Zander | zondag 25 januari 2004 @ 15:24 |
Het leek me wel een aardig idee om een topic te openen waarin muzikanten op Fok misschien wat tips en ideeen mbt het leren bespelen van je instrument kunnen uitwisselen. Zijn er effectieve oefenmethodes waardoor je sneller vooruitgang boekt? Hoe ziet jouw practice-schedule er uit, oefen je echt speciale oefeningen of speel je gewoon wat voor de lol? Ik speel nu meer dan 10 jaar gitaar en piano, en de laatste tijd heb ik zelf een beetje het gevoel alsof ik aan mijn 'plafond' zit: ik kom de laatste tijd niet echt verder en wordt niet beter op mijn instrument dan ik al was. Herkenbaar? Ten dele komt het volgens mij ook omdat ik door school, werk en andere zaken helaas ook steeds minder tijd overhou om echt gericht nieuwe dingen te oefenen, hoogstens het 'bijhouden' van wat ik al kon. Hoe lossen andere mensen dit soort zaken op, want aan de andere kant is er natuurlijk nog een heleboel te leren.. | |
Zander | zondag 25 januari 2004 @ 15:32 |
Oeh, wat een vreselijke taalfout in de titel, "word je" is natuurlijk niet met dt. Seborik, Summo? ![]() | |
Tijn | zondag 25 januari 2004 @ 15:38 |
Misschien een idee om een leraar in te schakelen voor een paar lesjes zodat je weer even wat hebt om mee verder te gaan? De meeste gevorderde muzikanten die ik ken, pakken het zo aan. Zelf oefen ik eigenlijk nooit erg gericht, maar omdat ik vrijwel constant met muziek bezig ben (nu met m'n studie helemaal!), word het vanzelf wel beter. Maar het scheelt ook dat mezelf niet zo zie als een muzikant, maar (zeker de laatste tijd) voornamelijk met productie van muziek bezig ben. Kheb daardoor ook niet zo erg de drang om mezelf qua spel op een hoger niveau te krijgen. | |
jetsertetser | zondag 25 januari 2004 @ 15:45 |
Ik had hetzelfde probleem, zat al een tijdje op hetzelfde niveau. Ben sinds een maand liedjes aan het leren waar ik voorheen niet eens aan begonnen zou zijn. Lijkt wel of je weer overnieuw begint. Ik weet niet wat jou niveau is, maar was begonnen met big love van fleedwood mac ![]() ![]() ben nu aan het proberen mij te concentreren op zingen en de gitaar als ondersteuning. voorheen concentreerde ik mij altijd op de gitaar en was de zang een beetje ondersteuning, anyway, ik ben op zoek naar meer van dat soort lastige wrede topnummers om het niveau omhoog te tillen. | |
Zander | zondag 25 januari 2004 @ 17:19 |
Ik speel veel uit die Realbooks met jazz-standards om te oefenen, en op zich gaat dat wel goed. Ik merk alleen dat ik na verloop van tijd al die standards op dezelfde manier ga 'invullen', met dezelfde soort accoorden (voicings) en loopjes waardoor het allemaal een beetje erg eenvormig en formule-matig gaat klinken. En bij meer ingewikkeldere theoretische concepten kost het juist weer moeite om het op een 'praktische' manier te gebruiken. Op de een of andere manier zou ik mijn muzikale palette dus wat meer moeten uitbreiden, misschien is weer een aantal lessen nemen inderdaad wel een goed plan. Sowieso merk ik wel dat ik sneller vooruit ga als ik m'n oefentijd echt benut om dingen te oefenen die ik nog niet kan spelen. Als ik alleen maar speel waar ik zelf zin in heb (en wat ik dus al kan), dan leer je niet zoveel bij. | |
Anotsu | zondag 25 januari 2004 @ 20:03 |
Het maakt niet uit hoe goed je bent, je bent nooit goed genoeg. Analyseer je speelstijl en -niveau, kijk wat er beter kan en ga daarop oefenen... eigenlijk is het vrij simpel als je er zo over nadenkt ![]() Of probeer een compleet andere muziekstijl... ik heb me nu een paar jaar op enkel jazz geconcentreerd, maar ben ongeveer drie maanden geleden begonnen met flamenco. | |
Kwark | zondag 25 januari 2004 @ 20:18 |
quote:Ik denk dat dit absoluut waar is. Ik heb trouwens hetzelfde probleem, al opereer ik op een véél lager niveau dan Zander. Ik heb mezelf gitaar leren spelen, en ben niet bijster geinteresseerd in soleren, dus heb met de tijd een vrij persoonlijke slaggitaarstijl ontwikkeld. Ik loop er nu tegenaan dat ik bijvoorbeeld geen enkele theoretische kennis heb, of dat ik niet in staat ben tot fingerpicking. Ik heb echter geen zin om lessen te nemen, dus ik ga dit topic maar even in de gaten houden | |
Tijn | zondag 25 januari 2004 @ 20:36 |
quote:Waarom niet een paar lessen nemen, alleen maar om een nieuw inzicht te krijgen of in een bepaalde richting gestuurd te worden? Volgens mij werken dat soort dingen echt bijzonder goed. Dat je lessen neemt wil niet zeggen dat je je elke week bij de muziekschool hoeft te melden om dingen te doen waar je helemaal geen zin in hebt ofzo ![]() | |
Just_Little_Me | zondag 25 januari 2004 @ 20:43 |
als het stuk waar je mee bezig bent weg legt,en een aantal nieuwe stukken oefent,en een paar maanden later het stuk weer terug neemt merk je wel degelijk dat je toch vooruitgaat. Of dat merk ik tenminste ik zit nu 11 jaar op pianoles,en ik merk nog steeds dat ik vooruitga. Les nemen is ook echt goed,want iemand die naar je muziek luisterd die kan je andere tips geven dan waar je zelf opkomt. Probeer niet alleen de nootjes te lezen,maar probeer er ook echt muziek van te maken.Als je echt muziek maakt van een stuk kan je er nooit op uitgekeken zijn, mooie muziek stukken zijn niet perfect. Neem bijvoorbeeld Rachmaninoff-prelude cis mineur, dat stuk is een stuk waar je nog de rest van je leven op kan oefenen... | |
Carn | zondag 25 januari 2004 @ 20:46 |
Tips voor algemene ontwikkeling: - Luister veel naar muziek waar je normaliter niet naar luisterd - Probeer in alles iets "leuks" te vinden - Ga als het kan naar demonstraties, clinics en masterclasses, altijd een zeer goede inspiratie bron Mijn oefen tips: Ik oefen altijd met een timer, stel dat ik 2 uur de tijd heb om te drummen, dan pak ik het eerste uur om de "drumles" oefeningen te doen. Dat uur deel ik dan weer in per oefening, dus bijvoorbeeld 20 minuten handentechniek, 20 minuten solo instuderen, 20 minuten -vul maar iets in-. het andere uur werk ik aan eigen oefeningen uit bvb stick control, of leer n nummer voor de band. | |
Tijn | zondag 25 januari 2004 @ 20:48 |
Ja, masterclasses en workshops enzo zijn natuurlijk ook inspirerend, goeie tip! Een bassist waarmee ik een tijdje geleden heb samengespeeld was daar ook erg enthousiast over, die is een keer een week naar de VS gegaan voor zoiets en hij zei dat 'ie daar meer heeft geleerd dan in alle jaren ervoor bij elkaar ![]() | |
Kwark | zondag 25 januari 2004 @ 20:58 |
quote:Er is zo veel wat ik wil leren ![]() Misschien ga ik het wel zo aanpakken dat ik bv. elke week een les ga doen, 4 weken gitaar, 4 weken basistechnieken schilderen, 4 weken fotografie...etc. Ik denk inderdaad dat dat al heel nuttig kan zijn. Ik zie mezelf echter geen liedjes van bladmuziek instuderen, ik wil het liefst gewoon een paar praktische tips hebben waarmee ik dan zelf creatief aan de slag kan. Ik rammel bijvoorbeeld al een aantal jaar op verschillende gitaren, alleen om er zelf nummers mee te schrijven...maar liedjes van anderen ken ik niet | |
Anotsu | zondag 25 januari 2004 @ 20:59 |
quote:Vooral veel luisteren idd! Naar alles, zo veel mogelijk verschillende soorten muziek. Alles kan inspirerend zijn. | |
Tijn | zondag 25 januari 2004 @ 21:00 |
quote:Het is ook helemaal niet nodig om van blad dingen na te spelen, ik vind dat zelf ook verspilling van m'n tijd als ik eerlijk ben. Maar dat wil niet zeggen dat iemand die er verstand van heeft niet even wat technieken uit kan leggen of wat praktische tips kan geven. Daar heb je hartstikke veel aan en de rest vogel je op jezelf wel weer uit. Er zijn genoeg leraren die dat snappen en waarmee je in een paar lessen hartstikke goeie resultaten kunt boeken. | |
Echoes | zondag 25 januari 2004 @ 21:22 |
misschien is een nieuwe uitdaging met andere mensen (band) mee spelen. Van elkaar kun je weer veel leren en tevens heb je meer plezier in het spelen dan op je kamertje zitten rommelen. | |
rooierooie | maandag 26 januari 2004 @ 00:07 |
quote:Dat hoeft ook helemaal niet per se als je gitaarles hebt. Ik heb vier jaar lang gitaarles gehad en ik mocht zelf aangeven wat ik wilde leren. Wat wij bijvoorbeeld deden was bluesschema's spelen. Eén persoon speelde gewoon een akkoordenschema (bijvoorbeeld een andere leerling of m'n leraar zelf) en ik moest er doorheen improviseren. Daar leer je wel van gitaarspelen. ![]() | |
sam_the_man | maandag 26 januari 2004 @ 00:13 |
Het meeste leer je als je met meerdere mensen gaat spelen, m.a.w. zoek een bandje op en speel zo snel mogelijk voor publiek want dat eindeloze ge-oefen in de repetitieruimte schiet net zo min op als het geneuzel thuis. Thuis kun je dingen honderd keer over doen, in de repetitieruimte ook, voor publiek echter niet. Mijn ervaring is dat met veel optreden je spel enorm vooruit gaat. | |
webfreak | maandag 26 januari 2004 @ 00:34 |
'k ben na een hele tijd improviseren op m'n basgitaar maar weer eens begonnen met bestaande nummers uit m'n hoofd te leren. Welliswaar iets pittigs, wat net op 't puntje van mijn speelniveau ballanceert, meestal leer je daar nog 't meeste van. Je verbetert er in ieder geval techniek mee, sneller dan je in eerste instantie beseft. | |
Toet | maandag 26 januari 2004 @ 00:53 |
quote:Moet ik ook gaan doen ![]() Ik speel nu bijna anderhalf jaar gitaar, en ik zit maar wat te improviseren elke keer, maar behalve mijn pick-snelheid misschien een heel klein beetje gaat er niets vooruit. | |
Zander | maandag 26 januari 2004 @ 11:26 |
Mjah, samen spelen in bands helpt inderdaad ook wel, en momenteel speel ik ook in twee verschillende bands, al is de muziek daarvan wat eenvoudiger dan de muziek waar ik thuis op oefen. Zelf vind ik van blad spelen en bestaande composities spelen wel erg leerzaam, moet ik zeggen. Het is in ieder geval goed voor je techniek. Sowieso vind ik kennis van muziektheorie ook wel erg interessant en nuttig, al is het niet altijd eenvoudig om sommige theorie in de praktijk te gebruiken. ![]() | |
Tijn | maandag 26 januari 2004 @ 11:53 |
quote:Ja, das de grap van muziektheorie. Ik krijg nu ook een hoop theorie op school enzo, maar ze zeggen er altijd bij dat je met deze kennis geen muziek kunt maken, alleen bestaande dingen verklaren. | |
Stuiterbal.nl | maandag 26 januari 2004 @ 12:21 |
met drummen: mega veel oefenen! ook als je in de bus zit of trein/weet ik veel , gewoon net doen of je achter drumstel zit ![]() | |
Litpho | maandag 26 januari 2004 @ 12:25 |
quote:Tevens de manier om snel nieuwe mensen te leren kennen ![]() | |
search64 | maandag 26 januari 2004 @ 13:18 |
Drummers; Oefen openhanded voor een tijdje, als je daarna weer normaal gaat spelen ben je veel vrijer. Openhanded betekent linkerhand op je hihat en rechts op je snare, en dat is zeker even wennen in het begin. Je kunt ook je hele drumstel omdraaien, maar dat is wat bewerkelijk, en zeker als je een dubbelbasspedaal hebt nutteloos. | |
Kwark | maandag 26 januari 2004 @ 13:57 |
quote:Dat lijkt me toch niet helemaal waar. Theoretische kennis kan helpen je muzikale ideeën vorm te geven. Al is het maar dat je aan de hand van bepaalde standaardschema's kunt voorspellen of je voor je bridge een 7-akkoord of een sus mineur 9 dim-akkoord oid moet gebruiken ![]() Zonder deze kennis ben je te veel overgeleverd aan intuïtie en geluk. [Dit bericht is gewijzigd door Kwark op 26-01-2004 14:58] | |
Tranceptor | maandag 26 januari 2004 @ 14:24 |
Hmm - luister andere muziek | |
Zander | maandag 26 januari 2004 @ 14:32 |
Je eigen spel vaak opnemen en weer terugluisteren is trouwens ook wel een goede tip. Ik ben het er overigens ook niet echt mee eens dat je theorie niet kunt gebruiken om muziek te maken. Alles 'intuitief' doen is wel leuk, maar als je bijv. over echt ingewikkelde schema's (bijv. 'Giant Steps' of zo) goed wilt kunnen soleren, dan moet je toch aardig wat theoretische kennis hebben om uberhaupt te kunnen volgen wat er gebeurt. De kunst is natuurlijk om je die theorie zo eigen te maken dat je het na verloop van tijd bij wijze van spreken 'zonder na te denken' kunt. Ik merk vaak dat muzikanten die weinig van theorie weten bijv. overal dezelfde mineur pentatonische toonladder gebruiken, terwijl er veel mooiere alternatieven zijn. | |
Litpho | maandag 26 januari 2004 @ 14:49 |
quote:Klopt, maar die mooie alternatieven zijn vaak veel specifieker dan de "overal" overheenpassende pentatonische toonladders, dus kan ik me erg goed voorstellen dat bijv. in een jamsessie daar eerder voor gekozen zal worden. Zeker als je niet de meest muzikale oren hebt is de kans dat je continu vals speelt dan wat kleiner. | |
Tranceptor | maandag 26 januari 2004 @ 14:53 |
Over theoretische kennis gesproken, ik ben nog op zoek naar wat specifiekere kennis op het gebied van akkoordenwisseling, verschillende modes e.d.. Hebben jullie misschien een idee wat voor boek handzaam is daarvoor? Ik speel gitaar, maar ook wat algemenere informatie zou niet gek zijn. Ik heb verder inmiddels op internet het 1 en ander bijgeleerd, maar ik heb liever een tastbaar boek, Engels is geen probleem verder. | |
Marczilla | zaterdag 7 februari 2004 @ 12:22 |
quote:idd, doe ik ook, de ene keer Blues, Jazz, Rock & Roll, Metal, enz, enz Op deze manier neem je van alles wat mee, en ontwikkel je echt een eigen stijl. Elke stijl heeft zijn eigen technieken. Op deze manier verveel het nooit om te blijven oefenen. have fun |