blaasjes zijn ingedroogd. Overleg voor bezoek aan gezinnen met kinderen of je kind met waterpokken welkom is.
De meeste zwangeren hebben in de jeugd waterpokken gehad en zullen voldoende afweerstoffen hebben. Is dit niet het geval dan is het bezoeken aan of van kinderen met waterpokken tijdens de zwangerschap af te raden in verband met het risico voor het ongeboren kind.
Complicaties
Infectie van de plekjes door bacteriën, waardoor zweertjes ontstaan. Deze infectie kan ontstaan door het krabben met vuile nagels. Zelden voorkomende complicaties zijn longontsteking en hersenontsteking.
quote:Ik heb er geen verstand van, maar het ziet er wel 'verdacht' uit.
Op maandag 26 januari 2004 17:21 schreef melonovy het volgende:
Chiara slaapt alweer, voor de derde keer vandaag, dat is erg uitzonderlijk.
Haar pokje waarvan ik me dus afvraag of het er 1 is hier te zien
Op dr linkertietje, voor de kijker rechts.
quote:
Op maandag 26 januari 2004 20:30 schreef Lois het volgende:
spelfout verbeterd en titel even aangepast gelijk van pokketopic naar waterpokkentopic,een centraal topic vond ik ook weer niet zo nodig
"Het pokketopic" was als grapje bedoelt, je hebt er nu wel iets heel truttigs van gemaakt.
Een beetje humor bij zure tijden kan niet zo veel kwaat dacht ik, vandaar het openen ervan op die manier.
Je mag er wat mij betreft wel een slotje op zetten hoor, gaan we wel gewoon verder in de topics waar we gebleven waren.
quote:ow, oké dan weet ik wat me te wachten staat...
Op maandag 26 januari 2004 20:36 schreef Rewimo het volgende:
Dat is 'm hoor, Melonovy
dit ziet er inderdaad uit als een waterpokje. als het echt de waterpokken zijn zie je ze heel snel op komen binnen een paar uur zitten ze vaak over het rompje verspreid daar begint het meestal.
Sommige kinderen hebben er veel last van andere wat minder. wens je veel succes met je ziek meisje.
Ps ik ben joyce kijk al een tijdje mee en heb alle moed bij elkaar geraapt om eens te reageren.
Verder zal ik me zelf voorstellen in stel jezelf voor in ouder(s)
wmb had er helemaal geen apart waterpokken topic hoeven komen maar ik wilde met sluiten wachten tot ik Karin had gesproken
quote:'t schijnt dat een havermoutpapje daar goed tegen werkt Lois
Op maandag 26 januari 2004 21:22 schreef Lois het volgende:
.... jeuk ....
S-A-I-N-T wat heb jij een enorm leuk icoontje! Heb je daar toevallig ook de grote versie van ergens?
Nou dit is toch een pokketopic Lois kijk maar hoor
Ik vind de reaktie een beetje erg overdreven en kinderachtig hoor. Maar de jeuk die je krijgt over teveel centrale topics past hier wel goed. Bo dus ook. Zie hierboven. Gelukkig is ze vanavond goed in slaap gevallen en hopelijk slaapt ze lekker door.
Bij Janneke heb ik nog geen plekjes gezien. Maar dat kan nog komen
Offtopic
Nog even over het teveel aantal centrale topics. Misschien kan er iets over in de faq komen. Zodat men begrijpt wat je bedoelt. Want volgens mij zijn er niet voor niks 1000 topics en als ik dat topic lees is iedereen daar toch wel blij mee.
quote:
Op maandag 26 januari 2004 21:38 schreef phileine het volgende:[..]
't schijnt dat een havermoutpapje daar goed tegen werkt Lois
quote:wat ik op internet tegen kwam
Wat kunt u er zelf aan doen?Soms hebben kinderen met waterpokken geen eetlust. Dring ze geen eten op. Zorg wel voor voldoende drinken. Thee, bouillon of vruchtensappen zijn het meest geschikt. Vaak zijn ijslollies een goede oplossing.
Bedrust is alleen noodzakelijk als het kind daar behoefte aan heeft. Ook hoeft het kind niet per se binnen te blijven. Zelfs met wat koorts mag een kind als het daar zin in heeft best naar buiten.
Een kind met waterpokken mag gewoon in bad of onder de douche.
Bij jeuk kunt u de huid deppen met azijnwater of water waarin een citroen is uitgeknepen. De apotheek heeft een mengseltje tegen jeuk. Het is een vloeistof die u op de intacte huid kunt aanbrengen, liever niet op wondjes. Het is zonder recept verkrijgbaar. Warmte doet de jeuk vaak toenemen. Soms helpt een lauwe douche. Ook mentholpoeder werkt verlichtend. U kunt dit bij de drogist kopen. Heeft uw kind last van jeuk, houd dan de nagels kort en schoon. De huid wordt anders kapot gekrabd en er kunnen infecties ontstaan. Bij babys en peuters de luier zoveel mogelijk uitlaten en eventueel sokjes of wanten aan de handjes doen tegen het krabben.
Bij een kinderziekte draagt het geven van paracetamol niet bij aan het herstel van de ziekte. Wel worden het ziektegevoel en de koorts onderdrukt.
en ik heb ook weleens gehoord dat de huid deppen met kamillethee helpt...
[Dit bericht is gewijzigd door akkien op 26-01-2004 22:00]
Grijs heeft Judith inmiddels al last?
quote:ik hoop voor dr dat t snel over is, waterpokken zijn niet leuk (kan ik me herinneren).
Op maandag 26 januari 2004 22:00 schreef jessie het volgende:
Thx Akkien voor het opzoeken. We hebben juist nog het badje wat lauw gemaakt (ik had ook al zoiets gelezen) dus je zou denken van niet. Maar misschien toch wel net iets te warm lauw. Omdat je toch snel bang ben dat ze in een te koud badje zit. Morgen toch nog iets kouder proberen misschien.Grijs heeft Judith inmiddels al last?
quote:*proest*
Op maandag 26 januari 2004 21:38 schreef phileine het volgende:[..]
't schijnt dat een havermoutpapje daar goed tegen werkt Lois
Lois, ik weet wel zeker dat humor iets subjectiefs is, de 1 heeft er meer van dan de ander en ieder beleeft humor weer op zijn/ haar eigen manier.
Wat ik niet zo grappig vind is dat je de titel van dit topic zo maar verandert in iets wat jou aanspreekt.
Akkien, bedankt voor de info, handig voor als het inderdaad waterpokken zijn...
quote:ja, ik was ook al wat ouder denk ik
Op maandag 26 januari 2004 22:03 schreef jessie het volgende:
Hahahahaha Bo had juist graag naar de peuterspeelzaal gegaan maandag voor het eerst (volgende week)
Maar ik weet niet of het dan al over is. Het kan maar hoeft dus niet.
Ik ga heel erg hard duimen dat bo maandag voor het eerst naar de psz kan...
quote:Zijn de vlekjes al erger geworden bij chiara?
Op maandag 26 januari 2004 22:05 schreef melonovy het volgende:[..]
*proest*
Lois, ik weet wel zeker dat humor iets subjectiefs is, de 1 heeft er meer van dan de ander en ieder beleeft humor weer op zijn/ haar eigen manier.
Wat ik niet zo grappig vind is dat je de titel van dit topic zo maar verandert in iets wat jou aanspreekt.
Akkien, bedankt voor de info, handig voor als het inderdaad waterpokken zijn...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |