Ik speel nu meer dan 10 jaar gitaar en piano, en de laatste tijd heb ik zelf een beetje het gevoel alsof ik aan mijn 'plafond' zit: ik kom de laatste tijd niet echt verder en wordt niet beter op mijn instrument dan ik al was. Herkenbaar? Ten dele komt het volgens mij ook omdat ik door school, werk en andere zaken helaas ook steeds minder tijd overhou om echt gericht nieuwe dingen te oefenen, hoogstens het 'bijhouden' van wat ik al kon. Hoe lossen andere mensen dit soort zaken op, want aan de andere kant is er natuurlijk nog een heleboel te leren..
Zelf oefen ik eigenlijk nooit erg gericht, maar omdat ik vrijwel constant met muziek bezig ben (nu met m'n studie helemaal!), word het vanzelf wel beter. Maar het scheelt ook dat mezelf niet zo zie als een muzikant, maar (zeker de laatste tijd) voornamelijk met productie van muziek bezig ben. Kheb daardoor ook niet zo erg de drang om mezelf qua spel op een hoger niveau te krijgen.
Sowieso merk ik wel dat ik sneller vooruit ga als ik m'n oefentijd echt benut om dingen te oefenen die ik nog niet kan spelen. Als ik alleen maar speel waar ik zelf zin in heb (en wat ik dus al kan), dan leer je niet zoveel bij.
Of probeer een compleet andere muziekstijl... ik heb me nu een paar jaar op enkel jazz geconcentreerd, maar ben ongeveer drie maanden geleden begonnen met flamenco.
Het spelen van een andere muzieksoort vergt weer andere kwaliteiten van jezelf als muzikant, en op die manier ontdek je misschien mogelijkheden op je instrument waar je helemaal nooit aan gedacht had
quote:Ik denk dat dit absoluut waar is.
Op zondag 25 januari 2004 20:03 schreef Anotsu het volgende:
Of probeer een compleet andere muziekstijl... ik heb me nu een paar jaar op enkel jazz geconcentreerd, maar ben ongeveer drie maanden geleden begonnen met flamenco.
Het spelen van een andere muzieksoort vergt weer andere kwaliteiten van jezelf als muzikant, en op die manier ontdek je misschien mogelijkheden op je instrument waar je helemaal nooit aan gedacht had
Ik heb trouwens hetzelfde probleem, al opereer ik op een véél lager niveau dan Zander. Ik heb mezelf gitaar leren spelen, en ben niet bijster geinteresseerd in soleren, dus heb met de tijd een vrij persoonlijke slaggitaarstijl ontwikkeld. Ik loop er nu tegenaan dat ik bijvoorbeeld geen enkele theoretische kennis heb, of dat ik niet in staat ben tot fingerpicking.
Ik heb echter geen zin om lessen te nemen, dus ik ga dit topic maar even in de gaten houden .
quote:Waarom niet een paar lessen nemen, alleen maar om een nieuw inzicht te krijgen of in een bepaalde richting gestuurd te worden? Volgens mij werken dat soort dingen echt bijzonder goed. Dat je lessen neemt wil niet zeggen dat je je elke week bij de muziekschool hoeft te melden om dingen te doen waar je helemaal geen zin in hebt ofzo
Op zondag 25 januari 2004 20:18 schreef Kwark het volgende:[..]
Ik heb echter geen zin om lessen te nemen, dus ik ga dit topic maar even in de gaten houden
.
Mijn oefen tips:
Ik oefen altijd met een timer, stel dat ik 2 uur de tijd heb om te drummen, dan pak ik het eerste uur om de "drumles" oefeningen te doen. Dat uur deel ik dan weer in per oefening, dus bijvoorbeeld 20 minuten handentechniek, 20 minuten solo instuderen, 20 minuten -vul maar iets in-.
het andere uur werk ik aan eigen oefeningen uit bvb stick control, of leer n nummer voor de band.
quote:Er is zo veel wat ik wil leren
Op zondag 25 januari 2004 20:36 schreef Tijn het volgende:[..]
Waarom niet een paar lessen nemen, alleen maar om een nieuw inzicht te krijgen of in een bepaalde richting gestuurd te worden? Volgens mij werken dat soort dingen echt bijzonder goed. Dat je lessen neemt wil niet zeggen dat je je elke week bij de muziekschool hoeft te melden om dingen te doen waar je helemaal geen zin in hebt ofzo
Misschien ga ik het wel zo aanpakken dat ik bv. elke week een les ga doen, 4 weken gitaar, 4 weken basistechnieken schilderen, 4 weken fotografie...etc.
Ik denk inderdaad dat dat al heel nuttig kan zijn. Ik zie mezelf echter geen liedjes van bladmuziek instuderen, ik wil het liefst gewoon een paar praktische tips hebben waarmee ik dan zelf creatief aan de slag kan.
Ik rammel bijvoorbeeld al een aantal jaar op verschillende gitaren, alleen om er zelf nummers mee te schrijven...maar liedjes van anderen ken ik niet .
quote:Vooral veel luisteren idd! Naar alles, zo veel mogelijk verschillende soorten muziek. Alles kan inspirerend zijn.
Op zondag 25 januari 2004 20:46 schreef Carn het volgende:
Tips voor algemene ontwikkeling:
- Luister veel naar muziek waar je normaliter niet naar luisterd-knip-
quote:Het is ook helemaal niet nodig om van blad dingen na te spelen, ik vind dat zelf ook verspilling van m'n tijd als ik eerlijk ben. Maar dat wil niet zeggen dat iemand die er verstand van heeft niet even wat technieken uit kan leggen of wat praktische tips kan geven. Daar heb je hartstikke veel aan en de rest vogel je op jezelf wel weer uit. Er zijn genoeg leraren die dat snappen en waarmee je in een paar lessen hartstikke goeie resultaten kunt boeken.
Op zondag 25 januari 2004 20:58 schreef Kwark het volgende:[..]
Er is zo veel wat ik wil leren
.
Misschien ga ik het wel zo aanpakken dat ik bv. elke week een les ga doen, 4 weken gitaar, 4 weken basistechnieken schilderen, 4 weken fotografie...etc.
Ik denk inderdaad dat dat al heel nuttig kan zijn. Ik zie mezelf echter geen liedjes van bladmuziek instuderen, ik wil het liefst gewoon een paar praktische tips hebben waarmee ik dan zelf creatief aan de slag kan.
Ik rammel bijvoorbeeld al een aantal jaar op verschillende gitaren, alleen om er zelf nummers mee te schrijven...maar liedjes van anderen ken ik niet
.
quote:Dat hoeft ook helemaal niet per se als je gitaarles hebt. Ik heb vier jaar lang gitaarles gehad en ik mocht zelf aangeven wat ik wilde leren. Wat wij bijvoorbeeld deden was bluesschema's spelen. Eén persoon speelde gewoon een akkoordenschema (bijvoorbeeld een andere leerling of m'n leraar zelf) en ik moest er doorheen improviseren. Daar leer je wel van gitaarspelen.
Op zondag 25 januari 2004 20:58 schreef Kwark het volgende:
Ik zie mezelf echter geen liedjes van bladmuziek instuderen
quote:Moet ik ook gaan doen
Op maandag 26 januari 2004 00:34 schreef webfreak het volgende:
'k ben na een hele tijd improviseren op m'n basgitaar maar weer eens begonnen met bestaande nummers uit m'n hoofd te leren.
Ik speel nu bijna anderhalf jaar gitaar, en ik zit maar wat te improviseren elke keer, maar behalve mijn pick-snelheid misschien een heel klein beetje gaat er niets vooruit.
quote:Ja, das de grap van muziektheorie. Ik krijg nu ook een hoop theorie op school enzo, maar ze zeggen er altijd bij dat je met deze kennis geen muziek kunt maken, alleen bestaande dingen verklaren.
Op maandag 26 januari 2004 11:26 schreef Zander het volgende:
Sowieso vind ik kennis van muziektheorie ook wel erg interessant en nuttig, al is het niet altijd eenvoudig om sommige theorie in de praktijk te gebruiken.
quote:Tevens de manier om snel nieuwe mensen te leren kennen
Op maandag 26 januari 2004 12:21 schreef Stuiterbal.nl het volgende:
met drummen: mega veel oefenen! ook als je in de bus zit of trein/weet ik veel , gewoon net doen of je achter drumstel zit
Oefen openhanded voor een tijdje, als je daarna weer normaal gaat spelen ben je veel vrijer. Openhanded betekent linkerhand op je hihat en rechts op je snare, en dat is zeker even wennen in het begin. Je kunt ook je hele drumstel omdraaien, maar dat is wat bewerkelijk, en zeker als je een dubbelbasspedaal hebt nutteloos.
quote:Dat lijkt me toch niet helemaal waar. Theoretische kennis kan helpen je muzikale ideeën vorm te geven. Al is het maar dat je aan de hand van bepaalde standaardschema's kunt voorspellen of je voor je bridge een 7-akkoord of een sus mineur 9 dim-akkoord oid moet gebruiken
Op maandag 26 januari 2004 11:53 schreef Tijn het volgende:[..]
Ja, das de grap van muziektheorie. Ik krijg nu ook een hoop theorie op school enzo, maar ze zeggen er altijd bij dat je met deze kennis geen muziek kunt maken, alleen bestaande dingen verklaren.
Zonder deze kennis ben je te veel overgeleverd aan intuïtie en geluk.
[Dit bericht is gewijzigd door Kwark op 26-01-2004 14:58]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |