Gisteren kwam ik er plotseling achter dat Ben Folds een nieuwe plaat uit heeft. Een live plaat dit keer. Ben Folds is bij de meeste mensen wel bekend van zijn band Ben Fold Five. En bij een aantal mensen ongetwijfeld ook volledig onbekend.
In 2001 bracht hij zijn eerste soloplaat uit, die jammerlijk geflopt is vergeleken met zijn vroegere werk, maar dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit. Het was een prachtplaat mijn inziens.
Nu is er dus een liveplaat. Het interessante van deze plaat is dat de liedjes op een hele eenvoudige manier zijn opgenomen: Ben Folds, een piano en publiek. That's it.
Met name voor de liedjes van de laatste Ben Folds Five plaat en zijn Ben Folds soloplaat pakt dit heel leuk uit. Die albums zijn namelijk behoorlijk vol geproduceerd en de liedjes worden nu dus helemaal uitgekleed tot de basis: a man and his piano.
Dit leidt tot schitterende versies van Narcolepsy en Army (waar het publiek op briljante wijze de hoornsectie moet doen ).
En dit is dus het hoesje van deze amusante liveplaat:
Oja. Voor de mensen die het niet kennen. Enkele muzikale referenties zijn The Beatles, Billy Joel, Elton John en ook wel een snufje Weezer (vooral tekstueel gezien en soms qua koordjes).
De CD is nu tijdelijk verkrijgbaar met een gratis bonus-DVD met daarop nog eens 7 live-nummers.
Zijn er hier op dit forum eigl. nog meer mensen die de muziek van Ben Folds kunnen waarderen? Ik hoop het toch wel. Volgens mij heeft de beste man nog niet eens een eigen topic.
Van de Ben Folds Five releases is de eerste (self titled) wel mijn favoriet.
Hehe, ik heb het ff op een DC-muziek site opgezocht en inderdaad:
Evaporated: "Scene: At end of episode when * breaks up with *.".
Magic: "Scene: Song plays in the background just as people are arriving for the funeral.".
Damn I'm good
Ook extreem mooi: 'Brick', over de abortus die de toenmalige vriendin van Ben Folds heeft laten doen.
Vrolijkere nummers die echt goed zijn, 'Army' in elk geval en 'Song for the dumped'.
quote:Staat in leuke live versie op de DVD.
Op zondag 20 oktober 2002 11:46 schreef Grobbel het volgende:
Ach ja, Ben Folds Five... De self-titled debuut-CD vond ik erg goed, daarna zat er toch een beetje een neerwaartse spiraal in de kwaliteit. Maar goed, nog altijd te preferen boven een hoop andere muziek, dat wel. Song for the Dumped is wel een erg fijne meeschreeuwer, ook.
Ik ben het wel een beetje met je eens. De S/T plaat vond ik ook het beste. Maar Whatever and ever amen vond ik aardig in de buurt komen. De unauthorised biography of .... was iets te gekunsteld. Maar die nieuwe soloplaat vind ik dus weer geweldig. Hoe hij daar een seventies geluid weet te combineren met een heel hedendaags geluid. Prachtig.
quote:Klopt, die soloplaat vond ik ook stukken beter dan The unauthorized biography of Reinhold Messner... En Not the Same is ook een prachtig nummer van zijn soloplaat.
Op zondag 20 oktober 2002 13:36 schreef -Wepeel2- het volgende:Ik ben het wel een beetje met je eens. De S/T plaat vond ik ook het beste. Maar Whatever and ever amen vond ik aardig in de buurt komen. De unauthorised biography of .... was iets te gekunsteld. Maar die nieuwe soloplaat vind ik dus weer geweldig. Hoe hij daar een seventies geluid weet te combineren met een heel hedendaags geluid. Prachtig.
dat nrtje had ik ooit, 2 jaar geleden ofzo met mijn eerste bandje gespeeld, heel vet (ik nog op piano). dat bandje is verder nix geworden overigens om vage redenen
quote:Je bedoeld: One Angry Dwarve and 200 Solemn Faces? Mjah, een goed liedje... Hier is mijn bescheiden verzmamelinkje:
Op zondag 20 oktober 2002 20:22 schreef gewoon-jan het volgende:
ik ken 1 nr. van ben folds five, de naam was zoeits als 200 solemn faces and a dwarf.--knip--
Ben Folds - Annie Waits
Ben Folds - Fired
Ben Folds - golden slumbers
Ben Folds - Gone
Ben Folds - Hiro's Song
Ben Folds - Lonely Christmas Eve
Ben Folds - Losing Lisa
Ben Folds - Lullabye
Ben Folds - Not The Same
Ben Folds - Silver Street
Ben Folds - The Ascent of Stan
Ben Folds - Zak and Sara (1)
Ben Folds Five - All is Fair in Love
Ben Folds Five - Army
Ben Folds Five - Battle of Who Could Care Less
Ben Fold's Five - Best Imitation of Myself
Ben Folds Five - Birds
Ben Folds Five - Boxing
Ben Folds Five - Brick
Ben Folds Five - Champagne Supernova (funny Oasis cover)
Ben Folds Five - Don't Change Your Plans
Ben Folds Five - emaline
Ben folds five - Evaporated
Ben Folds Five - Jackson Cannery
Ben Folds Five - Julianne
Ben Folds Five - Kalamazoo
Ben Folds Five - Kate (Strings)
Ben Folds Five - Magic (Acoustic)
Ben Folds Five - Narcolepsy
Ben Fold's Five - One Angry Dwarf and 200 Solemn Faces
ben folds five - philosophy
Ben Folds Five - Rain Drops Keep Falling on my Head
Ben Folds Five - Rocky
Ben Folds Five - She Don't Use Jelly
ben folds five - song for the dumped
Ben Folds Five - Sports and Wine
Ben Folds Five - Tell Me What I Did (live)
Ben Folds Five - The Last Polka
Ben Folds Five - The Luckiest
Ben Folds Five - Twin Falls
Ben Folds (Five) Fokking Roxorz
Strange
ikzelf vind : - Brick en Selfless, cold and composed erg goed..
maar ik zoek eigenlijk nog veel meer goede nummers
dus welke nummers zijn een must?
Maar goed, als je een over-the-top pianoballad als Brick wel kunt waarderen, moet je ook eens naar Not the Same luisteren, van Ben Folds' eerste solo-album.
De solo-cd van Ben Folds vind ik dan wel weer erg goed. Veel mooie ballads, maar ook goede uptempo nummers. Het album is nog wel vrij vol geproduceerd, net zoals de derde Ben Folds Five plaat, maar op de een of andere manier vind ik het hier wel mooi uitkomen.
Helaas is dit nummer af en toe wel erg relevant
quote:Give me my money
Op dinsdag 27 januari 2004 14:48 schreef Kwark het volgende:
Song for the dumped!Helaas is dit nummer af en toe wel erg relevant
Geweldig lied en oh zo opbeurend.
Dan toch de volledige lyrics opgezocht:
quote:Gelijk even opzetten, dit nummer.
So you wanted
to take a break
Slow it down some and
have some spaceWell fuck you too
Give me my money back
Give me my money back
you bitch
I want my money back
(And don't forget to give
me back my black T-Shirt)Wish I hadn't bought you
dinner
Right before you dumped me
on your front porch
Give me my money back
Give me my money back
You bitch
I want my money back
and don't forgetAnd don't forget.
Met dat fantastische piano-riffje, bij voorkeur te beluisteren met het volume voluit.
En verder vind ik The battle of who could care less ook geweldig.
cds: Ben folds live - limited edition
maked baby photos
rockin the suburbs
speed graphic
sunny16
the bens
the unauthorised biography of reinhold messner
whatever and ever amen
nog wat losse nummers die favo zijn voor zover nog niet genoemd:
steven's last night in town
all you can eat (vooral omdat het over die typische amerikanen gaat, en ik nu voor een half jaar in california zit )
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |