quote:Je zult toch een keuze moeten maken. Anders laat ik het volk voor het scheidingsstreepje meetellen.
Op woensdag 28 januari 2004 00:20 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Here are the votes of the Boezzie jury, in no particular order:- Meden en Perzen
- Turken/Ottomanen
- Vikingen/Noormannen
En geen specifieke rangorde betekent allemaal 8 punten.
quote:Die allemaal 8 punten vind ik best, want ik ga geen verschillende tijdsvakken met elkaar vergelijken
Op woensdag 28 januari 2004 00:31 schreef Quasar_de_Duif het volgende:[..]
Je zult toch een keuze moeten maken. Anders laat ik het volk voor het scheidingsstreepje meetellen.
En geen specifieke rangorde betekent allemaal 8 punten.
En over die andere keuze's, goed dat je me dr op wijst, komen ze:
Meden/Perzen ==> Perzen
Turken/Ottomanen ==> Ottomanen
Vikingen/Noormannen (deze word het lastigst) ==> Vikingen
Alstu .... en sorry voor het extra werk
[Dit bericht is gewijzigd door Oppersmurf op 28-01-2004 00:49]
1. Grieken (cultureel erfgoed, behoedde Europa voor de Perzen 2 Marathon, Salamis, Plataea)
2. Engelsen (g1e moderne staat, 1e parlementair stelsel, indus. rev., superieure zeemacht, grootste rijk ooit, talloze voregmoderne uitvindingen, deelgenoot Wereldoorlogen)
3. Fransen (Franse Revolutie, Napoleon, Voltaire en vele anderen)
4. Romeinen (bracht beschaving naar West-Europa, enorm landimperium dat tevens de bakermat vormde van de Rooms-Katholieke kerk)
5. Joden (theologisch erfgoed, beheerste veel handel en financien tijdens de Middeleeuwen)
6. Arabieren (opkomst van de Islam en de enorme khalifaten die hierdoor ontstonden)
7. Mongolen (grootste landimperium ooit, bracht voor het eerst Europa met Verre Oosten in contact op grote schaal: uitwisseling van uitvindingen en vele handel)
8. Duitsers (Pruisen) (sinds circa 1770 DE macht in Europa, verantwoordelijk voor veel uitvindingen ttv Indus. Rev., en natuurlijk deelgenoot Wereldoorlogen)
9. Macedoniers (naja, Alexander) (immens rijk, opkomst van het Hellinisme)
10. Mesapotamiers (1e schrift, 1e steden, 1e imperia, 1e wiel, 1e beroepslegers)
11. Spanjaarden (kolonisatie Latijns-Amerika infulx goud + zilver in Europa, wat talloze oorlogen bekostigde: behoedde Europa voor de Turken @ Lepanto)
12. Amerikanen (huidige wereldmacht, winnaar WO2, cultureel toonaangevend voor laatste 50 jaar: Koude Oorlog)
13 Perzen (1e muntgeld, 1e posterijen, groot rijk dat lang heeft voortbestaan, 1e echte monotheistische staatsgodsdienst)
14. Russen (als je Amerikanen noemt, moet je ook Russen noemen; dankzij de Russen wonnen de Geallieerden WO2; communisme + Koude Oorog)
15. Chinezen (buskruit, noodles, papiergeld, pleepapier, vuurwerk, martial arts (films) )
Tis wel moeilijk om zo'n lijstje te maken, met volkeren uit verschillende tijdperken. En het is ook moeilijk om te zien in hoeverre bijvoorbeeld de VS nog invloed gaan hebben (over 2000 jaar ofzo). De Romeinen zjin allemaal al lang uitgestorven, maar van sommige volken kunnen we nog aardig wat verwachten. (China bijvoorbeeld gaat vast nog wel wat plaatsen stijgen.)
trusten....
quote:Dat kan toch niet. Ik vermeld bijvoorbeeld "indiers" verwijzend naar de Vedische/Arische cultuur. Die mensen hebben zichzelf toen nooit een verzamelnaam gegeven. Dat doen archeologen op basis van overeenkomsten tussen potscherven, of racisten op basis van uiterlijk.
Op zondag 25 januari 2004 21:26 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Let wel op de namen waaronder de volkeren destijds bekend stonden. Er is een verschil tussen Franken en Fransen bijv.
Wat betreft Fransen: In de 4e eeuw heette het land (volgens Romeinen) Francia, en nu (volgens Italianen) Francia. Moet ik dat als verschillend zien?
Leuk topic verder. Benieuwd naar de uitslag.
edit: Een poster meldt Ariers (Duitsers) en ik Indiers (Vedische/Arische cultuur). Dat is wel gek toch, tenzij je gelooft dat Duitsers en Indiers samen een "volk" geweest zijn. Dus achter Ariers moet een nadere aanduiding over wie het gaat. Niet?
[Dit bericht is gewijzigd door afzuiginrichting op 28-01-2004 03:01]
quote:Zo letterlijk bedoel ik het ook niet. Gewoon de namen waarmee men hun aanduidt.
Op woensdag 28 januari 2004 02:53 schreef afzuiginrichting het volgende:[..]
Dat kan toch niet. Ik vermeld bijvoorbeeld "indiers" verwijzend naar de Vedische/Arische cultuur. Die mensen hebben zichzelf toen nooit een verzamelnaam gegeven. Dat doen archeologen op basis van overeenkomsten tussen potscherven, of racisten op basis van uiterlijk.
quote:Zijn wij Italiaans dan? Ik probeer een verschil aan te geven van 2 soorten volken die in 1 land hebben bestaan of bestaan.
Wat betreft Fransen: In de 4e eeuw heette het land (volgens Romeinen) Francia, en nu (volgens Italianen) Francia. Moet ik dat als verschillend zien?
Leuk topic verder. Benieuwd naar de uitslag.
quote:Ik heb geen idee waar je het over hebt.
edit: Een poster meldt Ariers (Duitsers) en ik Indiers (Vedische/Arische cultuur). Dat is wel gek toch, tenzij je gelooft dat Duitsers en Indiers samen een "volk" geweest zijn. Dus achter Ariers moet een nadere aanduiding over wie het gaat. Niet?
Voor verdere discussie verwijs ik je graag even naar het speciale discussie topic van dit toernooi.
[Dit bericht is gewijzigd door ToBe op 28-01-2004 09:10]
quote:Pardon? Waar heb je het over?
Op woensdag 28 januari 2004 00:23 schreef DAMH het volgende:[..]
Goeie dag
die kennis is idd niet bij jou aangekomen
0,0 was het eerst het wordt nu al meer !!!
quote:UH klein korreltje, noem jij algabra maar een klein korreltje
Op dinsdag 27 januari 2004 22:31 schreef Monidique het volgende:Voorts zijn de Chinezen en Arabieren nog wel bepalend geweest voor hun gebied en heeft het een uiterst klein korreltje kennis aan Europa geleverd.
1. Grieken (Democratie)
2. Romeinen (Duh)
3. Italianen (Renaissance)
4. Moderne Amerikanen (hedendaagse techniek)
5. Engelsen (Kolonisatie van de wereld)
6. Moderne Japanners (Hedendaagse techniek)
7. Fransen (Napoleon)
8. Nederlanders (Gouden Eeuw)
9. Spanjaarden (Ontdekking van nieuwe werelden)
10. Egyptenaren (Sterenkunde, spiritualiteit)
11. Arabieren (ontdekking van de nul)
12. Perzen (Grote veroveraars, handel met twee werelden)
13. Chinezen (ontdekking van het buskruit)
14. Duitsers (Wirschaffstwünder, dus na WOII)
15. Noormannen (veel moderne feestdagen zijn gebaseerd op hun feesten)
Dank u
Tis een beetje zoiets als Zweden belangrijk vinden omdat ze ABBA en IKEA hadden
[Dit bericht is gewijzigd door CANARIS op 28-01-2004 12:03]
plus wij hebben de dodo uitgemoord
\o/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |