abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16577949
Ik heb vorige week zondag mijn elleboog gebroken door een val op het ijs toen ik een helling afglipte (Zweden). Ik ben dinsdag geopereerd. Ze hebben pinnen in mijn arm gezet en een kabel aangebracht en nog een stuk bot weggehaald zoals je misschien op de foto hieronder kunt zien.

Ik heb pijnstillers gekregen tegen de pijn en ik heb ze nodig moet ik zeggen. De meeste pijn krijg ik als ik sta en ik mijn arm laag houdt (een stuk onder mijn hart) of als ik naar de plee ga zonder mijn arm in de lucht te houden. Deze pijn komt dus door de bloeddruk, maar aangezien ik nog nooit iets gebroken heb vroeg ik me af of dit normaal is en of iemand precies weet hoe dit komt. Ik kan me wel zo voorstellen dat er weefsel kapot is etc en er dus geen hoge druk op mag staan, maar misschien heeft iemand een specifiekere uitleg. Daarnaast is mijn hand ook opgezwollen. Ik vraa me vooral af hoe lang die pijn ongeveer zal duren.

ps ik kan mijn vingers wel gewoon bewegen

voor operatie

na operatie

Lachen is gezond :D!
pi_16577971
waarom vraag je het niet de huisarts ofzo?
Hattrick --> Fc Kaat (508888) VI.364
  zondag 25 januari 2004 @ 21:21:25 #3
49704 F-racing
de blauwe kever
pi_16578014
das bale

ik heb 1x mijn middelvinger gebroken
hoe ouder je bent, hoe jonger je denkt
masseur
pi_16578021
shit, dat lijkt me dus echt ZWAAR pijnlijk..
sterkte ermee
pi_16578038
quote:
Op zondag 25 januari 2004 21:20 schreef kaat17 het volgende:
waarom vraag je het niet de huisarts ofzo?
omdat ik niet voor een kleinigheidje naar de huisarts wil.... ik zit hier in Zweden en moet overal contant voor betalen, daarnaast wil ik ervaringen van anderen die het ook meegemaakt hebben weten
pi_16578272
Ik heb 1x mijn arm bijna doormidden gebroken onder het draaigewricht van de bovenarm. Dat is die bol, zeg maar. Kon niet in het gips en operatie was niet nodig. Heb toen alleen met een band gelopen. Eerste nacht geen pijnstillers gehad. Vreselijk... Kon de arm niet bewegen zonder pijn, ook gewoon stilhouden was pijnlijk. Volgende dag wel pijnstillers gehad van het zwaarste soort, waarvan ik per keer de helft van de pil mocht. Pijn was toen grotendeels weg, maar toch zeker wel anderhalf tot twee weken last van gehad.
pi_16578445
quote:
Elleboog gebroken, ervaring?
Ik heb iemand's elleboog wel eens gebroken ja. Gillen als een speenvarken deed ie.

Oh.. dat was geloof ik je vraag niet.

[Dit bericht is gewijzigd door BloodRayne op 26-01-2004 20:46]

pi_16587178
Mijn vriend heeft een soortgelijke breuk in de elleboog gehad, alleen waren ook de beide botten van de onderarm verbrijzeld. Bij z'n elleboog had ie een soortgelijke constructie van pinnen en metalen draden. De breuk zelf heeft niet bijzonder veel pijn gedaan, ook omdat z'n hele arm in het gips zat. Tot hoever zit jij in het gips?

Het is echt logisch hoor dat alles rondom je elleboog zeer doet en opgezwollen is (bloeduitstorting). De zwelling trekt na een week of twee/drie weg. Welk gips heb je nu, dat witte? En moet je niet volgende week ofzo ander gips halen?. Als het goed is krijg je dan ademend gips, dat plasticenspul. Als je echt veel pijn in je hand krijgt moet je terug naar het ziekenhuis, want dan zit het gips te strak.
Je moet je arm zoveel mogelijk boven je hart houden, dan heb je het minste last. Dus een mitella om en als dat niet kan, dan gewoon je bed in. Veel rusten en niet roken (anders gaat de botaangroei minder goed) Hij kreeg neurofen 600 als ik me niet vergis. Meer had ie ook niet nodig.

Wat wel flink doorbijten was en hij zag soms echt groen hoor, was de fysiotherapie. Dus zet je daar maar schrap voor. Duurde een maand of drie, dagelijks, daarna nog een driekwart jaar 2 x per week (maar hij had ook een verbrijzeld bovenbeen). Pijn werd wel steeds minder (alleen dat laatste stukje wat de fysio dan nog even door wilde drukken).

Dat was wel nodig om de flexibiliteit terug te krijgen. Wonder boven wonder fantastisch geheeld. De orthopeed had een veel pessimistischer beeld geschetst. Hij kan z'n arm vrijwel geheel buigen en strekken (het is ook z'n voorkeursarm of hoe heet dat ook al weer) en alles ermee tillen. Alleen nog wat langer intensief ermee bezig zijn, bijvoorbeeld schroeven draaien of zagen ofzo geeft nog last. Hij is nu 3 en half jaar verder.

In elk geval beterschap en goed je oefeningen doen! Echt hoor (sprak moeders ). Maakt een groot verschil.

[Dit bericht is gewijzigd door Sanseveria op 26-01-2004 07:12]

pi_16588131
bedankt voor de info

ik zit nu idd in het witte gips. het gips zit van mijn hand tot aan mijn deltaspier op mijn bovenarm. ik mag geen mitella omdat dan mijn schouder te zwak wordt. het gips blijft in totaal 3 weken zitten, daarna halen ze het weg, omdat anders misschien mijn elleboog op slot groeit... het is dus ff doorzetten

ben idd benieuwd hoe de fysiotherapie zal gaan, ik hoop dat het wat minder erg wordt dan jij schetst

pi_16600382
is het normaal dat mijn hand geel wordt en mijn gewrichten in mijn blauw/rood?
  maandag 26 januari 2004 @ 17:04:05 #11
20955 mgeelh
RMS Lusitania
pi_16601187
quote:
Op maandag 26 januari 2004 16:42 schreef Harmonius het volgende:
is het normaal dat mijn hand geel wordt en mijn gewrichten in mijn blauw/rood?
Bel de dokter. Wij zijn geen medici.
  maandag 26 januari 2004 @ 17:06:34 #12
57724 WattaFakka
Het was fijn...
pi_16601270
k heb n keer me vingerkootje gebroken en had daar weinig last van moet ik zeggen, zonder pijnstillers.
hij is nu nog steeds krom trouwens

ik zou toch ff naar de dokter gaan.

... hier geweest te zijn!!!!
  maandag 26 januari 2004 @ 19:42:09 #13
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_16605979
Heb 6 jaar geleden m'n elleboog gebroken. Het radiuskopje om precies te zijn. Dit 'kopje' zorgt ervoor dat je je onderarm kunt draaien.

Even in het kort mijn geschiedenis met m'n elleboog:

1. Eerst een week gips gehad, daarna moest ik oefeningen gaan doen waardoor het bot weer de juiste kant op moest gaan. Dit gebeurde dus niet en dus volgde er een operatie waarbij het kopje d.m.v een pin weer op de juiste plaats werd gezet.
Na drie weken gips volgde de fysio. De eerste paar week moest ik hier iedere dag heen, daarna werd het 2 of 3 keer per week. Daarnaast kreeg ik zelf een apparaat thuis om oefeningen te doen.
En oh jezus wat doet dat pijn............

2. Maar goed na iets van 5 maanden fysio te hebben gehad bleek dat het bot niet was aangegroeid. Met als gevolg weer een operatie waarbij er een stukje bot uit m'n bekken is gehaald om weer in m'n elleboog geplaatst te worden. Met daarop weer een ijzerenplaatje met een hoop schroefjes.
Weer iets van 5 maanden fysio

3. Een jaar later is het plaatje weer verwijderd. Hierna volgde wel weer een periode van zo'n 4 maanden fysiotherapie.

Wat ik er aan over heb gehouden?

- Kan mijn onderarm nauwelijks draaien. Ik kan bijvoorbeeld niet m'n hand ophouden.
- Daarnaast kan ik m'n elleboog niet meer helemaal recht strekken. Ik kom tot iets van 70%

Kortom, veel sterkte!

.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')